🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Със седемте обекта на Валентин Златев Hyatt е най-големият хотелски оператор в страната

Хавиер Агила, мениджър на Hyatt за Европа, Близкия изток и Африка

Хавиер Агила, директор на Hyatt за Европа, Африка и Близкия изток
Хавиер Агила, директор на Hyatt за Европа, Африка и Близкия изток
Хавиер Агила, директор на Hyatt за Европа, Африка и Близкия изток    ©  Велко Ангелов
Хавиер Агила, директор на Hyatt за Европа, Африка и Близкия изток    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Хавиер Агила завършва Columbia Business School и започва кариерата си в McKinsey & Company. След управленските позиции в Booz Allen, The Carlyle Group и Orizonia, през 2014 г. той основава Alua Hotels & Resorts. Четири години по-късно, след придобиването на Alua от Apple Leisure Group (ALG), той става президент за Европа в ALG. През 2021 г. Apple Leisure Group е придoбита от Hyatt и през миналата година Агила става ръководител на Hyatt за Европа, Близкия изток и Африка.

Компанията

Глобалната Hyatt Hotels Corporation със седалище в Чикаго влезе на българския пазар първоначално в София, чрез бившия хотел "Сердика", при паметника на Васил Левски. Хотелът е собственост на Валентин Златев. През миналата година беше съобщено, че и петте му морски хотела в Обзор, Слънчев бряг и границата на Свети Влас, както и този в Правец се разделят с бранда RIU и стават Hyatt. В глобалната Hyatt Hotels Corporation работят близо 190 хил. души, а приходите на групата за 2022 г. достигнаха 5.89 млрд. долара.

Каква е причината за вашето посещение тук, в България?

Визитата в София е част от пътуването преди откриването на пет нови хотела на Черно море. Посещаваме нашите партньори в страната "Тера тур сервиз" и имаме обиколка с г-н Златев. Ще се срещнем с екипите, ще посетим и хотела в Правец. Hyatt Regency Sofia е първият ни хотел в страната и за по-малко от три години от първия ни хотел и след като отворим и този в Правец, ще имаме повече от 2000 стаи и ще бъдем номер едно хотелска мениджърска компания в страната.

Морските хотели трябваше да бъдат отворени през тази и следващата година. В срок ли се движат реконструкциите и кога ще започнат работа?

В рамките на няколко седмици ние ще бъдем отворени (през този сезон четири от петте хотела на морето ще работят, както и хотелът в Правец, който отваря през втората половина на май - бел. ред.).

Можете ли да кажете повече за тази нова концепция за Hyatt и фокусирането върху хотели all-inclusive в морските курорти?

Историята на Hyatt винаги е била фокусирана върху лукса и по-високия корпоративен сегмент. Това е историята на Hyatt. Така се превърнахме в един от най-популярните брандове в света. Ние не сме най-големите, но сме най-добрите. И всеки път, във всеки сегмент се позиционираме в горната част. Такава е историята.

През 2021 г. Hyatt придоби Apple Leisure Group. Към този момент Hyatt вече беше силно позициониран в leisure сегмента, но с това придобиване станахме най-големият luxury all-inclusive оператор в света. Идвам от това придобиване, защото аз бях президент на европейския бизнес на Apple Leisure Group, която придоби компанията, която основах преди 8 години. Така се озовах в Hyatt. Брандът, който основах - Alua, сега е част от Hyatt и всъщност ние ще отворим два от хотелите в Обзор под този бранд. За мен това е фантастично. Така че фокусът ни е върху luxury all-inclusive. Ние сме най-големият оператор там и искаме да разширим този опит в онези дестинации, където вярваме, че има смисъл. Не навсякъде има смисъл. Трябва да има добра комбинация от свързаност, добри хотели и добра инфраструктура. Хотелите, които "Тера тур сервиз" вече има, са много добри. Преминаваме в момента през сериозно реновиране и когато отворят под новия бранд, ще имаме едно напълно ново преживяване. Ние ще променим марката, ще променим продукта и ще въведем новите стандарти, които ще са водещи за индустрията тук. Мисля, че Черно море има голям потенциал. Довеждаме нови туроператори и авиокомпании до тези дестинации и сме много доволни от това.

Какъв е потенциалът на българското крайбрежие, защото не се възстановява с желания темп в сравнение с други регионални пазари?

България има всичко необходимо като дестинация. Има история, има гастрономия, има много хубави и топли хора и красиви места.

И война в близост...

Военният конфликт е нещастна ситуация, която се надяваме скоро да бъде разрешена, но очевидно ще отнеме повече време. Но ние сме уверени, след като хотелите са отворени, и мисля, че можем да кажем, че средата в България е безопасна.

Върху кои пазари ще се съсредоточите през това лято?

В Европа, Близкия изток и Африка имаме голям брой курорти. Имаме 48 обекта в Испания. Хотели в Италия, в Португалия и на много места, но за нас това е нов пазар и сме много развълнувани. Смятаме, че добавяме към нашето голямо портфолио от курорти нов, за който вярваме, че има голям потенциал по отношение на броя туристи. Смятаме, че има потенциал за растеж.

Какви са вашите прогнози за заетостта тази година?

Малко е рано и сме публична компания и не предоставяме такава информация, но това, което виждаме през първата четвърт на годината, ни кара да се надяваме на един добър сезон. Виждаме по-силни няколко първи месеца и се надяваме този тренд да продължи. Това, което се случва, когато има хотели, които се обновяват, е, че не виждате пълния им потенциал, докато не бъдат отворени. Защото когато обновявате нещо през зимата, обикновено туроператорите и клиентите чакат, докато не отвори, за да видят мястото. Но като цяло през първите няколко месеца на годината видяхме силни резултати и резервациите продължават да изглеждат силни. Наясно сме с рисковете на хоризонта - войната и инфлацията, която се наблюдава в много страни. Така че има неща, които ни карат да бъдем предпазливо позитивни.

Софийският хотел също не беше отворен в много подходящ момент.

Беше отворен по време на ковид, да.

Как се представя към момента, какви са резултатите му и запълняемостта?

Отново, не можем да споделим данни по този въпрос. Мога да кажа, че сме много доволни от резултатите на хотела. Виждаме силно представяне не само по отношение на RevPAR (Revenue per available room), като постигаме нивата, които очаквахме, но и по отношение на ресторанта и терасата, които са се превърнали в много популярно място за местните жители. Защото в крайна сметка не става въпрос само за туристите, а и за това да има смесване с местната общност и местните хора, които идват и са част от хотела. Така че мисля, че това го постигаме както с roof-top, така и с бара и ресторанта.

В по-широк международен план високият сегмент хотели достигна ли нивата от 2019 г. или още не?

През 2022 г. не успяхме да достигнем нивата от 2019 г., защото, забравяме за това, но през първото тримесечие имаше Омикрон. Първото тримесечие не беше напълно постигнато от гледна точка на RevPAR, започнахме да се доближаваме до тези нива, но заетостта все още изоставаше. Видяхме по-силни резултати в цените, отколкото при заетостта. Някои пазари бяха затворени. Германия беше затворена през януари, февруари, март миналата година. Сега на германския пазар всеки пътува. Също виждаме, че трафикът от Азия се връща отново към Европа. Така че ние очакваме, че тази година ще достигнем нивата от 2019 г.

Какви са заплахите, за да не се случи това?

Тези, които споменах преди. Военният конфликт вече се проточи, но ако има и ескалация, това няма как да се отрази добре. Надявам се това да не се случи. И очевидно инфлацията, която засяга разходите на хората, което очевидно не е добро.

Но виждаме голяма промяна в поведението на потребителите. Пътуването винаги е било сред приоритетите на хората, в топ пет може би. Но по време на ковид то ескалира до топ две или до номер 1. Така че хората наистина променят начина, по който харчат парите си, и все по-голям процент тях отиват за преживявания и за пътуване, вместо за покупката на неща. И ние видяхме тази тенденция да се случи по време на ковид, защото когато нямате възможност да правите нещо, то идва много силно в последствие.

Да, има нещо като експлозия в момента в тази посока. Но не знам до кога ще продължите да растете по този начин, защото пътуванията стават все по-скъпи.

Има комбинация от неща. Очевидно има търсене. Когато на хората не им е било позволено да пътуват в продължение на две години и изведнъж те имат спестявания, те искат да пътуват. И пътуват. Смятаме, че това ще продължи, защото има промяна в приоритетите на хората. По-младите поколения искат повече преживяване, отколкото да притежават неща. Това е тенденцията като цяло и ние сме сигурни, че тази позитивна тенденция ще продължи.

Ще продължи без значение от огромния скок на цени на билети, нощувки, храна?

Има показатели, които ни карат да бъдем предпазливи, разбира се. Очевидно инфлацията не е добра, но икономиката не се забавя. На много от захранващите пазари ние продължаваме да виждаме много силно представяне. Смятаме, че това е така, защото навиците са се променили.

Изпитвате ли още някои от последиците от пандемията като проблеми по веригата на доставки и недостига на персонал?

По отношение на веригата на доставки, тя бавно се връща към нормалното. Цените наистина са засегнати. Научихме по време на ковид как да бъдем гъвкави и да се адаптираме бързо към промените и на корпоративно, и на хотелско ниво. Така че, ако има нещо нередно във веригата на доставки и нещо не е достъпно или е много скъпо, екипите са станали изключително добри в това да се адаптират. Да правят понякога промени в менюто, да разчитат повече на местните производители и т.н. Иновациите и гъвкавостта са константата. Така че по тази линия не съм притеснен.

Това, върху което поставяме по-големия фокус, е развитието на таланти. Вярно е, че много хора напуснаха hospitality бизнеса по време на ковид и ние работим много усилено, за да ги върнем. Мисля, че сме в най-добрата индустрия в света. Ние сме индустрията, която предоставя преживявания. Повечето хора спестяват цяла година, за да прекарат известно време, пътувайки. Ние доставяме тези преживявания. Има романтична страна, която нашите колеги от семейството на Hyatt са припознали и ни помагат да се развиваме. Но привличането на таланти и развитието им са ключови. Ние растем много, това създава кариерни възможности. Мисля, че ако имате отношение към хората, ако харесвате и се наслаждавате на преживявания, тази индустрия е много добра за вас да опитате. Ние приветстваме онези, които искат да направят кариера в индустрията, и всъщност са надяваме, че България ще се превърне не само в страхотна дестинация, но и в голям източник на таланти за Балканите. Искаме това да бъде един от хъбовете, от които да растем в други региони, и с талантите, който развиваме тук, да помогнем да растем заедно на нови дестинации, на които навлизаме. Aктивни сме. Не с мащаба, който имаме в България. Ето защо смятаме, че от гледна точка на талантите това може да бъде центърът, през който да изнасяме.

С колко расте през тази година веригата като нов капацитет в регионите, за които вие отговаряте?

Като публична компания не мога да споделя, но това, което мога да ви кажа, е, че през 2022 г. 45% от ръста като капацитет идва от този регион, така че става дума за огромни възможности. Така че планираме да продължим да имаме много голям принос за растежа на компанията. Мисля, че все още сме недостатъчно представени в ключовите дестинации и има много място за растеж. Наричаме ги захранващи пазари или 9-10 държави, които представляват 60% от европейските пътници по света. Искаме да бъдем много силни там с нашите брандове. Това са Великобритания, Германия, Франция и т.н.

Интервюто взе Калина Горанова

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    absent avatar :-(
    Абсент

    Оттеглям се тихо за да ида да повърна в някой тих отдалечен ъгъл.

    Нередност?
  • 2
    cccd avatar :-|
    cccd
    • + 2

    Не знам какви са бетонните блокове на другаря Златев по морето, но софийският Hyatt Regency е като изваден от шаблон за офис-сграда. По Западна Европа е пълно с офис-сгради с напълно идентичен външен дизайн. А пък Hilton-а зад НДК прилича на болница. Тези олигарси, които имат пари да пътуват из целия свят, не вижат ли как трябва да изглеждат луксозните хотели? Или са прави хората като казват, че добрият вкус не може да се купи с пари? Единствената сграда в София, която може да има вид на луксозен хотел по западен маниер, е бившата Телефонна палата, ако, разбира се, нейният нов собственик не я превърне в поредния хотел, приличащ на офис-сграда, като например намиращия се от другата страна улицата Grand Hotel Sofia.

    Нередност?
Нов коментар