Google хвърля ръкавицата на Microsoft с новия си AI модел в търсенето PaLM 2

Потребители в САЩ ще могат да изпробват услугата от следващите седмици, очаква се тя да е достъпна глобално до няколко месеца

Google иска да направи AI ключова част от потребителското изживяване
Google иска да направи AI ключова част от потребителското изживяване
Google иска да направи AI ключова част от потребителското изживяване    ©  Pexels.com
Google иска да направи AI ключова част от потребителското изживяване    ©  Pexels.com
Темата накратко
  • При уеб търсене на първо място вече ще излиза произведен от AI отговор.
  • Услугата е задвижвана от новия голям езиков модел на компанията PaLM 2. Един от ръководителите на проекта е българинът Слав Петров.
  • Тя ще бъде най-добре използвана за комплексни въпроси и теми, които изискват събирането на информация от различни източници.

Google се опитва да възвърне позициите си в областта на изкуствения интелект, като обяви, че интегрира изкуствен интелект (AI) от ново поколение в базовата си търсачка. Тя ще използва базиран на AI чатбот, за да отговаря на въпроси, на които до момента не се е очаквало Google да отговаря. Alphabet, компанията майка, изтъква и факта, че еволюцията ще помогне на потребителите да получат желаната от тях информация по-бързо от всякога. Технологията е същата като тази в основата на ChatGPT и разработения от Alphabet чатбот Bard. Един от ръководителите на проекта за новия голям езиков модел на компанията PaLM 2 е българинът Слав Петров, който е специалист по компютърна лингвистика и е в Google от 2009 г. Той е носител и на наградата "Джон Атанасов" през 2014 г.

При уеб търсене на първо място вече ще излиза произведен от AI отговор. Услугата е задвижвана от новия голям езиков модел на компанията PaLM 2.Тя ще бъде най-добре използвана за комплексни въпроси и теми, които изискват събирането на информация от различни източници.

С актуализацията изгледът и усещането на резултатите от търсенето с Google ще бъдат забележимо различни. Когато потребителите напишат заявка в главната лента за търсене, те автоматично ще видят изскачащ прозорец с генериран от AI отговор през Bard в допълнение към показването на традиционните резултати. Това ще се случва, в случай че те са включили опцията Search Generative Experience (SGE), която реално включва AI в търсачката.

"Много се вълнуваме да направим тези модели достъпни извън компанията, за да наблюдаваме какво хората могат да постигнат с тях. Вярваме, че те ще отворят много нови възможности за неща, които преди бяха смятани за магия и извън възможностите ни. Но всичко това може да бъде постигнато с невероятния напредък в машинното самообучение през последните няколко години", заяви Слав Петров пред журналисти по време на годишната конференция на Google за разработчици.

Услугата ще бъде достъпна първо в САЩ, като местни потребители трябва да се запишат в списък на чакащи. Постепенно тя ще бъде налична във все повече региони, като се очаква до няколко месеца достъпът да е глобален.

Google заяви, че обновената им търсачка предлага опцията за проследяване на оригиналната заявка за търсене в разговорен стил, без да е необходимо повтаряне на вече предоставен контекст или подробности. Отговорите, управлявани от AI, също ще включват връзки към уеб източници, от които са извлечени отговорите в опит технологията да се справи с така наречените халюцинации - изфабрикувана информация, която няма общо с истината. Потребителите все още ще имат достъп до оригиналния формат на Google търсене на списък с връзки под машинно генерираните отговори.

"Потребителите искат да видят информация към някаква доверена тема и източник като... Световната здравна организация или доверено новинарско издание", каза Кати Едуардс, вицепрезидент на Google Search. "Не смятаме, че потребителите искат да им бъде казано от AI какъв е отговорът", добави тя, цитирана от Financial Times.

Едуардс добави, че рекламата ще бъде "основна част" от резултатите от търсенето, като предоставя повече информация на потребителите, докато се задълбочават в предложенията, направени от AI. Това е директен отговор на притесненията, че включването на изкуствения интелект ще има директно негативно отражение върху броя на рекламите, върху които потребителите кликват, което би подкопало основния бизнес.

Подредбата на страницата с резултати представлява и промяна в посоката на развитие на американската компания - AI е на върха. При демонстрации за различни медии дори се забелязва, че ако търсачката се използва от телефон, то почти цялата първа страница е заета от AI отговора.

За какво ще бъде полезна новата функция?

AI няма да бъде прилаган при всяко търсене - цената на технологията е твърде висока за отговаряне на въпроси от типа колко метра е най-високата сграда в света. SGE ще бъде полезен при търсения, които в себе си включват повече от един въпрос - къде да отида при престоя си в Париж другата седмица например. Тук AI трябва да събере информация от няколко различни източника и да произведе конкретен отговор, който включва повече от един аспект - кои музеи кога работят, натовареност на трафика и т.н. PaLM 2 може и да превежда между различни езици, да пише код и да анализира изображения, като при търсене ще може да комбинира различните си умения, примерно да намери ресторант в България за чужденец от български източници и преведе информацията за потребителя на английски.

"Проблемът се оказва това, което наричам "оркестрация на структурата", смята Прабхакар Рагаван, старши вицепрезидент в Google, който ръководи отдела за търсения. Голяма част от тези данни съществуват някъде в интернет или дори в Google - музеите публикуват часове в Google Maps, хората оставят отзиви за времето за чакане в ресторантите, но обединяването на всичко това в нещо като съгласуван отговор е наистина трудно. "Хората искат да кажат "планирайте ми седемдневна ваканция" и вярват, че ако езиковият модел изведе отговор, той трябва да е правилен", добави той, цитиран от The Verge.

Тъй като са обучени на огромен корпус от данни от целия интернет, големите езикови модели могат да помогнат да се отговори на тези въпроси, като по същество изпълняват много различни търсения наведнъж. След това те комбинират тази информация в няколко изречения и няколко връзки. "Много пъти трябва да вземете един въпрос и да го разделите на 15 въпроса", за да получите полезна информация от търсенето, заяви Лиз Рийд, също вицепрезидент на отдела за търсения.

В допълнение към промените в търсенето Google разширява достъпа до своя съществуващ чатбот Bard, който работи извън търсачката и може да помогне на потребителите да изпълняват задачи като очертания и писане на есета, планиране на бебешко парти на приятел и получаване на идеи за обяд въз основа на какво има в хладилника. Инструментът, който преди беше достъпен за ранни потребители чрез списък с чакащи само в САЩ, скоро ще бъде достъпен за всички потребители в 120 страни и на 40 езика.

Google също пуска разширения за Bard от собствените си услуги като Gmail, Sheets и Docs, което позволява на потребителите да задават въпроси и да си сътрудничат с чатбота в приложенията, които използват. Всички услуги се захранват от PaLM 2.

Google се бори да настигне Microsoft по отношение на потребителските продукти с изкуствен интелект още от представянето на Chat GPT. През февруари Microsoft надмина съперника си, като представи управлявана от AI търсачка Bing, използваща технологията на OpenAI. Месец по-късно OpenAI разкри своя пореден езиков модел, GPT-4, до който потребителите имат достъп чрез премиум версия на ChatGPT и чрез Bing.

Появата на генеративни AI системи, способни да произвеждат правдоподобни отговори на въпроси на естествен език, отвори първия нов фронт в битката за господство в търсенето за повече от десетилетие. Възходът на Bing доведе до спад в цената на акциите на Alphabet преди месеци, който изтри милиарди долари от пазарната й капитализация. Въпреки това битката тепърва започва, като Alphabet обедини своите изследователски звена DeepMind и Google Brain AI в опит да ускори развитието на AI. "Бяхме на 25-годишно пътуване за търсене и все още остава толкова нерешен проблем", каза Едуардс.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    uqp50646877 avatar :-|
    uqp50646877
    • + 3

    Поредната злоупотреба с господстващо положение от Гугъл. 99% от резултатите на първа страница вече са реклами, собствени ресурси и генерирано съдържание, съответно кликовете към други сайтове са символични. Ами ако искат да са търсачка следва да предоставят само връзки към други сайтове и 1-2 реклами отгоре в ярко жълт фон. Всичко останало да си го генерират и пробутват от друг домейн. Крайно време е да заиграят сериозните глоби.

    Нередност?
Нов коментар