Колко богати са компаниите от AI златната треска

Nvidia и Microsoft не са единствените печеливши

Бюлетин: DemistifAI DemistifAI

Седмичният бюлетин на Капитал и Digitalk DemistifAI е вашия източник на информация за еволюцията на изкуствения интелект и неговото въздействие върху бизнеса.

Почти не минава ден, в който вълненията около изкуствения интелект (AI) да не доведат до скок на пазарната стойност на поредната компания. По-рано този месец цената на акциите на Dell, производител на хардуер, скочи с над 30% за един ден заради надеждите, че технологията ще увеличи продажбите. Дни по-късно Together AI, стартъп за облачни изчисления, набра ново финансиране при оценка от 1.3 млрд. долара спрямо 500 млн. през ноември. Един от техните инвеститори е Nvidia, производител на AI чипове, който се намира в продължителен бичи период. Преди старта на ChatGPT - "генеративен" AI, който отговаря на запитвания по изключително подобен на човешки начин, през ноември 2022 г., пазарната ѝ капитализация е била около 300 млрд. долара - подобна на тази на Home Depot, верига за домашни ремонти. Днес тя е 2.3 трлн., което е с около 300 млрд. по-малко от тази на Apple.

Непрекъснатият поток от AI заглавия затруднява да се разбере кои бизнеси са истинските победители в AI бума - и кои ще спечелят в дългосрочен план. За да помогне да се отговори на този въпрос, The Economist проучва къде е натрупана стойността досега и как тя се съотнася с очакваните продажби на продукти и услуги в AI стак, както технолозите наричат различните слоеве хардуер и софтуер, на които AI разчита, за да извърши своята магия. На 18 март много компании по веригата се събраха в Сан Хосе на четиридневно събитие, организирано от Nvidia. С беседи за всичко - от роботиката до откриването на лекарства - събитието показа последните AI иновации. Също така подчерта яростната конкуренция между фирмите вътре в различните слоеве на стака, а все повече и между тях.

Нашият анализ разгледа четири от тези слоя и компаниите, които са в тях: управляваните от AI приложения, продавани на бизнеси извън стака; самите AI модели, като например GPT-4, мозъкът зад ChatGPT, и техните хранилища (например Hugging Face); платформите за облачни изчисления, които хостват много от тези модели и някои от приложенията (Amazon Web Services, Google Cloud Platform, Microsoft Azure); и хардуера, като например полупроводниците (произведени от компании като AMD, Intel и Nvidia), сървъри (Dell) и мрежово оборудване (Arista), които осигуряват изчислителната мощ на облаците.

Технологичните пробиви водят до появата на нови технологични гиганти. Бумът на персоналните компютри през 80-те и 90-те години на миналия век изстреля Microsoft, която създаде операционната система Windows, и Intel, която произвежда чиповете, необходими за работа ѝ, до върха на корпоративната хранителна верига. Според инвестиционната банка Jefferies до първото десетилетие на новия век Wintel прави четири пети от оперативните печалби в PC индустрията. Смартфон ерата направи същото с Apple. Само няколко години след пускането на iPhone през 2007 г. тя печели повече от половината от световните оперативни печалби на производителите на мобилни устройства.

Светът все още е в началото на епохата на генеративния AI. Въпреки това тя вече е изключително печеливша. Като цяло около 100-те компании, които проучихме, са създали стойност за общо 8 трлн. долара за своите собственици от нейното начало - което за целите на тази статия определяме като октомври 2022 г., точно преди пускането на ChatGPT. Не всички от тези печалби са в резултат от AI лудостта - фондовите пазари напоследък са в по-широк подем - но много от тях са такива.

Във всеки слой на стака стойността все повече се концентрира в няколко водещи фирми. При хардуера, създаването на модели и приложенията трите най-големи компании са увеличи дела си от общата създадена стойност със средно 14 процентни пункта през последната година и половина. В облачния слой Microsoft, която си партнира с OpenAI, създателя на ChatGPT, изпревари Amazon и Alphabet (компанията майка на Google). Пазарната ѝ капитализация в момента представлява 46% от общата капитализация на облачното трио - спрямо 41% преди пускането на ChatGPT.

Отделяне на каймака

Разпределянето на стойността между слоевете също е неравномерно. В абсолютно изражение най-много богатства са натрупали производителите на хардуер. В тази група влизат фирмите за чипове (Nvidia), компаниите, които създават сървъри (Dell) и тези, които произвеждат мрежово оборудване (Arista). През октомври 2022 г. 27-те публични компании в нашата извадка бяха на стойност около 1.5 трлн. долара. Днес тази стойност достига 5 трлн. долара. Това е, което може да очаквате в технологичен бум: първо трябва да се изгради фундаменталната физическа инфраструктура, за да може да се предлага софтуер. В края на 90-те години, когато интернет бумът започна да набира скорост, доставчиците на неща като модеми и други телекомуникационна джаджи, като например Cisco и WorldCom, бяха ранните победители.

Засега домакинът на събитието в Сан Хосе е най-големият победител. На Nvidia се дължат около 57% от увеличението на пазарната капитализация на нашите хардуерни компании. Според изследователската фирма IDC компанията произвежда повече от 80% от всички AI чипове. Освен това тя се радва на почти монополно положение в мрежовото оборудване, използвано за свързване на чиповете в AI сървърите в центровете за данни. Приходите от бизнеса с центрове за данни на Nvidia са се увеличили повече от три пъти през 12-те месеца до края на януари в сравнение с предходната година. Брутните ѝ маржове са нараснали от 59% до 74%.

Съперниците на Nvidia при производството на чипове искат да получат част от това богатство. Установени компании, като AMD и Intel, пускат конкурентни продукти. Същото правят и стартъпи като Groq, който произвежда свръхбързи AI чипове, и Cerebras, който произвежда свръхголеми. Най-големите клиенти на Nvidia, трите облачни гиганта, също разработват свои собствени чипове - като начин както да намалят зависимостта си от един доставчик, така и да откраднат част от сочните маржове на Nvidia за себе си. Лиса Сю, главен изпълнителен директор на AMD, прогнозира, че приходите от продажбата на AI чипове ще нараснат до 400 млрд. долара до 2027 г. спрямо 45 мрлд. долара през 2023 г. Това би било твърде много, за да може Nvidia да се справи сама.

С разпространението на AI приложенията все по-голям дял от това търсене също ще се измести от чиповете, необходими за обучението на модели, което се състои от анализиране на планини от данни, за да се обучат алгоритмите да предвиждат следващата дума или пиксел в дадена последователност, към тези, реално необходими за отговаряне на заявки ("разсъждения", на технически език). През последната година около две пети от AI приходите на Nvidia дойдоха от клиенти, използващи чиповете ѝ за разсъждения. Експерти очакват част от тях да се преместят от специализирани графични процесори (GPU), които са силата на Nvidia, към централни процесори (CPU) с универсално предназначение като тези, използвани в лаптопите и смарфоните, които са доминирани от AMD и Intel. Скоро дори някои обучения може да се провеждат на CPU, а не на GPU.

Въпреки това хватката на Nvidia на пазара за хардуер изглежда сигурна през следващите няколко години. Стартъпи без постижения ще се затруднят да убедят големите клиенти да преконфигурират корпоративните хардуерни системи за тяхната нова технология. Внедряването на собствени чипове сред облачните гиганти все още е ограничено. И Nvidia притежава CUDA, софтуерна платформа, която позволява на клиентите ѝ да адаптират чиповете към собствените си нужди. Тя е популярна сред програмистите и затруднява клиентите да преминат към конкурентни полупроводници, които не са поддържани от CUDA.

Докато в абсолютно изражение хардуерът печели надпреварата за натрупване на стойност, без съмнение независимите създатели на модели се радват на най-големите пропорционални печалби. Общата стойност на 11-те такива фирми, които разгледахме, през последните 16 месеца е скочила от 29 млрд. долара до около 138 мрлд. долара. Смята се, че стойността на OpenAI е около 100 млрд. долара спрямо 20 млрд. през октомври 2022 г. Оценката на Anthropic се повищи от 3.4 млрд. през април 2022 г. до 18 млрд. долара. Mistral, френски стартъп, основан преди по-малко от година, сега струва около 2 мрлд. долара.

Част от тази стойност е обвързана с хардуера. Стартъпите купуват купища чипове, предимно от Nvidia, за да обучават моделите си. Imbue, който подобно на OpenAI и Anthropic е базиран в Сан Франциско, има 10 хил. такива чипа. Cohere, канадски конкурент, притежава 16 хил. Тези полупроводници могат да се продадат за десетки хиляди долари за брой. Докато моделите стават все по-сложни, те се нуждаят от все повече. Съобщава се, че обучаването на GPT-4 е струвало около 100 млн. долара. Някои предполагат, че обучението на неговия наследник може да струва на OpenAI десет пъти повече.

Интелектуалната собственост

Истинската стойност на създателите на модели обаче се крие в интелектуалната им собственост и печалбите, които тя може да донесе. Реалният размер на тези печалби ще зависи от това колко ожесточена ще стане конкуренцията между доставчиците на модели - и колко дълго ще продължи. В момента съперничеството е разгорещено, което може да обясни защо този слой не е придобил толкова голяма стойност в абсолютно изражение.

Въпреки че OpenAI спечели ранна преднина, претендентите наваксват бързо. Те успяха да се възползват от същите данни като създателя на ChatGPT (т.е. текст и изображения в интернет) и също като него - безплатно. Claude 3 на Anthropic се приближава до GPT-4. Четири месеца след пускането на GPT-4 Meta, компанията майка на Facebook, пусна Llama 2, мощен конкурент, който за разлика от собствените модели на OpenAI и Anthropic, е отворен и може да бъде променян на воля от други. През февруари Mistral, който има по-малко от 40 служители, развълнува индустрията, като пусна отворен модел, чиято производителност почти съперничи на тази на GPT-4, въпреки че се нуждае от много по-малко изчислителна мощ за обучение и работа.

Дори по-малките модели все повече предлагат добра производителност на ниска цена, посочва Стефани Джан от фирмата за рисков капитал Sequoia. Някои от тях са предназначени за специфични задачи. Стартъпът Nixtla разработи TimeGPT - модел за финансово прогнозиране. Друг - Hippocratic AI - е обучил модела си на данни от входни изпити за медицински училища, за да дава точни медицински съвети.

Изобилието от модели също така даде възможност за растеж на слоя с приложения. Стойността на 19-те публично търгувани софтуерни компании в нашата група за приложения е скочила с 1.1 трлн. долара, или 35%, от октомври 2022 г. насам. Това включва големи доставчици на софтуер, които добавят генеративен AI към своите услуги. Zoom използва технологията, за да позволи на потребителите да обобщават видеоразговори. ServiceNow, която предоставя техническа, човешка и друга поддръжка на компаниите, въведе чатботове, които помагат за разрешаването на IT запитванията на клиенти. Adobe, създателят на Photoshop, има приложение, наречено Firefly, което използва AI, за да редактира изображения.

Новодошлите добавят повече разнообразие. Уебсайтът There's An AI For That изброява повече от 12 хил. приложения спрямо по-малко от 1000 през 2022 г. DeepScribe помага за транскрибиране на лекарските бележки. Harvey AI помага на адвокатите. В по-нестандартен аспект 32 чатбота обещават "саркастичен разговор", а 20 генерират дизайни за татуировки. Ожесточената конкуренция и ниските бариери за навлизане на пазара означават, че някои - ако не и повечето - приложения ще се затрудняват да създадат стойност.

След това идва и облачният слой. Общата пазарна капитализация на Alphabet, Amazon и Microsoft скочи с 2.5 трлн. долара от началото на AI бума. В долари това е по-малко от три четвърти от ръста на хардуерния слой, а в процентно изражение - едва една четвърт. И все пак, сравнено с реалните приходи, които се очаква AI да донесе за триото технологични гиганти в краткосрочен план, това създаване на стойност далеч надхвърля това в останалите слоеве. То е 120 пъти по-голямо от 20-те млрд. долара приходи, които се очаква генеративният AI да добави към продажбите на облачните гиганти през 2024 г. Съпоставимото съотношение е около 40 за хардуерните фирми и около 30 за създателите на модели.

В какво вярват инвеститорите

Това предполага, че инвеститорите вярват, че облачните гиганти ще бъдат най-големите печеливши в дългосрочен план. Съотношението на цената на акциите към печалбите на компаниите, което е друг показател за очаквани бъдещи печалби, разказва подобна история. За трите големи фирми за облачни услуги то е средно 29. Това е около 50% повече от това на типичните нетехнологични фирми в индекса на големите американски компании S&P 500 и е повече от съотношението от 21 в началото на 2023 г.

Бичите настроения на инвеститорите в облачни услуги могат да бъдат обяснени с три фактора. На първо място, технологичните титани притежават всички съставки, за да разработят световно значими AI системи: купища данни, армии от изследователи, огромни центрове за данни и много налични парични средства. Второ - купувачите на AI услуги, като например големи корпорации, предпочитат да работят с утвърдени търговски партньори, отколкото с неизпитани начинаещи. Трето и най-важно, технологичните гиганти имат най-голям потенциал да контролират всеки слой от стака - от чипове до приложения. Освен че проектират някои от собствените си чипове, Amazon, Google и Microsoft инвестират както в модели, така и в приложения. От 11-те създатели на модели в нашата извадка девет имат подкрепата на поне един от трите облачни гиганта. Това включва подкрепяния от Microsoft OpenAI, Anthropic (Google и Amazon) и Mistral (пак Microsoft).

Имайтеслоестата торта и я изяжте

Потенциалните печалби от контрола на повече от слоевете също така карат компаниите, които досега са се занимавали със специфични слоеве, да се разклонят. Звеното на OpenAI за рисков капитал е инвестирало в 14 компании от създаването си през януари 2021 г., включително Harvey AI и Ambience Healthcare, друг медицински стартъп. Съобщава се, че Сам Олтман, шефът на OpenAI, търси инвеститори, за да финансира голямо предприятие за производство на чипове за 7 трлн. долара.

Nvidia също става по-амбициозна. Тя е придобила дялове в седем от създателите на модели, а вече предлага и свои собствени AI модели. Тя е инвестирала и в стартъпи като Together AI и CoreWeave, които се конкурират с големите ѝ облачни клиенти. На събитието в Сан Хосе компанията представи нов графичен процесор. Най-големият единичен създател на стойност в AI бума не е в настроение да се откаже от короната си.2024, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар