🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как българската AiopsGroup стана част от германски гигант

Основаната през 2019 г. компания вече е мажоритарна собственост на Valantic, след като за три години успя да привлече клиенти като IKEA, Puma и Rossignol

AiopsGroup е създадена в края на 2019 г. от главния изпълнителен директор Дон Сантрач и техническия директор Слави Славов (вдясно)
AiopsGroup е създадена в края на 2019 г. от главния изпълнителен директор Дон Сантрач и техническия директор Слави Славов (вдясно)
AiopsGroup е създадена в края на 2019 г. от главния изпълнителен директор Дон Сантрач и техническия директор Слави Славов (вдясно)    ©  Valantic
AiopsGroup е създадена в края на 2019 г. от главния изпълнителен директор Дон Сантрач и техническия директор Слави Славов (вдясно)    ©  Valantic
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • През 2023 г. германската Valantic e придобила 65% от бързорастящия български IT разработчик AiopsGroup с клиенти като IKEA.
  • От създаването си през 2019 г. дружеството увеличава приходите си с по около 80% годишно и вече има 130 служители.
  • Основателите остават с дял и в управлението, като се фокусират върху адаптирането на онлайн магазините за незрящи.

През последните години новините за продажба на български IT компании на чужд инвеститор не са често срещани. Но една такава сделка е минала някак незабелязано през 2023 г. и е интересна заради бързия възход на компанията и сегмента и клиентите, с които работи. Българската AiopsGroup вече е част от германската Valantic, която преди по-малко от година влиза в нея като мажоритарен акционер. A oснователите остават да управляват бизнеса, който тепърва ще навлиза и в нови вертикали.

Тригодишен бум

AiopsGroup е създадена в края на 2019 г. от главния изпълнителен директор Дон Сантрач и техническия директор Слави Славов, който преди това са натрупали опит от работа за големи международни компании в областта на онлайн търговията. Идеята им, от една страна, е фирмата да се занимава с разработка на онлайн магазини за световни брандове, оптимизиране на платформите им и създаване на софтуера за бекенда на търговците с цялата логистика, която се случва вътре. В един момент разбират, че клиентите им много често не разбират навреме, ако нещо по цялата верига се счупи. И така създават и автоматизирана платформа за следене на цялата екосистема на един онлайн магазин и предотвратяване на сривове и евентуални загуби.

"Екосистемата зад един магазин е много комплексна. Стандартно имаш едни 50 - 60 до 100 различни интеграции - платежни системи, защита от измами, обработка на поръчки, доставки на поръчки и т.н. Ако някоя система падне, на някои от клиентите ни това им струва по около между 10 и 100 хиляди долара на час, на други им струва около милион, тъй като някои правят няколко милиарда онлайн оборот. И така разработихме тогава от нулата система, която може да мониторира цялата тая екосистема, и то в реално време", казва пред "Капитал" Слави Славов.

За кратко време успяват да привлекат глобални клиенти като IKEA, Puma, Rossignol, MCM Worldwide, Kate Spade New York, Coach, Carter's и др., като с всичките работят директно с централите на групите, за които изпълняват най-различни проекти. Бързо разширяват и българския си екип, който вече е близо 130 души, основно софтуерни разработчици, но и екипи за тестване и денонощна поддръжка. Имат и малък офис в Белград, който се занимава с маркетинг и продажби, както и друг софтуерен с десетина специалисти в Индия. За три години приходите на българското дружество "Валантик СМЕ" (преди "Ей Ай Опс груп") достигат 22 млн. лв. при печалба 2 млн. лв.

В търсене на ускорител

В един момент по естествен път стигат и до идеята за търсене на партньор. Според основателите не е имало финансова, а чисто стратегическа причина за сделката с Valantic. "Ние лично очаквахме, че може би 5-6 години след като сме стартирали, някой ще прояви интерес към нас. Но видяхме как през първите три години имахме растеж средно с по 80% годишно. И осъзнахме, че можем да го поддържаме до един момент, обаче да скочиш от 20 млн. до 100 млн. оборот е много трудно, като поддържаш 80% растеж година за година. И преценихме, че ни трябва някой, който има повече капацитет от нас, повече ресурси, различен тип проекти, към който да се присъединим и по този начин да запазим този растеж във времето по предвидим и в същото време стабилен начин", казва Слави Славов. Започват да се оглеждат за различни варианти, като преговарят и с познати имена от Германия, САЩ и Франция - "компании с над 10 000 души персонал, някои от най големите сървис провайдъри на пазара". Valantic им допада заради приликите в културата и вижданията за бизнеса.

"Още след първа-втора среща имаше клик като култура с Valantic, тъй като не сме имали за цел да стигнем до сделка на всяка цена. Другата причина е, че немският пазар е доста голям, разработен и в същото време различен. Ако искаш да работиш с Германия, в общия случай ти трябват хора на място в Германия с немски - нещо, което в този момент ние нямахме. Бяхме суперсилни в скандинавските държави и Нидерландия и за нас това дойде като едно много добро допълнение. От една страна, имаш културата, която да се впише, от друга страна, имаш един голям пазар, какъвто е немският, който се отваря, и от трета страна, също се допълваме, вместо едва ли не да те асимилират като боди шоп", коментира Славов.

Знак за бъдещето на партньорството им е, че германската група не изкупува българската компания изцяло, а влиза като мажоритарен акционер с 65% дял. Основателите остават заедно с други хора от компанията, които също държат акции. "Продължаваме да държим една доста голяма част от компанията и целта ни е растеж. Вътрешно бяхме кръстили целия процес по сделката Project Accelerator, което показва какво искахме да постигнем", казва Слави Славов.

Купувач с мащаб

Допълването по технологии също е видимо. От една страна, Valantic отваря германския пазар за нещата, в които българският екип е силен - Salesforce Commerce, Adobe Commerce, Scayle, commercetools и Optimizely. От друга, германската група е eдин от най-големите SAP партньори в Германия, с над 60 офиса и над 4000 служители. Така двете компании се допълват взаимно.

Самата Valantic е създадена през 2012 г. под името Dabero Service Group. През годините придобива различни доставчици на IT услуги в Германия и постепенно разширява бизнеса и служителите си: за 2023 г. приходите й са 550 млн. евро. Основен акционер в нея е германският фонд DPE Deutsche Private Equity Management III, който придоби мажоритарен дял през 2019 г. Основателят на компанията Холгер фон Даниелс остава с 25% участие. Преди две години DPE отдели инвестиция 500 млн. евро в германската компания, чрез които тя да се разрасне допълнително. В резултат през последните години Valantic не е спирала да придобива други компании, като AiopsGroup също е част от тази серия сделки. Цената на сделката не беше обявена, но според Славов е една от по-големите подобни транзакции на българския пазар.

Следващият проект

Според Слави Славов усилията на българската компания са насочени към разширяване на дейността в един изцяло нов вертикал, свързан с Европейския закон за достъпността (European Accessibility Act) - европейска директива, която има за цел да укрепи правото на хората с увреждания на достъп до стоки и услуги, предлагани на вътрешния пазар на ЕС. Тя предвижда всеки онлайн търговец и доставчик на услуги да приведе сайта си към определени изисквания за достъп на хора с увреждания. Регулацията трябва да влезе в сила в средата на 2025 г. и тепърва много търговци, банки и телекоми трябва да приведат порталите си спрямо новите изисквания. За да пазарува в интернет, всеки сляп или частично сляп човек използва специални клавишни комбинации, чрез които да обхожда страницата, а скрийн рийдър чете какво се случва. За целта страницата ще трябва да отговаря на всички критерии в новия закон, за да не бъдат дискриминирани хората с увреждания. На регулациите подлежи всеки онлайн магазин с поне 10 служители или 2 млн. евро оборот, както и всеки телеком, банка и застраховател с онлайн дейност.

Много европейски фирми вече са започнали да имплементират промените по сайтовете си, но както и при GDPR, много други тепърва се ориентират какво трябва да направят. Ето защо българската компания от доста време се занимава с тази инициатива, като за целта има и екип от хора с увреждания, които работят по този проект, като правят тъй наречените ръчни одити. Според Слави Славов автоматизираната система на компанията може да хване около 60-65% от подобни проблеми на даден сайт. "Докато останалите 35-40% можеш да ги уловиш само ако имаш специалисти с увреждания, които правят определени тестове - в момента имаме над 100 различни тестови сценария за сайтове за е-търговия, над 100 за онлайн банкиране, над 100 сценария за телекоми и т.н. И ти като дадеш тия 100 сценария на човека, който ползва скрийн рийдър, и може да ги хване", допълва мениджърът.

Компанията вече води разговори с различни брандове и има стартирани такива проекти, като според Славов тепърва ще има още новини около тях. Водят се разговори за първи път и с потенциални български клиенти. Сигурното е, че през тази година екипът на компанията се разраства и очакванията са за увеличение на бизнеса до края на 2024 г.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар