Уанг Чуанфу - човекът зад успехите на BYD

Концентрацията на създателя на компанията върху иновациите, веригите на доставки и ефикасността е в основата на разрастването на китайския производител на електрически автомобили

За разлика от други високопоставени личности като Илън Мъск или Джак Ма, Чуанфу постоянно се пази от светлината на прожекторите, избягвайки нежелан контрол
За разлика от други високопоставени личности като Илън Мъск или Джак Ма, Чуанфу постоянно се пази от светлината на прожекторите, избягвайки нежелан контрол
За разлика от други високопоставени личности като Илън Мъск или Джак Ма, Чуанфу постоянно се пази от светлината на прожекторите, избягвайки нежелан контрол    ©  Reuters
За разлика от други високопоставени личности като Илън Мъск или Джак Ма, Чуанфу постоянно се пази от светлината на прожекторите, избягвайки нежелан контрол    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • От самото начало BYD има ясна стратегия: подражаване на успешни продукти и поддържане на разходите възможно най-ниски.
  • От 2009 г. компанията се възползва от милиарди юана китайски субсидии и непряка помощ за подпомагане на нови компании за електромобили.
  • Вертикалната интеграция на групата - от доставките на ресурси до батериите и компютърните чипове, й дава възможност да управлява оптимално разходите си.

Китайският производител на електрически автомобили (EV) BYD вече продава продукцията си в повече от 60 страни, като през последната година започна агресивно да навлиза и на западните пазари. Това помогна на компанията да изпревари Tesla като лидер на пазара на електромобили в света - през последното тримесечие на миналата година BYD продаде повече EV от всеки друг производител.

Едно от главните действащи лица зад кулисите на производителя е изпълнителният директор на BYD - Уанг Чуанфу. Историята на професора по изследване на цветни метали, превърнал се в твърдоглав ръководител с фокус върху технологиите, веригите за доставки и намаляването на разходите, стана една от най-популярните в Китай. Успехите на BYD само допълнително увеличават комплиментите за Чуанфу.

Роден през 1966 г. в земеделската провинция Анхуей в Източен Китай, Чуанфу е отгледан от по-големите си братя и сестри, тъй като родителите му почиват, докато е бил малък. Макар да понася толкова голям удар твърде млад, Чуанфу не се предава. Той получава стипендия за изучаване на химия в Central South University, известен тогава като Central South Industrial University, а по-късно получава магистърска степен по технология на батериите от Пекинския институт за общи изследвания на цветните метали, сега известен като GRINM Group. Завършеното образование позволява на Чуанфу да започне работа като изследовател за правителствена агенция, но амбициите му са доста по-големи. Това е и причината бъдещият изпълнителен директор да се премести в Шенжен. По онова време градът вече има реномето на технологичния и иновативен център на страната, което би позволило на Чуанфу да се занимава с технологии, които според него ще определят бъдещето.

Копиране на по-ниска цена

Това негово желание води и до основаването на BYD, като освен Чуанфу, съдружник е и братовчед му Ли Шианянг. В по-късни интервюта Чуанфу споделя, че по онова време името не е носело определено значение (в момента BYD е акроним за Build your dreams). Разликите със сегашната компания не се изчерпват дотук, като в началото планът е бил предприятието да се занимава с производството на батерии за телефони.

The Wall Street Journal пише, че първите няколко месеца на BYD са изключително успешни, като компанията разполага със своя собствена офис сграда и завод. Според изданието това се дължи на Ли Шианянг, който е инвестирал 300 хил. долара. Независимо откъде идват парите, те поставят основа за по-нататъшното развитие на бизнеса. От самото начало BYD има ясна стратегия: подражаване на успешни продукти и поддържане на разходите възможно най-ниски.

Целта е била да се копират продукти, произведени от Toyota, Sanyo и Sony, но да бъдат по-евтини. Вместо скъпи машини, изпълнителният директор наема огромна работна сила на краткосрочни договори, което му позволява да избегне увеличения на заплатите. Така стигаме до 2002 г., в която компанията вече доминира пазара на зареждащи се телефонни батерии. Клиентите на китайския производител вече включват Motorola, Nokia, Sony Ericsson и Samsung.

Навлизане в автомобилния сектор

През 2003 г. Чуанфу одобрява закупуването на фалиралия държавен автомобилен производител Tsinchuan Automobile и го преименува на BYD Auto. Заедно с BYD electronics, която произвежда батерии и компоненти за слушалки, тези две дъщерни дружества формират основните операции на компанията. През 2005 г. BYD пуска първото си превозно средство на пазара - това е седанът F3, който сериозно наподобява Toyota Corolla. Китайското предложение обаче е съществено по-евтино и оглавява класациите по продажби в Китай до края на десетилетието, пише WSJ.

Тук идва и един от най-важните моменти в историята на BYD - привличането на Уорън Бъфет като инвеститор. Това до голяма степен се дължи на наскоро починалия му партньор Чарли Мънгър, според когото компанията е чудесен начин за навлизане на китайския пазар. "Този човек е комбинация от Томас Едисън и Джак Уелч - нещо като Едисън в решаването на технически проблеми и нещо като Уелч в това, че прави това, което трябва да направи. Никога не съм виждал нещо подобно", заявява Мънгър пред Business Insider относно това как е описал Чуанфу на Бъфет.

Чуанфу не е готов да се раздели с голяма част от компанията си, поради което отхвърля първоначалната оферта на Berkshire Hathaway за придобиване на 25% от BYD. Принципният подход на Чуанфу обаче е положително възприет и през 2008 г. Berkshire Hathaway инвестира 232 млн. долара в компанията. Одобрението привлече вниманието на инвеститори по целия свят и ускори възхода на компанията. Затова и BYD спечели 5.1 млрд. долара през 2009 г., а изпълнителният директор оглави класацията на Forbes China за първи път.

Извън прожекторите

За разлика от други високопоставени личности като Илън Мъск или Джак Ма, Чуанфу постоянно се пази от светлината на прожекторите, избягвайки нежелан контрол. "Никога не става дума за подхранване на его. Мисля, че всички те сочат назад към превозните средства, те винаги сочат обратно към компанията", каза Ту Ле, основател на консултантската компания Sino Auto Insights, пред Business Insider.

BYD е най-големият производител на електрически автобуси с батерии в света с повече от 50 хил. единици на пътя в световен мащаб и повече от 1000 превозни средства на пътя или в производство в САЩ.

В началото на новото десетилетие компанията печели договори за обществен транспорт от китайските градове Шенжен и Хунан, както и сделки с Амстердам, Франкфурт и Лос Анджелис, съобщава Bloomberg. В момента BYD е най-големият производител на електрически автобуси с батерии в света с повече от 50 хил. единици на пътя в световен мащаб и повече от 1000 превозни средства на пътя или в производство в САЩ. Има огромна фабрика в Ланкастър, Калифорния, която произвежда автобуси, както и други превозни средства като камиони и мотокари.

От 2009 г. автомобилният производител също се е възползвал от милиарди юана китайски субсидии и непряка помощ за подпомагане на нови компании за електромобили. Използването на тези средства обаче е една от характеристиките, по които компанията сериозно се различава от конкурентите си. Научените уроци от производството на батерии за мобилни телефони и други компоненти за Siemens, Nokia и Motorola в ранните си години, BYD разработва свои възможности. Сключването на договори с други компании за хардуер или услуги е крайна мярка, дотолкова, че изпълнителен директор веднъж казва на рецензентите на автомобили, че компанията е направила всичко по автомобила "с изключение на гумите и предното стъкло".

Вертикалната интеграция на групата - от доставките на ресурси до батериите и компютърните чипове, й дава възможност да управлява оптимално разходите си. Като един от най-добрите производители на батерии в света, BYD доставя на конкуренти, включително Tesla и Toyota. Това доведе до иновации в производството. Един пример: в първите дни на BYD Чуанфу придобива инструмент за щамповане на панели от Jeep в Пекин. Това помага компанията да разбие технологията "клетка към тяло", която свързва клетката на батерията на EV с каросерията на автомобила и е международен стандарт в днешни дни.

Съперничеството с Tesla (и Мъск)

В края на 2011 г. Илън Мъск не можа да сдържи смеха си на идеята, че Tesla може да бъде предизвикана от BYD: "Виждали ли сте тяхната кола?" "Не мисля, че е особено привлекателна, обясни тогава той по телевизията. Технологията не е много силна. И BYD като компания има доста сериозни проблеми на своя терен."

След месеци на спекулации на анализатори BYD взе короната на Tesla като най-големия производител на електрически автомобили в света, което означава, че Мъск вероятно вече не се смее. По-рано тази година той отговори на стария клип, като каза: "Това беше преди много години. Техните коли са много конкурентни в наши дни."

Все още няма коментари
Нов коментар