🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Новите предизборни кебапчета

Партиите преместиха същинската предизборна кампания почти изцяло в медиите

През последните години се промени типът предизборна агитация, който ползват политиците
През последните години се промени типът предизборна агитация, който ползват политиците
През последните години се промени типът предизборна агитация, който ползват политиците    ©  Юлия Лазарова
През последните години се промени типът предизборна агитация, който ползват политиците    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • ГЕРБ, БСП и ДПС предпочитат едни и същи издания за реклама.
  • Партията на Борисов плаща за публикации в ПИК, а ДПС - в "Стандарт".
  • Социалистите са избрали да се показват в сайтове за фалшиви новини.

Без значение дали причината е пандемията от ковид или количеството избори, които се струпаха в България през последните години, партийните кампании отдавна не са това, което бяха: кебапчета, чалга и спорове между БСП и ГЕРБ за Веселин Маринов.

Предизборните събития в страната стават все по-вяли и само от време на време по някой агитационен концерт възпалява будната общественост. През 2019 г. участието на Хазарта (сега кандидат-депутат от ПП) на предизборно събитие на ГЕРБ създаде скандал, в последните дни пък рок публиката се обиди на "Ахат", че ще пеят под бранда на "Има такъв народ".

Така или иначе, концертите и битката за изпълнители ако не са останали съвсем в миналото, то вече са се превърнали по-скоро в екзотика. Предизборна кампания се води по-лично и обикновено протича между малки групи избиратели и партийните лидери. Бонусът е, че всичко това се излъчва в социалните мрежи. Същинската кампания обаче се води в медиите.

Средствата за реклама в медиите са основното разходно перо в кампаниите, като за парламентарните избори през ноември миналата, по данни на Института за развитие на публичната среда (ИРПС), те са били 70% от всички партийни разноски.

Новата чалга

По всичко личи, че и за тези избори ситуацията ще се повтори. А и плащанията към определени издания са новите чалга концерти - издават желанието да се харесаш на всяка цена. .

През втората седмица от предизборната кампания стана ясно, че ГЕРБ и ДПС предпочитат да се рекламират в едни и същи онлайн и печатни издания, а БСП е сключила договор с рекламен посредник, който е поел ангажимент да ги рекламира из сайтове, генератори на фалшиви новини.

Особено впечатление прави плащане от страна на ГЕРБ към фирма, собственост на дъщерята на издателя на ПИК Недялко Недялков - Тамара. Дружеството "Джони-Т" ЕООД е регистрирано на същия адрес, на който са вписани "Пик Нюз" ЕООД и новото семейно сдружение на фамилията Недялкови - "Въпрос на принцип".

При преглед на жълто-кафявия сайт не се забелязва да има платени предизборни публикации, както изрично предписва Изборният кодекс - рекламните материали в кампания да са означавани. Така от ПИК лесно могат да се оправдаят, че нямат медийни договори с ГЕРБ, т.е., че не получават пари от партията. Справка в регистъра, поддържан от Сметната палата, сочи също, че няма плащане от страна на партията към фирма на Недялко Недялков. Там обаче е деклариран договор към дружеството на дъщеря му. Междувременно от централата на ГЕРБ потвърдиха пред "Капитал", че имат предизборно плащане към ПИК, но не успяха да се сетят за името на фирмата.

И малко фалшиви новини за разкош

В подобни сайтове, генератори на клевети и измислици, не се е прицелила само партията на Бойко Борисов. БСП например са се ангажирали да платят до 200 000 лева на компанията "ИзиАдс" ЕООД за разпространяване на реклама за партията. Спореддокумента дружеството е посредник между левицата и издателите на сайтове като bradva.bg; onovini.eu; silnabulgaria.eu; skafeto.com, както и със сайта petel.bg.

Социалистите нямат официален отговор на въпроса защо са се съгласили агитация за формацията да се разпространява в посочените в договора с "ИзиАдс" издания, които генерират ежедневно измислици. Източник от ръководството на БСП твърди неофициално, че това е част от предизборната им стратегия да привлекат обратно избиратели си, които са отишли при "Възраждане". Този тип гласоподаватели са привърженици на всякакъв тип конспирации, публикувани именно на места като "Брадва" и подобни. Затова и от левицата смятат, че с реклами на партията в подобни страници може да привлекат вниманието обратно към себе си.

"Стандарт", политическата реклама и кодът на Доган

В договора е записано, че "ИзиАдс" ще посредничи и между БСП и "Стандарт". Засега обаче в страницата на агенция "Стандарт" няма банери на левицата.

За сметка на това обаче се оказа, че ДПС е в сложни отношения с изданието на Славка Бозукова. Според изследване на ИРПС, посветено на това дали медии и партии спазват закона за предизборната агитация, в хартиеното тяло на вестника са отпечатани очевидно предизборни материали, като например публикация, озаглавена "Защо съдбата отреди на ДПС първото място". Текстът, разбира се, не е означен според правилата на предизборната кампания. Проверка в страницата на агенция "Стандарт" показва, че предизборните прессъобщения на ДПС от сайта на партията се препечатват като новини в медията. Те също не са означени като реклама.

Проверка на "Капитал" в подстраницата на изданието, където трябва да се публикуват договорите с партиите, показа, че контракт с Движението за права и свободи не беше публикуван. Ден след оповестяването на изследването на ИРПС договор за реклама между ДПС и "Стандарт" (на стойност 14 000 лева) се появи. Според главната редакторка на вестника той винаги си е бил там. Скрийншот на страницата от 13 септември вечерта обаче сочи, че твърдението на Бозукова не отговаря на истината.

По неофициална информация издателката на "Стандарт" помага не само по кампании в граденето на партийния имидж. Пред "Капитал" Бозукова отрече.

Тя отрече да има и връзка между нейната новоиздадена книга "Чудесата на Родопите - 50 легенди" и реклама за ДПС. А това, че автор на предговора е почетният председател на движението Ахмед Доган, авторката обясни с мотива, че той най-добре познавал "кода на Родопите".

Книгата, която не може да се открие в книжарниците, е представена за първи път в Къдржали в началото на август. По време на предизборната кампания Бозукова е представила легендите за Родопите и в Белица, чийто кмет е близкият до Делян Пеевски Радослав Ревански.

Но в това нямало нищо политическо, защото водещото в събитието бил празникът на града. Според главната редакторка на "Стандарт", за да няма спекулации за връзка между нея и ДПС, кампанията по представянето на книгата в родопските общини ще продължи след изборите.

Любовта между ДПС и "Стандарт", поне официално документирана, започва на последните избори миналата година, когато движението отново рекламира в изданието. Договорът е на стойност 12 000 лева.

Тогава останалите от основните партии (както и сега) не плащат за публикации на вестника или онлайн агенцията на Бозукова.

Всички обичат Мадам В. (и Петьо Блъсков)

Но пък и ДПС, и ГЕРБ, и БСП имат едно обединително звено - сайтът на Валерия Велева "Епицентър.бг". В него и трите партии изглеждат буквално абонирани.

За първите 10 дни на кампанията ГЕРБ са платили на "Институт за стратегии и анализи" (дружеството, което стои зад Епицентър.бг) 26 000 лева. БСП и "Възраждане" са платили по 10 000 лева, а ДПС - 20 000 лева.

Справка в партийните отчети за миналогодишните избори през юли и ноември сочат, че ГЕРБ, ДПС и БСП отново са се рекламирали там.

Към настоящия момент ГЕРБ и ДПС "инвестират" в реклама и в близкия и без друго до тях вестник "Труд". ГЕРБ са платили за публикации там над 36 000 лева, ДПС - 16 000, а "Възраждане" - 10 000 лв. Интересен момент е, че "Продължаваме промяната" са платили за публикации във вестника 15 000 лева.

На този етап от кампанията мониторингът на 40 медии, който ИРПС провежда, показва, че БНТ и "Евроком" са телевизиите, в които има най-много политическа реклама. Веднага след тях се нареждат вестниците "24 часа" и "Труд", следвани от "Епицентър.БГ". Едва след тези медии се нареждат двете големи частни телевизии - bTV и "Нова".

Разбира се, може да съществува обяснение, че партиите пазят парите за реклама в телевизиите за последната седмица на кампанията. И въпреки всичко остава пълна загадка крупната инвестиция на стотици хиляди левове в издания, които или бълват фалшиви новини и компромати, или просто не се четат от поддръжниците на партиите.

Според изследване на "Отворено общество" мнозинството от привържениците на БСП (73%), ГЕРБ (52%) и ДПС (50%) основно се доверяват на телевизията, когато имат нужда от информация за положението в страната.

На информационни сайтове в интернет се доверяват едва 4% от привържениците на БСП и едва 2% от тези на ДПС. Сред симпатизантите на ГЕРБ този дял е по-висок (около 25%), но остава два пъти по-нисък от заявяващите доверие към телевизията.

На другия полюс са симпатизантите на "Демократична България" (ДБ) и "Възраждане". Въпреки че тези две партии стоят на коренно различни политически позиции, характерно за техните симпатизанти е, че когато имат нужда от информация за положението в страната, те основно се доверяват на информационни сайтове в интернет, а не на телевизията. 60% от симпатизантите на ДБ и 46% от тези на "Възраждане" се доверяват на интернет и едва 24-26% от тях на телевизията.