🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

На Томас-Куково лято

Фалитът на гиганта отвори дупка от минус 200 хил. туристи годишно по Черноморието и остави неплатена сметка от 60 млн. лв.

Неплатена сметка от поне 60 млн. лв и дупка от минус 200 хил. туристи годишно по Черноморието са преките ефекти от фалита
Неплатена сметка от поне 60 млн. лв и дупка от минус 200 хил. туристи годишно по Черноморието са преките ефекти от фалита
Неплатена сметка от поне 60 млн. лв и дупка от минус 200 хил. туристи годишно по Черноморието са преките ефекти от фалита    ©  Shutterstock
Неплатена сметка от поне 60 млн. лв и дупка от минус 200 хил. туристи годишно по Черноморието са преките ефекти от фалита    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Фалитът на гиганта Thomas Cook удари силно българския морски туризъм.
  • Поне 58 хотелиери имат неплатени над 60 млн. лв., които едва ли ще получат.
  • Изчезването от пазара на играч, водил 200 хил. туристи тук, ще се усеща и догодина.

Слабият летен сезон завърши катастрофално за хотелиерите по Черноморието - британският туроператор Thomas Cook фалира и с това отвори дупка от минус 200 хиляди чужди туристи годишно в България, и остави неплатена сметка от поне 60 млн. лв. Шансът собствениците да получат плащания от изчезналия гигант клонят към нула, защото Thomas Cook е свръхзадлъжнял, с малко активи и първи в редицата кредитори ще са банките. Прекият финансов удар е върху под 100 четиризвездни и петзвездни хотела по морето в големите курорти, като щетите варират по обекти, защото някои са работили основно с туроператора, други са имали гости по различни линии. Затова и много от обектите ще оцелеят, но за десетки бъдещето е разклатено.

Несигурно е и следващото лято. Хотелиерите вече са имали договори за него с туроператори, включително и с потъналия британски. Сега леглата трябва да намерят нов желаещ, а при спешните преговори цените ще са под натиск.

Твърде голям и за България

Thomas Cook и неговите поделения работят на българския пазар от средата на 90-те, като през годините успяха да се разгърнат до един от двата лидера в организирания туризъм заедно с германската TUI. Годишно компанията води между 150 и 200 хил. души на почивка в морските курорти, като през силната за целия бранш 2018 г. техният брой беше над 220 хил. За лято 2019 числото е доста по-ниско: за целия сезон вероятният брой туристи на Thomas Cook в България е около 164 хил., сочи неофициална информация на "Капитал". От тях огромната част са германци, следвани от поляците. По линия на британския пазар през Thomas Cook в страната са дошли едва между 13 и 15 хил. туристи с компанията. Дял от бизнеса на този пазар вероятно е "отхапал" британският туроператор jet2holidays, който през сезон 2019 дебютира в България със заявка да доведе 100 хил. души на почивка.

Какъв бизнес носят обаче туристите на Thomas Cook за България е почти невъзможно да се изчисли. Бегъл ориентир може да даде информацията на Националния статистически институт от т.нар. сателитна сметка в туризма. Според последните данни в нея, които са едва за 2016 г., един чуждестранен турист е похарчил средно около 1847 лв. за пътуването си в страната. Умножено по броя туристи на Thomas Cook - 164 хил. за настоящия сезон, това би означавало бизнес за поне 303 млн. лв., които се разпределят измежду цяла екосистема от свързани индустрии: хотели, транспорт, екскурзоводски услуги, забавления и др. Твърде вероятно е действителната сума да бъде по-висока, тъй като анализи в Европа сочат, че през последните години хората увеличават разходите си за пътувания предвид икономическия подем.

Вземания за поне 30 млн. евро

Когато в понеделник британската централа на Thomas Cook обяви, че незабавно влиза в процедура по фалит, но част от нейните поделения в други държави декларираха, че се управляват независимо и имат готовност да продължат да работят сами, сред българския бизнес все още имаше надежди за по-минимални щети. Те се изпариха до сряда, когато дивизиите на компанията в Полша, Германия, Холандия и Австрия обявиха също, че спират дейност. По оценка на бранша германските и полските туристи, които идват с компанията в България, са над 2/3 от всички. Това си личи и по данните от последната седмица: в момента в България има близо 6 хил. туристи на Thomas Cook като около 4 хил. от тях са германци.

"В Албена все още има около 200 туристи чрез Thomas Cook, които обслужваме. Предстои да изчисляваме плащанията, които имаме да получаваме за минали периоди, както и да обмисляме действията, които да предприемем."

Димитър Тачев, зам.-директор продажби в "Албена"

По данни на министерството на туризма към момента е ясно, че 58 хотела по Черноморието имат неизплатени договори с компанията. В каталозите на туроператора иначе присъстват годишно присъстват между 100 и 120 обекта в България. Най-голяма част от засегнатите обекти са по Южното Черноморие - основно "Слънчев бряг", но и "Дюни", Обзор и др. По -малко са тези на Северното Черноморие, предимно "Златни пясъци", но и Св. св. "Константин и Елена" и "Албена". Допитване на "Капитал" до хотелиери пък показа, че като цяло всеки от тях има индивидуални финансови отношения с различни звена на групата - при някои има договорен по-висок процент на авансови плащания, други получават парите си от Thomas Cook регулярно на части. В доста от случаите обаче голяма част или цялата сума за конкретните туристи се изплаща 45 или 60 дни след напускането им на хотела. А това означава най-лошия сценарий - в момента българските хотели имат да получават пари от двата най-пикови месеца през летния сезон - юли и август, когато и цените са най-високи. През седмицата туристическият министър Николина Ангелкова съобщи, че бизнесът има да взима "доста милиони левове" от туроператора, но сумата не може да бъде обявена, тъй като става дума за търговска информация.

Вземанията само на основните хотелиери, работещи с Thomas Cook през сезона, са за около 30 млн. евро по предварителни изчисления на няколко източника на "Капитал". Това обаче не е пълното число, в него не влизат плащания към някои от по-малките хотели, както и към други фирми, работещи с туристическия гигант - транспортни компании, екскурзоводи, собственици на заведения, туристически атракции и други места, включени в програмите на туристите. През седмицата изп. директор на Националния борд по туризъм Полина Карастоянова заяви пред "Фокус", че Thomas Cook дължи на българските хотелиери общо 40 млн. евро.

"Най-важно в този момент, е клиентите на Thomas Cook, които са в страната, да се приберат, а партньорите да извършат услугите по програмите, за да не пострада имиджът на България като туристическа дестинация."

Христо Гълбачев, управител на "Астрал холидейз"

Щетите за отделните компании естествено са различни - в някои от хотелите туристите на Thomas Cook са заемали между 20 и 25% от стаите, но в други, които са били под шапката на вериги, собственост на туристическия гигант, или са били със статут на ексклузивен негов партньор, делът вероятно надвишава 70%. По оценки на бранша въпросните хотели по морето, в чиито бази огромният дял от туристи е бил на Thomas Cook, са между 6 и 8 от засегнатите 58.

На опашката на кредиторите

Огромната част от хотелиерите все още се ориентират в ситуацията и нямат стратегия как ще процедират, но притесненията са, че загубите ще бъдат изцяло за тяхна сметка, показа анкета на "Капитал" сред собственици. Според правилата след обявяването на неплатежоспособността на компанията - понеделник за британския Thomas Cook и сряда за полското и германско поделение, разплащанията с партньори се поемат от застраховател или гаранционен фонд, който трябва да осигури престоя и прибирането на намиращите се на почивка туристи в чужбина. За всички останали суми, които българският бизнес има да получава отпреди това, обаче важи стандартната процедура при фалит.

Казано с други думи, в момента привилегировани кредитори на Тhomas Cook във Великобритания ще бъдат държавата и банките, отпускали заеми на групата, а фирмите - контрагенти по света, ще бъдат след тях в списъка на обикновените кредитори. "В тази листа обаче няма да сме само ние. Там ще са големите хотелски вериги на Испания и Турция и още много държави", коментира пред "Капитал" представител на хотел, според когото част от колегите му "не са оптимисти", че въобще ще успеят да получат парите си. "Ние сме най-големият български партньор на компанията, като почти 25% от туристите ни идваха от Thomas Cook. Не сме получили голяма част от плащанията за август и септември. Шансът да получим средствата не е голям, защото сме търговски кредитор и при процедура по фалит сме в края на редицата - след държавата и банките", каза и Веселин Данев, съакционер в една от големите хотелски вериги по морето (виж блиц интервюто по-долу).

През седмицата туристическият министър Николина Ангелкова съобщи, че сред българския туристически бизнес се обсъждат два варианта на действие - някои от играчите в сектора предлагат да се заведе колективен иск срещу Thomas Cook, но други по-скоро предпочитат да действат индивидуално.

Но никой не би могъл да прогнозира кога ще започне този процес - всяко от звената на компанията действа по законодателството на държавата, в която е регистрирано, което съвсем усложнява задачата.

Напрежение 2020

Кризата с Thomas Cook създава напрежение и за следващото лято. Излизането от пазара на толкова гигантска кампания със сигурност ще пренареди бизнеса, като вероятно част от туристите ще се насочат към другите най-големи оператори в Европа. Какво обаче ще се случи зависи и от действията на преките конкуренти на България, сред които Испания, Гърция, Турция, Тунис и други държави, които също са силно засегнати от кризата с Thomas Cook.

Идеите за нови застраховки или компенсация от държавата засега звучат слабо вероятни, а и със спорна ефективност. Затова пред хотелиерите стои въпросът дали да не се вгледат в причините за краха на Thomas Cook. Или поне в една от тях - все повече платежоспособни туристи сами организират ваканциите си през интернет. Тук въпросът е как да се достигне до тях и те да харесат българския продукт.

Опция за щит

Заради кризата с Thomas Cook туристическият министър Николина Ангелкова започва дебат за евентуални законодателни промени, които да въведат някакъв вид допълнителна застраховка за чуждестранните туроператори, работещи на българския пазар, за щети срещу техни контрагенти. Според нея, ако имало консенсус, промените можело да се случат още до края на тази година, тъй като в момента в парламента се разглеждат промени в закона за туризма. Идеята да се помисли дали да има допълнителен защитен механизъм всъщност въобще не е нова. Тя бе предлагана от бизнеса още през 2014 г., когато няколко руски туроператора влязоха в процедура по фалит, а сред потърпевшите се оказаха и български техни партньори. Но механизмът е сложен и ще оскъпи още българските оферти.

Губим, но ще поемем удара

Веселин Данев, съакционер в една от най-големите хотелски вериги по Черноморието с осем обекта под брандовете Iberostar, Sol и Melia

Как се отразява фалитът на Thomas Cook на хотелиерите по Черноморието и на вашата верига в частност?

Зле. Ние сме най-големият български партньор на компанията, като почти 25% от туристите ни идваха от Thomas Cook. Не сме получили голяма част от плащанията за август и септември. Шансът да получим средствата не е голям, защото сме търговски кредитор и при процедура по фалит сме в края на редицата - след държавата и банките. Обмисляме възможностите за съдебни дела. Вероятно и по линия на съобщенията пред борсата от последните месеци, в които Thomas Cook уверяваше, има договори с финансовите институции.

Ще имаме пряка финансова загуба, но ако преди години тези милиони можеха да ни сринат, сега компанията ни е финансово много по-здрава и ще поеме удара.

Как ще се отрази фалитът на следващия сезон?

Природата не търпи вакуум. Някакво сътресение ще има, но други туроператори ще го компенсират. Работим с десетки. Доста от сегашните ни партньори вече изразиха интерес да поемат освободения от Thomas Cook капацитет на хотелската база. Има и нови участници на пазара - британският Jet2 например тръгна от нулата тази година и донесе ръст при британските туристи по морето, докато при Thomas Cook имаше спад.
22 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    touroperator avatar :-|
    touroperator
    • - 1
    • + 16

    След толкова години на министерския пост г-жа Ангелкова още си няма и бегла идея как функционира тур операторския бизнес.
    Ако има застраховка трета страна (а такава има в Европа) тя трябва да се предложи на хотелиера, а не на чуждия тур оператор. Нали хотелиерът трябва да се предпази от фалит на контрагента.
    Чуждите тур оператори имат подобна застраховка, която ги предпазва от фалит евентуално на авиокомпанията, защото полетите винаги се предплащат. И също действа примерно при овърбукинг или фалит от страна на хотелиера, когато тур операторът търпи щети

    Нередност?
  • 3
    iavorski avatar :-|
    iavorski
    • + 11

    Заради кризата с Thomas Cook туристическият министър Николина Ангелкова започва дебат за евентуални законодателни промени, които да въведат някакъв вид допълнителна застраховка за чуждестранните туроператори, работещи на българския пазар, за щети срещу техни контрагенти.

    Нарича се застраховане на вземания за сведение на специалистите начело на туризма и е измислено преди БГ да се освободи от турско присъствие

    Нередност?
  • 4
    fbr45306322 avatar :-?
    MyTwoCents
    • - 1
    • + 8

    „все повече платежоспособни туристи сами организират ваканциите си през интернет. Тук въпросът е как да се достигне до тях и те да харесат българския продукт.“

    Въпросът въобще не е да харесат българския продукт, а е чисто логистичен - КАК ЩЕ ДОЙДАТ?!?

    При условие, че няма редовни линии, нито пък активни лоу-кост компании до летищата на морето, как мислите, че могат да пристигнат 200 х. туристи, които си резервират пряко престоя в хотела? На летящо килимче може би...

    Нередност?
  • 5
    fbr45306322 avatar :-P
    MyTwoCents
    • + 11

    До коментар [#1] от "Иван Митев":
    Егати глупостите сте написали...

    Нередност?
  • 6
    fbr45306322 avatar :-|
    MyTwoCents
    • + 4

    [quote#3:"iavorski"]Нарича се застраховане на вземания [/quote]
    И струва скъпо. Обикновено в десетки проценти от сумата на вземането.

    Има и застраховки на финансов резултат, но не мисля, че фалит на партньор би било признато за застрахователно събитие.

    Нередност?
  • 7
    enj35484947 avatar :-|
    enj35484947
    • + 5

    Застраховката на вземанията въобще не е скъпа. Под 1% от стойността на сделката. Но се застраховат само фирми в добро финансово състояние, така че това не решава проблема при работа с несигурни/полу-фалирали контрагенти.

    Нередност?
  • 9
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181
    • - 2
    • + 3

    "Слабият летен сезон..."

    Още с първите три думи в статията започвате с дезинформациите. Ако обобщим статистиката от сайта на НСИ за наличните там черноморски курорти ще забележим, че през периода юни-юли 2019-та броят на пренощувалите лица се увеличава с 3,5% спрямо юни-юли 2018-та, а приходите растат с 1,5%. И това при положение, че още не са публикувани данните за август - месецът с най-висок ръст спрямо 2018-та. А че август е по-силен от миналата година личи по общия брой чужди туристи, посетили България тогава: 1 319 684 за август 2019-та спрямо 1 226 323 през август на рекордната 2018-та.

    Нередност?
  • 10
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181
    • - 1
    • + 4

    "британският туроператор Thomas Cook фалира и с това отвори дупка от минус 200 хиляди чужди туристи годишно в България"

    Нема да има никаква дупка, защото капацитетът бързо ще се запълни от други туроператори и същите или други туристи. А държавата е крайно време да изработи стратегия за увеличаване дела на индивидуалните туристи, за да не зависи българският туризъм толкова силно от туроператорите и да намали щетите от подобни събития.

    Нередност?
Нов коментар