AI проучване на "Капитал": 87% използват ChatGPT, основно за текст и изображения

В анкетата ни са участвали близо 600 души, включително собственици на бизнес, мениджъри и професионалисти

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

През последните две години темата за изкуствения интелект се превърна от чисто технологична в основна за много хора и институции, особено с възхода на генеративните AI модели. Нови приложения се появяват постоянно, а инвестициите в сектора са огромни. За да получи по-ясна представа какви са нагласите към все по-широкото навлизане на изкуствения интелект в живота ни, "Капитал" се обърна към читателите си с проучване в началото на февруари.

Резултатите от него сочат, че 51% от анкетирате използват изкуствения интелект в своето ежедневие едновременно за работа и лични цели, близо 15% - в работата, а още 16.6% - за лични цели. Този дял може да скочи, защото малко над 13% от участниците в анкетата тепърва искат да се запознаят с технологията. Около 4% не биха искали и да чуят за изкуствен интелект.

В такъв период на бърз технологичен напредък е лесно човек да се почувства залят от твърде много приложения. Изкуственият интелект съществува от десетилетия и се използва в индустрия, софтуер и за автоматизирането на много ежедневни задачи, за които често не сме си и давали сметка. Но технологията стана мейнстрийм през последните около две години с възхода на генеративния AI и големите езикови модели. В момента на пазара съществуват хиляди решения, използващи генеративен AI, но сред тях определено има изявени лидери, които разбираемо са и често свързани с най-големите имена в индустрията до момента. Измежду тях може би очаквано най-популярно е ChatGPT, което би могло и да се промени, поне за българския пазар, с появата на разработената от българския институт INSAIT версия BgGPT. ChatGPT е използван от 87% от участниците в проучването, следван от Bard на Google, CoРilot на Microsoft и др. Прави впечатление, че участниците в проучването използват най-разнообразни решения в различни сфери - от създаване на текст, през изображения (Leonardo.ai, DALL-E и др.), графики (recraft.ai), програмиране (Copilot), видео и звукови файлове (HeyGen) и др.

Анкетираните от "Капитал" използват генеративния AI за всякакви задачи, най-вече създаване на текст и изображения, но и за автоматизация на задачи. Прави впечатление желанието на участниците в проучването да се научат да правят различни неща с помощта на изкуствения интелект (над 36%). Трябва все пак да се подчертае, че модели като ChatGPT все още правят и грешки и невинаги дават правилна информация или работещ продукт. Друга полза на изкуствения интелект е за изготвяне на идеи и предложения за неща като създаване на текст, рекламна кампания, режим за фитнес, картини или видеа, ваканция и др.

Не е изненада и кои сектори най-много се интересуват на този етап от изкуствения интелект, поне според анкетата на "Капитал". На първо място са представители на IT сектора, следвани от рекламната индустрия, науката, услугите и търговията и финансите.

Проучването е извършено в началото на 2024 г. и в него са участвали 577 души, от тях над 66% са мъже. Около 63% са базирани в София, а малко над 23% са в голям областен град. Най-голям дял от анкетираните са на възраст 36-45 години - 31%. Близо 22% от участниците са собственици на бизнес, а над 38% са квалифицирани служители. Други 20% са мениджъри на средно ниво.

Най-големите въпроси, които вълнуват читателите на "Капитал", са свързани с бъдещето на изкуствения интелект и как технологията ще бъде внедрена в икономиката, бизнеса и образованието. И не на последно място - какви са рисковете пред по-широкото й навлизане в живота ни. "Капитал" ще се опитва да помага с отговори и в новата си секция, която ще покрива последните иновации, анализи и новини в сферата на изкуствения интелект.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар