🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Войната в Украйна изправи авиационния сектор пред нови проблеми

Секторът още не се е възстановил от корона кризата

Военните действия в Украйна бързо сложиха край на лекия възход на сектора.
Военните действия в Украйна бързо сложиха край на лекия възход на сектора.
Военните действия в Украйна бързо сложиха край на лекия възход на сектора.    ©  Reuters
Военните действия в Украйна бързо сложиха край на лекия възход на сектора.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Коронавирусът направи живота на авиокомпаниите изключително труден. Заради ограниченията на пътуванията те бяха принудени да заземят огромна част от флотилиите си, което трупаше загуби ден след ден. През лятото на 2020 г. нещата като че ли тръгнаха да се оправят, но това се оказа много краткотрайна заблуда. Делта вариантът отново върна бранша в позицията от началото на 2020 г., същото се случи и с появата на омикрон варианта.

В момента зелените сертификати падат, ограниченията за пътуване също. Все повече държави дори премахват тестовете за коронавирус, когато се влиза на тяхна територия. Точно когато изглеждаше, че авиационният сектор е преживял едно от най-големите си затруднения обаче, на преден план се появи нов проблем, който не може да бъде подценяван - войната в Украйна, пише Financial Times.

Военните действия в Украйна бързо сложиха край на лекия възход. "Справихме се с чумата само за да бъдем посетени от война", каза главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри. Последствията от войната в Украйна все още не са ясни, но вече може да се подразбере какво ще е бъдещето на авиационния бранш.

Горивото

Първият аспект от голямо значение за авиацията е цената на петрола. Тя вече достигна 139 долара за барел, което не е далеч от най-високата котировка на суровината - 147 долара, която беше достигната през 2008 г. Самолетното гориво представлява около 35% от оперативните разходи на авиолиниите, сочат данни на Scope Ratings. Именно горивото ще се превърне и в първия критерий, по който те ще бъдат разделяни - колко от нужните им количества за годината са хеджирани и колко не.

Водач в това отношение е ирландската нискотарифна авиокомпания Ryanair. Данни на Moody's показват, че компанията е успяла да си гарантира 80% от нужното гориво на цени 65 долара за барел. След ирландската компания се нарежда групата International Airlines Group (IAG), която е хеджирала около 60% от необходимото количество гориво за 2022 г. на цени между 60 и 73 долара, заяви пред Financial Times анализаторът Raymond Jones. Под шапката на IAG са British Airways, испанската Iberia и ирландският национален превозвач Air Lingus.

Другият голям играч на пазара на нискотарифни превозвачи - Wizz Air, спря хеджирането през 2021 г. Това я поставя в много деликатна ситуация, която е напълно зависима от актуалната котировка на петрола. Това е и причината стойността на акциите на компанията да падна с почти 50% от февруари насам.

Wizz Air не е сама в избора си, като най-големите авиокомпании, които са избрали подобна стратегия, са трите американски лидера в сектора - Delta, United Airlines и American Airlines. Те започнаха спирането на тази дейност преди пет години. Според анализатора в S&P Global Филип Багли причината е била прекомерна увереност. "Индустрията е станала достатъчно консолидирана, че авиокомпаниите да имат по-голяма ценова сила", описва мисленето им Багли.

Американските авиокомпании, които не са последвали примера на трите големи преди пет години, са Southwest Airlines и Alaska Airlines. Говорители на двете компании заявиха пред Financial Times, че Southwest е хеджирала 64% от горивото си за 2022 г., а Alaska - около половината. И двете компании са отказали да споделят на каква цена е подсигуреният петрол.

Макар и авиокомпаниите да са се изправяли пред подобни затруднения и преди, сега ситуацията е по-различна. В момента желанието за летене е под средните нива, като това е особено вярно за периодите, в които традиционно не се лети толкова. Високите цени на енергията за домакинствата и инфлацията се очаква да намалят сигурността на потребителите и следователно желанието им да правят разходи.

Небето над Русия е затворено

Другият сериозен проблем, който войната в Украйна създаде за авиокомпаниите, е забраната за летене над Русия. Големината на страната, както и нейното разположение я правят една от най-натоварените "въздушни магистрали", тъй като европейските полети до Азия минаваха над Русия, за да спестят време и следователно гориво. Най-сериозно засегната авиолиния естествено е руският национален превозвач "Аерофлот". Авиокомпанията в момента не може да изпълнява почти всичките си международни полети, а също така загуби и няколко важни рекламни договора, най-големият от които беше този с футболния клуб "Манчестър юнайтед".

След руския превозвач се нарежда финландската Finnair. Миналата седмица компанията започна преговори за получаване на субсидии с местното правителство. Причината е, че Finnair обяви, че нито един от азиатските й маршрути в момента дори не се приближава до рентабилност - стигането до Азия, като трябва да се заобиколи Русия, е практически невъзможно. Това е и главната причина за срива на акциите на компанията с близо 20%.

Търсенето на билети

Най-голямото неизвестно в ситуацията е как войната в Украйна ще се отрази на търсенето на билети. Има голяма възможност туристи да променят или изцяло да отменят пътуванията си до Европа, за да не се приближават до зоната на военния конфликт.

Ryanair и Lufthansa вече съобщиха за намаляване на продажбите на билети, но изпълнителният директор на германския национален превозвач Карстен Шпор смята, че е все още твърде рано, за да може подобна тенденция да бъде измерена. "Когато в света възникне конфликт, ние виждаме по-бавно търсене. Но все още не мога да измеря това намаление", каза Шпор.

Добър пример за сравнение е избухването на войната между САЩ и Ирак през 1991 г. Тогава броят на американците, пътували до Европа, падна драстично, а причината беше именно желанието за разстояние от сцената на военен конфликт. "Не мисля, че това ще спре британците да отидат в Малага това лято. Но може американците да не искат да отидат в Берлин например", смята анализаторът в Davy Стивън Фърлонг.