Пет български града мислят да въведат зони с ниски емисии

Общините имат право да се възползват от новия механизъм от тази година, за да намалят замърсяването от колите. София е първа

Ползите от нискоемисионните зони в градовете са много и Европа отдавна знае това.
Ползите от нискоемисионните зони в градовете са много и Европа отдавна знае това.
Ползите от нискоемисионните зони в градовете са много и Европа отдавна знае това.    ©  Юлия Лазарова
Ползите от нискоемисионните зони в градовете са много и Европа отдавна знае това.    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

От тази година, след промени в Закона за атмосферния въздух, общините в България вече могат да въвеждат нискоемисионни зони, но идеята се обезсмисля, ако годишните прегледи не мерят реалното замърсяване. По принцип зоните имат за цел да ограничават влизането на замърсяващи коли в определени части на града, както и да регулират начините за отопление в тези части (повече за това тук.).

А местата в страната, където те трябва да бъдат въведени, зависят от това къде е най-мръсен въздухът. София , без изненада, ще е първа - тя е почти готова с наредбата си и мисли да въведе зони с ниски емисии още този декември, като ще разчита на камери да разчитат коя екокатегория са автомобилите, които минават. Повече вижте в интервюто със зам.-председателя на транспортна комисия Зафир Зарков тук.

Извън София повечето общини са на съвсем начален етап при въвеждането на нискоемисионни зони, става ясно от отговори, които "Капитал" получи. Пловдив например проведе обществена поръчка за избор на изпълнител, който да изготви методиката за действието им. Тя е на стойност 125 хил. лв. и на 17 януари е спечелена от фирмата "Соколовски'С Енвиронмент". Предстои тепърва тя да оцени ефектите от такива мерки, да анализира как това ще повлияе на околната среда, както и колко ще струва, да проучи потенциални зони, както и да даде конкретни предложения. Както в София, и тук най-вероятно ще бъдат ограничени автомобили с първа и втора категория.

Във Варна пък се организират работни срещи с представители на МВР, Пътна полиция, общинското "Паркинги и синя зона" и няколко дирекции с цел да е ясно как биха работили зоните и чия ще е отговорността.

Община Русе също възнамерява да въведе ограничителни мерки за автомобили с ниска категория в някои райони, както и да намали трафика в определени части на града. Затова тази година ще възложи предварително проучване, което да прецени необходимостта и възможностите за създаване на нискоемисионни зони.

Добрич пък ще разработи програма за опазване на околната среда и ако тази програма докаже, че има такова замърсяване, водещо до рискове, ще предприеме действия за създаването на зони с ниски емисии. "Преди да продължи с въвеждането на тази мярка, общината трябва да прецени дали мярката би била полезна и разходоефективна за постигането на местните й конкретни цели", казват от там. Шумен и Сливен засега не предвиждат въвеждането на нискоемисионни зони. А от Бургас не успяха да отговорят на въпросите на "Капитал".

Как ще работят НЕЗ-овете

Нискоемисионната зона (НЕЗ) е проектирана така, че по-старите, по-замърсяващи автомобили да бъдат забранени първи, започвайки от 2022 г., като допълнителни ограничения се въвеждат в рамките на 6 етапа.

Разрешените в НЕЗ групи автомобили постепенно се ограничават до 2032 г., като в крайна сметка се допускат само дизелови автомобили със сертификат по стандартите Eвро 7 и бензинови автомобили със сертификат по стандартите Eвро 6d и 7. По-ускореното въвеждане на НЕЗ предлага нови етапи всяка година и достига етап 6 до 2027 г.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kop38350917 avatar :-|
    kop38350917
    • + 1

    "НЕЗ-ове"... Капитал, това вие ли го измислихте или някоя бюрократична зелка?

    ХОРЕМАГ, СОФЖИЛФОНД, КОРЕКОМ

    2022, усеща се като 1982.

    Нередност?
  • 2
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi
    • + 3

    Интересно кога ще почнем да смятаме цапането според пълния жизнен цикъл на превозното средство от производството, през използването и ремонтите до рециклирането обратно в изходно суровини. Защото няма да се изненадам една стара кола без електроника и висок разход на гориво да се окаже че при 20000 км годишно и 50 години експлоатация е по-чист от електрически, който има нужда от 7 нови батерии за същия период и батериите се зареждат с ток от въглища.

    Нередност?
Нов коментар