🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бъдещето е нEVероятно

Колите на ток все още не са достигнали масовост и имат много път пред тях, но трендът е необратим

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • През тази година ще бъдат продадени около 14 млн. електрифицирани автомобила.
  • До края на това десетилетие електромобилите ще достигнат паритет в цените със сравними модели на бензин.
  • Пуснатите на пазара електромобили през 2022 г. имат среден пробег от 337 км спрямо 230 пет години по-рано.

В своя статия за The Guardian известният британски комик Роуън Аткинсън неотдавна обяви, че обича електромобилите, но се чувства излъган, че си е купил такава кола. "Меденият ни месец с автомобилите на ток свърши. За съжаление, да запазиш старата си кола на бензин може би е по-добрият вариант от това да си купиш EV."

Коментарът му засяга тема, която отдавна вълнува поддръжниците, а и немалкото противници на електромобилността. Колите на ток все още не са достигнали масовост и имат много път пред тях като технология, най-вече по отношение на батериите, добива на минерали и рециклирането. Цените са високи, а зарядната инфраструктура - недостатъчна. Но не може и да има някакъв спор, че бъдещето е електрическо. Продажбите им постоянно растат и постепенно с навлизането на все по-ефективни модели и регулации ще станат предпочитаното средство за придвижване.

Данните също показват, че трендът е необратим. Международната агенция по енергетика (IEA) очаква през тази година да бъдат продадени около 14 млн. електрифицирани автомобила (на ток и хибриди) в цял свят, или около 18% от всички коли. Растежът спрямо предишната година е около 35%. Нещо повече - скокът е на всеки голям пазар. Дори в Индия, където електрифицираните коли не са популярни, увеличението на продажбите е над 200%.

В центъра на бързото развитие безспорно са автопроизводителите, които и под държавен натиск поеха ангажименти значителен процент от моделната им гама да стане електрическа в следващото десетилетие. И подкрепиха целите си с мултимилиардни инвестиции. Според различни оценки общата сума капиталовложения в нови технологии, производствени мощности и иновации в електромобилността ще достигне 500 млрд. долара до 2030 г. (само планираните инвестиции на Volkswagen са 60 млрд. долара). Предлаганите модели са повече от всякога и потребителите имат огромен избор.

По-скъпи неясно докога

В същото време колите на ток остават значително по-скъпи от моделите с двигатели с вътрешно горене, какъвто е и един от основните доводи на Аткинсън срещу сегашната електромобилност. Външни фактори като инфлацията и поскъпналия живот оказват влияние върху поставените от производителите цели да намалят разликите в цените. Тенденцията за спад се бави и заради цената на батериите, които са най-скъпият компонент в един електромобил. Стойността на литиево-йонните батерии се покачи за първи път през 2022 г. след години на постоянен спад и 2023 г. няма да е различна.

Все пак очакванията са, дори и без субсидии в много държави, електромобилите да достигнат паритет в цените със сравними модели на бензин до края на това десетилетие, се казва в доклад на Bloomberg. Но и в този сегмент ще има големи разлики между отделните географии заради покупателна способност, капацитет на батериите и други фактори. Например електрическите SUV в Европа може да достигнат цената на такива с двигател с вътрешно горене през 2025 г., но в Индия това няма да стане до 2030 г. заради много ниските средни цени на колите там. По-големите батерии в електромобилите по американските пътища пък означават, че паритет в цените ще закъснее с три години в САЩ спрямо Европа. Според експертите именно тук ще е важна и ролята на правителствата, които финансово и регулаторно да подпомогнат развитието на технологии и заводи за батерии. Например САЩ вече приеха закон за стимулиране на подобни инвестиции.

Самите производителите също са наясно, че високите цени може да забавят EV експанзията. Tesla вече намали цените на най-популярните си модели с до 15% в отделни страни, но пък си навлече гнева на клиенти, които са си купили автомобили по-скъпо буквално предишната седмица. За други марки подобно понижение може да е непосилно, особено при оказвания върху тях натиск за намаляване на производствените разходи.

Нет зиро

В свой доклад за електромобилността Bloomberg прави и интересно сравнение между енергетиката и електромобилите. След десетилетия налагане на хидро-, ядрени и възобновяеми източници значителен дял от глобалното производство на електричество е с нулеви емисии. Докато едва 1.7% от изминатите километри с лека кола през 2022 г. са били с електрифицирани автомобили. И тук добрата новина е, че пътят е само нагоре. Енергийният сектор продължава декарбонизацията си и до 2050 г. ще бъде около 81% без емисии. Очакванията са в средата на века електрическите коли да носят около 77% от изминатите километри, т.е. двете тенденции ще се съберат.

Пробегът, dear

Пуснатите на пазара електромобили през 2022 г. имат среден пробег от 337 км спрямо 230 пет години по-рано. През този период размерът на батериите е нараствал средно с 10% годишно до 60 kWh. Въпреки напредъка очакванията на потребителите са още по-големи, което кара производителите постоянно да се опитват да подобряват технологиите си. Но с по-големия пробег идва и нарасналото търсене на батерии, което пък поставя под натиск веригата на доставки. Средногодишно повишение от 5% на пробега в Китай, САЩ и Европа от 2023 до 2030 г. ще увеличи търсенето на литий, никел и кобалт с 50% на тези три пазара. А и ще увеличи срока за достигането на споменатия ценови паритет. Точно тук ще са най-важните иновации в батерийните технологии.

Дори и при сценариите на по-бавно масово навлизане на електромобилите поради различните изброени фактори последиците и за света, и за енергийния сектор ще са огромни, дори и да запомним само едно число. Електрификацията на колите ще намали петролното потребление с 5 млн. барела на ден до 2030 г. И тогава коментарът на Аткинсън вече ще изглежда остарял.

Най-популярните

Макар растежът през първото тримесечие на продажбите само на чисти електромобили на основните големи пазари в света от 23% да изглежда внушителен, той е по-нисък спрямо предишни години. Основната причина е спирането на субсидиите за покупка на такава кола в Китай, като страната е най-големият такъв пазар в света. САЩ пък изместиха Германия като втория по продажби със скок от 79% на годишна база. Топ 10 на производителите съдържат общо 48 бранда и реализират 75% от глобалните продажби през първите три месеца на 2023 г. Лидер остава китайската BYD, следвана от Tesla и Volkswagen (виж таблицата). В същото време Tesla Model Y е най-продаваният електрически модел на най-големите европейски пазари, САЩ и Китай. Нещо повече - за първи път Model Y е най-продаваната кола въобще в цял свят през този период според данни на анализаторската компания JATO Dynamics. Данните потвърждават хвалбите на Илън Мъск преди време, който прогнозира, че моделът ще стане на-търсеният през цялата 2023 г. След него е Toyota Corolla, която за разлика от Model Y се продава в цял свят (виж таблицата).
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ixq1539344004583077 avatar :-|
    Петър

    Ще поживеем, ще видим.

    Нередност?
  • 2
    ppl17 avatar :-@
    ppl17
    • + 3

    Кое е безспорното, Капитал!? Точно дали-или за електричките е най-големият спор сега! Ходили ли сте в Африка, да видите как добиват редките метали за батерии!? Виждали ли сте сметище за батерии? А знаете ли след вашите 10-20 години какво ще представляват тези сметища!? Не, не знаете, ама така плащат! Били Зелени!!! Даже и за Зеле не ставате! Ако половината пари се хвърлят за водородните технологии да речем, ще е милион пъти бо-добре! Но няколко чичковци, дето не си знаят банките, си правят печалбата на наш гръб и маймуни като вас им пригласят за 2 лева! Баси!

    Нередност?
  • 3
    vso45595674 avatar :-|
    vso45595674

    По данни на НСИ за 2022г. средния общ брутен доход на домакинство е 17964лв., а този от заплати е 9994лв. (53,9%, като следващо най-голямо перо са пенсиите с 33,7%). Масов преход на мобилността, при това с големи крачки, е твърде вероятно да има, но това не задължително означава, че ще се отрази положително на населението на България. Истината е, че net-zero economy е имало и преди - просто на по-ниско енергийно ниво (на село или преди 18-ти век). Ако идеята цената за енергийния преход е да не я плащаме ние, а някой друг, някъде другаде, някога, но не сега, то аргумента за светло и безгрижно бъдеще не ме грабва. Между другото, в Норвегия са измисли как Тесла 3 да е на цената на Голф - вдигаш цената на Голфа и със същата сума дотираш Теслата. Естествено, това работи добре, когато можеш да си позволиш да си купиш нов автомобил.

    Нередност?
Нов коментар