🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бъдещето е тук

Важно е бизнесът да има цели за по-устойчиво бъдеще, но още по-важно е да има стратегия за постигането им

Маргита Колчева, старши съветник "Устойчиво развитие", "Yettel България"
Маргита Колчева, старши съветник "Устойчиво развитие", "Yettel България"
Маргита Колчева, старши съветник "Устойчиво развитие", "Yettel България"
Маргита Колчева, старши съветник "Устойчиво развитие", "Yettel България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Oт 2025 година близо 500 български дружества ще бъдат задължени да отчитат нефинансова информация по над 200 екологични, социални и управленчески критерии, след като Брюксел одобри новата директива за оповестяването на нефинансова информация (CSRD).

Някои български компании вече публикуват подобни доклади, следвайки други, вече утвърдени, стандарти, а част от тях вече са изградили и своите стратегии за устойчиво развитие. За други пътят от разбирането на нуждата от докладване до фокусиране на усилията в тази сравнително нова и бързо развиваща се линия в бизнес управлението тепърва предстои.

Въпроси като "Откъде да започнем" и "Как да изградим стратегията си" вероятно стоят пред немалка част от българския бизнес.

Телекомът Yettel е една от компаниите в България, която изпреварва очакваното в сферата законодателство. През 2022 година компанията издаде първия си доклад за устойчиво развитие в съответствие с Глобалната инициатива за нефинансово отчитане, версия 2021 (GRI). Тогава Yettel оповести и стратегията си за устойчиво развитие до 2028 година. А през 2023 година вече отчете и напредъка по поставените цели.

Важно е бизнесът да има цели за по-устойчиво бъдеще, но още по-важно е да има стратегия за постигането им.

Как Yettel изминава пътя: данни, подобрения, цели, стратегия, докладване?

ESG стратегията на Yettel е основана на оценка на въздействието, което бизнес операциите на компанията имат върху икономиката, околната среда и хората. Развитието на българския пазар и икономика чрез използване на технологии от следващо поколение е стратегически приоритет за Yettel. Затова и със стратегията си за устойчиво развитие компанията насочва усилията и ресурсите си към областите, в които вярва, че може да окаже най-голямо положително въздействие.

За "Yettel България" изготвянето на стратегията е съвместно усилие между мениджърски екип на PPF Telecom Group и другите телекомуникационни компании, част от тази група. През 2021 г. работна група, състояща се от всички изпълнителни директори, се заема със задачата да определи съществените теми за PPF Telecom Group и за нейните дъщерни дружества.

Анализът на съществеността започва с вътрешни консултации във всяка компания от групата. Този процес е последван от допитване до различните заинтересовани страни на компанията, целящо да отрази възприятията им относно въздействието й върху околната среда, хората и обществото.

За да бъде успешна една стратегия, е важно основните насоки в нея да бъдат определени не само на база на усещането на служителите в компанията, но и да се вземе предвид как другите виждат нейната отговорност и роля в устойчивото развитие. Интересното в случая на Yettel е, че запитването до заинтересованите страни довежда до идентифицирането на девет теми, които надхвърлят определения от компанията праг на важност (т.е. са над линията на значимост). Към тях Yettel добавя още пет, които счита за стратегически важни за бизнеса.

"Стратегията на Yettel следва ESG акронима, като се фокусира върху екологичните, социалните и управленческите фактори. Тъй като ясно осъзнаваме ролята си в развитието на икономиката и предоставянето на достъп до технологии за всички граждани, счетохме за редно да добавим и нашия почерк към трите направления - E, S и G. Така се роди и допълнителната група от теми, за които си поставихме цели, а именно развитието на технологии, които подпомагат устойчивото бъдеще", казва Маргита Колчева, старши съветник "Устойчиво развитие" в Yettel.

Компанията осъзнава, че за да е успешна една стратегия, е необходимо екипите в организацията да се чувстват ангажирани с нея. Затова в Yettel изграждат силна структура за управление на устойчивостта. Освен основния екип "Устойчиво развитие" главните директори и главният изпълнителен директор са силно ангажирани във взимането на всички стратегически решения. Управленският екип на компанията е отговорен за оценката на точността и навременността при предоставянето на данни, свързани с устойчивото развитие. А основният екип "Устойчиво развитие" още през 2021 година развива и мрежа от ESG посланици, приблизително 14 служители.

Именно екипът от ESG посланици е и основната движеща сила при разработването на SMART цели по всяка от значимите теми, които впоследствие се превръщат и в действащата към момента стратегия за устойчиво развитие.

"Посланиците разработваха стратегията в рамките на шест месеца. Включването им в този процес не е случайно. За да бъде стратегията ни успешна, тя трябва да е близка до всеки от бизнеса. Именно активното участие в създаването й гарантира, че екипите ще поемат отговорност по темите в техния ресор и изпълнението на целите ще бъде неизменна част от плановете и действията на всички звена в компанията", разказва Маргита Колчева.

След одобрението на стратегията голяма част от посланиците стават и Target Owners. Те разработват годишни планове за изпълнение на всяка цел. На всеки три месеца ESG експертите в компанията се срещат за преглед на постигнатите резултати и дискусия относно предстоящото в следващото тримесечие. Така се постига и по-добра синергия между екипите, защото почти винаги работата на един екип е свързана с тази на поне още няколко звена. Тези срещи често служат за обсъждане на възникнали предизвикателства и генериране на нови идеи.

Матрица на управление на устойчивите политики в Yettel:

Комуникационна пътна карта

"Ако искаме да постигнем успех по отношение на нашата визия и цели за устойчиво развитие, се нуждаем от подкрепата на всички наши служители", добавя още Маргита Колчева.

Компанията разработва комуникационен план, чиято цел е да запознае всички служители с важността на устойчивото развитие, както и с това как принципите му могат да станат част от ежедневната им работа. На база на плана темата за устойчивостта е включена във въвеждащото обучение на всички нови служители, а специализиран онлайн курс преминават служителите от екипите по продажби в телекома. Стремейки се да развият уменията на служителите си, от телекома помагат и на 24 служители, работещи на ключови за изпълнението на стратегията за устойчиво развитие позиции, да преминат през ESG академия, организирана със Софийски университет "Св. Климент Охридски".

Друга част от комуникационния план за запознаване на всички служители с темата и дейностите е ежегодно провеждане на уебинар, в който отговорниците за изпълнението на целите представят плановете за следващата година.

С обявяването на първоначалните планове ESG посланиците отправят покана към служителите да се включат и в ESG Crew - екип от доброволци от различни отдели, които към днешна дата създават вътрешни кампании за по-устойчив начин на живот.

"Искаме да гарантираме, че нуждите и мнението на нашите ключови вътрешни и външни заинтересовани страни са чути и взети предвид. За това и изградихме канал, по който всеки от служителите ни може да предлага нови устойчиви идеи. Разбира се, не забравяме да се допитваме до тях и за обратна връзка, що се отнася до успешността на всяка инициатива или проект, които организираме", споделя Маргита Колчева.

Освен да комуникира усилено със служителите си по темата, Yettel също проучва отношението на клиентите си към инициативите за устойчиво развитие и как те възприемат действията на компанията по отношение на устойчивостта. Сред приоритетите на телекома е да работи за повишаване на осведомеността по отношение на устойчивия начин на живот сред българското население. Комуникационната кампания през 2022 година за важността от рециклирането на електронни устройства е достигнала до 2 991 500 души* в страната.

Говорейки за доставчиците, телекомът се ангажира да работи и с тях по отношение на социалните и екологичните въпроси с цел ограничаване на отрицателното въздействие от общите операции. От компанията обявиха, че работят по план за ангажирането на доставчици и партньори, който ще бъде обявен през 2024 година.

Истината е, че вече никой не може да игнорира въздействието си върху околната среда или да неглижира отношението си към хората - било то служители, клиенти, доставчици или широката общественост. Бъдещето е тук и е време за действия, с които компаниите да поемат още по-голямата отговорност за начина, по който правят бизнес.

*Резултати от TV Reach 3, което означава, че всеки зрител е видял рекламата поне три пъти.