🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Какво казва докладът...

...и какво реално може да се промени

Бойко Борисов има за какво да се сърди на министрите Цветан Цветанов и Диана Ковачева
Бойко Борисов има за какво да се сърди на министрите Цветан Цветанов и Диана Ковачева
Бойко Борисов има за какво да се сърди на министрите Цветан Цветанов и Диана Ковачева    ©  Капитал
Бойко Борисов има за какво да се сърди на министрите Цветан Цветанов и Диана Ковачева    ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Реформата в съдебната система

ЕК е категорична в заключенията си, че ключови проблеми при управлението на съдебната система не са намерили решение: "При дисциплинарната практика се забелязва непоследователност, като в множество важни случаи или не е могло да се стигне до вземане на решение, или не е постигнато възпиращо действие. Атестирането, повишенията и назначенията в съдебната система все още не са прозрачни и не се извършват въз основа на обективни критерии, основани на заслуги." Комисията  поставя въпроса, че "все още стоят открити въпроси относно независимостта на съдебната система", и открито заявява, че този състав на ВСС не е успял да защити съда от нападките на изпълнителната власт срещу него. Като конкретни примери комисията посочва фиаското на дисциплинарните дела по казуса "Приморско", двойния стандарт при наказването на магистрати за забавени дела, формалния подход при конкурсите за повишаване и преместване. На няколко места ЕК обръща внимание на проблема с натовареността на магистратите, която е неравномерна и позволява избирателна дисциплинарна практика. 

Друг проблем, за който Брюксел споменава многократно е разпределението на делата на случаен принцип. Според ЕК "някои от тези слабости са резултат от неуспешно прилагане на закона, но те отразяват също така структурни, процедурни и организационни слабости в самия Висш съдебен съвет и в прокуратурата."

Какво трябва да се направи:

Както комисията отбелязва, изборът на следващия състав на ВСС ще е от ключово значение. Именно "правителството" на съдебната система има мандат да реши голяма част от проблемите, посочени от комисията. За целта обаче в него трябва да попадне "реформаторско" мнозинство, а не юристи, които търсят тих пристан с добро заплащане. Налице е и необходимост за преосмисляне структурата на съвета (разделянето му на две камари), както и на начина, по който той функционира, така че да се гарантира независимостта на съда.

Какъв е шансът да се случи:

Въпреки че разписаха прозрачни правила за избора на членове на ВСС, от няколко източника "Капитал" научи, че управляващите вече са разпределили местата в съвета с останалите парламентарно представени партии. И друго – въпреки съветите на ЕК, парламентът за пореден път не пожела да се обърне към магистратската общност и неправителствения сектор, които изразиха готовност да изготвят short list на възможни номинации, от който народните представители да избират.

Предопределеният избор обезсмисля прозрачната процедура.

Що се касае до законодателните промени, също сме скептични, че ще се случат при това правителство. Министерството на правосъдието работи по промени в Закона за съдебната власт, но от първия етап на обсъждането оставаме с впечатлението, че по-скоро става дума за поредните козметични изменения, които няма да доведат до така желаната реформа.

Борбата с организираната престъпност

ЕК е категорична, че след 2010 г. има подем в активността на властите – както в реформата на полицейското разследване, така и в изграждането на институционалната рамка. Комисията обаче отбелязва, че резултатите от тези начинания са ограничени и незначителни. Специализираният съд одобрява предимно споразумения за маловажни случаи, които трудно отговарят на образа, който обществото има за организирана престъпност.

Комисията отбелязва, че въпреки множеството полицейски операции броят на делата, които влизат в съда, са малко, а и често се забелязват пропуски в събирането на доказателства.

Специален акцент на Брюксел е липсата на какъвто и е да било напредък в разкриването на поръчковите убийства, както и ненадежността на системата за защита на свидетели

За пореден път комисията обръща внимание на необходимостта прокуратурата да направи анализ на оправдателните присъди.

Дори обаче да се стигне до осъдителни присъди, те не се изпълняват: "Системните грешки в областта на правоприлагането бяха онагледени наскоро, след като двама известни осъдени избегнаха изпълнението на наложеното им наказание "лишаване от свобода". Българските власти не успяха да задържат едни от най-големите престъпници в страната след връчване от съда на постановената присъда. Това следва да се разглежда като голям провал на системата."

Комисията маркира и друг проблем, свързан с противодействието на организираната престъпност – блокирането на финансовите потоци. Брюксел приветства новоприетия закон за гражданската конфискация, но ясно казва, че от решаващо значение ще бъде кой ще го прилага. В доклада се припомня, че срещу един от членовете на действащата комисия  (Красимир Тодоров) има висящо разследване. Ето защо от ЕК напомнят, че трябва "членовете на новата Комисия за отнемане на незаконно придобито имущество да се назначават въз основа на тяхната професионална етика".

Какво трябва да се направи:

Независим анализ на всички оправдателни присъди или блокирани дела, за да се установят причините за това. Трябва да се "анализират слабостите, както в следствието, така и в прокуратурата, в това число защитата на свидетелите, икономическият и финансовият анализ, събирането на доказателства от полицията и сътрудничеството между съдебната и изпълнителната власт".

След като този анализ е готов, ще може да се премахнат недостатъците в структурата, управлението, персонала, обученията, сътрудничеството и професионалните практики. От ключово значение е качеството на досъдебните производства. Последното е функция от професионалната подготовка на прокуратурата и МВР. Същото важи и за членовете на комисията за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност. Нейният състав ще бъде подменен есента.

Какъв е шансът това да се случи:

Малък поради една проста причина – вътрешният министър не вижда никакъв проблем и съвсем отговорно миналата седмица закри официално реформата в МВР.

Единствената надежда е, че следващият главен прокурор ще "получи мандат да проведе реформа в структурата, процедурите и организацията на прокуратурата въз основа на независим функционален одит и в сътрудничество с външни експерти". Ако това се случи, прокуратурата може да стане носител на промяната.

Борбата с корупцията

Комисията забелязва, че въпреки растящия брой образувани разследвания за корупция, техният брой спада през последната година. "Разочароващите резултати както от досъдебната, така и от съдебната фаза на производството при преследването на корупцията по високите етажи могат в голяма степен да бъдат отдадени на системните слабости, от които страда ефикасността на съдебната система в други области — например правната рамка, съдебната практика и практиката на прокуратурата и органите за административен контрол."

ЕК все още очаква проектът БОРКОР да заработи и споменава, че въпреки ограниченията с даренията на МВР остава възможност (заради вратичка в закона) за заобикаляне на Закона за обществените поръчки. Брюксел обръща специално внимание на обществените поръчки.  "Слабостите при прилагането на законодателството в областта на обществените поръчки предоставят много възможности за корупция." И още: "Очевидни случаи на сериозни нарушения на правилата на ЕС за обществените поръчки."

Какво да се направи:

Проблемът е, че с малки изключения противодействието на корупцията е насочено към свалени от властта управляващи (ох, тази тройна коалиция), а не към хората, които са във властта. Ето защо ЕК коментира, че България "не разполага с независими институции в областта на борбата с корупцията, които да имат правомощията и задължението да правят предложения и да направляват предприеманите действия".

Какъв е шансът това да се случи:

Минимални. През следващата една година усилията на управляващите ще са насочени преди всичко към парламентарните избори.  Ако публикуваният тази седмица доклад стана причина да бъде задържан депутат от управляващото мнозинство, то до края на 2013 г. (когато ще е следващият) едва ли ще има друг стимул за властта да се разграничи от корумпираните си представители.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat
    • + 10

    Коментарът е излишен. Надеждата е ЕДНА. Поради влошаване на икономическата ситуация, процесът на интеграция и прехвърляне на национални правомощия към съюзните органи да се ускори, включително в сектор 'Правосъдие и вътрешна сигурност'.

    Нередност?
  • 2
    ilinko avatar :-|
    ilinko
    • - 2

    До коментар [#1] от "kardinalat":

    Надежда няма. С влошаване на икономическата ситуация по-скоро съюзът върви към дезинтеграция. Все повече националистически партии навлизат във властта, а тяхната цел е разпадане на ЕС. Както се вижда в момента с липсата на единство за решаване на икономическата криза, едва ли прехвърлянето на пълномощия ще успее, защото то ще изисква решение на страните-членки.

    Нередност?
  • 3
    jelezen avatar :-|
    jelezen
    • - 1
    • + 5

    Поредната куха реформа, която обещаваха накуп от 2009 насам - тази на съдебната система.
    Видя се, че реформа на съдебна система няма, ако нямат предвид опитите за връщане на тоталитаризма в новата ни "демокрация".
    Третата година на управление, а само гафове, омаловажаване на проблемите, подценяване на електората /вие сте прости, и аз съм прост/, и оправдания с предишното правителство.
    А най-дразнят изказванията на премиера, когато ни убеждава за какво ли не, че всичко е в реда на нещата. Вижте как е в другите страни. Демек всички в България сме допустими жертви ли? И нямаме шанс?
    И тоя простия физкултурник докога ще се дъни? Ако няма да му искат оставка, поне да се скрие за известно време, белким го позабравим.

    Нередност?
  • 4
    jelezen avatar :-|
    jelezen
    • + 2

    Поредната куха реформа, която обещаваха накуп от 2009 насам - тази на съдебната система.
    Видя се, че реформа на съдебна система няма, ако нямат предвид опитите за връщане на тоталитаризма в новата ни "демокрация".
    Третата година на управление, а само гафове, омаловажаване на проблемите, подценяване на електората /вие сте прости, и аз съм прост/, и оправдания с предишното правителство.
    А най-дразнят изказванията на премиера, когато ни убеждава за какво ли не, че всичко е в реда на нещата. Вижте как е в другите страни. Демек всички в България сме допустими жертви ли? И нямаме шанс?
    И тоя простия физкултурник докога ще се дъни? Ако няма да му искат оставка, поне да се скрие за известно време, белким го позабравим.

    Нередност?
Нов коментар