🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Тикси" иска да продава комбиниран билет за всички видове транспорт

Компанията, разработила MPASS, планира да обедини в едно е-мобилността, такситата и междуградските линии

Приложението MPASS работи от този януари, а стартира като сайт
Приложението MPASS работи от този януари, а стартира като сайт
Приложението MPASS работи от този януари, а стартира като сайт    ©  Надежда Чипева
Приложението MPASS работи от този януари, а стартира като сайт    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Искаш да стигнеш от София до Созопол? Казваш на приложението къде си в момента и задаваш дестинацията. То ти посочва: най-бързо ще ти бъде, ако си вземеш такси (срещу 5 лв. например), после самолет до Бургас, а оттам маршрутка, която ще дойде точно 10 минути след като си на спирката, а после можеш да вземеш колело под наем до хотела. Това е идея за оптимизация на пътуванията, по която работи "Тикси" - фирмата, разработила приложението MPASS, което предлага билети за градския транспорт в София и Варна.

Засега то е единственото в столицата, което продава билети за цялата градска мрежа (наземния транспорт и метрото). В бъдеще фирмата иска да работи във все повече градове, да включи е-мобилността и да я обвърже с градския транспорт, да предлага комбинирани билети за различни видове транспорт и пакети според персоналното пътуване.

Един билет, много възможности

"Целта ни е да предлагаме един интегриран билет, който позволява човек да си хване метрото, после рейса от автогарата, такси, тротинетка. Но това да става с една медиа, не с четири отделни билета. Идеята е човек да пътува с един комбиниран билет навсякъде, който просто да валидира", обяснява за "Капитал" изпълнителният директор на "Тикси" Николай Недялков.

Фирмата е създадена през 2016 г., като в нея се консолидират Консултантска агенция по информационните технологии (КАИТ) и "Тикс.бг", които имат опит с електронното таксуване и управление на трафика. Малко след това фондът New Europe Venture Equity II (NEVEQ) инвестира в нея и така стартира разработката на приложение за продажба на билети. Представител на "Тикси" и акционер е Николай Недялков, бивш изпълнителен директор на "Информационно обслужване". Той влиза в съвета на директорите заедно с Павел Велчев, Константин Петров, Мария Ангелова и Диян Станчев.

Друга идея е вкарването на месечен абонамент, в който влиза ползването на метрото, пет пътувания с такси, един час с е-кола SPARK, един час с електрическа тротинтека, според персоналните пътувания. "Тикси" вече преговаря и с оператори на електрическите тротинетки в София, за да ги включи в приложението и да комбинира използването им с градския транспорт.

За целта ролята на "Тикси" е да купува билети за различните видове градски транспорт, както и определени пакети от такситата, електрическите тротинетки и др., след което да ги предлага на клиенти. Печалбата трябва да идва от отстъпена комисиона в рамките на определен процент. В случая с градския транспорт в София те са фиксирани в Наредбата за превоз на пътници на Столичната община, според която комисионата се вдига в зависимост от продадените абонаментни карти - например при продадени над 1001 такива фирмата може да получи 10% от сумата. От продажбата на еднократни билети "Тикси" взима 4%, казва Недялков. Другото, което предлага, са дневни карти.

През 2019 г. Консултантска агенция по информационните технологии (КАИТ), вече част от "Тикси", спечели част от поръчката на община Перник за интегриран градски транспорт с финансиране по оперативна програма "Региони в растеж" за доставка и монтаж на оборудване срещу 1.17 млн. лв. без ДДС. Във Велико Търново тя е взела и поръчка за доставка на електронни табла по спирките срещу 75 хил. лв., отново по проекта за интегриран транспорт. "Това, което правим, е умен град за паркиране - интегрираме всички буферни паркинги, зоните за паркиране, контролен център, приложения, за да може с телефона си да видиш къде има свободни места и къде са заети. Има и информационни табла на всички входове на града, за да може хората да видят тази информация, като идват", обяснява Недялков. Предвидено е и ако някой е използвал буферен паркинг, а после се прикачи в електрически автобус (отново доставен по програмата), приложението да прави отстъпка цената за паркинга да е двойно по-ниска.

Във Варна пък "Тикси" е спечелила поръчка на стойност 2.3 млн. лв. за изграждането на "публичен виртуален паркинг метър".

Предизвикателството: всички да кажат "да"

За да може компанията да започне да продава различни видове билети и да ги интегрира дигитално обаче, трябва всеки партньор, като например транспортните оператори в градовете, железопътните и междуградските линии, летищата да са позволили това. Именно тук идва и трудността. Според Недялков в момента има редица нормативни пречки, които пречат на дигитализацията на процеса.

Фирмата излиза на печалба 381 хил. лв. през 2020 г., като е генерирала приходи над 2 млн. лв. Собственият ѝ капитал е на стойност малко над 3 млн. лв., които представляват най-вече неразпределена печалба и други резерви.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    telqk avatar :-P
    telqk
    • + 1

    Това ще се ползва ли от тъмнозеления електорат на ОПГ ГЕРБ?

    Нередност?
  • 2
    leo_k avatar :-|
    Лео
    • + 3

    Спрете се бе! На входа и изхода на всяка нормална услуга се закачили по няколко други, които на презентация оптимизират, но в реалността затормозяват и разводняват.

    Нередност?
  • 4
    lob18635382 avatar :-|
    пРезидента!
    • + 2

    С цени на билета 80 ст гр. транспорт има шанс. С цени над левче никакъв!

    Нередност?
Нов коментар