Александър Димитров, А1: Намираме нови бизнеси, с които да растем

Главният изпълнителен директор на "А1 България" пред "Капитал"

Александър Димитров, главен изпълнителен директор на "A1 България"
Александър Димитров, главен изпълнителен директор на "A1 България"
Александър Димитров, главен изпълнителен директор на "A1 България"    ©  Цветелина Белутова
Александър Димитров, главен изпълнителен директор на "A1 България"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Александър Димитров има над 20-годишен опит в телекомуникационния сектор. Работил е и в трите големи оператора, като от 2015 г. е главен изпълнителен директор на "А1 България", когато се присъединява от "Виваком", където е главен търговски директор от 2008 г. Преди това е бил търговски директор (2001 - 2006) и главен изпълнителен директор (2006 - 2008) на "Германос Телеком България". Има магистърска степен по електрически машини и апарати от Техническия университет в София и магистърска степен по мениджмънт и маркетинг от Университета за национално и световно стопанство в София.

Да започнем с голямата тема в сектора ви от последната седмица - исканото придобиване на "Булсатком" от United Group. Очаквахте ли го?

Очаквахме това придобиване, за което предупредихме още в коментарите си пред КЗК при обявяването на заема към "Булсатком", с който настоящият собственик на "Булсатком" си го купи. Практически беше ясно, че собственикът на "Виваком" се опитва да придобие "Булсатком" по скрит и нерегламентиран начин. Това, което също много ни изненадва е, че тогава те имаха наглостта да го отрекат публично, включително по "Нова телевизия", която е тяхна собственост. Само няколко месеца по-късно всички наши опасения се потвърдиха. Виждаме също, че всяко едно от техните придобивания е свързано с някакъв скандал - или КЗК, или ВАС връщат сделки. Нашият проблем е с начина на работа на тази компания в конкретната ситуация - искат да се разрастват агресивно и с непазарни методи. Пазарен дял се постига с по-добри продукти, по-ниски цени, по-добра дистрибуция, по-добро съдържание, а не чрез серия от съмнителни бизнес операции.

Какво очаквате от КЗК?

Все още КЗК не се е произнесла по нарушението за липса на нотификация за придобиването на "Булсатком". Ако регулаторът постанови, че има нарушение, тогава глобата трябва да бъде наложена на цялата група компании, което може да означава огромна санкция в порядъка на милиони. Има документи, които ясно показват, че парите на купувача, финансирали сделката, са изцяло собственост на United Group. Така че за нас схемата не е изненада, изненадата идва от арогантността на тяхното поведение.

Те се опитват да намерят регулаторни вратички да заобиколят закона, което няма как да се случи, защото нито ние, нито останалите играчи на пазара ще го допуснем. Няма как да остане незабелязано и от клиентите - видяхме как шест месеца след като купиха "Нет 1", вдигнаха едностранно сметките на всички техни абонати. От сто километра се вижда, че ако сделката с "Булсатком" се осъществи, групата на "Виваком" ще държи суперголям пазарен дял, който застрашава конкуренцията и свободния избор на потребителите.

Не би трябвало подобна сделка да бъде допусната, без да се направи подробен анализ на пазара и чак тогава да се произнесе регулаторът. Защото наистина има държави, където оператори държат по-голям пазарен дял, но тогава предварително се анализира ситуацията и при необходимост се налага допълнителна регулация - максимални цени на едро или на дребно, които да пазят интересите и на клиентите, и на останалите играчи на пазара. Докато тук абсолютно арогантно се погазва всичко, след като само преди три месеца са отрекли, че ще правят подобна сделка.

Възможно ли е регулаторът да поиска раздробяване на "Булсатком", за да одобри сделката?

Нямаме информация какво е възможно и какво ще поиска регулаторът. Вече сме информирали един от нашите акционери - австрийското правителство, който също ще поиска от българското правителство обяснение защо институциите допускат подобно поведение на пазар, който би трябвало да е добре регулиран европейски пазар. Със сигурност ще сезираме КЗК и Европейската комисия и ще очакваме адекватна намеса. След това ще се обърнем и към съда за всички регулаторни решения, които според нас не са справедливи. Нашият основен проблем не са дори пазарните дялове - те са следствие. Ние възразяваме срещу начина, по който се прави тази сделка. Никой не прави така в страна, членка на Европейския съюз.

Колко си сътрудничите по темата с други недоволни оператори от тази сделка?

Какво означава колко си сътрудничим? Ние сме един от основните играчи на фиксирания и на телевизионния пазар. Така че нашата позиция е различна от тази на "Йеттел България". По-скоро интересите ни в момента съвпадат с тези на по-малките играчи и със сигурност на крайните клиенти. Защото има опасност при окрупняване особено на телевизионния пазар и при възможността "Нова броудкастинг груп", "Виваком" и "Булсатком" да са под една шапка, това да доведе до драстично увеличение на цените на тяхното тв съдържание. Говоря за сумите, които ние като оператори плащаме, за да разпространяваме техните тв канали. Ако те решат да увеличат цените, понеже вече имат доминираща позиция, ние ще бъдем принудени да прехвърлим увеличението на крайния клиент. Все пак ние сме големи и имаме значителна клиентска база, за да можем да се противопоставим на евентуални агресивни действия. Един малък оператор, който има 6000 клиенти в окръжен град, няма много полезни ходове. Така че се надявам и останалите играчи, както и КЗП, да вземат отношение по темата. Следващите дни ще информираме и ЕК с второ писмо, за да им покажем, че това, което сме предупреждавали преди време, вече е факт. Надяваме се те поне да инициират детайлен пазарен анализ на сделката, така че тя да не бъде одобрена набързо и на тъмно в рамките на законовия срок от пет седмици.

Да се върнем на целия сектор. Дълги години нямаше видими проблеми, мирно съжителствахте трите големи телекома и "Булсатком" - всеки със своя бизнес модел. Бихте ли казали, че на този мирен период беше сложен край?

Аз съм един от хората, който последните 20 години по случайност или не съм работил във всеки един от големите играчи. И не е имало период, в който да няма конкуренция. Телекомуникационният пазар е непрекъснато съревнование, всеки един от играчите има по около 10% отлив на абонати, който ежегодно се върти между операторите - независимо дали клиентът търси по-ниска цена, по-хубава услуга, има проблеми с покритието или пък иска нов телефон. Причините да си смениш оператора винаги ги е имало и ще ги има, и ние като основен играч на пазара разчитаме на това.

От друга страна, не мога да не отбележа, че основните конфликти, които се получават на ниво регулации се случиха, след като БТК си смени собствеността преди няколко години. Говорихме, че те се опитват всячески да монетизират господстващото си присъствие в някои сегменти. Типичен пример е опитът им да повишат с 25% цените на каналната мрежа. Като голям оператор не можем да останем безучастни, ще защитаваме и нашите интереси, и тези на клиентите ни. Също можем да посочим като пример спектъра - нашите конкуренти имаха няколко неаргументирани изисквания при неговото разпределение. България е относително малка страна и има ограничен честотен ресурс, който в момента е споделен и с военните. Конфликтите на тази почва също започнаха, след като се промени собствеността на БТК.

Как се променя телекомуникационният пазар като бизнес модели?

Ако си направите труда да видите как се развива този пазар дори само на европейско, не на световно ниво, ще разберете, че ние вече започваме да изпитваме почти същите проблеми като комуналните оператори, но за разлика от тях при нас съществува ожесточена конкуренция . В същото време секторът ни продължава да бъде свръхрегулиран. За да останеш адекватен играч на този пазар, се изискват много инвестиции. Всеки телеком трябва да инвестира значителна сума от оборота си за инвестиции и поддръжка. Проблемът на индустрията е липсата на възможности за ръст, от една страна. От друга, непрекъснато растящият трафик ни задължава да продължаваме да инвестираме в мрежата, без да имаме възможност да монетизираме тези инвестиции. Преминаването на 5G също е доста сериозно финансово предизвикателство, което тепърва ще трябва да се превърне в бизнес, който да носи приходи. Нивото на телекомуникационно обслужване в България е много над средното в Европа. Неслучайно нашата компания е на четвърто място в света като 5G скорост в класацията на Ookla след страни с много по-развита мрежа от нас. Това ни кара да търсим друг тип бизнеси, с които да растем. Преди няколко години влязохме в разпространението на спортно съдържание, последните две години сме най-големият играч по приходи в ICT сектора и дигитализацията на бизнеса. Неотдавна подписахме договор и с Netflix, което да ни помогне да бъдем хем по-адекватни на пазара, хем да ни отвори нови възможности за развитие.

Да започнем от инвестициите - какви са планираните инвестиции през тази и следващата година?

За тази и следващата година ще инвестираме средногодишно над 200 млн. лева, като половината от тях са за развитие на мобилната мрежа, включително за 5G. В момента клиентите на 5G са над 300 000 и те имат около 25% по-голямо потребление на данни спрямо тези на 4G. Допълнително имаме сериозни инвестиции и за честоти. Очакваме спектърът 700/800 MHz да бъде освободен, като само първоначалните такси ще бъдат 43 млн. лева.

След придобиването на "Стемо" станахте номер едно на ICT пазара. Какви са плановете ви за този сегмент?

Ние щяхме да станем номер едно и без придобиването на "Стемо". Взехме решение да влезем на този пазар преди четири години, защото вярваме, че имаме всичко необходимо да бъдем лидер - огромна инфраструктура, сериозни партньорства с всички технологични гиганти, за да предложим висококачествена услуга, много клиенти, които ни познават и ни доверяват толкова важен бизнес като ICT. За нас това беше естествено продължение - дали ще предложим бекъп услуга на някой малък клиент или мащабен проект за внедряване на ERP или системна интеграция на услуги за киберсигурност в някоя банка - имаме технологиите, финансите и хората да го постигнем. Пазарът тук е достатъчно наситен и вярваме, че имаме най-доброто както в областта на телекомуникациите, така и в развитието, имплементацията и последващата поддръжка в ИТ сферата. Ние сме компанията с най-много SAP и Cisco специалисти. Само софтуерните ни инженери са над 250. Плюс е и ролята ни на регионален доставчик на услуги за клиенти на нашата група извън България, което ни помага хем да имаме повече проекти, хем да използваме по-пълноценно хората, които работят при нас.

"Стемо" много добре се вписаха в портфолиото ни, защото предлагаха услугите, които ние нямахме. Сега заедно имаме над 400 IT експерти, мобилно покритие от над 99% и оптична мрежа до 1.6 млн. точки. Параметри, с които никой друг системен интегратор не може да се похвали. Нашите решения за киберсигурност пазят данните на клиентите, а интеграцията на SAP им помага да повишават ефективността си. Безопасност на информацията и дигитализация - това за съвременните компании е по-ценно от злато. За нас този бизнес е важен и тази година очакваме над 220 млн. лв. оборот само от тази дейност, а следващата година амбициите ни ще са още по-големи. По една или друга причина останалите оператори нямат интерес, желание или възможности в този сектор и вярваме, че ще продължим да бъдем лидер тук.

Предвиждате ли други придобивания в този сегмент?

Това не опира толкова до нужда, колкото до възможност. Постоянно гледаме за възможни цели за придобивания. За нас интерес представляват компании, които имат сериозна клиентска база, но най-важното е да имат конкретен продукт, който на нас да ни липсва. Правим анализ на пазара и във всеки момент, когато видим нещо интересно, можем да реагираме. Но и в момента покриваме доста голяма част от ICT пазара - от свързаността, през IaaS, SaaS, клауд услуги, виртуализация, решения за киберсигурност до внедряване на ERP, системна интеграция и ИТ поддръжка.

Планът за възстановяване и устойчивост колко важен е за телеком сектора?

По-важен е за България по няколко причини. Първата е, че всички останали европейски страни инвестират стотици милиони в броудбанд инфраструктура, което ги прави далеч по-конкурентни, особено в по-отдалечените райони. И сега с плана малки населени места и общини ще имат много по-висококачествени телеком услуги. Вярваме, че това е полезно и за страната, и за нас. Ние също ще се възползваме от тази инфраструктура, когато бъде изградена.

Споменахте договора ви с Netflix. Чисто като потребител каква ще е моята изгода да купувам Netflix през А1, а не директно от тях?

Първо, ще имате един доставчик. Второ, няма да имате нужда от кредитна карта да си го купувате. Ще имате и добра поддръжка от нас, така че ако имате проблеми с Netflix, звъните на *88 за помощ. Другото е, че цялото съдържание на Netflix ще качим на нашата платформа Xplore TV, за да можете директно да гледате през нея. И не на последно място, услугата ще бъде част от нашите пакети, където ще имате възможност да получите по-добра цена.

Партньорството ни с лидер в стрийминга като Netflix стана възможно благодарение на факта, че сме част от голяма група като América Móvil, която има присъствие и влияние на глобално ниво. Разбирате, че гигант като Netflix няма как да се заинтересува само от пазар като българския, тук преговорите се водят за много държави, част то A1 Group, където сме и ние.

По едно и също време всяка година и вие, и Diema Xtra повишавате цените. Това налага ли се винаги от пазара?

Основната причина да се налага е увеличението на цените, които ние плащаме за съдържание, заради което сме принудени да вдигаме таксите за нашите клиенти. Нашата цел обаче е да предложим нещо допълнително, а не само да им увеличим цената, каквато е масовата практика на пазара. Например само през 2023 г. добавихме много нови спортни първенства: Националната волейболна лига на България, италианското първенство по волейбол, излъчихме олимпийските квалификации на България по волейбол и тенис турнира United Cup, добавихме футболното първенство на Саудитска Арабия, което привлече изключителен брой звезди от Европа. Освен това MAX Sport вече са в ново, по-модерно студио, което ни позволи значително да подобрим студийната ни програма. По този начин предлагаме повече качествено спортно съдържание на значително по-ниска цена от тази на конкурентите ни.

А индексирането на цените на плановете налага ли се ежегодно?

Всеки един от нас като гражданин усеща ефектите от инфлацията с непрекъснатото повишаване на цените на стоки и услуги. Същото е и с бизнеса - разходите неминуемо се увеличават. Наред с повишените цени ние имаме все по-голямо потребление и натоварване на мрежата. Тоест ние трябва да продължим да инвестираме, за да поддържаме високо качество на мрежа и услуги, което пък води до нуждата от индексация. За съжаление България е една от страните в ЕС с най-голям инфлационен индекс и вдигането на цените се усеща по-осезателно. В Австрия например за 2022 г. тя беше 8.6%, докато при нас почти двойно. Въпреки различните нива индексацията на цените спрямо инфлацията е практика в много страни в ЕС и е общоприет пазарен механизъм. На нашата индексация се обръща такова внимание, защото я правим веднъж в годината. За сравнение при бързооборотните стоки цените се повишават с малко, но често и това не прави такова впечатление на потребителите и политиците.

По-малките оператори от години настояват да бъдат и виртуални мобилни оператори (MVNO), което означава големите оператори да им предоставят достъп до мрежите си. Възможно ли е това да се случи?

В България са стартирани поне четири или пет MVNO през годините, включително и от нас. И беше неуспешно начинание. Инфраструктурата и на трите оператора е достатъчно развита, така че нашите услуги да са достъпни навсякъде. Тоест от клиентска гледна точка няма причина да влизат нови виртуални играчи, те просто няма какво повече да предложат. Не вярваме, че има място за такива оператори на пазара - виждате конкуренцията колко е ожесточена, средните цени са наполовина на европейските.

Но растат...

Да, растат, но пак остават наполовина по-ниски. От друга страна, смятаме, че за да може някой да навлезе на този пазар, той трябва да има достатъчно финансов интерес. Всичките инвестиции, които правим с останалите телекоми, не могат да бъдат напразно. Предоставяме първокачествена услуга на едни от най-ниските цени в Европа, а покритието и пенетрацията са супервисоки. Така че за нас няма много голяма икономическа логика да предоставяме мрежата си на други оператори. Плюс това вече имаме и чисто доказателство, че който е навлязъл, не е бил успешен, включително и ние.

Доволни ли сте в чисто бизнес план от инвестициите си в спортно съдържание?

Доволни сме по няколко причини. В момента сме един от основните играчи в този сегмент и така даваме допълнителна стойност на клиентите ни. Непрекъснато инвестираме, включително в българския спорт. От тази година излъчваме мачове от Националната волейболна лига на България, а в началото на сезона сключихме нов договор с Националната баскетболна лига за още три сезона. Това далеч не означава, че ще даваме само по няколко мача на кръг - напротив. Целта ни е да създаваме висококачествен телевизионен продукт около двата спорта - с коментарни студиа, анализи, допълнителна програма, което да помогне на българските спортове да се популяризират и да станат по-гледани от феновете в страната.

Кои са най-гледаните първенства и оглеждате ли се за ново съдържание?

При нас са Шампионска лига, испанското първенство и тенисът, особено с Григор Димитров. Що се отнася до ново съдържание, постоянно се оглеждаме. Първите търгове за ново съдържание ще са през 2024 г. и ще участваме. За нас е важно да предложим избор на зрителите и не се фокусираме само върху най-гледаните спортове като футбол и тенис. Спортните ни канали имат добър баланс между популярни спортове и такива с по-нишова аудитория, която обаче е изключително вярна и ревностно следи любимите си спортове. MAX Sport излъчват едни от най-популярните футболни първенства в Европа и Латинска Америка, като Ла Лига, Серия А, евротурнирите на UEFA, но и моторни спортове като MotoGP и WRC. Ние предлагаме тенис от ATP, но и волейбол от България и Италия. Зрителите на MAX Sport могат да гледат и голф, Националната баскетболна лига, Евролигата, Диамантената лига, хокей с NHL и бойни спортове.

На групово ниво ли участвате, или самостоятелно?

Самостоятелно, защото в останалата част от групата няма голям фокус върху спортно съдържание, както е в България с MAX Sport. Това пак е една разлика от останалите оператори. В момента мислим за стартирането на още един канал. Много скоро ще започнем да излъчваме голяма част от футболните мачове в 4К качество. Ще продължаваме да инвестираме и се надяваме да монетизираме това съдържание повече като приходи, защото е много конкурентен пазар, а самите права доста поскъпнаха, особено след ковид.

Интервюто взе Константин Николов

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    amerikanbastard avatar :-|
    amerikanbastard
    • - 2
    • + 2

    Четох до:

    "Вече сме информирали един от нашите акционери - австрийското правителство, който също ще поиска от българското правителство обяснение защо институциите допускат подобно поведение на пазар, "
    ---
    Това е нагъл и глупав опит за въвеждане в заблуждение на обществото.
    Типично за търчи лъжи виенски наемник от най-долен вид.
    Кого по-точно информирахте господине?

    Много лесно верифицируемо е, че цялата група е подразделение на мексиканския América Móvil от 2014!
    Just one mouse click!

    Нередност?
Нов коментар