🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как се вписва България в плановете на ЕС за реформа на единния пазар и конкурентоспособността

Според водещите европейски икономисти Марио Драги и Енрико Лета блокът се нуждае от спешни промени, за да оцелее, и този път вероятно никого няма да чака да навакса

Енрико Лета представи доклада си за единния пазар
Енрико Лета представи доклада си за единния пазар
Енрико Лета представи доклада си за единния пазар    ©  Reuters
Енрико Лета представи доклада си за единния пазар    ©  Reuters
Темата накратко
  • Икономическите институции на ЕС са изградени за един различен свят, с по-малко международна взаимозависимост и по-малко геополитически заплахи.
  • Марио Драги подчертава, че на "ЕС отчаяно му липсват стратегически отговори на новите предизвикателства и спешно се нуждае от нещо подобно на Европейска индустриална сделка".
  • Отбраната, телекомуникациите и енергийната инфраструктура като сектори, които трябва да се превърнат в част от истински интегриран европейски пазар.

Европа днес е различна от 1985 г., когато Жак Делор, френски икономист и тогава председател на Европейската комисия, замисли и представи идеята за единния европейски пазар пред света. Тогава ЕС се наричаше "Европейска общност", а броят на държавите - членки в нея, беше по-малко от половината от днешния. Германия беше разделена на две, а Съветският съюз все още съществуваше. Китай и Индия заедно представляваха по-малко от 5% от световната икономика и акронимът BRICS изобщо не беше познат.

Европа е различна и от 2007 г., когато България стана част от блока. Милиардите финансиране за "догонване" на развитието на българските региони и конкурентоспособност изведнъж секнаха (към днешна дата България е усвоила едва 4% от полагащите се средства за 2021 - 2027 г.). И не защото Европа е по-малко загрижена за обезлюдяващите места със замиращи функции в покрайнините на съюза. Истината е, че Европейският съюз е на прага на сериозни промени, които ще определят как ще функционира в следващите години. Европейски пари ще се отпускат само срещу реформи, и то не само на хартия, при реално спазване на върховенството на правото и демократичните норми на блока (ситуация, в която България трудно успява да се впише), а новите цели от зелени стават индустриални. Фокусът вече е върху икономиката, а България има все още много за наваксване, за да не изостане напълно от новото темпо.

В тази връзка през изминалата седмица получихме повече яснота за промените през следващите пет години. Двама бивши италиански премиери, които бяха натоварени с нелеката задача (лично от председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен) да анализират и предначертаят пътя, по който всичко това трябва да се случи, заговориха с конкретика. Енрико Лета представи доклада си за единния пазар, а бившият президент на Европейската централна банка Марио Драги изнесе забележителна реч в La Hulpe с първи намеци за предстоящия си доклад за европейската конкурентоспособност (който е на финална фаза в подготовката). А заключенията им ще станат част от дневния ред на лидерите на ЕС още през юни, а впоследствие и в приоритетите на блока в следващия мандат. Те са важни и за подготовката на България в процеса на преход към нов, различен съюз.

Реформи - сега или никога

От думите и на двамата експерти - и Лета, и Драги, едно прави силно впечатление - спешността, с която и двамата смятат, че е нужно да се действа. Посланието "сега или никога" в речта на бившия председател на ЕЦБ Марио Драги може да се тълкува и като строго напомняне на бъдещата Европейска комисия да се адаптира към новите глобални реалности, където запазването на статуквото вече не е приемлива опция. В контекста на потенциалния военен напредък на руската армия в Украйна, ескалиращите конфликти в Близкия изток и възможността Доналд Тръмп да бъде избран за президент на САЩ, изискването на Драги за силно и решително лидерство не може да бъде пренебрегнато.

И двамата подчертават, че икономическите институции на ЕС са изградени за един различен свят, с по-малко международна взаимозависимост и по-малко геополитически заплахи. Формите на интеграция, възприети през 80-те и 90-те години на миналия век, вече не са достатъчни и дори могат да се превърнат в спирачка за растежа.

Европа все още не успява да се възползва достатъчно от размера си. Както отбелязва Лета, "някои сектори бяха оставени извън единния пазар по политически причини; други - особено услугите и данните - пренебрегвани, защото са били по-малко важна част от трансграничната търговия в миналото". Маркус Дж. Байрер, главен изпълнителен директор на най-голямата шапка на организации в Европа Business Europe, коментира, че е съгласен с идеята за рестартирането на европейския единен пазар спрямо новата реалност. "Г-н Лета правилно обръща внимание на тревожната тенденция компании и инвестиции да напускат Европейския съюз поради прекалено сложна и бюрократизирана регулаторна рамка, която също е източник на разпокъсаност. Ние силно подкрепяме неговия призив за опростяване на правилата на ЕС", добавя Байрер в позицията си.

Правейки специфични препратки към Китай и САЩ, Марио Драги подчертава, че на "ЕС отчаяно му липсват стратегически отговори на новите предизвикателства и спешно се нуждае от нещо подобно на Европейска индустриална сделка". Той се застъпва за защитата на европейските индустрии от асиметриите, създадени от неравномерните условия на глобална конкуренция, включително регулации, субсидии и търговски политики на национално ниво.

Лета и Драги наблягат на това, че отбраната, телекомуникациите и енергийната инфраструктура като сектори, които трябва да се превърнат в част от истински интегриран европейски пазар. Те подчертават също, че всички тези сектори страдат от липсата на безпроблемно банково дело и капиталов пазар.

Това е първа крачка от пътя на ЕС за преработване на правилата за конкуренцията с цел консолидиране на пазарите в ключови икономически сектори и за реформиране на правилата за държавна помощ в подкрепа на трансграничните инвестиции, които намаляват фрагментацията на пазара.

Мария Демерцис, старши сътрудник в брюкселския тинк-танк "Брюгел", коментира за медиите, че все пак остава отворен въпросът "как да намерим политическия консенсус за напредък с някои от тези идеи, като например създаването на капиталов съюз, който ще се стреми да осигури значителни и рискови финанси, от които се нуждаем". "Ако докладът на Лета тласне дебата в тази посока, това ще бъде голям успех", смята Демерцис.

Прочитът за България

В доклада си Енрико Лета твърди, че не можем да говорим за какъвто и да е интегриран пазар,без да разполагаме с нужната транспортна инфраструктура (а в случая с България и в комбинация на нереализиран сухопътен Шенген е силно проблематичен). "По време на пътуване, в което посетих над 35 европейски града, изпитах от първа ръка най-яркия парадокс на инфраструктурата на ЕС: невъзможността за пътуване с високоскоростен влак между европейските столици."

Ситуацията е далеч по-лоша в България, която е по-скоро транспортно разделена,отколкото свързана, изоставайки безвъзвратно с жп проектите за модернизация и разширяване по всички видове финансиране - оперативни програми, план за възстановяване и Механизъм за свързване на Европа. А целите до 2040 г. за завършване на поне основната трансевропейска транспортна мрежа с високоскоростни жп връзки изглежда като невъзможен мираж пред страната ни.

Също така България не участва в никакви дебати за справедлив зелен и цифров преход на блока през изминалите пет години. Този избор отразява дългосрочен ангажимент за трансформиране на европейското общество и икономика по устойчив и справедлив начин. България гласува почти винаги "въздържал се" без ясни аргументи по ключовите досиета за реализирането на тези цели. В тази връзка, ще бъде истинско предизвикателство пред страната да намери сили за силна дипломация и експертиза, за да намери своето място в новата Индустриална сделка, за която Драги говори. Дали ще успеем да се специализираме в производство на продукти с висока добавена стойност, особено в областта на отбраната, чиято индустрия ще бъде стимулирана в близките години, зависи доколко адекватно ще се впишем в новата реалност.

Повтаряйки Енрико Лета, Драги също така подкрепя принципа на икономии от мащаба, позволяващи на компаниите да се възползват от предимствата на оперирането в рамките на икономики с континентален размер, като по този начин насърчава увеличените частни инвестиции и напредъка на иновативните технологии. Това е първа крачка от пътя на ЕС за преработване на правилата за конкуренцията с цел консолидиране на пазарите в ключови икономически сектори и за реформиране на правилата за държавна помощ в подкрепа на трансграничните инвестиции, които намаляват фрагментацията на пазара. Вътрешнополитическите интереси или тези на определени кръгове в икономиката тук трябва да бъдат окончателно пренебрегнати, за да не остане България в периферията не само географски и икономически. Ето защо политиката на сближаване, която е основен елемент на единния пазар и която също предстои да се реформира и европари да бъдат отпускани само срещу реформи, ще бъде от ключово значение за този напредък. И опитът с почти проваления План за възстановяване трябва да бъде запомнен и да не бъде повтарян, ако България иска да не е периферията на ЕС.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар