🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Очакваният спад на цените на батерии ще засили интереса към EV

Ръстът в сектора се забавя през 2024 г., което се дължи на притеснения относно сегашните печалби

Запасяването с нужните за батерии метали по време на пандемията е причината за очаквания спад на тези разходи
Запасяването с нужните за батерии метали по време на пандемията е причината за очаквания спад на тези разходи
Запасяването с нужните за батерии метали по време на пандемията е причината за очаквания спад на тези разходи    ©  Reuters
Запасяването с нужните за батерии метали по време на пандемията е причината за очаквания спад на тези разходи    ©  Reuters

Цените на електрическите автомобили (EV) ще спаднат осезаемо през тази и следващата година заради по-ниските цени на металите, които са нужни при производството на задвижващите единици. До това заключение стига проучване на американската инвестиционна банка Goldman Sachs. Очакванията на финансовата институция са батериите да се продават с до 40% по-евтино през 2024 и 2025 г.

Продажбите на EV в момента са в известна дупка, като освен това редица производители на този тип автомобили забавят инвестициите си. Това се дължи на притеснения относно възвръщаемостта и все по-широко разпространеното мнение, че има време, преди електромобилите да се превърнат в наистина масови.

Никхил Бхандари, съръководител на Азиатско-тихоокеанските природни ресурси и изследване на чистата енергия в банката, и анализаторът Амбър Кай, които са лидери на изготвилия проучването екип, смятат, че ценовата конкуренция сред производителите на EV на фона на вече отминалите високи цени на суровините, е главната причина за съмненията относно рентабилността на сектора.

Това обаче е краткосрочен феномен, който се дължи на запасяването с метали, които се използват при производството на батерии за електрически автомобили. По време на пандемията от коронавирус веригите на доставки на автомобилните производители бяха сериозно нарушени, като това доведе до забавяния на производството и доставките с месеци. Именно това накара и повечето традиционни играчи в бранша да натрупат значителни запаси от нужните материали.

През 2020 г., когато инвестициите в електрификация все още набираха скорост, пазарът на метали като литий, кобалт и никел стана "претоварен", смята Бхандари, което е тласнало цените нагоре. Но производителите на автомобили и техните доставчици не са направили прогнозите си за търсене правилно, което води до свръхпредлагане на метали.

Според Goldman именно това е и главната причина за очаквания спад на цените на батериите. А щом разходите за батерии са по-ниски, то и тези за автомобила ще спаднат. Батерията на EV по принцип представлява около една трета от цената на автомобила, като този показател варира леко при различните производители.

Развиване на технологията

Друг важен фактор за понижаването на цените според Goldman са постигнатите успехи в развиването на технологията. Новите модели на батериите предлагат по-голяма мощност, както и по-голям пробег, което неизменно ще доведе до по-голям интерес към този тип превозни средства. Производителите намират начини да опростят производството на батерии и да използват материали като силиций, които могат да намалят времето за зареждане и да увеличат енергийната плътност.

Големи иновации като твърдотелни батерии биха могли да променят играта в индустрията през следващите години, тъй като се очаква те да позволят събирането на значително повече енергия в същото тегло, отколкото конвенционална батерия. По-рано през март Samsung обяви, че подразделението за батерии SDI ще започне масово производство на твърдотелни батерии през 2027 г. Очакваната им мощност е 900 ватчаса на литър (Wh/L), докато използваните в момента литиево-йонни батерии обикновено са с капацитет от до 150 Wh/L.

Различни правителствени инициативи и програми също ще изиграят съществена роля през следващите години. Субсидиите от Закона за намаляване на инфлацията (IRA) в САЩ биха могли да укрепят сектора на вътрешния пазар в САЩ. Политиката на Европейския съюз за въглеродни емисии за автомобили и плановете за забрана на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене (ICE) до 2035 г. се очаква да подкрепят търсенето на електромобили. В същото време според правилата на Обединеното кралство за превозни средства с нулеви емисии 22% от автомобилите трябва да бъдат електрически от 2024 г. , а субсидиите за EV се разширяват в Испания и се въвеждат във Франция.

Кога EV ще струват колкото ICE автомобилите

Преломен момент за цялата индустрия ще бъде постигането на ценови паритет между EV и коли, които се задвижват от двигатели с вътрешно горене. Според американската банка при определени модели това ще се случи още през 2025 г., което отново е възможно благодарение на по-ниските разходи за суровини.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар