ЦГМ изостава с плащането на милиони по кредита си към ББР

Дружеството има два заема за общо 96 млн. лв. и моли за отсрочка за плащането на задълженията си

Заради корона кризата, която е свила продажбите на превозни документи и платено паркиране, Центърът за градска мобилност (ЦГМ) в София няма да може да плати задълженията си към Българската банка за развитие. Общинското дружество има два договора за кредити - за 81 и за 15 млн. лв., като средствата са за разплащания на задължения към транспортните оператори.

В доклад, внесен в общинския съвет от председателите на транспортна комисия, на комисията по икономика и на комисията по финанси - Карлос Контрера от ВМРО, Николай Стойнев и Георги Георгиев от ГЕРБ, пише, че "дружеството е в обективна невъзможност временно да изпълнява задълженията си". Затова те предлагат ЦГМ да сключи допълнителен договор за банков кредит, с който да се освободи от заплащането на дължимите главници към март и април 2021 г., а неразплатените месечни вноски да се разделят към главниците на оставащите вноски след април.

Предложението беше прието днес единодушно по време на заседанието на финансова комисия.

Милиони надолу

За януари и февруари тази година паричните постъпления на ЦГМ са с 8.83 млн. лв. по-малко в сравнение със същия период на 2020 г. Постъпленията от продажба на превозни документи (билети и карти) са се свили със 7 млн. лв. до 15.6 млн. лв. спрямо януари и февруари 2020 г., или с близо една трета. Приходите от платено паркиране пък намаляват с 20% за същия период.

Въпреки намалените приходи разходите остават почти същите, тъй като градският транспорт продължава да се движи и при по-малко пътници. За първите два месеца на 2021 г. сумата е 30.6 млн. лв. с ДДС, като до 18 март към транспортните фирми реално са разплатени 16.13 млн. лв. ЦГМ не е разплатило и 1.75 млн. лв. за ноември и декември 2020 г., пише в доклада.

Допълнителни 2.28 млн. лв. пък са нужни за изплащането на заплати, след като общинският съвет е решил да ги увеличава с 10% с всяка година до 2022 г. "Във финансов аспект това означава необходимост от осигуряване на допълнителни 190 хил. лв. месечно", се казва в предложението.

Редовен клиент

Кредитът за 81 млн. лв. от ББР е от 2015 г. със срок от 10 години, включен гратисен период от 12 месеца и годишна лихва от 5%. Решението столичният градски транспорт да бъде кредитиран от ББР е интересно, тъй като съществуването на държавна търговска банка се оправдава от управляващите с нуждата от финансираща институция за малки и средни фирми, каквато Центърът за градска мобилност не е. Реално ББР дава заеми рядко, при това на средни и големи компании, често свързани с бившия депутат от ДПС Делян Пеевски и бизнесмена Румен Гайтански-Вълка.

Решението ЦГМ да вземе кредит от още 15 млн. лв. от ББР пък беше взето от общинския съвет през лятото на 2020 г., като аргументът на вносителите от ГЕРБ беше, че иначе градският транспорт ще спре да вози пътници. То предизвика критиките на общински съветници от "Демократична България" и независимия Борис Бонев най-вече заради начина на управление на самото дружеството по време на и преди извънредното положение.

Още заеми без оптимизации

Друго предложение на Контрера и Георгиев, прието от транспортната комисия вчера, е общината да отпусне нови 4.8 млн. лв. на Центъра за градска мобилност, за да плати задълженията на "Столичен електротранспорт" за 4 млн. лв. и още 877 хил. лв. на "Метрополитен" за електроенергия и доставени части. Средствата за заема ще бъдат от бюджета на общината, като срокът е 60 месеца, годишната лихва 1.1%, а гратисният период е една година.

Предложението за нов заем разкритикуваха общинският съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев и независимият Борис Бонев. Според тях ЦГМ се управлява непрозрачно и неправилно в кризата. Според Бонев решението за безплатно паркиране в платената зона по време на първия локдаун е било глупаво и сега последствията са налице.

Освен това ЦГМ можеше да събира повече приходи от платено паркиране, ако общинските съветници от ГЕРБ не се бяха отметнали от решението си за драстично разширяване на синята и зелената зона, поскъпването ѝ и увеличаването на работното време. В крайна сметка, вероятно заради парламентарните избори, те решиха да запазят реформата за друг път, като единствено беше разширена зелената зона към кварталите "Яворов" и "Иван Вазов". От ноември 2020 г. дружеството налага и глоби в отсъствието на водача, но по думите на Борис Бонев те са доста малко заради липсата на достатъчен капацитет от проверяващи.

Забравените паркинги



С друг свой доклад Контрера, Стойнев и Георгиев на практика напомнят на ЦГМ за двата недовършени подземни паркинга на метростанции "Сливница" и "Централна гара". За целта трябва да бъде сключен нов договор между общината и ЦГМ, с който се възлага на дружеството да продължи със строителните дейности и довършителните работи. Отново липсва конкретен срок, в който трябва да се случи, но става ясно, че скоро ще бъде обявена поръчка за избор на изпълнител. Така със сигурност паркингите ще отворят поне след още една година.