Телеком секторът: още по-голям и печеливш

Приходите и на трите големи оператора в България - "А1 България", "Виваком" и "Йеттел", продължават да растат първата половина на 2023 г.

А1 България    ©  А1 България
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Приходите и на трите големи оператора в България продължават да растат.
  • Средният приход на абонат (ARPU) също е по-висок.
  • От трите телекома единствено печалбата на "Йеттел" пада.

Бизнесът и на трите големи български телекома видимо расте, ако се съди по финансовите им резултати за първото полугодие на 2023 г. Оборотите им продължават да се покачват, както и един от основните показатели за представянето в индустрията - средният приход на абонат (ARPU).

При "А1 България" и "Виваком" печалбата продължава бурно да расте, докато при "Йеттел България" се забавя. Основната посочена причина за растежа от компаниите - майки на трите телекома, са по-скъпите планове - процес, наричан елегантно в отчетите upselling.

№1 пак е А1

Най-големият оператор в България по приходи, както и през 2022 г., остава "А1 България". Продажбите на компанията са нагоре с 20.6% до 348 млн. евро (680 млн. лв.) за първите шест месеца, показват резултатите на групата майка A1 Telekom Austria Group. Печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) пък е пораснала с 20.7% до 148 млн. евро. Маржът на оперативната печалба е 43.5% - най-големият в групата. Българският бизнес е втори по приходи и печалба в целия холдинг след Австрия.

В отчета се казва, че основна причина за добрите резултати са по-скъпите планове и приложените "ценови мерки за защита на стойността" през март 2023 г. (тогава всички оператори индексираха цените на плановете си с годишната инфлация). За ръста на приходите с около 22 млн. евро за полугодието е допринесъл и българският системен интегратор "Стемо", който беше купен през май миналата година за около 50 млн. лв. Основната част от оборота идва от мобилния и фиксирания бизнес, които растат както по продажби, така и по абонати. Средният приход на абонат (ARPU) е 7.4 евро спрямо 6.9 евро за същия период на миналата година.

А1 има 3.78 млн. мобилни клиенти, от които 3.31 млн. са на договор. При фиксираните услуги абонатите са 1.2 млн. домакинства спрямо 1.15 млн. година по-рано. От компанията казват в отчета, че разходите за електричество са се успокоили през 2023 г., но са пораснали тези за персонала и за лицензи и съдържание.

Бум в печалбата при "Виваком"

Дългогодишният лидер по оборот "Виваком" също увеличава приходите си - с 9% до 308.4 млн. евро (603 млн. лв.), показват резултатите на United Group. В отчета на групата майка се казва, че повишението се дължи на органичния растеж на абонатите на "мобилни и видеоуслуги", увеличаването на цените през февруари 2023 г., както и по-добрите продажби на устройства. Печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) е със скок 18% до 149 млн. евро (и носи около 30% от печалбата на United Group). Расте и средният приход на абонат (ARPU) - от 7.5 на 7.8 евро.

Увеличават се и приходите на друга компания под шапката на United Group - United Media, в която влизат "Нова телевизия", вестник Телеграф" и други медийни активи. Приходите й нарастват с 9% до 242 млн. евро, като от групата казват, че се дължат най-вече на доброто представяне на "Нова" покрай рекламите около избори и компании за залози.

"Йеттел България" пък е най-големият мобилен оператор на българския пазар по приходи от мобилни услуги с дял 37%. Оборотът на компанията, в която 51% преди месеци придоби телекомът от Абу Даби e&, е нагоре с 12.5% до 243 млн. евро (475 млн. лв.). В същото време EBITDA пада с 16.1% до 73 млн. евро, като в отчета на PPF Telecom Group не се посочва причина за спада.

Най-плащащите абонати

"Йеттел България" от години е лидер и по ARPU, като на годишна база показателят е скочил от 10.4 на 11.6 евро в края на полугодието. В отчета се посочва, че резултатите отчитат "стабилния растеж в стойността на потребителската база" чрез тъй наречения upselling. Компанията отчита лек спад на абонатите си до 3.3 млн. клиенти, от които 2.3 млн. са на дългосрочни договори.

В отчета се вижда и финансовото представяне на мрежовата инфраструктура в България, която през 2020 г. беше отделена в самостоятелна компания - "ЦЕТИН България". Приходите й за първото полугодие са достигнали 55 млн. евро, с 18.2% повече от същия период на предишната година. EBITDA е нагоре с 27.8% до 46 млн. евро.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    venimus avatar :-P
    Волен от Ривиа
    • - 2

    Операторите нямат абонаментни планове под 15евро, от което следва, че за да се получи среден приход от 8 евро, това значи че половината им не плащат нищо, т.е. са фиктивни.

    Нередност?
  • 2
    cccd avatar :-|
    cccd
    • - 1
    • + 2

    Ганьо реве срещу мобилните оператори (и всичко въобще!), но този който е бил в чужбина и може да направи сравнение знае, че мобилните услуги в България са едни от най-качествените и най-евтините в целия свят. В държава като Канада например, 4G сигнал все още има само в четири града (Торонто, Ванкувър,Монреал, Отава), а най-евтината предплатена карта струва 50 канадски долара за 28 дни. Така че, Ганьо понякога хленчи по инерция.

    Нередност?
  • 3
    dani_2077 avatar :-P
    dani_2077
    • + 1

    Да обобщим статията накратко - абонаментните планове стават ПО-СКЪПИ, съответно и печалбата РАСТЕ ... останалото са финансови алабализми 😀.

    Нередност?
Нов коментар