🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Кой печели корупционната надпревара в ЕС

В Европейския съюз се очертават четири групи страни в областта на борбата с корупцията. България без изненади е в последната.

Кой печели корупционната надпревара в ЕС
Кой печели корупционната надпревара в ЕС
   ©  Francois Lenoir
   ©  Francois Lenoir
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

На 3 февруари 2014г Европейската комисия публикува безпрецедентен доклад за състоянието на върховенството на правото в ЕС и, пряко свързаното с него, качество и резултатност на анти-корупционните политики във всяка една от страните членки. Изключително важно е не само че за първи път ЕК официално признава съществуването на този ключов проблем – изрично е подчертано, че от него зависи и устойчивостта на демокрацията, и развитието на икономиките. Още по-ценно е тъкмо това, че този проблем е видян като приоритетна обща задача за провеждане на целенасочени анти-корупционни политики. Тази задача обаче следва да се реши във всеки отделен национален случай чрез прилагане на пакет от специфични за страната мерки.

За самата инициатива Комисията несъмнено трябва да бъде поздравена. Но в усилието си да привлече максимално силно внимание на широката европейска общественост тя, волно или не, е преекспонирала всеобщостта на проблема за всички страни членки на ЕС. Съществените качествени различия като че ли остават на заден план. В уводната част е подчертано, че "докладът се фокусира върху подбрани ключови проблеми от особена важност за всяка страна членка. Той описва добрите практики и слабостите и посочва стъпките, които биха позволили на страните членки да подходят по-ефективно към корупцията." В съобщението за пресата също е казано:"Докладът показва, че и природата, и равнището на корупцията, както и ефективността на мерките, предприети за нейното противодействие, варират от страна до страна. Той също показва, че корупцията заслужава много по-значително внимание във всички страни членки."

На пръв поглед в този случай Комисията е улучила верния баланс между акцентите върху националното различие и "повтарящото се общо". При все това за изследователите е важен и друг въпрос – липсващото междинно звено между пълната еднаквост и категорично преобладаващото своеобразие на националните случаи. Това е равнището на типологическото различие между вариращи набори от страни. Отвъд националните граници на обществата се образуват характерни "сходни случаи", групиращи някои уж далечни страни. Така се очертават няколко особени типове ситуации. Ако търсим ефективност на политиките задължително би следвало да има и съответно типологически различия в подходите – в едни случаи върховенството на правото трябва да се укрепва, в други – да се създава, в трети – просто да се опазва. Не всяка от тези задачи може да бъде решена с "пакет от отделни мерки".

Авторите са преподаватели в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Тримата са част от научен колектив изследвал Механизма за сътрудничество и проверка (2012-2013). Резултатите от това проучване са отразени в монографията "Механизъм за сътрудничество и проверка – споделена политическа безотговорност".

Такъв анализ и политическа визия ЕК не е предложила на европейската общественост, но пък е направила достатъчно, за да бъде направени. Ето как:

За всяка от страните членки Комисията представя обективни статистически данни, относно параметрите на върховенство на правото, както и данни относно възприятията за равнището на корупцията в съответната страна. Така разполагаме с 17 независими един от друг индикатори за всяка от страните, които описват състоянието в съответното национално общество и по които страните могат да бъдат пряко сравнявани. В резултат ще получим 17 класации между страните членки, сякаш са "спортове", по които си "мерят постиженията". Трябва обаче да махнем онези показатели, които не позволяват пряко сравнение (например общ размер на средствата, разпределяни чрез публични търгове, който не е изчислен на глава от населението). Така получаваме списък от 14 индикатора, които можем да разглеждаме като отделни дисциплини, но в условно агрегирания "европейски спорт" – антикорупционни политики. На свой ред всеки "национален състезател" получава по всяка дисциплина поредно място на класирането си, приравнено на съответен брой точки от 1 до 28. В крайна сметка всяка страна получава и обща сума точки от всичките си постижения по 14-те дисциплини, чрез която се определя крайното класиране по антикорупционен многобой в ЕС.

Кой е златният медалист

Несъмнено е любопитно кой е "златен медалист", кои са "триумфиращите подгласници", общият "кръг на призьорите", дали страните се движат строго индивидуално или в няколко "пакета" според характерния начин на участието си в многобоя, а също е любопитно кой се класира последен – особено в светлината на оправданото очакване, че българското общество е вероятно да заеме това незавидно място в тази политически престижна класация?

Данните са направо поразителни: участниците в условното състезание имат несъпоставими резултати, а разликите между първенците и изоставащите са от порядъка на 5 пъти! В реалните спортове това не би било обща дисциплина за всички участници – сякаш те явно "играят различни игри". Още по-интересно става, ако си позволим лукса да се интересуваме от структурата на общата европейска класация, а не се втренчим тесногръдо само в "нашето си" постижение. И най-вече – да се интересуваме от типовете класирания по групи, а не от индивидуално спечелените точки…

От пръв поглед се набива на очи, че страните членки на ЕС попадат в два качествено различни отбора. Има отчетливо обособена група – тези 12 страни, при които ситуацията е преобладаващо по-добра от средното за Съюза, и останалите 14, при които положението е обратното. Любопитното е, че границата между двата типа минава далече надолу в европейския Юг и всъщност дели Франция от Португалия. В групата на най-силните играчи отчетливо се откроява тъкмо триото на условните победители – първенец е Финландия (с две първи, три втори, две трети места, един път е делила първо-четвърто място с още три държави, и два пъти е поделяла второ и трето място с друг "състезател"). Дания следва с незначителна разлика със своите седем първи, едно трето място, един път е поделяла първо-четвърто място с още три държави, и един път е делила второ и трето място със следващата в класирането - Швеция, която е с едно първо, две втори места, един път е делила първо-четвърто място и два пъти е поделяла второ-трето място. Това са условните медалисти. Но същественото започва оттук надолу.

Математическите изчисления показват структурни подгрупи, т.е. наличието на емпирично установени характерни "пакети" от страни в тази обща класация. Например, структурното разпределение на подгрупите сочи, че въпреки различията в постиженията им като брой условни точки, първите три страни са и реално общ тип общества, който условно можем да наречем "скандинавски". (Холандия и Великобритания също се отнасят към условния клас на призьорите, макар и с по-ниски резултати.)

Но пък това е единствената географска очевидност, която нашето проучване потвърждава. В този смисъл много по-интересно е полученото емпирично доказателство, че в политически смисъл, от гледна точка върховенство на правото, просто няма… балтийски страни. Естония се представя добре като средна страна от общия блок, който условно можем да наречем "Шарлемания" (в нея влизат Германия, Австрия, Люксембург, Белгия, Естония, Ирландия, а Франция е последна). Латвия се оказва, че "граничи" с Португалия и Малта, макар да остава опасно близко до Полша. Обаче Литва, в разглеждания политически аспект, има за съседи Испания и Италия, т.е. заема срединно място в групата на изявено проблемните страни. В тази, последна структурна група също има отчетливо разпознаваема "микрогрупа" от характерно еднопорядкови страни – в дъното на класацията е България, следвана от пълния аутсайдер Гърция.

В корупцията няма географска предопределеност

Тези данни за условната "политическата география" в утвърждаването на върховенството на правото в ЕС се вижда, че не само няма собствено географски предопределености. Вижда се също, че обичайните клишета, с които мислим и работим, също не значат нищо – бившите комунистически страни може някога да са били вързани в общ военно-политически блок, но днес са национални общества с много съществени различия помежду си. За сметка на това фалшиво се оказва също и разделението на "стари страни членки" и "новоприсъединили се страни". Членството в ЕС само по себе си не довежда до стабилна и автентична демокрация или до устойчив икономически успех.

Тук е мястото за загриженост от страна на европейската общественост – дали национално специфичните пакети, предложени от ЕК за всяка една страна, които са съставени от отделни мерки, са предпоставка за успех на антикорупционните политики? Не е ли много по-вероятно различните типове ситуации/общества да се нуждаят от съществено, радикално различни подходи за утвърждаване върховенство на правото?

След този анализ малка е утехата ни, че поне този път не сме най-последни. Обаче ако в утвърждаването на правото и борбата с корупцията условните скандинавски страни се състезават с бобслей, ние участваме само в ски бягането на дълги разстояния. От време на време – в биатлон, заради страстта към гърменето. Ние с Италия, Словакия, Чехия, Хърватска, Румъния и Гърция явно сме в дисциплината 50-километра. Има още много, много дълги разстояния да преодоляваме.

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    orchis avatar :-|
    orchis
    • + 3

    Поздравления за интересните данни.

    Само да спомена, че ако изключим Балтийските държави, разделението север-юг и доста добре очертано. Също така в първите две групи няма държава от "Нова Европа" (ако изключим Естония).

    Аз лично съм учуден, че Франция е успяла да прескочи във втора група, както и че Вликобритания е успяла да се нареди сред отличниците.

    Нередност?
  • 2
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ
    • + 13

    [quote#0:"К-л"]...в дъното на класацията е България, следвана от пълния аутсайдер Гърция.[/quote]
    И затова европейците наляха милиарди там в продължение на години, затваряйки си очите и наивно вярвайки, че нещата някак ще се нагласят.

    Няма такова явление "корупционен катарзис". Който е в калта, ще си остане там за дълго, защото болна е на само държавната администрация, а цялото общество.

    Нередност?
  • 3
    zlatko75 avatar :-|
    zlatko75
    • - 1
    • + 6

    Като прочетох статията бях сигурен, че България ще е на последно място, явно сме по-честни от гърците, които от 1981г. са в ЕС, но просто народопсихологията им не позволява да се отърсят от корупцията.

    Нередност?
  • 4
    rembrandt avatar :-(
    rembrandt
    • + 2

    Само като видх заглавието, ми стана ясно кой е долу, кой е горе... лошото е, че бях прав... дано докато съм жив влезем в графа "Европа 3"!

    Нередност?
  • 5
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772
    • + 4

    Географски признак може и да няма, но е абсолютно точно да се каже, че ако си в Южна Европа си корумпиран. Също както и това, че ако си в Северна не е задължително да не си корумпиран. Като цяло няма особени изненади в класациите.

    Нередност?
  • 6
    motochristo avatar :-|
    motochristo
    • + 5

    В Гърция нещата не са по-зле отколкото в България. Корупцията тук е ежедневна и във всичко. Там по-скоро се дават подкупи за важни неща. Това тук естествено действа покваряващо на най-низшите словеве (около 50% от населението) на обществото и се превръща в манталитет на големи групи хора. По-заможните и образованите са в състояние да правят реалистична преценка, независимо дали са гадове или не, докато бедните и необразованите в борбата си за оцеляване го превръщат в навик, който пък се превръща стереотип на поведение, и след това в манталитет. И оттам измъкването е много трудно.
    Положението не е идеално зле, но перспективите са отчайващи.

    Нередност?
  • 7
    inadilov avatar :-|
    inadilov
    • - 1
    • + 5

    Най-сетне тези, които размахваха пръсти на всичките ни правителства през последните години разбраха, че корупцията не е измислена в България. Друг е въпросът, че тя скоро няма да си тръгне оттук...

    Нередност?
  • 8
    ty_ida avatar :-|
    ty_ida
    • - 2

    [quote#2:"КЛЮЧАРЪ"]И затова европейците наляха милиарди там в продължение на години, затваряйки си очите и наивно вярвайки, че нещата някак ще се нагласят. [/quote]



    Ха сега ми кажи, колко вагона злато занесоха германците в Гърция, че да твърдиш, че са дали милиарди!

    Милиарди,какво? Каквои милиарди?

    Хайде помисли!


    Докато не се разбере играта на ЕЦБ, как печата парите, ще си останем бедните съседчета с векове, не с години!


    Парите се създават единствено и само СРЕЩУ подпис, запомнете, СРЕЩУ подпис, затова само две години след влизането ни в ЕС 2007, та две години след това 2009, можеш да провериш в ДВ, не помня броя, но ще го намеря, ако искаш, Та, документите на българските граждани стават СОБСТВЕНОТ на държавата!

    Оттам, всички данни стават собственост на ЕЦБ, на базата на което се дават тия велики помощи!


    Искаш кредит? Подпис! Печатане!
    Даже и не ги печатат!

    Един транзакшън до банковата сметка и си готов!

    Нередност?
  • 9
    ty_ida avatar :-|
    ty_ida
    • - 1

    ЗАКОН ЗА БЪЛГАРСКИТЕ ЛИЧНИ ДОКУМЕНТИ (ЗАГЛ. ИЗМ. - ДВ, БР. 82 ОТ 2009 Г.)
    В сила от 01.04.1999 г. ………..

    Чл. 2. (Изм. - ДВ, бр. 82 от 2009 г.) Българските лични документи са собственост на държавата.



    Нередност?
  • 10
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Съжелявам, но статията е далеч по-художествена, от колкото трябва. Темата е сериозна, а изследването на ЕС - детинско. Проблемите не се решават със статистика, ранклисти и такъв род измислици. Проблемите се решават с конкретно посочени слаби места и методи за решение. От тук следва и най-важното - тотален ЦЕНТРАЛЕН контрол над изпълнението на тези методи! С конкретни наказания! И точно тук е и най-големия проблем. ЕС става все по-жалък, нерешителен и тромав при вземането на такива решения. Институцията не се уважава. При такова положение е нужна качествена промяна в съюза. За съжаление скоро ще дойдат левите на власт и тогава нещата съвсем ще се плъзнат към посредствеността, отстъпките и спонсорирането...

    Нередност?
Нов коментар