🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Скоро в София няма да има втора джамия

Защо това е нередно и вредно

Така изглежда проектът за мюсюлмански културно-образователен център
Така изглежда проектът за мюсюлмански културно-образователен център
Така изглежда проектът за мюсюлмански културно-образователен център    ©  Цветелина Белутова
Така изглежда проектът за мюсюлмански културно-образователен център    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Отворете който и да било пътеводител за София и ще прочетете, че едно от най-големите достойнства на българската столица за пред жадните за екзотика туристи е преплитането на различни култури. Пластовете история. Срещата между Запада и Изтока. Мирното съжителство между религиозните традиции, подредено в чудесен триъгълник в центъра на града, който описват джамия, синагога и православна църква.

Сега отворете произволен интернет форум и вижте как в реакция на думите джамия или мюсюлмани общественото мнение настръхва и се събира в кръвожадно кълбо, което сипе омраза и размахва прашасали тези в гневен юмрук. Не сте забравили и грозното нападение преди две седмици над богомолци в единствената функционираща столична джамия "Баня башъ", в което участваха представители на партия "Атака".

Пътеводителите са прави в едно. София е шарена и има различни, всъщност противоречащи си лица. Имитира толерантност, лустросана като туристическа атракция, а допуска в града да прелитат камъните на религиозната омраза. Стъпва гордо на закона, в който пише, че всички вероизповедания в България са свободни и равноправни, а търси начини да намали звука от високоговорителите, призоваващи мюсюлманите към молитва. И пак така лицемерно години наред протака разрешението за строеж на нова джамия в столицата (вижте допълнителния текст), оставяйки своите жители, изповядващи ислям, да се тълпят и коленичат на улицата поради липса на място в храма.

За църкви - може, за джамии - не

След напоителното медийно отразяване на унизителните сблъсъци пред "Баня башъ", българските мюсюлмани, които се появяват в новините, уви, по-често по подобни тъжни поводи, кротко напомниха за крещящата необходимост от втори техен религиозен храм в столицата.

Любопитен факт. Стара София посреща Освобождението с около 30 джамии, голямата част от тях заличени още по времето на руското управление. Градската легенда  гласи, че княз Александър Дондуков-Корсаков изпратил инженери да минират минаретата на джамиите по време на голяма гръмотевична буря, като след това оправдава разрушенията с природната стихия. Така или иначе днес мюсюлманите в града разполагат с един религиозен храм с капацитет около 700 места.

Според преброяването през 2001 г. изповядващите ислям в столицата наброяват 10 хил. души. Новото преброяване най-вероятно ще покаже, че те са в пъти повече. В София живеят и работят не само представители на българската мюсюлманска общност, но и много чужденци мюсюлмани, сред които и студенти. По изчисления на Главното мюфтийство изповядващите ислям в столицата са около 30 хиляди души, 1500 от които редовно посещават петъчната молитва. "Мюсюлманите в столицата се увеличават, тъй като хората, които идват да живеят и работят в София, се увеличават. Нуждата от джамия не е от вчера. Изпитваме я най-вече около петъчната молитва и двата байрямски празника", коментира главният секретар на мюсюлманското изповедание Хюсеин Хафъзов.

Решенията за необходимостта от строеж на нови религиозни храмове, които да посрещат потребностите на религиозните общности би следвало да са в ръцете на самите вероизповедания. Според Закона за вероизповеданията пък държавата следва да им съдейства, може да ги подпомага със субсидии от държавния и общинския бюджет и да им отстъпва безвъзмездно държавни и общински имоти за ползване. Подчертаваме, че тези правила са еднакви за всички вероизповедания и не предполагат привилегии на една религия за сметка на друга.

На практика обаче виждаме съвсем друго. Всеки път щом мюсюлманската общност повдигне въпроса за строеж на нова джамия в столицата, мнозинството крясва мощно "не" и институциите задушават здравия разум с популистки слова или удобно протакане. Съвсем различно е, ако става дума за изграждане на православни храмове. "Дал съм още десет терена за църкви в София, това е начинът, за да не ни обвиняват, че някъде се правят джамии, ето, българите да правят църкви и това правя и аз", коментира Бойко Борисов в началото на 2009 г., тогава кмет на столицата, при откриването на църква в столичния квартал "Левски".

Две години по-късно чуваме почти същата теза от главния архитект на Столична община Петър Диков, който трябва да одобри проект на Главно мюфтийство за мюсюлмански културно-образователен център в кв."Малинова долина". В неговите рамки мюсюлманското вероизповедание планира да изгради и втора джамия. "Като православен човек си мисля, че ако желаем да подкрепяме духовността, би трябвало да настояваме за строителство на нови църкви", заяви Петър Диков. Все пак добавя, че "по конституция религията е извън държавата и държавата и общината нямат никакви ангажименти към религиите, които и да са те".

Главното мюфтийство предвижда в центъра да има сграда за Висшия ислямски институт (ВИИ), пансиони за девойките и младежите, които учат в него, жилища за преподавателите, библиотека, спортна зала и медицински център. А също и религиозен храм с капацитет между 300 и 400 места. Въпреки че и според общинската администрация, и според мюсюлманското вероизповедание документите на проекта са изрядни, той няма още дори разрешение за започване на проектиране. В мюфтийството чакат отговор вече две години и все повече у тях се загнездва съмнението, че решението се протака по политически причини.

Религиозно образование made in BG

А освен от втори религиозен храм мюсюлманската общност в България има остра нужда и от легитимно учебно заведение, в което да се подготвят духовни водачи. В момента Висшият ислямски институт е разположен в къща под наем на края на града, в кв. "Враждебна", където условията са, меко казано, незадоволителни. Училището не е акредитирано и на практика дипломите, които издава, са нелегитимни.

Мехмед Хаджи е преподавател по религия в село Брезница, община Гоце Делчев, който, след като завършва Висшия ислямски институт, има желание да продължи образованието си и записва магистратура "Социология на религиите" в Югозападния университет "Неофит Рилски" в Благоевград. Платена поръчка. Изкарва и трите семестъра, но не може да се дипломира заради висящото положение, в което се намира в момента Висшият ислямски институт, въпреки че в ЮЗУ му казват първоначално, че няма проблем. Това се случва преди четири години, но Мехмед Хаджи не е получил нито диплома за завършена магистратура, нито са му възстановени таксите за трите семестъра, които е платил.

Ако се сдобие със собствена сграда, Висшият ислямски институт ще изпълни едно от условията за акредитация - ще може да привлече повече квалифицирани преподаватели, ще бъде по-атрактивен за студенти. Антонина Желязкова, председател на Международния център за изследване на малцинствата и културните взаимодействия, е един от специалистите, които от години обясняват колко е важно да се уреди статутът на ВИИ (интервю с нея можете да прочетете тук). Според нея е редно дори след като към Софийския университет има Богословски факултет, да има департамент, който се занимава с ислям. По този начин образованието, което получават духовните водачи, ще е изцяло по българските стандарти, ще има възможност за международни договорености за специализации на студентите и преподавателите. "Изведнъж цялото общество настръхна срещу това, че български имами се обучават в Саудитска Арабия, Йемен, Йордания и други мюсюлмански страни. Те искат да се образоват тук, но българската държава не им дава възможност да получат адекватно образование в България", аргументира се Антонина Желязкова.

Ако този въпрос най-сетне бъде разрешен,  вероятно ще си спестим и показните акции на ДАНС и МВР, които нахлуваха в домовете на български имами, изземваха книгите, телефоните и компютрите им по единствения признак, че са завършили образованието си в арабски страни. И след които обществото така и не научи резултатите от тези шумни проверки.

Други европейски държави отдавна са стигнали до извода, че създаването на условия за обучение на ислямски духовни водачи е голяма крачка напред. Три университета в Германия например предлагат такива специалности. В началото на 2009 г. в Берлин отвори врати и първото частно немско училище за имами. В Германия освен това има над 2600 мюсюлмански религиозни храма, при положение че процентът на изповядващите ислям в страната е около три, и то основно емигранти. В България храмовете са около 1500,  мюсюлманите - 12%, при това са част от коренното население.

"Не можем да говорим за толерантност, когато имаш желание да проявиш своята религиозност, да се развиваш, а не ти се дава възможност и ти се поставят граници", смята Хюсеин Хафъзов, главен секретар на Главното мюфтийство. И е прав, мнозинството винаги е предпочитало религиозната и етническа принадлежност на малцинствата да е за домашна употреба. Не може да изтърпи те да упражняват езика си на публични места (като например в десетминутни новини по БНТ) или да призовават вярващите към молитва. А когато го правят, това се схваща като провокация.

Затова и малцинствата са привикнали да си налагат самоцензура. Така например Главното мюфтийство решава да се откаже от минаре в проекта за втора джамия именно заради негативните обществени нагласи. Така и столичният мюфтия обеща да намали звука на високоговорителите по време на петъчната молитва (като че това е единственият шум, който смущава иначе тихата София).

"В България съжителстваме добре. Но винаги има запетайка, която казва: "Добре е да не правите това, защото ни дразните", казва Хюсеин Хафъзов и не проумява как обществото не се научи да приема мюсюлманите такива, каквито са. "Ако гражданите не са съзрели да ни приемат такива, каквито сме, следователно нацията не се развива в правилна посока", завършва разговора ни той. И тъкмо излизаме от сградата на Главното мюфтийство в София на ул. "Братя Миладинови", когато камбаните от най-близката православна църква започват да огласят забързания град.

395 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    peho avatar :-P
    peho
    • - 64
    • + 79

    Капитал пригответе се за пороя от расистки коментари от псевдо-патриоти, атакисти, смазани от живота хорица и прочие сган. Много са, силни са. Жалко само, че вече е 3-ти Юни и няма как да намесят Ботев.

    Нередност?
  • 2
    ribardo avatar :-|
    ribardo
    • - 35
    • + 72

    До коментар [#1] от "peho":

    Само да допълня : и от страстни почитатели на чалгата, които се вайкат как ориенталската култура щяла да ни превземе най-скоро :) Кво искаш - нашенска логика.

    Нередност?
  • 3
    npaine avatar :-?
    NPaine
    • - 8
    • + 72

    "Защо пропагандата има много по-голям успех, когато предизвиква омраза, отколкото когато извиква приятелски чувства?"

    Б.Ръсел

    Нередност?
  • 4
    dark_dirk avatar :-|
    Симо
    • - 57
    • + 53

    И в какво ще ги обучават в този център ? В лъжливия Коран ? То и Библията е толкова лъжлива колкото Корана. Най-добре да забранят проповядването на религии и да забравим за този проблем.

    Нередност?
  • 5
    jack90 avatar :-|
    jack90
    • - 80
    • + 89

    Капитал постоянства с антибългарската си позиция. Едно предложение към Вас: След като сте толкожа загрижени за свободата на вероизповеданията защо не внесете предложение да се построят църкви за християните в съседна Турция. Аман от криворазбрана демокрация. И в САЩ има мултикултурализъм ама не съм чул още ходжата да вие по високоговорители. Освен това аз наистина не разбирам къде ви е проблема. В София джамията е винаги празна, когато има хора те очевадно не са български турци а пакистанци, сирийци и т.н. На всичката оправия само развъдник на ислямски фундаментализъм трябва да станем. Жалко за качествения навремето вестник. Много слаба поръчкова журналистика миришеща на пропаганда и демагогия.

    Нередност?
  • 6
    ruslan avatar :-|
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    • - 51
    • + 60

    ..........Всеки път щом мюсюлманската общност повдигне въпроса за строеж на нова джамия в столицата, мнозинството крясва мощно "не" и институциите задушават здравия разум с популистки слова или удобно протакане..........

    Здрав разум? Чий? Авторският може и да е такъв според тях или според поръчителят на подобни статии. Според мен трябва да направим като в Швейцария - референдум. Тогава ще отпаднат подобни обвинения към властта, която и да е тя.

    Какво ще прави на територията на България подобен център? Какво ще "произвежда"?

    До коментар [#3] от "NPaine":

    Пропагандата е "за" ислямски център, за нещо повече от втора джамия, а лигавите приказки в началото за "жадните за екзотика туристи е преплитането на различни култури" е приказка за глупаци.

    Капитал определено се превръща в антибългарско издание.

    Нередност?
  • 7
    murgav avatar :-@
    Мурджо Кънев
    • - 62
    • + 76

    Явно в "Капитал" дружно са приели исляма, защото не им остана и един читав и безпристрастен журналист. Еничарството е живо, само е сменило формата си.
    Свидетели сме на поредната едностранчива, антибългарска и изопачаваща фактите статия.

    Набийте си в либерастките тикви най-сетне, че България е традиционно християнска държава и с опитите си да вменявате вина у хората и да лъжете нагло, само наливате масло в огъня, тровите атмосферата и предизвиквате у хората допълнителна непоносмост към исляма. Неговият имидж така или иначе е доста окалян от кланетата, генецидите и ислямските терористични атентати, които окървавяват света ежеседмично.

    Ако ще и още 100 такива статии да пуснете, няма да промените общественото мнение, най-много да радикализирате хората.

    София няма нужда от втора джамия. Точка.

    Нередност?
  • 8
    ruslan avatar :-|
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    • - 30
    • + 20

    До коментар [#2] от "ribardo":

    ..........нашенска логика............

    Вашенска сигурно, но не българска. Различно мислещите от такива като тебе трябва да сме "страстни почитатели на чалгата, които се вайкат как ориенталската култура" непременно ли?
    Странна логика. Има и по-точна дума, ама имам три жълти картона за днес и не мога да ти я напиша. Оставям я на въображението ти.

    Нередност?
  • 9
    ribardo avatar :-P
    ribardo
    • - 32
    • + 26

    До коментар [#8] от "Руслан 21":

    Ти пък с този руски (съветски??) Nickname откъде се взе? И откога почна да определяш кое е българско и кое не? Това че бръщолевиш глупости във виртуалното пространство още далеч не означава, че си "различно милещ" или въобще мислещ. Предполагам че не правиш разлика между двете де. Твърде си зает да бориш запалаха от ислямизъм в БГ. Нямам думи. Герой!

    Нередност?
  • 10
    murgav avatar :-P
    Мурджо Кънев
    • - 45
    • + 30

    До коментар [#8] от "Руслан 21":

    Ти да не очакваш маргиналите, които все още четат този парцал "Капитал" да кажат нещо умно или логично? :-)
    Спрях да си купувам либерасткия им вестник веднага, щом видях антирасистката кауза тук.

    Сега отвреме-навреме влизам тук, за да ги видя колко ниско могат да паднат "независимите" журналисти и всеки път ме изненадват с недостижимите низини, до които са стигнали. :-)

    За техен ужас, втора джамия няма да има и им остава само да се вайкат в разни такива статии, които се четат от обидно малък брой хора.

    Нередност?
Нов коментар