Петър Обретенов: Когато приемахме конституцията, искахме да няма главен прокурор
Депутатът от Великото народно събрание, съдия, прокурор и адвокат пред "Капитал"
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Визитка
Петър Обретенов е роден през 1935 г. в Шумен. Завършва право в Софийския университет. Бил e cъдия и нapoдeн пpeдcтaвитeл във Великото нapoднo cъбpaниe, секретар нa Cъвeтa пo законодателство към Mиниcтepcтвoтo нa пpaвocъдиeтo, зaм.-пpeдceдaтeл нa Цeнтpaлнaтa избиpaтeлнa комисия. B мoмeнтa e адвокат.
Каква беше концепцията за мястото и структурата на прокуратурата в проекта за нова конституция през 1991 г.?
Концепцията за мястото и ролята на прокуратурата се вписваше напълно в концепцията за устройството на съдебната власт, която беше безспорна за юристите от ВНС и водещите експерти: възстановяване на съдебната власт във вида, който тя е имала при действието на Търновската конституция и Закона за устройството на съдилищата, действали до 1947 г. Това устройство до голяма степен е било реципирано от европейските конституционни примери, било е напълно съвместимо с тях и не е по-различно от сега действащите правни системи в старите западни демокрации.
За реализация на тази концепция в новата конституция се предвидиха отново зачеркнатите от димитровската и Живкова конституция Върховен касационен съд, Върховен административен съд (ВАС), който трябваше да играе ролята на малък конституционен съд, който контролира органите на изпълнителната власт, апелативно производство и апелативни съдилища, триинстанционно производство и касационна инстанция. Устройството на съдилищата, прокуратурата и следствените органи също беше уредено съобразно връщането към тяхното традиционно устройство преди тоталитарното управление. Съдът е бил стожерът, около който се гради съдебната система: съдебната власт във всичката нейна ширина принадлежи на съдебните места и лица, казва чл. 13 от Търновската конституция. Прокурорите са били към съответните съдилища, а също и следователите чрез института на съдиите следователи. Прокурорите са били със статут на съдии и кариерното им развитие задължително е преминавало през кариерата на съдия. Заместник околийският прокурор е можел да бъде повишен и назначен за зам. околийски съдия, след това за околийски прокурор, след това за околийски съдия и така нататък в тази възходяща спирала. Можем да си представим какъв манталитет са имали тези прокурори, който няма нищо общо с единодушието, да не кажа по-силна дума, което ни се демонстрира днес, много напомнящо декларациите в подкрепа на Партията и правителството на трудещите се колективи по времето на Живков. Те са били напълно независими от всякакъв йерархичен контрол в своите прокурорски актове - актове, които са могли да бъдат контролирани само от съда.
Защо в крайна сметка беше възприето запазване на съществуващия модел, който вие определяте като близък до този на Вишински?
Умишлено ли беше запазен този модел? Кой се пребори за редакциите между първо и второ четене?
Днешното устройство на прокуратурата, което няма нищо общо със замисленото и отразено в първата алинея на чл.126, е резултат от злоупотреба и превратно тълкуване на втората алинея на чл.126: главният прокурор упражнява контрол за законност и методическо ръководство върху дейността на всички прокурори. Тази алинея беше вмъкната почти конспиративно след приетия на първо четене текст, който гласеше: " Към всички общи съдилища има прокурори, а към съдилищата, които разглеждат наказателни дела като първа инстанция - и съдия-следователи."
Към тази ясна норма, която възпроизвеждаше приетото от комисията по изработване на конституцията разрешение, "компромисно", под натиск на тогавашния главен прокурор Спас Мулетаров, депутатката от БСП Соня Младенова и други, а най-вероятно с посредничеството на Гиньо Ганев се прибави втора алинея: "Към ВКС е главният прокурор, който осъществява контрол за законност и методическо ръководство върху дейността на всички прокурори." Това обаче още не означаваше запазване на йерархичната изградена организационно и функционално структура на действащата дотогава прокуратура. Главният прокурор беше предвиден да е към съда - ВКС, а контролът за законност и методическото ръководство винаги са се упражнявали от него и при действието на стария Закон за устройство на съдилищата, но не и по начина и с правомощията на сегашния главен прокурор, за който в окончателната редакция беше изпуснато, че е към ВКС. Тези малки и на пръв поглед невинни допълнения и различия във формулирането доведоха до извращаване на волята на конституционния законодател да възстанови съдебната власт в този модел, който е бил успешен и напълно съвместим с тогавашните и сегашните европейски образци.
През годините властта на главния прокурор е била засилвана чрез промени в Закона за съдебната власт и други закони. Какво е вашето обяснение за тази тенденция?
След промените в КРБ от декември 2015 г. ВСС беше разделен на две колегии. Днес почти без изключение решенията в прокурорската колегия следват изцяло волята на главния прокурор, чиято кандидатура пък беше единодушно издигната от нея. Симптом на какво е тази реалност?
Разделянето на ВСС на две колегии само засили тенденцията за всевластие на главния прокурор и самочувствието му, че над него е само Бог. Отделна тема е, но ВСС трябва коренно да се реформира, защото и по този въпрос беше злоупотребено с волята на конституционния законодател: да бъде кадрови орган на съдебната власт, а не правителство или минипарламент, които, вместо да осигурят независимостта на съдебната власт, стават проводници на политическо влияние.Как според вас може да се подобри отчетността на прокуратурата и главния прокурор? Как може да се изпълни решението на ЕСПЧ по делото "Колеви срещу България"?
Отчетността на прокуратурата и отговорността на главния прокурор, за която сме длъжници съгласно решението на Европейския съд по правата на човека по казуса "Колеви", не могат да бъдат постигнати при сегашната нормативна и фактическа действителност. В това отношение решението на КС с нищо не допринесе за разрешаване на тези проблеми. Напразни са очакванията, че ще се намери прокурор, който да повдигне обвинение срещу главния прокурор, за скандални и общоизвестни действия на този прокурор, осъществяващи според много юристи състави на престъпления по Наказателния кодекс.Какво мислите за идеята за приемане на нова конституция и свикване на Велико народно събрание?
Идеята за нова конституция и свикване на ВНС е контрапродуктивна за възможностите за разрешаване на проблемите в съдебната власт и на желанието на обществото за смяна на системата. Тя означава отлагането им за неопределено време и загуба на набраната обществена енергия и решимост. По този въпрос имам нарочна публикация - "Панацея ли е Велико народно събрание".
Интервюто взе Росен Босев
6 коментара
Абе искали те, ,,, ама си мълчали, щот не ги засягало като адвокати...
Защо да не вземете мнение от Доковска, Лулчева... сума ти офшорни движения.. Ко стана с Гроздан Караджов, отмъкнал 5М според Теленор...
Прокуратурата наша е по дизайн на нейните ДС покровители - и е основана така, че да не се преследват корумпетата, а всички останали да могат да ядат кютека...
Никой не е без грях..
много интересни факти се изнасят тук. Крушката си имала опашка. Състава на Великото народно събрание беше : мнозинство от доносници на ДС, подставени лица и членове на БКП. Имахме западни експерти, които да внимават накъде отива работата, ама явно не са догледали до края. А на края ставали най-интересните неща : между първо и второ четене в коридорите.
Браво на Росен Босев за това интервю! Сега става ясно от къде идва тъмната страна в прокуратурата - комунистите всячески са пречели и саботирали истинската демократизация на българските институции след 1989 г. За това и сега не повдигат въпроса за оставката на Гешев и гешефтаризацията на прокуратурата. За това протестите имат да извървят много важен път - да не допуснат на власт БСП и овластената с нейната идеология президентска институция. И в същото време да се премахне от властта порочното управление на ГЕРБ-ДПС. Сложна задача. За това и протестите ще бъдат многолики, но те са много необходими. Те са легитимацията на демокрацията у нас пред Европа.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.