"Виваком" измести "Булсатком" и вече има най-много абонати на тв пазара

"А1 България" пък има най-много приходи от доставката на телевизия

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Най-голямата конкуренция в сектора е във фиксирания интернет - големите играчи пак са три, но останалите оператори държат над 50% от пазара по приходи и близо 35% по абонати.
  • Според КРС растежът на общия пазар на телевизия се дължи на увеличението на приходите от две услуги - IPTV със 17% и кабелна телевизия с 1.9%.
  • На пазара на мобилни телефонни услуги две компании си поделят лидерството - А1 по абонати и "Йеттел" по приходи.

На българския телеком пазар напоследък няма резки промени - той е доминиран от четири оператора. През миналата година обаче настъпва разместване: дългогодишният лидер на пазара за доставка на телевизия - "Булсатком", е детрониран. От "Виваком" по брой абонати и от "А1 България" по приходи, показват данните в проекта за годишен доклад на Комисията за регулиране на съобщенията, публикуван в КЗК. При гласовите и интернет услугите едри промени няма.

Телевизия: Спад при "Булсатком"

Споровете около контрола над "Булсатком" и забавената сделка за придобиване на оператора от Спас Русев през миналата година видимо са се отразили върху бизнеса на групата. През последните години компанията губеше абонати на телевизия и интернет, като през 2022 г. темповете са се ускорили. Според доклада на КРС делът на "Булсатком" е 26.7% по брой абонати и 29.3% на база приходи, като и по двата показателя отчита спад - съответно 4.5 и 4.9 процентни пункта.

Конкретни данни за броя на абонатите още няма, но ако се съди по пълния доклад на КРС за предишната година, клиентите на телевизия на оператора са намалели до под 610 хил. души. Неговото място заема "Виваком" с растеж на абонатите си на телевизия с 2.7 процентни пункта до 32.9%, т.е. около 17 хил. нови клиенти до общо над 642 хил. души. "Булсатком" губи и водещата си позиция по приходи в този сегмент - този път от "А1 България", чийто дял от пазара по оборот е 29.8% (и 26.4% по клиенти).

Общо пазарът на доставка на телевизия е пораснал с 4.6% спрямо 2021 г., като обемът му достига 474 млн. лв. Според КРС растежът се дължи увеличението на приходите от две услуги - IPTV със 17% и кабелна телевизия с 1.9%. Това се случва въпреки спада в броя на абонатите на платена телевизия с 2.1% до 2.03 млн. домакинства, както и на доставчиците на телевизия с 5 до 244 оператора. Въпреки това в сегмента IPTV има 16 нови за сектора оператора, предоставящи такава услуга. Но видимо лъвският пай от пазара e при три дружества.

Мобилни услуги: слаби размествания в триото

На пазара на мобилни телефонни услуги две компании си поделят лидерството. По абонати водач остава А1 с дял 36.7%, следван от "Йеттел" с 32.1% и БТК с 31.2%. Първите две отчитат лек спад по този показател, докато "Виваком" расте с 1.5 процентни пункта по брой клиенти (виж графиката). КРС не дава брой на абонатите в доклада си, а само процентни дялове, но спрямо доклада за 2021 г. може да се предположи, че те са съответно 2.93 млн., 2.58 и 2.38 млн. души.

При оборота от "мобилен гласов бизнес" лидер остава "Йеттел" с дял 38% (спад с 1.5 процентни пункта), следван от "А1 България" с 34.2% (спад с 0.9 пункта). Трети са "Виваком", които единствени от голямата тройка отчитат растеж и тук - с 2.5%. "Йеттел" залага основно на мобилните услуги, докато конкурентите предлагат и телевизия и фиксиран интернет.

Според КРС целият пазар отчита растеж на абонатите с 0.8%, но пък приходите спадат със 7.6%.

Интернет: 15% ръст до 1.7 млрд. лв.

Българският пазар на мобилен и фиксиран интернет продължава да расте бързо - след над 21% увеличение през 2021 г. сега е 15% до 1.67 млрд. лв. Абонатите на фиксиран достъп до мрежата нарастват с 5.8% до 2.385 млн., докато при мобилния достъп до интернет скокът е 3.2% до 7 млн. абонати.

Именно във фиксирания интернет е и най-голямата конкуренция в сектора, като големите играчи са три, но останалите оператори държат над 50% от пазара по приходи и близо 35% по абонати. Броят на доставчиците в сектора са 690.

От трите най-големи оператора единствено "А1 България" увеличава и приходите, и абонатите си - съответно с 1.8 процентни пункта до дял от 19.5% и с 0.9% до 27.8% (тоест около 611 хил. абонати). "Виваком" запазва непроменен дела си по абонати във фиксирания интернет - 31.4%, но приходите на оператора от тази дейност намаляват с 2.4 процентни пункта до 22.4%. Както и при телевизията "Булсатком" регистрира спад и при абонатите, и в оборота (виж графиката). Пълният секторен доклад на КРС трябва да излезе в края на юни.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cccd avatar :-|
    cccd
    • + 2

    Vivacom предлага най-лошата тв услуга на пазара в България. Сателитната им телевизия има най-малък избор от канали, повечето от които са пълно мазало или толкова пикселирани, че е трудно да разбереш какво точно гледаш да екрана. А обслужването в магазините е поверено на вечно кисели и сърдити цървули, които ще те накарат да проклинаш деня в който си решил да станеш абонат на тази компания.

    Нередност?
Нов коментар