🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Стартът на новата власт

След 100 дни: Хубаво е, но не е готово

Изпълнението на приоритетите от ротационното споразумение на ПП-ДБ и ГЕРБ е в различни степени на неопределеност, ДПС е в любимата си роля на балансьор

Заради настояването, че не е коалиция, без да се каже какво е, сегашното управление остана с термина "сглобката"
Заради настояването, че не е коалиция, без да се каже какво е, сегашното управление остана с термина "сглобката"
Заради настояването, че не е коалиция, без да се каже какво е, сегашното управление остана с термина "сглобката"
Заради настояването, че не е коалиция, без да се каже какво е, сегашното управление остана с термина "сглобката"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • През първите три месеца управлението предимно затягаше кадровите винтове на сглобката си.
  • От назначенията се вижда, че участието на ГЕРБ в него е сериозно, въпреки твърденията на лидера й за обратното.
  • С приобщаването му към мнозинството ДПС отново е в позицията да накланя везните.

Изтеклите тази седмица 100 дни на иновацията в българския политически живот - ротационното правителство на ГЕРБ и "Продължаваме промяната - Демократична България", трябваше да маркират първия според традицията ориентир накъде върви новото управление. Проблемът в случая произтича и от това, че много от въпросите, които възникнаха при сформирането му, продължават да са без ясен отговор. Управлението официално беше обявено като съвместно, но тъй като не протича под формата на традиционната коалиция и правителството работи без традиционната управленска програма, най-вероятно ще се запомни с термина "сглобката" - заради липсата на друг, определящ характера му. Още повече че тази дума дойде именно от опит на управляващите да обяснят и състава, и политическия формат, в който действат.

В оптимистичния сценарий изводът от изминалите три месеца е, че всичко по-важно от обещаното предстои да се случи. Това не означава, че през първите 100 дни не беше свършено нищо. Едно от основните действия беше връщането на контрола над различни нива в изпълнителната власт след мегаломанския мащаб на кадруване, което предприеха от 2022 г. двете временни правителства на президента Радев. Заедно с това новите назначения показаха и как реално се разпределят силите във властта между партиите от мнозинството в парламента.

Кой какъв играе в сглобката

Лидерът на ГЕРБ последователно се опитва да внуши, че управлява само формацията на Кирил Петков и Асен Василев. "Ние подкрепяме 36 депутати от партията на промяната, те управляват на 100%, изключвам външното министерство", заяви в края на август Борисов, изтъквайки, че участието на ГЕРБ в управленската конструкция се изчерпва само с министерския пост на Мария Габриел, която в началото на март би следвало да поеме премиерските функции от Николай Денков.

Твърдението, че "100 процента" управлява само "Продължаваме промяната", влиза във вътрешно противоречие с огласеното от лидера на ГЕРБ недоволство от назначения, които не са съгласувани с него. Заради промените в ръководствата на държавното тото и Държавната консолидационна компания Борисов отново намекна, че може да разглоби сглобката.

Но предвид че в изминалите три месеца управляващите се занимаваха предимно със съгласуване и спорове за министри, областни управители и за това кой да бъде сменен и кой да остане на ключовите позиции във втория ешелон на властта, оцеляването на конструкцията минава през споразумяване между ПП - ДБ и ГЕРБ за всяка позиция. Като в някои от секторите със статут на най-предпочитани за корупционни схеми силите на "промяната" видимо не разполагат с "процентите", които биха им позволили да я осъществят.

Всичко по-важно от обещаното предстои да се случи

На този фон от ПП - ДБ твърдят за стабилно мнозинство, което надхвърля формалния управленски формат с включването в него и на ДПС. Гласовете на движението в парламента са нужни за обявените като първостепенен приоритет промени в конституцията и това е причината за усиленото ухажване на важните фигури в него.

Подписът на санкционирания за корупция по глобалния закон "Магнитски" на САЩ депутат Делян Пеевски вече стои почти неизменно до тези на Кирил Петков и Христо Иванов като съвносители на различни законодателни инициативи. Специалната операция по изпирането на образа му е в пълен ход и освен на добра воля е знак и за доброволното поставяне на ПП и ДБ в зависимост от интересите му в управлението на държавата. Развитието на тази нова политическа ситуация заслужава залагания - дали Пеевски ще е реформаторът, заради който България реално ще стане правова държава, или партиите на "промяната", подобно на СДС, ще заемат мястото си в познатия строй.

Какво най-вече се промени

За трите месеца откакто президентът Румен Радев не управлява държавата, България се върна при партньорите си от ЕС и НАТО по отношение на войната на Русия срещу Украйна. Това беше най-непосредствената причина и е най-видимият резултат от съюзяването на двата основни противникови лагера в политиката - двете партии на подпечатаното и със санкции по "Магнитски" корупционно статукво и двете формации, чиито обещания за промяна на този модел им осигуриха второто място на изборите.

Твърдата позиция на министъра на отбраната Тодор Тагарев за военна подкрепа на Украйна и срещу намесата на Кремъл във вътрешните работи на страната обаче го превърна в мишена, включително за партньорите на ПП - ДБ в управлението. От политическите реакции в раздухания по специален начин скандал около случая в "Пирогов" със съветника Мустафа Емин се видя, че крайната цел на атаките е именно министърът. И това след всички действия на управляващите от последните години в услуга на Кремъл отново поражда съмнения доколко стабилно е декларираното евроатлантическо мнозинство.

Докъде са приоритетите

Ротационното управление не представи цялостна управленска програма за мандата си с първоначален хоризонт 18 месеца. Бяха обявени няколко основни приоритета, по които ще работят правителството и мнозинството зад него в парламента и които към сегашния момент са в различна степен на неопределеност или отложеност:

  • Конституционна реформа за промени в структурата на прокуратурата и Висшия съдебен съвет. На тази реформа са подчинени всички действия и компромиси от страна на ПП - ДБ, но никой не може да каже със сигурност дали, кога и как ще се случи. Досега наблюдавахме бавното сформиране на ресорна комисия в парламента с влизане и излизане от нея на Делян Пеевски и удължаване на мандата на сегашния ВСС с още шест месеца. В очакване е и общественото обсъждане на проекта за конституционни промени и какви са гаранциите в него, че ще доведе до желания резултат - независима правосъдна система и действащо върховенство на правото.
  • Влизане в Шенген още тази година и в еврозоната през 2025. Преди три месеца Шенген изглеждаше по-постижима задача, но напоследък започнаха да идват отново сигнали в обратна посока. В позицията на възразяващата Нидерландия няма особена промяна - оттам очакват България "да демонстрира, че случаите на корупция по високите етажи на властта се разглеждат сериозно", както пише в писмо на правителството до парламента в Хага. В него също така се посочва "далеч по-осезаемият" напредък на Румъния и това даде повод за тълкувания, че в крайна сметка двете страни могат да бъдат разделени и България да остане зад борда. По отношение на еврозоната шансовете се запазват, като финансовият министър Асен Василев изрази надежда, че до посочения срок и инфлацията ще спадне в рамките на изискваното равнище.
  • Връщане на изцяло машинното гласуване и промени в състава на ЦИК. Месец и половина преди местните избори все още няма решение и за двете
  • Приемане на механизъм за назначенията и избор на членове на регулаторите с изтекъл мандат. Информациите са за съпротива срещу подобен документ, който дори да бъде предложен, няма да бъде приет.
  • Приемане на законодателни промени за освобождаване на ръководствата на българските служби за сигурност от чуждо влияние. Въпросът за бездействието най-малко на службите по отношение на руската намеса във вътрешните дела на България, ако не за съдействието им, беше поставен още при сформирането на управлението, но едва в последните дни се заговори, че такъв законопроект ще бъде внесен. Той предвижда структурна реформа, която ще позволи смяната на назначени от правителствата на Радев шефове на служби, но засега не е ясно дали в мнозинството са единодушни за отпадането на президентския указ, с който досега това ставаше. Важен е и срокът, в който промените ще бъдат приети, а още по-важно е какви личности ще бъдат подбрани за тези ключови за геополитическата принадлежност на страната структури.

Така почти всички по-важни действия, които се очакват от новата власт, предстоят. Освен всичко дотук предстоят и законодателните промени, свързани с получаването на средствата по Плана за възстановяване и устойчивост. Съпредседателят на ПП Кирил Петков обяви споразумение между партиите в мнозинството за приемане на 13 приоритетни законопроекта до местните избори. Сред тях е и този за борбата с корупцията - темата, която управляващите старателно избягват, но която ще продължи да ги преследва с изплуване на сенките от миналото.

100 дни назначения и още много по толкова

Това, с което основно се занимаваше властта досега, е поредната и неизбежна след продължителните управления на президента смяна на кадри на различните нива. Процесът по договарянето на позициите между ГЕРБ и ПП - ДБ вървеше трудно и много често с противоречив резултат. За разлика от коалициите досега, в които "порциите" се разпределяха официално и по що-годе ясна формула (при тройната на НДСВ, ДПС и БСП от 2005 - 2009 г. дори беше обявена като "3-5-8"), в настоящата "сглобка" принципът на назначенията е по-скоро мъгла. С повече или по-малко основателни предположения за задкулисно търгуване с влияние в отделните сектори. По-лошото е, че в голяма степен остава в сила това, което в продължение на дълги години заблатяваше управлението - отрицателната селекция за важни постове на хора със сенчести зависимости, много често и без нужните качества.

С отказа си да обявят управлението като коалиция от ПП - ДБ въоръжиха Борисов с възможност да прехвърля отговорността и същевременно да извива ръце. "Упреците към управлението са много, поголовно сменят кадри. Ще видим как ще продължим да участваме в тази "сглобка", каза лидерът на ГЕРБ неотдавна.

След като по-рано заедно с ДПС прокараха в парламента свои процедури за избора на шефовете на БНБ, здравната каса и Сметната палата, което предизвика остра реакция от ПП - ДБ, в крайна сметка в мнозинството се договориха да бъде изработен механизъм, по който да се вземат решенията за кадровите назначения и предстоящите ключови смени в регулаторите с изтекъл мандат. С изработването му беше натоварен лидерът на "Да, България" Христо Иванов. Според депутати от ДБ вече има подготвен от него документ, но от ръководството на ГЕРБ отричат да знаят нещо за такъв механизъм.

Неясният политически формат на властта разтоварва Борисов от отговорност.

Освен да не се сменят министрите при ротацията на премиерите, проектът предвижда кандидатурите за регулаторите предварително да се уточняват - с гаранцията, че при гласуването им в пленарната зала излъчените от ПП - ДБ и ГЕРБ кандидати ще получат подкрепата на мнозинството и няма да има опити за договаряне с някоя от другите партии или подкрепа за друг кандидат.

Според депутати от ДБ обаче подписването на такъв документ на този етап не се приема както от ПП, така и от ГЕРБ. Като причина от ПП изтъквали аргумента, че това би се възприело като влизане в коалиция с ГЕРБ. За партията на Борисов пък, изглежда, е по-удобно да няма документ, който черно на бяло да казва какви ангажименти се поемат. Така ще се запази опцията при ротацията от ГЕРБ да поискат смяна на министри, тъй като повечето сега са излъчени от ПП. А липсата на писани правила за избора на членовете на регулаторните органи оставя възможността за договаряне на шарени мнозинства в парламента в полза на един или друг кандидат.

В каква посока се движи моделът на сегашната власт може да се съди и по направените или не досега кадрови промени в някои от секторите, които в последните години бяха основно поле за корупционните схеми. Моментната снимка в енергетиката, земеделието - с примера от "Напоителни системи", в пътните поръчки и в управлението на здравния сектор показва еднозначно сериозните позиции на ГЕРБ във властта въпреки твърденията на лидера й, а през тях и на ДПС.

Компромисите на ПП-ДБ са оправдавани с по-висшия интерес страната да стъпи на стабилни основи за развитието, което ще донесе повече справедливост и просперитет. Но ако крайното впечатление е за още от същото, размиването на политически граници и формат от типа "всички на трапезата" ще има висока цена. В нея ще влезе и изгубената вероятно за дълго време перспектива за точно такава промяна.

По темата работи и Велина Господинова

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    borodino avatar :-|
    borodino
    • - 2
    • + 8

    Цената ПП-ДБ да се докопат до властта беше изпирането на мафията и излъскването на Пеевски, което много е видно и в статиите в Капитал. Всъщност във властта ПП-ДБ си останаха никой. Властта си остана в мафията.

    Нередност?
  • 3
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 4
    • + 6

    С две думи Капитал се опитва да каже на полезните им идиоти - хубаво е с ПП, но видите ли не е готово още щото участието на ГЕРБ е сериозно, а ДСП са в любимата си позиция на балансьор. Така, че полезни идиоти гласувайте пак за ПП, за да ни стане още по-хубаво. На кого и как ще стане по-хубаво това е друг въпрос. При все, че цялото правителство е съставено от ПП, с премиер марионетката Денков от ПП, определено сламен, безличен и посредствен човечец, тук всекидневно статии как някой друг виновен, разбирай Борисов, за некадърността, продажността на явните измамници и шарлатани от ПП! Вече 3 години минава този номер с лошия и виновен Борисов, който пречи тези млади, работливи ти да видиш и усмихнати момчета да оправят държавата и тя да цъфне и върже. Ще видим до кога така!

    Нередност?
  • 4
    smj16869537231180978 avatar :-@
    Гневник
    • - 1
    • + 4

    Криндж Коуп,
    управлявате с Пеевски и Сойко.

    Кринджитал.

    Нередност?
  • 5
    b.davidkov avatar :-|
    masay
    • + 4

    Къщичката от карти от колажа казва всичко и статията отдолу е просто едно ненужно дежурно замазване на ситуацията.

    Киро и Христо в това управление са функция и смокиново листо на Борисов и Пеевски и цялата мръсотия, която носят със себе си и която мръсотия властоманите от ПП-ДБ изпраха, официализираха и направиха приемлива.
    Магнитски свърши чудеса: символите на БГ корупицията бяха препрани до стръвни атлантици.

    Нередност?
  • 6
    rwl1609163371698285 avatar :-|
    Deniz Veis

    супер

    Нередност?
  • 7
    storm avatar :-P
    Storm Of Change
    • + 2

    Да не стане само: след 40 дни (след изборите) - панихида :)

    Нередност?
Нов коментар