Клиентски ориентираният подход се трансформира в 360-градусово изживяване

Джейсън Кинг, главен изпълнителен директор на "Yettel България"

Джейсън Кинг, главен изпълнителен директор на "Yettel България"
Джейсън Кинг, главен изпълнителен директор на "Yettel България"
Джейсън Кинг, главен изпълнителен директор на "Yettel България"
Джейсън Кинг, главен изпълнителен директор на "Yettel България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Джейсън Кинг е главен изпълнителен директор на "Yettel България" с над 20-годишен опит в областта на глобалните технологии, медиите и телекомуникациите, посредничеството при търговски сделки и изграждането на стратегии.

През последните години сме свидетели на сериозна трансформация в сектора на телекомуникациите. Как се променя ролята на операторите и какви очаквате да са основните предизвикателства през 2024 г.?

Свързаността се наложи като жизненоважен елемент във всички индустрии, превръщайки телекомите в особено важен участник в следващата фаза на дигиталната трансформация. От традиционни доставчици на услуги те се утвърждават като интегрални участници в дигиталната екосистема. Влизат в ролята на технологични иноватори и задават тенденциите. Но наред с възможностите за растеж, променящата се среда изправя телекомуникационните компании и пред сериозни предизвикателства.

През 2024 г. едно от тях ще бъде да отговорят на променящото се потребителско поведение и очакванията за персонализирано, безупречно и интегрирано изживяване. Това налага възприемането на нов подход при създаването на стойност за клиентите и непрекъснати иновации, базирани на 5G решенията, за по-бърза и надеждна свързаност.

Киберсигурността също се превръща в ключова тема - нашата роля като доставчици на телекомуникационни услуги е да защитаваме както мрежите, така и данните, които те пренасят.

Битката с технологичните компании за дигитално превъзходство е третото и може би най-решаващо предизвикателство. Дигиталната трансформация е не просто възможност, а императив за телекомите, за да останат конкурентоспособни в тази динамична надпревара. Поставени под натиск да монетизират инвестициите си в 5G, телекомите трябва да приспособят стратегиите си спрямо технологичния сектор, така че да запазят доверието на клиентите си при същото качество на предоставяните услуги.

Какво означава това на практика за телеком бизнеса?

Компаниите не само трябва да преосмислят бизнес моделите си, но и да променят начина, по който взаимодействат с клиентите си. Поглеждайки назад към еволюцията на бизнес стратегиите, виждаме как последните години парадигмата се измества от продуктово ориентиран подход към клиентски ориентирани решения с фокус върху потребителите и преживяването. Днес това вече не е достатъчно. Необходимо е възприемането на холистичен подход към живота на хората и външните фактори, които предопределят поведението им, а не едностранно от какво имат нужда като потребители. Все повече се говори за т.нар. life-centric подход. Какво означава това - че бизнесът вече трябва да разглежда хората не като потребители, а като отделни личности в техните различни измерения на живота. Екосистемният подход тук е от съществено значение. Той ще позволи на компаниите да интегрират решения от трети страни, с които да създадат 360-градусово преживяване с помощта на последните технологии.

Как Yettel ще отговори на тези промени?

В Yettel преходът към 360-градусовия подход, обхващащ отделните аспекти на живота на потребителите, вече се случва. Разработвайки решения, които естествено се интегрират в дигиталното ежедневие на хората, ние им позволяваме максимално да се възползват от предимствата на технологиите. С разнообразието от услуги, които предлагаме, целим да отговорим на търсенето на масовия потребител, без обаче да забравяме фокуса върху индивидуалния подход към всеки от тях.

Вярваме, че технологиите правят живота по-добър. Това е и нашата мисия като оператор - да бъдем предпочитаният партньор на хората в днешния дигитален свят. Като започнем от основната ни задача - да свързваме хората чрез конкурентни условия за смарт устройства и най-добрата мрежа в България, която за шести път бе отличена от umlaut, и стигнем до много други добавени ползи за тях - да се забавляват чрез дигиталните ни стрийминг услуги или интерактивната ни безжична телевизия, да се чувстват спокойни с услуги като онлайн застраховка при пътуване или дори да опознават културно-историческото наследство на България с най-новото попълнение в нашето портфолио - дигитализацията на 100-те национални туристически обекта в мобилното ни приложение.

Това са само няколко примера как с услугите, които предлагаме, се стараем да бъдем близо до хората в различни аспекти от техния живот и да им помагаме да откриват нови начини, по които технологиите могат да им служат и да правят живота им по-лесен. Така на практика ние виждаме т.нар. life-centric подход, за който споменах по-рано.

Каква е ролята на дигитализацията за телекомуникационната индустрия?

Дигитализацията не трябва да бъде на всяка цена - тя трябва да бъде бизнес обоснована. Не е нужно да дигитализираме всеки процес. Важно е да го направим при онези, които могат да допринесат за повече ефективност и рентабилност и ще донесат повече ползи за хората. Като пример тук мога да дам нашата еЅіgn cиcтeмa, благодарение на която всички наши бизнес клиенти могат дa пoдпиcвaт oт paзcтoяниe своите дoгoвopи. Тя е естествено продължение на въвeдeния пpeз 2022 г. бeзxapтиeн пpoцec зa cĸлючвaнe нa дoгoвopи и пoдпиcвaнe нa дoĸyмeнти и зa нашите чacтни ĸлиeнти. И двете стъпки не само са пример за това как дигитализацията може да подпомогне цялостното електронно управление на бизнеса и носи удобства за хората, но едновременно с това да допринася и за устойчивото развитие. Защото точно това изисква и новата реалност, в която живеем - дигитализацията да създава устойчивост. Тук бих обърнал внимание на телекомуникационния сектор, който има нелеката задача едновременно с инвестициите в нови технологии и инфраструктура да предприема дългосрочни мерки, които подпомагат устойчивото бъдеще. Цел, възприета и от нас в Yettel. Като първия оператор в България, чиято мрежа се захранва от зелена енергия, ние правим голяма стратегическа стъпка към постигане на устойчивост за целия телеком сектор. Но и оттук нататък носим голямата отговорност да оправдаем очакванията и да продължим да постигаме амбициозните си цели, заложени в нашата Стратегия за устойчиво развитие 2028 г.

5G вече проправи пътя за нови услуги. Колко далече сме от използването на пълния потенциал на петото поколение мрежи?

Още със старта на 5G мрежата на Yettel през 2021 г. започнахме постепенно да разширяваме възможностите за клиентите ни, добавяйки нови продукти и услуги. Мрежата от пето поколение е в основата на фиксирания безжичен достъп до интернет и осигури реализирането на Yettel TV - интерактивна телевизионна услуга с гъвкаво ценообразуване и свобода за потребителите. За да могат повече хора в България да се възползват от по-добра свързаност, ние си поставяме за цел 5G връзката да бъде достъпна за 85% от населението до 2026 г.

На глобално ниво 5G се разгръща по-бързо от всяко предишно поколение мобилни мрежи - почти три пъти по-бързо от 4G в някои страни*. Петото поколение мрежи има потенциала да преодолее дигиталното разделение, като осигури високоскоростна свързаност до районите с недостатъчно обслужване и същевременно проправя пътя за тепърва развиващите се технологии като автономни транспортни решения, индустриална автоматизация и телемедицина, които ще бъдат от полза за всички сектори на икономиката.

* Бързото навлизане на 5G и неговия потенциал, Nokia Bell Labs, 2020 г.