Телекомите между цифровата трансформация и дигиталната диференциация

Доставчиците на свързаност може и да не могат да надскочат сегашния темп на иновации, но с правилните партньорства са напът да интегрират своите услуги в мощни екосистеми

Богдан Узелац - главен търговски директор на Yettel
Богдан Узелац - главен търговски директор на Yettel
Богдан Узелац - главен търговски директор на Yettel
Богдан Узелац - главен търговски директор на Yettel
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

С нарастващата нужда от цифрова трансформация в бизнеса и с все по-голямата зависимост от технологиите във всекидневието ни телекомуникационният сектор се очаква да играе още по-важна роля в насърчаването на иновациите в следващите години. Дори преди настоящия икономически спад обаче телеком индустрията бе една от тези с най-яростна конкуренция. Очакванията са, че световната икономика ще се влоши, преди да започне да се подобрява, което не обещава по-благоприятен климат.

Цифровата революция кара

телеком компаниите да преосмислят бизнес стратегиите си,

за да бъдат конкуренти в един пазар, в който скоростта (във всеки смисъл) е от решаващо значение. Все по-видно е, че епохата на telco отстъпва място на ерата на techco* и традиционните доставчици на свързаност трябва да се превърнат в доставчици на технологични решения - или рискуват да загубят не само пазарен дял, но и релевантност.

Телекомите може и да не могат да надскочат сегашния темп на иновации в технологичния сектор и да го поведат, но с правилните партньорства могат да интегрират техните продукти и услуги в мощни екосистеми, давайки им достъп до съвсем нова клиентска база.

Технологиите чупят границите между индустриите, смята и главният търговски директор на Yettel Богдан Узелац. "Все повече залагаме на партньорства с компании от различни сектори при създаването и предлагането на една услуга или продукт, търсим комбинация със силни дигитални възможности - това е задължително и ще ни помогне да обслужваме още по-добре потребителите и да предоставяме изключително клиентско изживяване", казва Узелац. Обяснява, че тези партньорства могат да обхващат всеки аспект от дейността на телекома - от обогатяване на традиционните услуги на мобилните планове и хардуера с дигитално съдържание и бонус предлагане на услуги на трети страни до изследване на потенциала за нови услуги, свързани с онлайн сигурност, изкуствен интелект (AI), Интернет на нещата (IoT), виртуална и добавена реалност.

По-сложни изживявания с VR не можем да очакваме твърде скоро заради ограничената достъпност, смята експертът от Yettel. Според него обаче тези тенденции трябва да бъдат уловени и адресирани от телекомите с ефективни мрежови инвестиции и набор от услуги (като SVoD или интерактивна телевизия, които вече са достъпни с Yettel TV), партньорства и разширяване на гамата от предлагани устройства.

Именно IoT, интелигентни домове и взаимосвързани устройства Узелац вижда като

"огромна вълна на бъдещето",

в която заобикалящата ни среда става все по-интелигентна и интерактивна - всичко от автомобили до къщи, дори и интеракцията с домашните ни животни с безпрецедентно удобство и автоматизация. "От това, което виждам с най-новите тенденции в AI, мога да кажа също, че определено клиентите ще използват и създават съдържание по нов начин в дигитално пространство. AI показва различен потенциал в различни бизнес вертикали - в крайна сметка засяга начина, по който учим, работим, правим бизнес или се наслаждаваме на времето си за почивка", посочва главният търговски директор на Yettel.

АI и машинното обучение вече не са футуристични концепции, а неразделна част от телеком индустрията. Очакванията са, че по-далновидните компании ще изместят фокуса от внедряване на AI за обслужване на клиенти към използването му в технологии за оптимизиране на мрежата.

Въпреки че 5G е тук вече от няколко години, новото поколение мобилни мрежи все още не се използва в пълния си потенциал. Досега повечетo телеком компании разчитаха предимно на съществуващите си инфраструктури, като предлагаха 5G заедно с 4G. Една от основните промени в краткосрочен план е предлагането на 5G като самостоятелна услуга - освен че ще продължат да се наслаждават на високите скорости на 5G, потребителите ще могат и да изпробват нови приложения и цифрови услуги, предлагащи по-голяма сигурност и стабилност, които не са били възможни досега. За първи път телекомуникационните компании ще започнат да монетизират 5G и да виждат възвръщане на инвестициите в тази технология.

"Безпрецедентният скок, който наблюдаваме в потреблението на мобилни данни, ни показа колко критично е да имаме стабилни и наистина надеждни мобилни и телекомуникационни мрежи. Те са от решаващо значение не само за безпроблемна свързаност в комуникацията и по отношение на IoT, но и за почти всяка дейност на съвременния човек", посочва Узелац. "А за да осигурим този непрекъснат достъп до данни и услуги, които на практика изграждат нашия дигитален живот, трябват постоянно да инвестираме в 5G, edge computing и мрежови подобрения", обяснява още той. По думите му в момента Yettel покрива над 60% от населението с 5G и до 2026 г. то ще обхване по-голямата част от населението, осигурявайки по-високи скорости на данни, ниско времезакъснение и подобрена надеждност на мрежата. "От стратегическа гледна точка фокусът на нашата компания е да предоставим най-доброто премиум мрежово изживяване на пазара", допълва Узелац.

Навлизането на пазара на нови приложения и цифрови услуги на фона на глобален икономически спад може значително

да повлияе на клиентското търсене.

Toва, което може да обърне играта за телекомите, е cloud computing, или т.нар. изчисленията в облак. Технологията далеч не е новост, но повечето телеком провайдъри все още разчитат на центрове за данни, където хостват по-голямата част от IT инфраструктурата си. Миграцията в облака позволява по-бързи времена за реакция, по-ефективна обработка на данни и подобрена скалируемост**. А това ще позволи на тези компании да пуснат нови услуги на пазара по-бързо и да оценят търсенето, преди да направят огромни и невъзстановими инфраструктурни инвестиции в продукти, които не генерират достатъчен интерес.

Според някои експерти разпространението на по-бързите мобилни мрежи ще постави началото на нова ера в заплахите за онлайн сигурността от хакерски атаки, корпоративен шпионаж, особено за дигитално незапознатите потребители (жертви на неправилно управление на пароли, фишинг и др.), а видяното досега е само върхът на айсберга.

"Всички правим повече неща онлайн - разчитаме все повече на интернет за комуникация, търговия и информация. Затова и хората и организациите трябва да превърнат защитата на цифровите си активи в приоритет. Внедряването на мерки за сигурност, мултифакторно удостоверяване и редовни софтуерни актуализации са задължителни стъпки за намаляване на уязвимостите. Тук трябва да добавим и дигиталната грамотност, без която потребителите не могат да разпознават онлайн заплахите и да реагират ефективно", смята експертът от Yettel. Телекомът отговаря на тази тенденция с въвеждане на услуга за сигурност на мобилните мрежи за частните клиенти, както и продукти за сигурност на партньорски устройства за корпоративните клиенти, като според Узелац това е само отправна точка и сериозните проекти в тази посока тепърва предстоят.

* преминаването на една телекомуникационна компания към технологична

** от англ. scale - мащаб