🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Смъртта на списанията е силно преувеличена

Paper Pages се стреми да запълни липсата на чуждестранни независими списания у нас

Георги Мичоков от Paper Pages, платформа за продажба на списания онлайн
Георги Мичоков от Paper Pages, платформа за продажба на списания онлайн
Георги Мичоков от Paper Pages, платформа за продажба на списания онлайн    ©  Цветелина Белутова
Георги Мичоков от Paper Pages, платформа за продажба на списания онлайн    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Проектът Paper Pages приближава българските читатели до западните независими списания.
  • "В ерата на безкрайния произволен "контент", който ни залива отвсякъде, една добре проучена статия на хартия придобива още по-голяма стойност и по-дълъг живот", казва основателят Георги Мичоков.
  • Paper Pages е възможно да се развие и като физическо пространство, а през следващата година ще разшири селекцията от издания и услуги.

Всяко посещение в западна книжарница или дори летище носи едно по-особено чувство: не четем това, което другите четат, не получаваме това, което другите получават. Paper Pages е проект на Георги Мичоков със семпла цел: западните независими списания и арт книги за култура, дизайн, мода и начин на живот да бъдат по-лесно достъпни у нас, без тежки пощенски такси и молби към различни приятели да донесат определено заглавие от чужбина.

Каталогът на Paper Pages включва издания, които са добре познати на всеки, който следи тази сцена, а някои с годините се превърнаха в културни явления: разнообразните по тематичен фокус, обем и формат заглавия на Monocle, популяризиралото концепцията за бавен живот списание Kinfolk, търсещите по-различен ракурс към темите за пола широкоформатни издания The Gentlewoman и Fantastic Man, една от институциите на лайфстайл журналистиката през десетилетията - Interview Magazine, проекта на издателство Penguin за различен и раздвижен поглед върху литературните теми - The Happy Reader, разглеждащото в детайли отделни географски региони Nomad, кулинарното Eaten, показващото различни подходи към интериорния дизайн Apartamento.

"Въпреки че съм сравнително млад, успях да хвана последните години на популярния печат - комикси, списания за автомобили и гейминг. В гимназиалните ми години развих дълбоки интереси към изкуство, дизайн и мода и естествено продължение на това беше да се интересувам от по-артистични и нишови издания", казва 27-годишният Георги Мичоков, маркетинг мениджър в технологичния стартъп Metrilo, който се занимава с маркетинг решения и анализи за малки и средни онлайн магазини.

До голяма степен подтик за Мичоков да се заеме с платформата е и да види как тази среда изглежда за клиентите му и по-добре разбере как чрез персонализирани продукти може да се намери подход. Той лесно може да определи и каква е публиката на проекта му: "Аудиторията е от предимно градски хора към трийсетте, със силен интерес към визуална култура и лайфстайл тематики - графични и интериорни дизайнери, хора в модата, архитекти, фотографи, готвачи, маркетолози и други. Всеки креативен човек, който оценява едно красиво списание в ръцете си."

Той се връща в България след пет години в Берлин, където се запознава именно с вълната нови и независими издания, които през първите десет години на XXI век върнаха списанието като адекватна печатна форма, дадоха силна алтернатива на противоречивите онлайн тенденции и към средата на десетилетието започнаха нов разговор за смисъла на качествената журналистика и визуалната комуникация.

Георги започва да събира Monocle, берлинското 032c и често обира каквото намери в популярната верига за подобни издания в града "do you read me?!". "Разбрах, че все още не всичко е в интернет, оцених стойността на редакционно съдържание, върху което екип от хора са вложили старание и замисъл. В ерата на безкрайния произволен "контент", който ни залива отвсякъде, една добре проучена статия на хартия придобива още по-голяма стойност и по-дълъг живот."

Той вижда и едно поколенческо обръщане в печата, тъй като всичко дигитално бързо изчерпва чара си и любопитство рядко е провокирано. Мичоков на няколко пъти организира добре посетени събития в Coffee Syndicate на ул. "Московска", на които всеки може да разгледа и купи издания, сътрудничи и с artnewscafe в Пловдив. "Хората искат да видят, пипнат и до голяма степен помиришат свежо списание. На живо печатът е много по-привлекателен от снимка с висока цена на сайта. Все пак това е и причината Paper Pages да съществува - субективната идея, че съдържание, напечатано на хартия, има по-голяма стойност от текст и изображение на екраните ни. И все пак списанията са за разлистване: често откриваш нещо вдъхновяващо или красиво, докато просто безцелно разлистваш страници. Това чувство на откритие много често липсва от силно персонализираните ни онлайн фийдове."

Според него е напълно възможно на някакъв етап Paper Pages да се развие и като физически магазин. Дори и на пръв поглед този фокус да изглежда нишов, според него всъщност има достатъчен интерес към този вид списания. "Вчера получих най-голямата поръчка до момента - от хотел на Черноморието, който и в бъдеще ще снабдявам редовно със списания." Планира през следващата година да разшири селекцията от издания, мрежата от партньори като заведения, хотели и бутици, както и цялостния асортимент от продукти и услуги - coffee table книги от нови издателства, принтове от любими илюстратори, опцията за различни видове абонаменти.

Убеден е, че отклик ще има. "Всяко градско пространство е по-добро с купчина списания за гостите си."

Каталог и опция за поръчки ще намерите на paperpages.bg и на @paperpages.bg в Instagram.