🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Българската бойна авиация разполага със 7 летящи щурмови самолета Су-25, които преминаха модернизация в Беларус и в момента са дислоцирани в авиобаза "Безмер". Една от машините се разби през септември при опит за кацане, като пилотът катапултира и оцеля
Българската бойна авиация разполага със 7 летящи щурмови самолета Су-25, които преминаха модернизация в Беларус и в момента са дислоцирани в авиобаза "Безмер". Една от машините се разби през септември при опит за кацане, като пилотът катапултира и оцеля    ©  Надежда Чипева

Войната | България едва ли е давала свои щурмовици Су-25 на Украйна

Поредна силно спекулативна публикация на Bloomberg твърди, че страната ни тайно е предоставила на Киев 14 бойни самолета

Българската бойна авиация разполага със 7 летящи щурмови самолета Су-25, които преминаха модернизация в Беларус и в момента са дислоцирани в авиобаза "Безмер". Една от машините се разби през септември при опит за кацане, като пилотът катапултира и оцеля    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Украинската бойна авиация е получила 14 български щурмови самолета Су-25 руско производство, закупени от страните от НАТО и доставени на Киев. Това се твърди в днешна публикация на авторитетната информационна агенция Bloomberg, позоваваща се на статистиките на Oryx - холандски уебсайт за отбранителни анализи на базата на данни от открити източници.

Статията почти буквално преповтаря написаното от полското онлайн издание defence24.pl в края на май миналата година, според който Украйна е била подкрепена с 14 Су-25, предоставени "от един от източните партньори в НАТО". Спекулацията тогава беше, че става дума именно за България, тъй като бойната авиация на страната ни разполага с точно толкова "съветски" самолета за поддръжка на пехотата от този тип.

И тогава, и сега българското Министерство на отбраната категорично отрече да сме изпращали Су-25 под каквато и да е форма в помощ на Киев.

Публикацията на Bloomberg е силно спекулативна в частта си, касаеща българските щурмови самолети, които трудно могат да бъдат транспортирани тайно извън страната. Но по-важното е, че в момента България разполага само със 7 функциониращи Су-25, ремонтирани и модернизирани в Беларус по времето на военния министър Красимир Каракачанов. Преди и по време на сключването й сделката стана повод за сериозни критики и дебати. Обстоятелството, че до момента никой от тях не е бил изпратен в Украйна, лесно може да се провери и визуално на авиобаза "Безмер" край Ямбол, където те са базирани.

Така например само преди няколко седмици, в навечерието на новогодишните празници, по българските медии широко бе отразено в картина и звук как "дядо Коледа кацна в авиобаза "Безмер" с щурмови самолет". В края на септември пък един от ремонтираните в Беларус бойни самолети се разби при заход за кацане, пилотът успешно катапултира, а според военното министерство всички останали Су-25 временно са спрени от полети до изясняване на инцидента. Така че и през есента българската щурмова авиация очевидно е продължавала да "обитава" своята постоянна дислокация.

При това положение остава само възможността страната ни тайно да е изнесла някой от своите Су-25, които не са преминали ремонт и са извън летателна годност или пък машини, които са консервирани и се държат "на склад" за използване в случай на война. Не е ясно обаче с колко подобни самолета разполага или е разполагала страната ни. Със сигурност се знае, че авиацията ни поне "по документи" има още 6 щурмовика, които не са преминали през процедура за ремонт и обслужване.

Възможно е също във военновременните складове да се съхраняват още разглобени подобни самолети или "остатъци" от тях. Според данните в публикацията за българските ВВС в Wikipedia страната ни е разполагала с 40 такива самолета по времето на "Варшавския договор", като 26 от тях са снети от въоръжение. Малко вероятно е обаче някой от тях да може да бъде върнат лесно (или изобщо) към активна служба, тъй като в последните около 30 години бойната ни авиация активно практикуваше т.нар. авиационен канибализъм - сглобяване на един летящ боен самолет с частите от няколко неремонтирани.

Освен това не е ясно колко от снетите от бойно дежурство самолети още са налични. Така например според непотвърдена публикация на руското издание "Взгляд", през лятото на 2012 г. България е продала на Грузия 10 свалени от въоръжение Су-25. Медията твърди, че машините вече са били напълно амортизирани и на края на своя жизнен цикъл.

"20 броя самолети Су-25 са продадени в периода 2005 - 2012 г. на четири фирми", коментира военният министър Димитър Стоянов ден след публикацията на Bloomberg. "През същия период 2005 - 2012 г. част от тези бойни самолети са изнесени. От самолетите, закупени тогава от български фирми, шест броя са в България, собственост са на българска фирма, и не са продадени", допълни той.

Така че вероятността армията ни да разполага със "скрити резерви" от щурмови самолети, които да дари на Украйна, е, меко казано, минимална. По-вероятно е Bloomberg и defence24.pl, взимайки бройката на официално наличните у нас Су-25, спекулативно да са доразвили и доокрасили неофициални изказвания на висши военни служители за предоставяне на резервни части за украинската авиация - нещо, което България със сигурност може да е направила. От тях поне на теория биха могли да се сглобят цели щурмови самолети. Дали това наистина се е случило в Украйна - за момента едва ли има как да се потвърди или отхвърли.

10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 5
    yp123 avatar :-P
    yp123
    • - 9
    • + 3

    До коментар [#1] от "D-r D":

    Оркски глупости както обикновено. Първо има десетки снимки и видеа през последната година на IFV Bradley от пътищата на България, когато американците ги пращаха от Ново Село в Румъния за учения на НАТО и обратно. Има и на всякаква друга техника, нищо тайно няма. Конкретно за машините, които ще бъдат доставени на Украйна - изобщо не са минали през България, защото са разтоварени в Ротердам (за което отново има предостатъчно видеа) и отиват в Германия. А шансът да сме продали здрави и работещи СУ-25 на въоръжение е чиста фантастика.

    Нередност?
  • 6
    antipa avatar :-P
    D-r D
    • - 2
    • + 9

    Само в Капитал след 1 идва 5...
    Всъщност може и не много удобното мнение в #1 да изчезне и направо да се започне с #5.

    Такива парадокси настават, когато безпомощното желание да цензурираш е по-силно от това да чуеш и различното мнение.
    Вика му се "плурализъм"...

    Нередност?
  • 7
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 2
    • + 7
  • 8
    brunhild avatar :-|
    Харвардски Многокнижник
    • + 4

    Как така "Едва ли е давала свои самолети"? Нима казвате, че Блумбърг разпространяват фалшиви новини?!?!

    Нередност?
  • 9
    b.davidkov avatar :-|
    masay
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#8] от "Günther":

    Според мен зад формулировката "България едва ли е давала" се крие несигурността на автора във фактите, които иначе охотно коментире: пък като нищо може и да е давала, знаеш ли?...
    Другата тема е за поголовното триене на коментари, които не са в унисон с тезата на автора. И тъй като авторът тук видимо няма категорично становище, значи се трие по усмотрение.
    Което си е цензура, откъдето и да го погледнеш.

    Нередност?
  • 10
    borodino avatar :-|
    borodino

    В поста си №1 моят колега D-r D пишеше за недоверието и в политиците, и в медиите. Изтриха го.
    Военният министър днес под сурдинка вдигна пердето: продали на "частна фирма" щурмоваци и не знаели тя какво е направила с тях...
    Демек - по познатата схема, заобикаляйки законовите положения, са доставени самолети за Украина.
    Така че изразът "езва ли е дала" не е съмнение, а замацване. Типично местно.

    Нередност?
Нов коментар