"Евротръст" и разрастването на бизнеса за дигитална идентичност

Компанията има глобални амбиции за растеж след привлечената инвестиция от 3.3 млн. евро от фонда Silverline и още няколко инвеститора

Според Константин Безуханов основната цел на компанията е навлизането на повече пазари и разширяване на екипа
Според Константин Безуханов основната цел на компанията е навлизането на повече пазари и разширяване на екипа
Според Константин Безуханов основната цел на компанията е навлизането на повече пазари и разширяване на екипа    ©  Евротръст
Според Константин Безуханов основната цел на компанията е навлизането на повече пазари и разширяване на екипа    ©  Евротръст
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Финансирането е оформено като облигационна емисия от 3.327 млн. евро с падеж в края на 2028 г.
  • Създаденият преди 6 години от Георги Димитров и Константин Безуханов стартъп търси глобално развитие.
  • След електронния подпис "Евротръст" разработва нова технология за дигитален идентификационен портфейл.

"Кога ще ви е удобно да минете през офиса да подпишете документа и да заверим новата ви лична карта?" Любимият въпрос на много клиенти на банки (и не само) тепърва ще се обезсмисля от все по-пълноценните услуги за дигитална идентификация. И българската компания "Евротръст технолъджис", позната с електронните си подписи, иска да е начело на трансформацията не само в България, но и глобално. За което ще помогне и новата инвестиция в създадения преди 6 години от Георги Димитров и Константин Безуханов стартъп.

Рундът за 3.3 млн. евро е воден от фонда Silverline Capital, като с по-малко участие са Ocean Investments на Атанас Симеонов, Venus Investment на Даниела Илиева от "Фондация Право и интернет" и Ирена Петрова от Toro Group S.

Това е второто капиталовложение в компанията за по-малко от година - през 2023 г. "Евротръст" привлече финансиране за 2.5 млн. евро и от "Фонд за капиталови инвестиции" на ББР. Първата инвестиция пък идва още в началото на компанията - от тогавашния стартъп фонд на Уникредит Булбанк.

Новият инвеститор в дружеството - фондът Silverline Capital, беше създаден в началото на 2022 г., като целта беше до края на 2023 г. да изгради инвестиционния си портфейл под формата на дялово и дългово (мецанин) финансиране и комбинации от тях. Основната част от парите - 38.5 млн. евро, дойдоха от държавния Фонд на фондовете (ФнФ) от оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност". Но заради краткия срок Silverline успя да инвестира три четвърти от целия предвиден ресурс, или около 32 млн. евро, в девет компании, една от които е стартъпът за е-идентификация.

В случая с "Евротръст" финансирането е оформено като облигационна емисия от 3.327 млн. евро с падеж в края на 2028 г., става ясно от документи в Търговския регистър.

Основателите на компанията разказват, че новата инвестиция се е случила изключително бързо. "Успяхме да затворим рунда във време на най-ниска активност в сектора от 3 години. Стойността на сделките е паднала с 45% през последната година и в този климат ние успяхме да сключим сделка, която отне по-малко от един месец от началото до края", казва пред "Капитал" Константин Безуханов, главен изпълнителен директор на компанията. Според него това е и третият път, в който финансовата инжекция идва от клиенти - компании, които са използвали услугите на "Евротръст".

Всичко започна с КЕП

"Евротръст" стана позната в България първо с квалифицирания си електронен подпис, като услугата "избухна" след началото на пандемията през 2020 г. Компанията е създадена две години по-рано от Димитров и Безуханов именно с една основна идея: да реши проблема със сигурното извършване на транзакции, които тогава не могат да бъдат дигитализирани. "Реално създадохме масовата услуга квалифициран електронен подпис, която имаше и тогава, но основно се ползваше с флашка в държавната администрация. И заради голямото затруднение за крайните потребители технологията не беше навлязла още в частния сектор", казва Безуханов. Според него е имало три основни фактора за развитието на услугата им: дигиталната трансформация в цял свят, възхода на финтех компаниите и не на последно място - предотвратяването на измами. "Когато погледнахме тези три неща, осъзнахме, че по средата седи едно нещо, което не се е променило изобщо и не се е дигитализирало - един пластмасов личен документ, което не може да се ползва в дигиталния свят. И ни стана ясно, че за да бъде широко използван КЕП, трябва да се премахне изцяло хардуерът и да се сложи в нещо широко достъпно за всеки - телефона", казва съоснователят на "Евротръст".

Така първата им идея е електронният подпис през телефона, но много бързо осъзнават, че той върви ръка за ръка с идентификацията, и по този начин създават и услугата за дигитална идентификация. Шест години след основаването услугите на "Евротръст" са използвани досега от 1.3 млн. уникални потребители в 58 държави в цял свят. Фирмата си партнира със 150 големи компании, които дигитализират или своите вътрешни, или своите външни процеси, от 11 различни държави, казва Безуханов. Сред тях са Mastercard, банки като Уникредит Булбанк, ОББ и Банка ДСК, софтуерни компании като SoftServe и EPAM, аутсорсинг гиганти като Sutherland и TELUS International, Bayer Kenya и др.

Приходите идват именно от корпоративните партньори. "От първия ден си казахме, че издаването на сертификати - на този дигитален подпис и лична карта, които правим, трябва да е безплатно за крайните клиенти. Докато другите доставчици тарифираха на база на издаден сертификат. Логиката е, че този, който получава най-голяма стойност в цялата транзакция - а именно компанията, пред която човекът се идентифицира, трябва да плати за самата идентификация. Защото получава нов бизнес, спестява разходи и ефективността при тях е най-голяма", допълва Безуханов.

Приходите на дружеството "Евротръст технолъджис" за последната отчетена досега година - 2022 г., са 3.8 млн. лв., а загубата - 2.5 млн. лв. Основни акционери в него са Георги Димитров, Саша Безуханова, Станислав Безуханов, "НюЕйдж технолъджис" (на Константин Петров от NEVEQ), Мартин Захариев и "Фонд за капиталови инвестиции". Константин Безуханов не разкрива какви са резултатите за 2023 г., но посочва, че растежът е сериозен и "реално е постигнат позитивен EBITDA момент в компанията".

Експанзия навсякъде

Според Константин Безуханов основната цел на компанията е навлизането на повече пазари и разширяване на екипа. Големи надежди има и за новата технология, върху която постоянно работи компанията - дигитален идентификационен портфейл (Digital Identity Wallet). "Предвиждаме това да е методът, с който граждани от цял свят да могат да складират и използват личните си данни офлайн и онлайн - независимо дали са идентификационни данни, дали ще е статусът им на образование, или здравната им карта или шофьорска книжка. Всичките те да намерят своя дигитален живот посредством дигиталния идентификационен портфейл", казва Безуханов. Той е част от инициативата на Европейската комисия за създаване на единна рамка за електронна идентичност. "Успяхме с технологията да бъдем признати от ЕК като национално признат метод за идентификация. Реално това дава голяма възможност на българските граждани да участват в тази дигитална трансформация, като имаме легален начин да заместим реално тези пластмасови документи", казва Безуханов.

Тепърва ще се разширява и екипът на "Евротръст", който според Безуханов в момента е около 70 души - както вътрешни, така и външни специалисти. Само служителите на "Евротръст" в края на миналата година са били над 40. "В момента имаме отворени позиции за още 30 души. Голямата част от хората ни са в България, като сред тях има специалисти legal и compliance, за да отговаряме на всички стандарти. В сферата на IT използваме микс от вътрешни и външни екипи, но съществена част от новите позиции са за вътрешния IT екип, както и за бизнес развитие", допълва съоснователят на "Евротръст".

От дружеството не изключват скоро да привлекат още инвестиции в нов рунд, който ще зависи и от развитието на технологията и търсенето. "Амбициите са ясни: да станем фундаменталният доставчик на такива услуги. Реално мисията ни е да създадем доверие и да доставим достоверен портфейл в джоба на всеки. Всъщност това е глобална мисия", завършва Константин Безуханов.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар