🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Тротинетките на Hobo започват работа и в Пловдив

Компанията планира да излезе и на варненския пазар по-късно през годината

Тeодор Рачев    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Българската компания за споделени електрически тротинетки Hobo започва да работи и в Пловдив - второто поред разширяване на фирмата извън София след Благоевград от излизането ѝ на пазара през лятото на 2019 г. Изпълнителният директор на Hobo Теодор Рачев коментира пред "Капитал", че екипът планира да разположи 100 електрически тротинетки по улиците на Пловдив, същият брой, с който фирмата започна и в София.

В края на 2020 г. един от конкурентите на Hobo, американската Lime, опита да влезе рязко на пловдивския пазар, но бързо се отказа. Причината според Lime беше, че общината работи бавно и е по-добре да има шоково влизане, след което да се правят правила, както до известна степен се случи и в София през 2019 г. Българската Hobo обаче пробва друг подход - с активен диалог между компанията и общината.

От София през Пловдив към морето

Рачев казва, че процесът по преговори с местната администрация е бил бърз и гладък. Изготвянето на проекта и работата по мерките, които трябва да се вземат предвид изпълнението на разширението, са се вместили в рамките на 2-3 месеца, "което за този вид бизнес е сравнително експедитивно". Малко преди одобряването на проекта на Hobo и изготвянето на нужния регламент, в Пловдив влезе и друга услуга за споделена мобилност - електрическите автомобили на Spark.

Рачев казва, че в момента текат и преговори за разширяване на фирмата във Варна. Тези планове са възможни благодарение на инвестицията от 255 хил. евро, които българският стартъп получи през януари, като основният инвеститор бе фонд-мениджъра към Фонда на фондовете Vitosha Venture Partners. Hobo използват сумата главно за разширяване на регионално ниво в големите български градове, увеличаване на броя на тротинетките и предстоящо подобряване на услугите с нови членове на екипа.

Hobo, която е основана през 2019 г., вече има свой собствен изграден оперативен модел. Тротинетките се активират през мобилно приложение, вземат се и се оставят от клиентите в определени зони в центъра на града. За разлика от чуждестранните си конкуренти от Lime и Bird обаче, Hobo имат назначени екипи, които всяка вечер в 21 ч. прибират електрическите тротинетки в базата на фирмата и ги зареждат, а сутрин се изкарват обратно до локация.

Батериите на устройствата са подменяеми и ще бъдат сменяни от тях, а производителят на тротинетките дава гаранция от 18 хил. км, т.е. около 3 години живот. Фирмата разполага с бусове и електрически рикши, които отговарят за ежедневното прелокиране и смяната на батерии, осигуряващи успешния оперативен модел на Hobo. От началото на пандемията насам тротинетките се дезинфекцират поне два пъти седмично.