🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бизнес: Ухо за ухо

Борбата за контрол над следващата голяма технологична платформа се засилва

Най-дългоочакваната джаджа за 2024 г. е Vision Pro на Apple - елегантни очила за виртуална реалност, които могат да пренесат потребителите в центъра на битка от "Междузвездни войни" или просто да прожектират най-голямата в света таблица на Excel в офиса им. Вълшебните очила съчетават виртуална реалност (ВР) със "смесена реалност", като използват предни камери, за да показват на потребителя видео на живо от външния свят, върху което могат да се наслагват компютърни графики. Устройството се управлява с движения на очите и жестове на ръцете. Apple го нарича най-амбициозния продукт, който някога е създавала. Цената му от 3499 долара също е амбициозна.

Apple ще се бори за вниманието на потребителите с разнообразни конкуренти. Основният сред тях е Meta, известна преди като Facebook, която имаше голям успех със своите слушалки Quest 2 по време на локдауните заради ковид, когато метавселената за кратко беше по-приятна от реалния живот. В края на 2023 г. тя пусна на пазара подобрена Quest 3, която предлага смесена реалност. Quest 3 е с по-базови функции в сравнение с устройството на Apple, но на цена от 499 долара ще го превъзхожда по продажби. Ще последват и по-елегантни модели.

Google може отново да се включи в надпреварата за слушалки. Преди десетилетие тя пусна на пазара смарт очила с камера, наречени Google Glass, които се провалиха. Изглежда, че плановете за високотехнологични очила Iris са се развили по същия начин. Последният опит на компанията е партньорство с южнокорейския гигант Samsung и американския производител на чипове Qualcomm. Трите работят по проект за смесена реалност, който може да доведе до създаването на слушалки. По-малките фирми създават свои собствени ниши. Американската компания за видеоигри Valve произвежда VR хедсетове за геймъри, същото прави и Pico, китайска VR фирма. Компанията - майка на Pico, Bytedance, притежава и TikTok, приложение, което предизвиква подозрения в Америка - ситуация, която може да затрудни продажбата на устройство, което следи очите ви.

Все още не очаквайте някоя слушалка да завладее света. Глобалните продажби на видеослушалки ще нараснат с една трета през 2024 г., но все още ще възлизат само на 18 млн. единици, прогнозира компанията за пазарни проучвания Omdia (продажбите на смартфони ще надхвърлят 1 млрд.). Vision Pro на Apple вероятно ще се продаде по-малко от 200 хил. броя поради ограниченията в доставките на компоненти, както и заради цената. "Тя ще стане хит сред разработчиците през 2024 г., а след това и сред потребителите през 2025 г.", прогнозира Дан Айвс от инвестиционната компания Wedbush Securities.

През 2024 г. трябва да се наблюдава какво ще правят тези разработчици с устройството. Смартфоните стартираха едва след пускането на приложения, които превърнаха свързаните с интернет телефони от новост във важни ежедневни инструменти. Слушалките, които се използват предимно за игри, все още нямат убедителни приложения за повечето хора. Но когато програмистите започнат да си играят с Vision Pro, това може да се промени. През следващите месеци технологичните наблюдатели ще гледат към новата джаджа на Apple - и четирите ѝ вътрешни камери ще гледат точно към тях.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар