🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ГЕРБ закова свои кадри и в столичните транспортни дружества

Директорите на ЦГМ, електро- и автотранспорта остават непроменени за още три години. Бордовете се допълват от неуспели районни кметове от партията на Борисов

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Старите познати директори на столичните транспортни дружества остават за още три години, а бордовете се "подсилват" с неуспели районни кметове от ГЕРБ. Това е накратко резултатът от първите конкурси за директори в трите общински дружества в София - Център за градска мобилност, Столичен електротранспорт и Столичен автотранспорт. "Нови" мениджърски попълнения всъщност няма - почти всички по някакъв начин са свързани с местното и държавното управление в предишните няколко години.

Назначенията идват, след като заради присъединявате към чакалнята на еврозоната България прие нов Закон за публичните предприятия. Той задължи държавните и общинските фирми да направят конкурси за мениджъри. Резултатът дотук е, че в транспорта и в енергетиката управляващите нареждат бордове от свои назначения за следващите три години.

Сега псевдоконкурсите напредват и в общината, за въпросните три дружества процедурата е започнала в началото на декември и сега е на финала.

"Като член на комисията по избор мога да кажа, че качеството на предложените кандидати за бордове можеше да бъде и по-добро. Опитах се да убедя доста качествени експерти в транспорта да се явят на конкурса, но почти всички отказаха по различни причини. Основната е, че имиджът на общината и нейните компании е на доста ниско ниво. Трябва да поработим сериозно над него, за да можем да привличаме сериозните експерти. Иначе конкуренцията ще бъде все такава, каквато беше и на трите конкурса, и наред с добрите кандидати ще избираме и посредствени", каза пред "Капитал" общинският съветник от "Демократична България" и съпредседател на "Зелено движение" Владислав Панев, който е гласувал "въздържал се" за назначенията.

ЦГМ - още от същото

В борда на Центъра за градска мобилност, който управлява целия публичен транспорт и паркирането в София, остава бившият районен кмет на "Студентски" Димитър Дилчев, който не успя да спечели втори мандат през 2019 г. и загуби от съперника си от "Демократична България" Петко Горанов. С доклад от общинските съветници от ГЕРБ Николай Стойнев и Георги Георгиев той беше назначен "временно" в дружеството малко след местните избори без конкретна причина. Тогава за временен изпълнителен директор беше сложена Румяна Милова, която дълги години отговаря за дирекция "Паркиране и гаражи". Впоследствие тя отстъпи поста си на Дилчев, който и сега най-вероятно отново ще бъде избран за изпълнителен директор. Милова отново влиза в съвета на директорите заедно с Никола Рогачев, който и преди беше негов член.

Новите попълнения в борда са Розалина Георгиева и Иван Антов. Справка в сайта на ЦГМ показва, че Георгиева е ръководила сектор "Обществени поръчки" в дружеството. Иван Антов пък е юрист, който е бил началник-отдел в Комисията за финансов надзор (КФН), както и член на борда на "Топлофикация Пловдив". Работи в адвокатското дружество "Токушев и партньори". Негов съдружник във фирмата е синът на бившия конституционен съдия Димитър Токушев - Виктор Токушев. Той е и основател на кантората. До лятото на 2018 г. адв. Виктор Токушев и Антов са били в борда на "Принц фон Пройсен кепитъл лимитед", която през 2016 г излезе на борсата след одобрението на КФН и въпреки съмнителните петна в биографията на швейцарския й основател.

Още партийци в автобуса

В Столичния автотранспорт мястото си запазва сегашният изпълнителен директор Слав Монов, както и Илия Гътовски, който е д-р по икономика на транспорта и преподавател в УНСС. Нови попълнения са Любомир Ковачев - загубилият кандидат за кмет на ГЕРБ-СДС в район "Средец", както и Николай Найденов - бившият председател на борда на директорите на "БДЖ холдинг".

Найденов зае поста в държавната фирма през 2013 г., след като тогавашният министър на транспорта Кристиян Кръстев заяви, че не е доволен от начина, по който тя се управлява. От 2020 г. Кръстев е зам.-кмет по транспорта в Столичната община.

Друг нов кадър е Йовелина Тихова, която е представена от общината като "мениджър в IT компания". Вероятно става въпрос за "Стемо", която се управлява от Георги Тихов - нейният съпруг. Двамата са съдружници и управители на консултантската "Лагарто Верде".

Електро връзки

В "Столичен електротранспорт", който отговаря за тролеи и трамваи и последните седем години е на загуба, поста си запазва Евгений Ганчев. Той е ръководител на дружеството от над 20 години и сегашен изпълнителен директор. В новото ръководство е предложен и Кирил Георгиев, който през 2019 г. беше "временно" назначен заедно с Димитър Дилчев. Странното тук е, че Георгиев е бил директор в другото общинско транспортно дружество - "Столичен автотранспорт", на поделение "Малашевци". Още през 2019 г. обаче не стана ясно защо се е наложил този "трансфер".

В управлението на Столичния електротранспорт влиза и доц. д-р Елена Симеонова. Тя е завършила международни отношения и финанси в УНСС и към момента доцент д-р и преподавател в университета от катедра "Политология". През 2016 г. е работила по изготвянето на секторен анализ за нуждите на Съюза на транспортните синдикати в България на тема "Разлики в заплащането на мъжете и жените в транспортния сектор в България".

Нов член на борда е Веселин Порязов, който по описанието на общината е "с икономическо образование, завършено в Германия, и с опит в различни международни компании". От профила му в мрежата Linkedin става ясно, че от девет години Порязов е експерт по доставки и поръчки във веригата Kaufland, като преди това една година е работил с клиенти в технологичната група Sitel. Завършил е образованието си в германския университет в Улм.

Още един мандат в "Столичен електротранспорт" ще изкара юристката Десислава Пачева-Чомпалова. От данъчната ѝ декларация в края на миналата година става ясно, че през 2003 г. е купила апартамент на бул. "Евлоги Георгиев" само със средства от заплатата си. Женена е за Николай Чомпалов, който пък притежава четири апартамента на централни улици в столицата.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар