Моделът "София"

Столицата ще продължи да е под пълния контрол на Йорданка Фандъкова и ГЕРБ. Градът се развива заради еврофондовете, но липсата на политическа конкуренция потиска фантазията и идеите за бъдещето му

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Месец преди изборите София не изглежда особено развълнувана от идващия вот. Има плакати, има билбордове, има предизборни предавания и интервюта, но те изглежда да са важни предимно за медиите, в чиито каси влизат парите от партиите, а не толкова за избирателите в столицата. Далеч по-важни изглеждат безкрайните ремонти в различни части на града, които продължават вече над половин година и които бавно, но напълно откровено затвърждават това, което е ясно на всеки - ако не се случи нещо изключително, Йорданка Фандъкова ще бъде преизбрана за кмет, а ГЕРБ ще имат за трети пореден път мнозинство в общинския съвет на града.

Как се стигна до тази липса на конкуренция в най-важния от всяка гледна точка град в България? Толкова добър град за живеене ли е София, че кметът му е несменяем вече почти трети мандат, а управляващата партия почти четвърти? Отговорите на тези два въпроса са важни не само защото дават обяснение на ситуацията в столицата, но и защото посочват начина, по който повечето големи градове ще преминат (или вече са) под контрола на ГЕРБ.

Един нов град

Да започнем от състоянието на града. София безспорно е различен град от преди осем години. Това не се дължи само на метрото, но то е доста важен фактор - всеки инвеститор ще ви каже, че то не само сваля времето за пътуване, свързва различни части на града и повишава комфорта на гражданите, но и вдига конкурентоспособността на града в европейски план. Извън него, няколко важни трафик точки бяха разрешени чрез кръстовища на две нива, важни булеварди бяха ремонтирани или разширени, част от трамвайните линии бяха модернизирани, "Витошка" беше превърната в пешеходен център на града, а София най-накрая се сдоби и със завод за боклук. Финансите изглеждат стабилни, скандалите в общинските дружества позатихнаха, а няколко умни действия като връзването на пунктовете за прегледи с общината вдигнаха приходите.

София е далеч назад в световните класации за най-добри градове за живот, но би било нелогично центърът на най-бедната държава в ЕС да е някакъв милионерски рай. Всъщност, погледнато от европейска гледна точка, София не стои никак зле - както вече "Капитал" е обяснявал, по показатели тя е по-скоро средноевропейски град и не може да се сравнява с останалите български градове, а ръстът й през последните няколко години я извежда в челото на най-бързо развиващите се столици в ЕС. В изследването на Евробарометър за европейските градове от 2013 г. в София е отбелязан най-големият ръст в задоволството от градския транспорт спрямо 2009 г. - 19%. С 10% повече хора харесват площадите, пазарите и зоните за разходка, както и състоянието на зелените площи.

Погледнато през тази призма, Фандъкова и ГЕРБ са най-доброто, което София може да желае за бъдещето си.

С любезната помощ на ЕС

Погледнете София през контекста на България в последните 8 години обаче и картината се променя. В 7 от тях на власт беше ГЕРБ, което обуслови добрата връзка между общината и централната власт. Като основен град и двигател на икономиката София винаги е била преди другите и е привличала бизнес и хора, но влизането в ЕС и помощта на правителството се оказаха двата фактора, които я издърпаха в съвсем друга категория. През директни и индиректни канали - проекти на самата община, проекти на Агенция "Пътна инфраструктура" като Северната тангента и двете дъги на околовръстното, през "Метрополитен" и "София тех парк" - Столичната община ще получи до края на 2015 г. близо 2.4 млрд. лв. от европейските фондове. Това e огромна сума, която е насочена изцяло в капиталови разходи и подобрения и представлява още един годишен бюджет и половина.

Огромна част от подобренията в града се дължат изключително на това финансиране. Много от тях, като например метрото, не са свързани директно с работата на общината. "Метрополитен" е един от най-добрите ползватели на евросредства, но е напълно автономно (дори прекалено) от Столичната община. Същото важи за проектите като околовръстния път и северната тангента, които са част от републиканската пътна мрежа, за Централна гара, която е собственост на Национална компания "Железопътна инфраструктура", или за "София тех парк", който е независимо дружество. Други проекти, като например заводът за боклук, бяха заложени като задължителни изисквания в европрограмите и изпълнението им се забави драматично, но България беше задължена да ги завърши, за да не бъде глобена.

Всички тези инвестиции правят живота в София по-добър, но да се приписват на управлението в общината е в най-добрия случай пресилено. Когато каза тази седмица, че 90% от кампанията се води с европроекти, регионалният министър Лиляна Павлова допълни, че те "не трябва да се политизират". Йорданка Фандъкова едва ли е много съгласна с нея. По време на дебата с другите си конкуренти тя ядосано заяви, че защитата на проекти "не става от само себе си, да не мислите, че лесно". Защитата на проект безспорно е важна задача, когато това са единствените пари за инвестиции, но с нея се справят хиляди общини в Европа и стотици в България всяка година и е по-скоро атестат за опита на чиновниците, отколкото за визията на кмета.

Добрата стопанка и мръсното под стълбите

Разбира се, има проекти, които София финансира сама - например ремонтите и кръстовищата. Това се дължи на факта, че тя е единственият български град, който може да ползва заемно финансиране с ниски лихви от външни кредитори. Което ни води до въпроса за какво се ползва то. Оправянето на улици е добро занимание за добра стопанка (каквато Фандъкова е в представата на много софиянци), но проблемите на София изискват мислене от друг мащаб (виж текстовете тук, тук и тук).

В споменатото по-горе изследване на Евробарометър от 2013 г. 71% от софиянци казват, че не харесват качеството на въздуха, 55% не се чувстват сигурни в града си, а 39% - в квартала, само 33% са доволни от чистотата, а само 46% смятат, че общината им помага ефективно да разрешат проблемите си. Сградният фонд в столицата, особено в центъра, застарява и се руши, атмосферата е буквално отровна, кварталите продължават да се презастрояват, София продължава да е сигурно единствената европейска столица, в която масово се паркира в зелени площи, и всичко това е дори преди да стигнем до администрацията. За нея един строителен предприемач казва, че властващата система не е електронната, а системата "наш човек". Софийската община продължава да е пример за бавно въвеждане на е-услуги, отказ от делегиране, административен хаос и бюрокрация, дребна и едра корупция и затвореност към бизнес и хора. Събираемостта на данъците продължава да е проблем.

Това, разбира се, далеч не са недостатъци само на Столичната община. Всички общини и доста институции в България малко или много страдат от същите. Но това не може да е оправдание за примиряването със ситуацията, особено ако София наистина иска да е в лигата на по-развитите европейски зони или да се състезава за привличане на инвеститори и туристи. Срамно е например, че дори сред българските големи градове столицата е последна в невъзможността да се справи с контрола в градския транспорт - официално тя признава между 10% и 15% от пътуванията за гратис. Изключително неприятно, дразнещо и откровено некадърно е отношението към ремонтите в града. Примерите за некачествена или недовършена работа и предадени обекти със занижен контрол са доста (виж галерията) и говорят, че отношението към дълготрайните инвестиции не е каквото би трябвало да бъде.

София - в плен на стопаните

Не може да се даде ясна статистика, но е по-вероятно градът да дължи голяма част от ръста на бизнеса, инвестициите и работните места на столичния си статут, а не на някакви чудеса от страна на администрацията. Последното, което може да се каже за администрацията към момента, е, че улеснява бизнеса и работи за по-малкото му натоварване. Общината няма особен принос към факта, че София се превърна в един от европейските хъбове на start-up бизнеса, както и в новата модерна дестинация за аутсорсинг и IT компании. Но от кмета и неговия екип зависи да използва тези новости в развитието на града, по същия начин, по който от него зависи да измисли активна стратегия за справяне със замърсяването или с административната тежест за бизнеса, или дори с елементарната задача да има табелки на всички улици в центъра.

Председателят на общинския съвет Елен Герджиков казва, че имат план за справяне с гратиса чрез електронна система, че създават софийска агенция за инвестиции, която да улеснява бизнеса, и че ще работят особено върху IT сектора. Следващият голям проект след метрото ще бъде развитието на северните територии, твърди Герджиков (виж интервюто с него).

Нищо от това не звучи особено вдъхновяващо или визионерско, макар да е безспорно полезно и доста закъсняло. Но дори да не направи нищо от това и да не поправи нищо от горните проблеми, рейтингът на Йорданка Фандъкова вероятно няма да пострада. "Фандъкова, не Борисов, не ГЕРБ, не Цветанов и не СОС", са причина за ситуацията в София, твърди социологът Живко Георгиев. "Тя е човек, който чисто имиджово радикално се разминава с имиджа на ГЕРБ. Тя додава на партията, а не печели от нея. Не съм смаян от идеите й, но тя има излъчване на нормална почтеност. Нормален човек ти спестява милиони в предизборна кампания", добавя той.

Това е модел, който може да бъде приложен на много места - крепостта София е твърдината, от която се разпростира умелото съчетание между приемливи кандидати и квазидържавното финансиране, който ще донесе успех на ГЕРБ и на тези избори. Той е толкова добър, че дори партията, която би трябвало да е най-големият конкурент в столицата - Реформаторският блок, не можа да измисли нищо повече от призива на Радан Кънев, че "София има нужда от стопанина Вили Лилков". Вместо да предложат нещо радикално ново, реформаторите просто предложиха да се смени лицето.

И това е всъщност въпросът. Потискащото в безалтернативния "избор", пред който е поставена София, не е, че Фандъкова и ГЕРБ ще спечелят отново, а че подобна лесна победа не оказва никакъв натиск за повече идеи, повече размах или фантазия в плановете за бъдещето на града. Както и при пазарните монополи, политическите такива не действат особено в полза на потребителя.

60 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jessie... avatar :-|
    Jessika
    • - 31
    • + 72

    Много точни наблюдения - Фандъкова наистина прави впечатление на почтен, нормален човек, говори разбираемо и убедително. Силата и е по-скоро в налагане на последователност и изпълнителност, а не в размаха на идеи и визионерство за развитието на града. Но след толкова кметове-мошеници в София, хората я харесват такава каквато е, без огромни очаквания. Почтеността в политиката е рядко качачество в наши дни.

    Нередност?
  • 2
    nxo44693674 avatar :-P
    nxo44693674
    • - 54
    • + 43

    Хаха, тази медия за пореден път доказва, че парите не миришат и че е свързана с Буда и шайката му. Как пък не се сетихте, че има много престъпни схеми, за които Зелените например алармират от известно време? За безобразията и корупцията, свързани с архитектурата и градоустройството? За разбитите тротоари, по които за колички с малки деца и инвалиди придвижването е ад? Я стига с четките по политиците на власт, или, вече не сте медия, а Работническото дело на Буда, по прякор Рапона. Да, за мутри става дума.

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 19
    • + 42

    До коментар [#2] от "rco14365113":

    Kазват, че обикновено на 7-мата година на една и съща длъжност служителят преживява криза на раздвоение, дали да смени попрището си. Въз основа на видяното 6 години, аз не вярвам безтротоарниците на седмата да станат тротоарници. Преди 6 години тротоарите бяха раздробени от автомобилите до ниво на паяджина и калдърърм, днес вече са на състояние чакъл и пясък.Преди 6 години имаше по 2-3 бракувани трошки на улица, днес на доста места са повече от тези в движение. Погледнете всичките стари програми за осигуряване на детски градини - преди чакаха 13 000 деца, днес след изсипаните 9-цифрени суми опашката била "само" 10 000 деца. То е ясно, че от 01.01.2018 пускат частниците и опашката ще изчезне като мръсна вода в канала, както беше с нотариусите и съдия-изпълнителите преди частния нотариат съотв. изпълнение. Но къде беше кметът и всичките общинските съветници, защото точно те трябваше да си счупят краката да ходатайстват пред парламента, това да се гласува преди 5 години, а не вчера и то с влизане в сила след още 3 години.

    Нередност?
  • 4
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1
    • - 5
    • + 37

    Много дребни неща в столицата могат да повлияят добре на града, ама трябват идеи, които явно липсват

    Нередност?
  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 8
    • + 42

    В началото имаше по 1 жълта кофа на два блока, днес има по 1 брой на цяла улица. Още един дебел минус от всеки човек, възпитан да щети природата. Да кажем, че електронната община е висока летва, но то и хартиената идва сложно. 15 страници е дебела декларацията по МДТ за придобит имот. Вътре софиянецът трябва да декларира пред районното си кметство, дали домът му има ток, телефон (?), канализация и дали е на повече от 1 км от гара и летище. Включително ако живеете в центъра, също декларирате пред общината, че има канализация, мери на колко е летището -няма летище. Но гара има - сточна гара. Който не съобрази тези неща, плаща глоба за невярно попълнена декларация. Общината няма как да ги знае тези неща - затова се налага сам да ги декларирате, но пък знае да проверява, дали сте декларирали вярно.

    Но ако гореизредените неща засягат вас самите, сега да видим, какво правят за самите себе си. Опитайте да намерите в интернет листата на ГЕРБ с кандидати за съветници. Все пак, да знаете за кого гласувате, да видите биография, това-онова, може пък да са читави хората...Опитайте управленската програма за София. Хайде в гугъл, на работа!

    Нередност?
  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 12
    • + 46

    [quote#4:"rainbou1"]Много дребни неща в столицата могат да повлияят добре на града, ама трябват идеи, които явно липсват[/quote]

    Разбирам един работник - брадясал мъжага в гащеризон, с машинното масло под ноктите, да не знае как трябва да изглежда един тротоар в гъстонаселен район и какво (не) трябва да има върху него....Обаче на върха на общината са се събрали едни женици по 50 кг - все учителки, еколожки, юристки, социоложки, социални педагожки. И те ли не разбират? Или просто не слизат от колите си?

    Нередност?
  • 7
    mto avatar :-|
    mto
    • - 9
    • + 31

    До коментар [#6] от "cinik":

    Все се чудя защо тротоарите трябва да бъдат от плочки (винаги някоя поддава и при дъжд се измокряш, ако я уцелиш!) а не от бетон или асфалт! В Общината сигурно знаят, но едва ли ще кажат...

    Нередност?
  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 5
    • + 33

    До коментар [#7] от "mto":

    Пред британското посолство плочките са от тези по 2,40 бройката, от складовете на Горна Баня. Само че след атентатите от 09/11 оградиха тротоара срещу коли камикадзе с едни корабни кнехтове, за каквито връзват корабите за кейовете. До ден днешен няма нито една счупена плочка. Ето ти ти препратка към гугъл улица - разгледай, обиколи, напред-назад...Апропо, както гледаш тези тръби, градските легенди разказват, че цели 2-3 години след поставянето кварталните серсеми са се опитвали да ги режат с флекс и да ги влачат на теглич, за да си отвоюват обратно тротоара с цел "ъ кАчат"

    http://bit.ly/1jiyewf

    Нередност?
  • 9
    napukist avatar :-|
    Филанкишията
    • - 14
    • + 27

    Не симпатизирам на Юрданка и Боко, но трябва да кажа, че София става все по-приятен град. Казвам го като човек, живеещ в голям европейски град и бил в още десетки. Също като човек, живял 10-ина години в столицата между стария и новия век и посещаващ я най-редовно впоследствие.
    Според статията заслугата за това не е толкова на местната и централната власт и човек няма как да не се съгласи с това - почти всичко смислено, което се случва в София и страната става с европейско финансиране. Но както стана ясно при правителствата на БСП/ДПС, както и в общините, управлявани от тях, това финансиране или не води до резултати, или просто бива спирано бързешком заради злоупотреби. Няма как да не признаем тази залуга на ГЕРБ-аджиите, мисля.
    Същевременно проблемите са очевадни за всички, но нещо не се забелязва воля за тяхното решаване. Например мангасарските гета от незаконни кочини, построени под балконите на хора, които чинно си плащат данъците, сметките и ипотеките явно не правят впечатление никому, може би вече и на самите потърпевши. Ми и аз да бях мангасар и аз щях да си вдигна чукалата от Лом и да се установя нейде из Дружба, щом на никого не му пречи.
    Опитах да намеря информация за платформите на различните кандидати, но на "кметски избори софия платформи" гугъл не ми върна почти нищо. Няма да си губя повече времето с това, но дори само този факт е показателен за нивото и на политическите сили, и на гражданското общество. Оставам с убеждението (а и статията вменява нещо подобно), че всъщност нито един кандидат няма определена визия за София, някаква концепция какво и как ще промени и кои ще бъдат приоритетите му. А можеше поне реформаторите да излязат и да кажат - Ще разкараме таралясниците от тротоарите и градинките, като въведем повсеместно платено паркиране и платен (макар и евтин) абонамент за живущите в определени райони. Прилагането на подобна мярка ще се финасира от само себе си, общината ще печели пари, таралясниците на трупчета и вторите/третите коли в домакинствата постепенно ще изчезнат, а жизнената среда в кварталите ще стане значително по-приятна. Няма да е лесно, но щом в цивилизования свят може, значи би могло с повечко усилия да стане и у нас.

    Нередност?
  • 10
    napukist avatar :-|
    Филанкишията
    • - 2
    • + 53

    До коментар [#8] от "cinik":

    Добре де, защо трябва с колчета и тръби да опазваме тротоарите?
    Според закона колата ти не трябва да се намира на тротоара, а лицата, натоварени със задължението да следят за спазването на този (и други) закони са към 60000 и струват на такива като теб 1 милиард лева на година.
    Тъпите копелета трябва да се санкционират и превъзпитават, с колчета и тръби може да ги изтласкаш 50 метра по-нататък, но войната между тях и нормалните все така ще си продължи.

    Нередност?
Нов коментар