🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Биковете и мечките спорят за Tesla

Аргументи за пазарната капитализация на производителя на електрически автомобили в размер на 800 млрд. долара има и от двете страни

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Електрическото чудо

Цените на акциите на Tesla ще се движат само в една посока - нагоре. Въпреки ускорението им до "безумен" режим с повече от 700% през 2020 г. компанията има още гориво в резервоара, за да влезе в историята. Но не трябва да я сравняваме само с другите от сектора. Tesla e технологична компания, създадена да разбие не само модела в производството на автомобили, но и личния транспорт, енергията (благодарение на технологията на батериите и слънчевата енергия), роботиката, здравеопазването и други.

Оценката на Tesla се оправдава с потенциала на компанията да доминира бъдещето на мобилността. Оперативните ѝ маржове са близо 7% през първите девет месеца на 2020 г. - по-високи от всеки голям съперник и нарастват. Пазарът на електрически автомобили експлодира. Сега електрическите превозни средства (EV) съставляват около 3% от всички продажби на автомобили, от които Tesla представлява една пета. Тъй като регулациите се затягат и притеснените от климатичните промени се увеличават, се очаква една трета от всички автомобили, продавани в световен мащаб, да бъдат електрически до 2030 г. - нараствайки с над 50% десет години по-късно. Дори Tesla да не прави 20 милиона електромобила годишно до 2030 г., както се надява Илън Мъск, тя може да контролира 25-30% от пазара на електромобили.

"Производственият ад" на Tesla е в миналото. Компанията току-що почти постигна целта си за доставки отпреди пандемията от 500 000 автомобила през 2020 г. и бързо вдигна нова фабрика в Китай, която на 18 януари достави първия си модел Y, малък SUV. Друга ще се появи скоро в Германия. Така ще бъде и с нова гигафабрика за батерии в Тексас. Това, както и лекотата, с която тя е набрала 12 млрд. долара капитал на фона на кризата COVID-19, показват, че компанията може да се разширява, когато поиска.

Доказаният талант на компанията за бързи иновации ще й позволи да запази технологично лидерската си позиция както над утвърдените автомобилни производители, които се борят да се освободят от наследството на двигателите с вътрешно горене, така и над новодошлите стартъпи, които искат да откраднат короната на Tesla. Подобно на други технологични гиганти като Apple, продуктите на Tesla ще продължат да са нарицателно за категорията. Г-н Мъск пресъздаде колата в свързано електронно устройство, което скоро ще се задвижва само. Автономната технология вече е монтирана на много от автомобилите на Tesla, очаквайки одобрение от регулаторите. Това ще постави Мъск на предната седалка в сферата на роботaкситата, докато светът се придвижва към услугите за мобилност.

Най-големият актив на Tesla е г-н Мъск, визионер, който развива космически пътувания до Марс, проекти, инвестира в батерии и други технологии за трансформация. Инвестирането в Tesla е залог, че неговият гений ще превърне бъдещето в долари.


Токов удар

Цената на акциите на TESLA може да се движи само в една посока - надолу. Пазарната стойност от 800 млрд. долара, равна на другите осем най-големи автомобилни производители, взети заедно, се основава на разтърсването на индустрията от Илън Мъск. Да изградиш марка бързо и да превърнеш електрическите автомобили в тренд е истинско постижение. Но приходите на Tesla все пак идват от продажбата на автомобили. Те растат, но все пак ще трябва да се увеличат седем пъти, за да настигнат Toyota. Успех с това!

Да, Tesla пропусна целта за доставка от 500 000 автомобила през 2020 г., но Мъск очакваше, че досега ще прави 1 милион годишно. Целта от 20 милиона електрически коли до 2030 г. изглежда като поредното надценено обещание. Г-н Мъск призна, че ако не се ограничат разходите, цената на акциите може да бъде "смачкана като суфле под чук".

Конкуренцията става все по-голяма. В миналото големите фирми си пренебрегваха електрификацията по някаква причина. Батериите бяха скъпи, а електрическите автомобили - нишови продукти за богатите. Но цените се понижиха, регулациите се затегнаха и купувачите искат електрически превозни средства. Гигантите обещават пренасищане на пазара: General Motors казва, че ще има 30 модела до 2025 г.; Volkswagen Group очаква 70 до 2030 г. Стартъпите, много от които в Китай, се активизират. Технологичната преднина на г-н Мъск се изчерпва.

Нарастващите печалби през 2020 г. може да успокоят инвеститорите, но идват най-вече от продажбата на въглеродни кредити. И Tesla не е имунизирана срещу традиционните сили, които управляват автомобилостроенето. Някои модели остаряват. Продажбите на Model S и Model X падат и фирмата губи пазарен дял в Европа. През първите девет месеца на 2020 г. VW, Renault-Nissan-Mitsubishi и Hyundai-Kia са продали повече електромобили в Европа, отколкото Tesla, според Schmidt Automotive Research.

Хайпът около автономните автомобили понамаля, тъй като разработването на системи за самоуправление се оказа по-трудно от очакваното. Псевдоавтономната система на Tesla изисква постоянен мониторинг от водача. Пълната автономия, която ще даде на роботакситата свобода на пътя, ще е достъпна след доста години. Всичко това предполага, че Tesla ще остане нишова луксозна фирма.

И накрая - Илън Мъск. Той намали хаотичните си туитове като този през 2018 г., който предполагаше, че Tesla е на път да стане частна компания, и си навлече неприятности с регулаторите. Но Мъск се раздвоява между Tesla, ракетната технология на SpaceX и многото му други начинания. Напрежението около експанзията на Tesla може отново да извади демоните му и да предизвика катастрофа за акционерите.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    crusible avatar :-?
    crusible

    Тая мантра, че Тесла не е автомоблна компания, а технологична и затова видите ли има подобна капитализация е голяма тъпня. Сякаш примерно производителите на най-продавания ел. автомобил в света не са (Нисан Лийф). Вече няма проводител без електромобил и все повече се наваксва изоставане спрямо тесла по отношение на рейндж... въпрос на време е. Що касае качество на колата като такава, преднина не виждам. За справка - Ауди Е-Трон. Само погледнете ВАГ групата какъв преход направиха за няколко години, а китайците? За мен борсовото представяне на компанията се разминава тоталното с пазарното им такова и бъдещите очаквания.

    Нередност?
  • 2
    mihaililiev avatar :-|
    Misho Iliev

    Съгласен съм, но виж има хора, които вярват в Тесла. Малко религиозно бих казал...

    Виж например в този форум в темата за Тесла:

    https://nyse.bulgarianforum.net/f1-forum

    Нередност?
Нов коментар