🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

България е умерено доволна от новия бюджет на ЕС

Страната е приела много по-тежки предварителни условия от миналия период, за да запази парите за кохезия

"Можеше ли да е по-добре? Със сигурност. Но идеалното не винаги е възможно", каза Томислав Дончев.
"Можеше ли да е по-добре? Със сигурност. Но идеалното не винаги е възможно", каза Томислав Дончев.
"Можеше ли да е по-добре? Със сигурност. Но идеалното не винаги е възможно", каза Томислав Дончев.    ©  Красимир Юскеселиев
"Можеше ли да е по-добре? Със сигурност. Но идеалното не винаги е възможно", каза Томислав Дончев.    ©  Красимир Юскеселиев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако парите, които миналата седмица България успя да договори от общия европейски бюджет за периода 2014-2020 г., бъдат усвоени напълно по предназначение, БВП на страната към 2020 г. ще бъде с 18.6% по-висок, отколкото би бил без тези средства. Това заяви министърът по управление на евросредствата Томислав Дончев по време на дискусия, посветена на приключилите миналата седмица в Брюксел преговори по новата бюджетна рамка.

Според изчисленията на инструмента СИБИЛА, който прогнозира ефектите от евросредствата, износът на страната за следващите седем години ще порасне с 43% повече, отколкото без европарите, а заплатите - с близо 50%. "Рано е да се говори за наркотична зависимост към евроследствата, ние сме още едва в първия си период", каза Дончев в отговор на въпрос от публиката.

Какво договори България

На дискусията, на която участва и външният министър Николай Младенов, стана ясно, че България e умерено доволна от завършилите преговори. Според Младенов, страната е постигнала успех и по трите цели, които е имала предварително: запазване на нивото на финансиране на кохезионната политика, запазване на сегашното ниво на Общата селскостопанска политика и компенсациите за затварянето на реакторите на АЕЦ "Козлодуй".

"Не бива да сме максималисти - има страни с 20-30% дори 40% намаление на парите", каза Младенов, който припомни, че България остава най-големият бенефициент на ЕС и през следващия програмен период. "Можеше ли да е по-добре? Със сигурност. Но идеалното не винаги е възможно", каза и Дончев. Пред "Капитал" той даде за пример Чехия, която заради формулата на изчисляване на средствата, е получила 8 млрд. евро по-малко. 

По предварителните вътрешни разчети, защото тези на Европейската Комисия и Европейския съвет не са приети, България ще получи общо малко над 15 млрд. евро. От тези пари, увеличението при кохезионните и структурните фондове е съвсем малко - между 6,9-7,1 млрд. евро при 6,7 млрд. евро сега.

Голямото увеличение е при селскостопанските фондове - там България получава с 1,7 млрд. евро отгоре: от 6,3 евро към момента до над 8 млрд. евро. Това обаче са пари предимно за директни плащания за фермери, които ще продължат да се увеличават постепенно, докато достигнат средното равнище за ЕС. "Сравними страни към момента получават 140 евро на хектар, а плащанията в България през 2013 г. са 185 евро. Към 2020 г. ще получаваме 230 евро на хектар, докато други сравними с нас - около 200" посочи Младенов.

Инвестиционните мерки на Програмата за развитие на селските район са най-пострадалата програма: те ще бъдат орязани с около 300 млн. евро в новия период.

75 млн. евро могат да дойдат от мерките за младежка безработица, по които 5 от 6-те района на България могат да кандидатстват. 300 млн. евро пък са определени за страната в общия фонд Connecting Europe, който трябва да финансира транспортни и енергийни проекти, важни за цяла Европа. 

Пари срещу реформи, този път наистина

Най-голямата победа - тази за увеличените директни субсидии, не е точно българска, тъй като страната ни по-скоро е плувала зад големите кораби Франция и Полша там. Сред другите малки, но важни колективни победи, които външният министър посочи, беше запазването на нивото на европейско финансиране на 85%, както и възстановяването на ДДС като разход - нещо, което напоследък Комисията се опитваше да промени.

Младенов и Дончев разкриха част от преговорния процес. Заедно с бившият зам.-министър на финансите Боряна Пенчева, външният министър е обикалял миналата година "между Берлин и Лондон", които България е сметнала за ключови при гарантирането на позициите си. Стана ясно, че в замяна на това да не бъдат намалявани парите й за кохезия, България е приела изцяло предварителните условия и измерители, които следят напредъка на страната към общите цели "Европа 2020". "Първия аргумент да запазим финансирането, беше да сме убедени и да мотивираме и други държави да приемат реформата в инвестиционната политика", каза Дончев пред "Капитал". Сред целите има конкретни измерители в областта на младежката безработица, заетостта, водния и енергийния сектор и др. Те трябва да бъдат изпълнени до 2016 г., като ако не бъдат, след това България ще рискува част от парите да бъдат спрени.

Страната си е поставила 11 тематични цели за следващия период, сред които засилване на научноизследователската дейност, технологичното развитие и иновациите; повишаване на конкурентоспособността на малките и средните предприятия; насърчаване на адаптацията към изменението на климата и превенцията на риска; образованието и ученето през целия живот и др. Като начало, до средата на годината трябва да са приети регламентите за всичките Оперативни програми, както и национален план, преди да се сключи договора с Европейската комисия, подчерта министърът за еврофондовете.

Дончев също така обеща да няма "дупка" между програмните периоди - неговото ведомство дори планира първите изплатени средства по новия бюджет да са още догодина - 2% от общите. През 2015 г. пък те вече ще са 10%, като така следващите две години се очертават особено силни, защото ще съчетаят последните плащания от изтичащия и първите плащания от новия период.

Посланикът на Ирландия Джон Роуън, който също беше на дискусията като представител на страната-ръководител на ЕС пък заяви, че основната цел на ирландското председателство ще бъде да прокара постигнатата сделка през Европейския парламент. "Чухме за недоволството там, но се надяваме да не изхвърлят доброто, само защото не е идеално", каза Роуън.

Внимание към частния сектор

Още по време на дискусията в Шератон, имаше въпрос от частен предприемач, която зададе въпроса за трудното банково финансиране, което спира много малки фирми да участват в усвояването на евросредства. Това обаче не е единственият проблем, който държавата ще трябва да реши в следващия период. Асоциацията на индустриалния капитал в България например, на специална пресконференция посветена на проблемите при еврофондовете, отправи препоръки за следващия период. Сред тях е въвеждането на квота във всяка оперативна програма, за усвояване от частни бенефициенти, която да не може да бъде нарушавана. Според асоциацията има дискриминация спрямо частните бенефициенти и защото общините например получават 40% допустим аванс, докато за частниците той е до 20%. Те искат също така таван за преките плащания към едно лице, с изключение на земеделските кооперации.

Според АИКБ европейските критерии за това кое предприятие е малко и кое средно са неадекватни и изолират голяма част от бизнеса от достъп до европейските средства. Според Васил Велев при ниската производителност на труда, дори предприятие със 150 работници може да е малко, ако се сравнява с продажбите и продукцията на фирма със същия персонал в Западна Европа. За това от асоциацията поискаха национални критерии за определяне на малките и средни предприятия, при които водещи да са продажбите, а не заетите лица.

 
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vjacho avatar :-|
    Вячеслав Атанасов
    • - 5
    • + 13

    Да,в условия на "приятелски капитализъм",това е добра новина за приятелите на партията и правителство.Очаквам те да се увеличат и нови кметове да преминат към ГЕРБ.

    Нередност?
  • 2
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat
    • - 4
    • + 13

    До коментар [#1] от "vjacho": Трудно, Европа на сълзи невярва. Както самите министри признават, парите вървят с точни и измерими условия. А те няма как да бъдат изпълнение без РЕАЛНИ промени :-)

    Нередност?
  • 3
    shiriru avatar :-|
    shiriru
    • - 13
    • + 8

    Петилетки, петилетки и пак петилетки, другари и другарки! Да преизпълним плана! Както винаги - ПЕТ ЗА ЧЕТИРИ!!!

    Взе да ми писва от "купешки" фрази, които за нашего "алъш-вериш" "пишман бизнесмен" не значат нищо, а всъщност "бенефициент" == "обръчи от фирми".

    ОГЛЕДАЙТЕ СЕ

    Нередност?
  • 4
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77
    • - 4
    • + 6

    "Стана ясно, че в замяна на това да не бъдат намалявани парите й за кохезия, България е приела изцяло предварителните условия и измерители, които следят напредъка на страната към общите цели "Европа 2020"."

    Някой може ли да ми каже какво означава това и

    "Сред целите има конкретни измерители в областта на младежката безработица, заетостта, водния и енергийния сектор и др. Те трябва да бъдат изпълнени до 2016 г.,.... "

    Какви са тези конкретни цели и колко са изпълними, да не стане, че пак сме решили да вземем петелетката за 3!

    И пак се продължава с по лъжичка на час, че да минава по-леко, но не е лошо все пак да се каже какво точно са договорили, лъде сме отстъпили и къде сме получили повече от това, което сме очаквали.

    Нередност?
  • 5
    miet avatar :-|
    miet
    • - 4
    • + 19

    Н.Младенов:"България остава най-големият бенефициент на ЕС и през следващия програмен период"
    Това твърдение не е вярно.Справка:
    http://www.guardian.co.uk/world/interactive/2012/nov/22/eu-budget-interactive-money
    Изчисленията на "Гардиан" за държавите (ЕО) са направени на глава от населението - така: Колко внасят(дават) - Колко получават.
    България дава на глава от населението €46.96 , а получава €150.23 - всъщност нетният ни приход е €103.27;
    съответно Гърция дава €155.79 , получава €577.98, нето €422.19;
    Литва дава €84.32 , получава €541.44, нето €457.12;
    Унгария дава €83.76 , получава €533.85, нето €450.09;
    Полша дава €83.77 , получава €374.79, нето €291.02;
    Румъния дава €52.12 , получава €124.20 , нето €72.08; Трябва да се отбележи , че европарите , които държавите получават се умножават по броя на населението.Така че Румъния е с около 3 пъти по-голямо население от България и всъщност получава около 2 пъти повече от нас. За другите държави всеки може сам да пресметне , но на практика най-много взема най-голямата държава Полша - 15 пъти повече от България, защото има около 5 пъти по-голямо население и взема 3 пъти повече на глава от населението от нас.
    Коментарите всеки може да направи за себе си!

    Нередност?
  • 6
    forumer avatar :-|
    forumer
    • - 1
    • + 4

    Предварителните условия ги договаря един, ще ги изпълнява друг. Политически цикъл...

    Нередност?
  • 7
    vjacho avatar :-P
    Вячеслав Атанасов
    • - 1
    • + 2

    [quote#5:"miet"]Коментарите всеки може да направи за себе си![/quote]

    +++ Разбрах,коментарът на министър Дончев е за него си.И за който му се върже на сладките приказки.

    Нередност?
  • 8
    gord.vitosha avatar :-@
    gord.vitosha
    • + 1

    когато един тиквеник се бие по гърдите че не видите ли е "измуфтил" 2млрд. повече от ЕС за периода следващия програмен период, няма как да му обясниш че върху приблизително 150 млрд. 2 млрд увеличение дори не покриват и инфлацията за тези 6 години!!!

    Да скъпи сънародници, нашата делегация всъщност уреди по-малко пари за България!!!!

    Нередност?
Нов коментар