🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Първото нормално лято

Еуфорията по пътуване ще запълни черноморските курорти въпреки вдигнатите цени

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Черноморският сезон 2023 идва с ръст на цените между 15 и 30%.
  • Данните за заявените полети до двете морски летища показват най-много туристи от Полша.
  • Страни като Египет и Тунис се явяват силна конкуренция на традиционните европейски дестинации с ниските цени.

Първата нормална година за българското Черноморие от няколко години насам. Така накратко може да се опише предстоящият летен туристически сезон след времена на ковид, рестрикции за пътуващите и отменени резервации и на финала - война от другата страна на морето.

Цените през това лято ще са с 15 - 30% нагоре. Хотелиерите не очакват инфлационните процеси да имат възпиращо въздействие върху търсенето на почивки. Локалните като цяло позитивни очаквания следват повсеместния подем в туризма след няколкото години ограничения.

Сезонът на летище Бургас тази година започна доста рано - още на 26 март с редовен полет на Ryanair от Варшава, като повечето от туристическите полети започват от май и на двете морски летища.

"Всички пазари са отворени, всичко е нормално и очакваме ръст", казва Елена Иванова, член на управителния съвет на Съюза на частните собственици в Слънчев бряг и хотелиер. Не всички очаквания обаче са толкова оптимистични, като част от хотелиерите не са доволни от резервациите и чартърните полети за май.

Има и опасения, свързани с по-малката конкурентоспособност на българския пазар на фона на други като Египет, Тунис, Йордания, които излязоха с атрактивни ценови оферти на фона на традиционните европейски курорти.

Според туроператори, занимаващи се с изходящ туризъм от българския пазар, атрактивността на тези дестинации е поради спецификата на пролетния месец, температурите по това време на места като Египет и Тунис, както и на възможностите за културен туризъм там. Това важи с пълна сила и за класически дестинации в Италия и Испания, докато в България силно се залага основно на ски и море, които траят по 2-3 месеца и са силно зависими от метеорологичните условия, и едно от малките други изключения e спа туризмът във Велинград и в другите курорти с минерална вода. И при тях тази година е силна, има дузина нови луксозни хотели, а цените очаквано са нагоре.

До достигането на пълната нормалност на 2019 г. все още има какво да се желае - 2023 г. ще е поредната без руснаци и с вяло присъствие на украинци.

Туристите не се спират пред нищо

През пролетта Eurocontrol ревизира прогнозата си за авиацията до 2029 г., като основните причини за корекцията нагоре на броя на полетите през 2023 и 2024 г. са продължаващото силно търсене, солидните резервации и силните туристически потоци в Южна Европа.

Въпреки ръста на цените на билетите на авиокомпаниите и обявеният от мениджъра на нискотарифната Ryanair Майкъл О'Лиъри край на ерата на полетите за по 9.99 евро от туристическия бранш не усещат свиване на търсенето на почивки.

"Виждаме голяма промяна в поведението на потребителите. Пътуването винаги е било сред приоритетите на хората, в топ пет може би. Но по време на ковид то ескалира до топ две или до номер 1. Така че хората наистина променят начина, по който харчат парите си, и все по-голям процент тях отиват за преживявания и за пътуване вместо за покупката на неща", казва пред "Капитал" Хавиер Агила, ръководител на Hyatt за Европа, Близкия изток и Африка. Веригата ще има 5 хотела на българското Черноморие. Това са обектите на Валентин Златев и компанията "Тера тур сервиз" в Слънчев бряг и Обзор, които преди работеха под бранда RIU, като през този сезон ще отворят ребрандирани четири от петте хотела.

Очакването на Агила е този тренд да продължи. "Има показатели, които ни карат да бъдем предпазливи, разбира се. Очевидно инфлацията не е добра, но икономиката не се забавя. На много от захранващите пазари ние продължаваме да виждаме много силно представяне. Смятаме, че това е така, защото навиците са се променили", допълва той.

Проучване на Booking.com също установи, че почти половината (49%) от запитаните от тях клиенти са заявили, че е вероятно да похарчат повече при следващото си пътуване, за да компенсират загубеното за пътуване време. Или инфлацията удря силно доходите, но това не е достатъчно, за да попречи на някого да пропусне плановете си за пътуване. От платформата Airbnb пък излязоха с оценка, че за последните три години нощувката е поскъпнала с 36%.

Стабилността в планирането и ранните резервации отново са факт, като туристите гледат да запазят от рано почивката си - заради голямото търсене и по-високите цени.

Георги Пасев, маркетинг мениджър на един от най-големите туроператори - "Абакс", обяви, че 2023 г. е "без аналог", като огромен ръст на туризма се забелязва навсякъде, а приходите на компанията се очаква да се увеличат пет пъти спрямо 2019 г. (т.е. от 40 млн. лв. на 200 млн. лв.). Около 15 - 20% от този скок идват по линия на увеличените цени, като от компанията казват, че увеличават пазарния си дял.

Прогнозите на летищата

Българският черноморски пазар не се различава от голямата картина. Прогнозата на концесионера на черноморските летища "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" за предстоящия летен сезон е оптимистична.

"Възстановяването на трафика на летищата в Бургас и Варна продължава и очакваме общ годишен ръст около 20% спрямо 2022 г., през която посрещнахме 3.1 млн. пътници на двете летища общо", коментират от компанията концесионер.

Пазарният микс се различава на двете летища. На летище Бургас очакванията са Полша отново да бъде пазар номер едно, с увеличение спрямо 2022 г., като още миналата година броят на полските пътници е надхвърлил нивото от 2019 г. Добри са очакванията и по линия на чешките и израелските пазари. "Британските и германските пазари обаче се възстановяват с по-бавни темпове", коментират от "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт".

По-оптимистични са прогнозите по линия на германския пазар на летището във Варна, където той остава номер едно. Очакванията са той да се възстанови напълно и дори да надмине нивата от 2019 г. Обединеното кралство, Австрия и Израел са другите водещи пазари на летище Варна, за които прогнозите също са за пълно възстановяване до нивата от 2019 г. За разлика от летище Бургас полският пазар се възстановява по-бавно на летище Варна, което от аерогарите отдават на традиционното предпочитание на полските туристи към Южното Черноморие.

Разпределението между редовни и чартърни полети за 2023 г. в момента е около 50% чартърни и 50% редовни полети за летище Бургас, докато на летище Варна има 20% чартърни срещу 80% редовни полети.

"Разпределението обаче не е толкова силен индикатор за това с какви полети пристигат туристите, тъй като има и много редовни полети, превозващи предимно туристи. Увеличава се и броят на туристите, които използват нискотарифни превозвачи", коментират от летищния оператор.

Редовно и самостоятелно

Местни хотелиери виждат все по-голям потенциал в пътниците, които пътуват самостоятелно с редовни полети, като авиокомпаниите разширяват летателните си програми през настоящото лято.

Нискотарифната Ryanair добавя три нови линии до летище Бургас: Каунас (Литва), който последно беше изпълняван през 2018 г., Познан (Полша) и Дъблин. С тях общата бройка на маршрутите на превозвача става 10, като 4 от тях са от полски градове. Маршрутите на конкурента Wizz Air са общо 11 в 5 държави. От тях 6 са до градове в Полша.

За първи път ще има чартърни полети от полския Шчечин, а авиокомпания Azur Air Ukraine за първи път ще изпълнява полети до Бургас от 3 полски града - Варшава, Познан и Катовице. Националният авиопревозвач на Латвия - Air Baltic, за първи път тази година ще изпълнява редовни полети от Рига до Бургас, 2 пъти седмично.

На летище Варна Wizz Air ще продължи да обслужва всичките си 16 маршрута, като от тях половината са германски. Ryanair продължава с полетите от Виена до Варна, като през този сезон авиопревозвачът добавя 3 нови маршрута до Варна - Вилнюс (Литва) и Катовице (Полша), които започват в началото на юни, както и Краков (Полша) от началото на юли, като за първи път този сезон ще има редовни полети по този маршрут.

easyJet също подновява полетите от Берлин, като ще лети и от Лондон ("Гетуик"). Другата нискотарифна - Volotea, добавя още един френски маршрут към този, който откри миналата година от гр. Лил, този път ще извършва полети и от гр. Нант. Eurowings Discover отново ще изпълнява полети между Франкфурт и Варна, а на 5 юни Air Serbia стартира директни полети от Белград до Варна 4 пъти седмично. Последно сръбският национален авиопревозвач извършваше тези полети през 2016 г. Сред новите маршрути и авиокомпании, подобно на Бургас, е Azur Air Ukraine, която ще лети до Варна от два полски града - Варшава и Катовице. Arkia пък ще лети от Тел Авив.

От морските летища коментират, че полагат усилия за популяризиране на българския черноморски регион чрез роудшоута, престрипове и реклама. "Но това трябва да бъде правено в много по-голям мащаб, ако искаме да достигнем нивата на възстановяване на други дестинации, като Гърция, Турция и Албания например, които привличат бързо нарастващ брой посетители", допълват от там.

Война, инфлация, конкуренция

Сред хотелиерите не липсват опасения за по-бавното местно възстановяване на фона на други дестинации.

"Май се очертава като месец, в който няма чартъри", коментира Лъчезар Тодоров, който менажира бизнеса на "Тера тур сервиз". Трайно загубен на юг според Тодоров пък е германският пазар, който предпочита други дестинации, а рекламата на България отново според него не е била достатъчна.

Едно от изключенията е майската програма на летище Бургас на британския туроператор Jet2Holidays и дестинацията Слънчев бряг. Като според информация от министерство на туризма компанията проучвала възможността да стартира чартъри от редица летища във Великобритания до Варна за следващия летен сезон 2024 г.

Според Тодоров общо сезонът може да се нарече "добър", но не е и това, което би могло да бъде, като интересът към България като цяло е по-слаб на фона на много сериозната ценова конкуренция от страна на пазари като Египет и Тунис.

По думите на Георги Пасев от "Абакс" обаче, която има огромна чартърна програма тази година за Турция, Египет, Тунис и т.н., това се дължи на различните температури през месец май на различните дестинации, като местата, които могат да предоставят и възможности и за културен туризъм, се представят традиционно силно, а най-добрите ценови предложения за тази година са за Тунис.

Къде са цените

В България цените ще са с между 15 и 30% по-високи спрямо предходното лято. Корекция на нивата за привличане на туристи не се очаква, като хотелиери коментират, че това би означавало да работят на загуба.

Договарянето на цените на хотелите е факт още от есента на 2022 г., като според Елена Иванова не би трябвало да има притеснение по линия на цените на база общия инфлационен процес, който се вижда и усеща от всички ежедневно.

Основна тежест за хотелиерите идва по линия на храните, като един обект на сезон потребява по 200 000 яйца, а всяко е с 300% ръст на цените. Другият основен компонент са заплатите, като и по двете линии хотелиерите няма как да минимализират ефекта.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    primus avatar :-|
    primus

    Браво! Нека да има!

    Нередност?
Нов коментар