🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Разтоварване на градския трафик в Пловдив

Проектът за пробив под Централна гара ще облекчи значително придвижването от север на юг

   ©  Надежда Чипева
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Бързото разрастване на Пловдив си има и своите проблеми. Градът започна буквално да се задъхва, като в най-натовареното време прекосяването му с автомобил може да продължи един час.

Почти през центъра на Пловдив минава и железопътното трасе от Европа към Турция и Близкия изток. То се среща с автомобилния трафик на града точно в района на Централна гара. Иначе казано, това е и най-тясното място на Пловдив.

Проблемът с тази натовареност не е отсега. Първото му решение е на възраст около век и пловдивчани го наричат Бетоновия мост. Построен е над железопътните линии през 1930 г., а през 1980 г. е достроен.

Основен недостатък на това решение е, че не отговаря на новите изисквания към високоскоростните железници.

Друга слабост е, че мостът решава проблема с придвижването на пловдивчани от север на юг само над жп линиите и това съвсем не е достатъчно. Нов пробив с тунел под гарата ще позволи на града да има работещ резервен вариант за задръстванията.

Пробивът под Централна гара в града вече е съвсем реален проект, който ще бъде осъществен от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Неговата стойност ще е около 42 млн. лв., като в момента общината отчуждава имоти.

Миланският метод в Пловдив

Строителството на тунели не е новост за Пловдив. Най-известният е тунелът под Античния театър, чието строителство стартира през 1949 година. Другият е под Централната поща, завършен през 80-те години на миналия век. Новият тунел под Централна гара е с дължина 748 метра на дълбочина 7 метра под земята. Той ще свързва двата натоварени булеварда "Васил Априлов" (северно от гарата) и "Македония" (южно от гарата).

Пробивът е по-малка част от големия проект "Развитие на железопътен възел Пловдив", чийто договор беше подписан в началото на 2020 г. от генералния директор на НКЖИ инж. Красимир Папукчийски. Проектът е за модернизация на железен път, контактна мрежа и системи за сигнализация и телекомуникации в гара Пловдив и изграждане на комуникационно-транспортен пробив под жп ареала на гарата. Дейностите по договора следва да приключат до 35 месеца и включват проектиране, което ще продължи до 8 месеца и строителство до 27 месеца. Общата стойност по тях е малко над 89 млн. лв. без ДДС. Изпълнител на договора е Обединение "Проект Пловдив" ДЗЗД, включващо фирмите "Трейс груп холд" и "Балкантел". Проектът се съфинансира със средства по Механизма за свързване на Европа.

Според инж. Иван Бакалски, ръководител на проекта "Пловдив-Бургас - фаза 2" на НКЖИ избраният от изпълнителя способ за изграждане на тунела е т.нар. милански метод. Това означава прокопаване на участъци от съоръжението под повърхността, изграждането на стоманобетонова конструкция и възстановяване на околния терен.

Подводните камъни

За да се осъществи пробивът под Централната гара на Пловдив, общината ще трябва да отчужди 14 частни имота. Двата най-големи от тях са собственост на "Хеброс бус" и са в района на автогара Родопи. В регионалните медии вече се появиха информации, че за терените с обща площ около 1000 кв.м има разминаване в предлаганата от общината цена и търсената от собственика стойност. Според юристи тези ценови разминавания няма да спрат работата по проекта - да, могат да влязат за разрешаване в съда, но с това не се стопира нито проектирането, нито строителството. Съдебните саги обаче могат да продължат с години.

Инженери в Пловдив също имат професионални притеснения за тунела под Централна гара. Според хидроинженера Желю Желев съоръжението може да застраши сгради в съседство. В пловдивския вестник "Марица" от 7 октомври 2020 година той коментира: "...на мястото на тротоарите (на бул. "В. Априлов - б.а.) трябва да се изградят подпорни стени, която височина от нула ще стигне в началото на булеварда поне 5-6 метра. Това значи с 4 метра под основите на съседните четириетажни постройки". Дори и с това обаче идеята за пробива е посрещната с голяма доза ентусиазъм от жителите на града. Реалната работа по изграждането на съоръжението трябва да започне в началото на 2021 г.

Милионният трафик

Площта на Пловдив е приблизително 10 на 10 километра. Около 100 хил. автомобила всеки ден влизат и излизат от града. Основните потоци са към Асеновград и Карлово - по 20 хил. автомобила дневно. В края на 2017 г. по данни на КАТ - Пловдив, регистрираните в града автомобили са 150 хил. През 2019 г. те са 191 хил., в това число леки автомобили 150 хил. и 41 хил. камиони, лекотоварни автомобили и мотоциклети. По данни на зам.-кмета Тодор Чонов за един месец (май 2019) през 11-те входа на Пловдив са влезли 2 568 325 превозни средства, 2 388 673 са излезли. Иначе казано, градът вече има 5-милионен месечен трафик.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jazzdevil avatar :-|
    jazzdevil
    • + 2

    "Новият тунел под Централна гара е с дължина 748 метра на дълбочина 7 метра под земята. Той ще свързва двата натоварени булеварда "Васил Априлов" (южно от гарата) и "Македония" (северно от гарата)"

    Да вземете да си оправите малко географията ли...

    Нередност?
Нов коментар