🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Vision Pro на Apple е техническо чудо. Някой ще го купи ли?

Малцина ще отделят пари за джаджата. Но Apple подготвя почвата за нещо по-голямо

Изпълнителният директор на Apple възлага големи надежди на Vision Pro, но цената може да отблъсне купувачите
Изпълнителният директор на Apple възлага големи надежди на Vision Pro, но цената може да отблъсне купувачите
Изпълнителният директор на Apple възлага големи надежди на Vision Pro, но цената може да отблъсне купувачите    ©  Reuters
Изпълнителният директор на Apple възлага големи надежди на Vision Pro, но цената може да отблъсне купувачите    ©  Reuters

"Някои продукти... променят начина, по който гледаме на технологиите", каза шефът на Apple Тим Кук, когато представи най-новата джаджа на технологичния гигант на 5 юни. Vision Pro, очила за виртуална и разширена реалност (VR и AR на жаргон), чието развитие се следи от години, ще бъдат на пазара в началото на следващата година. С повече от 5000 патента, Apple нарече елегантните стъклени очила "най-амбициозният продукт, който някога сме създавали".

Може да се окаже и един от най-слабо продаваните им. Съобщава се, че компанията се е надявала да продаде около 3 млн. броя през първата година. Но очакванията са намалени; някои анализатори сега очакват Apple да достави по-малко от 200 хил. броя за 12 месеца - по-малко от всеки друг голям продукт на компанията. Първата версия на Vision Pro може да се окаже търговски провал. И все пак това е и първата стъпка по пътя към нещо, което Apple се надява да бъде много по-голямо.

Впечатляваща технология

Технологията, до която Apple все още не е позволила на обществеността да се докосне, изглежда впечатляващо. За разлика от други очила, които са склонни да изискват ръчни контролери, Vision Pro се управлява чрез жестове с ръце, гласови команди и движения на очите. Той проследява очите като мишка и разпознава ирисите вместо парола. Това е "пропускащо" устройство, което използва предни камери, за да покаже на потребителя видеоизглед на света около тях. И за да изглеждат по-нормални за другите, проектира видеоизображение на очите им върху предната част на стъклото. (Реклама на Apple показва мъж, който прави закуска на децата си, докато я носи - нещо, което бихте се затруднили да направите с повечето други очила.)

Основната причина за прогнозираните ниски продажби е цената. Започваща от 3499 долара, устройството е повече от три пъти по-скъпо от конкурентните VR и AR очила на Meta, Quest Pro, и повече от десет пъти по-скъпо от Quest 2, широко използваното VR устройство на компанията за социални медии. Дори при тази цена продуктът на Apple трябваше да направи някои технически компромиси. Има тромава външна батерия, свързана към слушалките с кабел, която издържа само два часа. И въпреки че дизайнерите на Apple са направили всичко възможно, за да го направят възможно най-елегантен, все още е неудобно да го сложите на лицето си.

Подобни предизвикателства принудиха много конкуренти да преосмислят участието си във виртуалната и разширената реалност. Meta, изглежда, намалява ентусиазма си след оплакванията на инвеститорите относно разходите и, както се съобщава, слабите продажби на Quest Pro въпреки рязкото намаление на цените от пускането му през октомври. Софтуерният гигант Microsoft отложи идеята да направи друг HoloLens, AR устройство, което се използва главно от корпоративни клиенти. Snap, изглежда, не бърза да представи нова версия на своите AR Spectacles. Китайският технологичен гигант Tencent изостави своите планове за VR хардуер през февруари.

Нужно е време

Не е необичайно новите продукти да отнемат време, за да "излетят". Миналите хитове на Apple обикновено имаха нужда от няколко години, преди наистина да уловят значителна част от пазара. Продажбите на Apple Watch бяха ниски, докато хората не решиха, че основната му употреба е за наблюдение на тяхното здраве. IPhone не излетя до четвъртото си поколение през 2010 г., по това време App Store беше пълен с хиляди приложения, които накараха хората да осъзнаят какво може да направи телефонът. Откриването на повече причини за употреба на iPhone също помогна да се оправдае цената му. Устройството беше смятано за абсурдно скъпо, когато беше пуснато на пазара с цена 599 долара; в наши дни един топ модел струва 1599 долара - цена, която хората са готови да платят, защото може да направи толкова много. Може би Apple може да нормализира плащането на хиляди долари за чифт очила по същия начин.

Все пак Vision Pro е представен на твърде ранен етап. Вместо истински потребителски продукт той е по-скоро като "скъп комплект за разработчици", казва един производител на AR компоненти. Пускането на ориентиран към разработчиците продукт на този етап е "нова граница" за Apple, казва Джордж Джиджашвили от анализаторската компания Omdia.

В проучване през 2021 г. три пъти повече хора са заявили, че биха купили очила от Apple, отколкото от втората компания Google. "Мета" остана шеста.

Има две причини компанията да иска да пусне продукта по-рано. Първата е конкурентният натиск, главно от страна на Meta, която въпреки съкращаването на служители наема много хора, за да изпълни целта си да превърне "метавселената" в реалност. Освен че привлича таланти, Meta набира потребители. Вече около 10% от американците използват VR очила поне веднъж месечно, сочат данни на компанията за данни Insider Intelligence. Повечето от тези комплекти са направени от Meta, която се бори със своя Quest 2 да натрупа критична маса от потребители, въпреки че проектът е на загуба. Тази есен на пазара ще бъде пуснат Quest 3, устройство за преминаване, което ще бъде много по-малко способно от това на Apple, но на цена от 499 долара е по-реалистична перспектива за повечето потребители.

Втората причина, поради която Apple иска да пусне своя продукт, е, че вече има ясна идея за това какво предстои в този сегмент на пазара. Техническите хора отдавна спекулират, че в крайна сметка ще бъде възможно да има чифт AR очила, толкова тънки и незабележими като чифт сенници. В този момент слушалките ще спрат да бъдат тромави неща за маниаци и ще започнат да се превръщат в нещо, което нормалните хора могат да носят навсякъде. Такива устройства може дори да заменят смартфона като следващата голяма технологична платформа. "Не мисля, че някой има съмнение, че AR е бъдещето", казва Джитеш Убрани от компанията за данни IDC. Презентацията на Apple характеризира Vision Pro като "началото на изцяло нова платформа".

Чаши наполовина пълни

Стратегията не е лишена от риск. Apple има репутация на пускащ перфектни, полирани продукти. Пускането на устройство за 3499 долара с двучасов живот на батерията може да се равнява на това, което Стив Джобс, покойният предшественик на г-н Кук, характеризираше като "оттегляне на марката".

Също така все още не е ясно какво ще правят хората с устройствата си. Досега VR очилата са били използвани предимно за игри: близо 90% от разходите за VR съдържание миналата година са били за игри, изчислява Omdia. Quest Pro на Meta не успя да развълнува професионалистите с обещанието си за лична видеоконференция и други подобни. Презентацията на Vision Pro на Apple, макар и характерно хлъзгава, нямаше нищо, което да прилича на "убийствено приложение". Има някои вълнуващи функции като възможността да правите 3D снимки и видеоклипове, което превръща устройството в "генератор на носталгия", казва г-н Убрани. Но повечето от предложените от Apple приложения на Vision Pro, изглежда, включват третирането му като нещо като гигантски виртуален работен плот, използване на плаващи прозорци на Zoom чатове или електронни таблици на Excel или гледане на филм на гигантски виртуален екран. Нищо от това не е толкова иновативно, колкото самата технология.

Все пак Apple се радва на големи предимства пред конкурентите си. Компанията има огромна съществуваща потребителска база с 2 млрд. устройства в обращение. Презентацията на Vision Pro показа как слушалките се синхронизират с другите джаджи на Apple: потребителите могат да провеждат FaceTime видеоразговори с приятели от своите iPhone или да прожектират екран на лаптоп MacBook в очилата само като ги гледат. Приложенията за iPhone и iPad ще бъдат съвместими с Vision Pro, което означава, че ще има стотици хиляди налични приложения при пускането на пазара - макар и такива, които не са оптимизирани за устройството.

Стратегията на Apple също е ясна: направете най-добрите очила и таксувайте потребителите с много пари за тях. Освен това също така таксувайте разработчиците с част от приходите им от приложения, както се случва в App Store. Въпреки че компанията изглежда фокусирана върху крайната цел на AR, това е доста различно от метавселената, ориентирана към VR, за която Марк Зукърбърг, шефът на Meta, говори толкова много.

Apple също има доверена марка сред потребителите. В проучване през 2021 г. три пъти повече хора са заявили, че биха купили очила от Apple, отколкото от втората компания Google. "Мета" остана шеста. Това има влияние и при разработчиците. Там ще има приложения от Microsoft, както и Zoom и Webex и партньорство с Unity. Боб Айгер, главен изпълнителен директор на Disney и бивш приятел на Джобс, направи изненадващо камео в презентацията, за да похвали "революционната платформа" на Apple и да покаже как слушалките могат да позволят на публиката да гледа филм от "Междузвездни войни", преди да бъде транспортиран във виртуална реалност до планетата Татуин, или да гледат 3D повторения на баскетболен мач във VR в спортната мрежа на Disney ESPN. Появата на Мики Маус или дори замъка Дисниленд във всекидневната - "Да донесем Дисни на нашите фенове по начини, които преди това бяха невъзможни", както се изрази г-н Игър - е нещо, което може да развълнува хората повече от виртуална конференция.

Малко хора са склонни да се насладят на Vision Pro, поне в началото. Но Тим Кук, който го сравни с пускането на Mac и iPhone, каза, че това е "началото на едно пътуване". Все още може да се окаже, че пътуването води до печелившо място. Както казва г-н Убрани, "когато Apple навлезе на пазар, това напълно променя траекторията му".

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    baza avatar :-P
    Божидар Здравков

    Огромни интересни приложения. За съжаление, все повече акцентът е върху пазара на емоциите (преживявания). Вижте "Ониро филм" от 60-те на 20 -ти век. А кой ще работи за да има електричество, вода, храна докато все повече време хората се забавляват? Роботите ли? Не разсмивайте. Защо ще работят за хората?

    Нередност?
Нов коментар