🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Когато дойде автобус, сме приятно изненадани": как градският транспорт в Пловдив ще изчезне от Google

В електронната система за контрол на транспорта в града цари хаос заради лошо наследство, сбъркани поръчки и вероятно саботаж

Екипът на ОКТ - Пловдив, следи всеки шофьор "рецидивист" и го регистрира в системата дистанционно
Екипът на ОКТ - Пловдив, следи всеки шофьор "рецидивист" и го регистрира в системата дистанционно
Екипът на ОКТ - Пловдив, следи всеки шофьор "рецидивист" и го регистрира в системата дистанционно    ©  Антон Чепилски
Екипът на ОКТ - Пловдив, следи всеки шофьор "рецидивист" и го регистрира в системата дистанционно    ©  Антон Чепилски
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Транспортът в Пловдив отдавна не подава данни към Google Maps и това ще блокира системата до няколко години.
  • Градът всъщност не може да контролира ефективно разписанията, защото има две GPS системи, които нямат връзка помежду си.
  • Вече няколко десетилетия има неуспешни опити за внедряване на единна система в града.

Вторник е. Пловдив е горещ, както винаги по това време на годината. Стоенето навън става все по-проблематично. Но сте на спирка и чакате автобус в средата на деня. Таблото показва абсурдните за градско разписание "17 минути". Проверявате в интернет - там се твърди, че времето за чакане ще е дори по-дълго.

Объркани, питате чакащата жена на спирката дали скоро ще има автобус. "След няколко минути ще дойде, гледай само", казва тя. Както често се оказва в Пловдив, и този път не бива да вярвате на интернет, защото автобусът наистина пристига.

Пловдив има проблеми със своя транспорт от вече над десетилетие, откакто той стана изцяло частен, тролеите изчезнаха, разписанията се разпиляха, а трафикът се натовари многократно. За да го вкара в съвременния век, от 2007 г. и с най-новата обществена поръчка градът ще похарчи около 35 млн. лв. за нови системи за проследяване, електронно таксуване и прочее.

Както кратката и истинска случка на спирка (впрочем ежедневие за жителите на втория град) показва, това все още не дава никакъв резултат.

Разследване на "Капитал" доказва, в момента транспортът в града има две системи за проследяване, които не си комуникират помежду си, централно звено, което не може да проследява двете системи заедно и съответно да дава навременна информация, а отгоре на всичко - Пловдив е напът да загуби и единствената адекватна онлайн услуга за жители и гости на града - разписанията и маршрутите на градския транспорт в Google maps.

Причината за това е нелепа: Пловдив, съвременен европейски град, с претенции да бъде бизнес център, е в невъзможност да подава адекватни и обновени данни за транспорта си вече година и половина. Част от причината са многото ремонти, остарял автопарк и невъзможността да се контролират частниците, но друга част е просто неспособност на общината да се справи с основна градска услуга вече години наред.

За Google и града

Всъщност Пловдив се появи в Google maps не толкова отдавна - през лятото на 2019 г. Това не е резултат от работата на общината, а от доброволната инициатива на пловдивския "Tракия Тех" и по-специално на IT експертите Йовко Ламбрев, Чудомир Делчев и на икономиста Георги Стоев.

Те първо взимат данни и изготвят първоначалния модел, който подават към американската компания, с която в този момент работят, а поле сключват тристранно споразумение между община Пловдив, "Тракия Тех" и Google, според което общината трябва да предоставя ежемесечно данни на Стоев и Ламбрев, които да ги преработват и качват към Google Transit. Първоначалните данни се обработват с месеци, за да имат прилежен вид. По това време, спомня си Ламбрев, първичната информация от общината е пръсната из сканирани листове хартия, таблици на ексел и ПДФ файлове.

Споразумението звучи добре на хартия, но се оказва, че да се работи с Пловдив не е никак лесно.

"Почти всички данни до този етап е трябвало сами да си набавим с изключение на първоначалните, които ни бяха изпратени, а и за тях трябваше да минем през много срещи, докато ги получим. След това просто, за съжаление, се налагаше ние да търсим проактивно и да изискваме от общината актуалните разписания и данни. Това са изключителни усилия за нещо, което ние искам да направим абсолютно доброволно и безвъзмездно", споделя Ламбрев.

За промени в разписанията от "Тракия Тех" предимно разбират случайно или от медиите и трябва да се свържат директно с ОП "Организация и контрол по транспорта", макар да са правили няколко срещи с новата управа на града, където са споделяли своите нужди и проект. Но последната капка в това почти едностранно партньорство идва, когато на изпратените от Ламбрев запитвания към общината и ОКТ се отговаря от предприятието почти веднага, а от общината чак след 6 месеца.

"Получавам официално писмо от общината с бланка, подпис и изходящ номер, което гласеше, общо взето, "разбрахме, че вече сте си получили данните, които искате". Един вид всичко е наред. И в този момент, честно казано, аз реших, че с този проект няма как да се продължи по този начин. Ако имаше някакъв остатък от ентусиазъм, всичко там изчезна", казва Ламбрев.

Той казва, че най-вероятно е "Google да прекрати тази услуга, защото не сме обновявали данните от може би вече година и половина, ако не и повече".

В момента приложението все още показва маршрутите, спирките и дори разписанието на автобусите, но с предупреждение: "Не разполагаме с актуално разписание за тази зона." От Google потвърдиха за "Капитал", че са наясно с остарелите данни и че разглеждат активно случая на община Пловдив. Услугата, казаха оттам, ще продължи да бъде активна, както е по договор - до 2028 г., но очевидно с абсолютно неадекватни данни, което в някакъв момент ще се окаже проблем.

Google - добре, а таблата?

Общината вдига ръце. "Тези взаимоотношения са започнали преди нашия мандат. Ние не сме водили разговори с тях. Никой от тях не е дошъл при мен или при нашите колеги да проведем една работна среща, на която да изясним причините, поради които не им изпращаме достатъчно информация", казва Тодор Чонов, зам.-кмет по транспорта в община Пловдив.

Да оставим обаче Google настрана - нека туристите се оправят както си решат в този град. Защо самите информационни табла на спирките дават грешна информация?

Според зам.-кмета по транспорта главните причини за закъсняващи автобуси и грешни разписания са две - проточилите се ремонти на пътната инфраструктура на града и неизправностите по системата, изградена от испанската компания "Индра" срещу около 20 млн. лв. през 2016 г. Тя трябваше да въведе система за електронно таксуване и за следене на автобусите в реално време, които така и не тръгнаха, а в резултат от това в момента текат и две съдебни дела за тази обществена поръчка. "Много от компонентите от стария транспортен проект не сработиха и след изтичане на договора на испанската фирма "Индра" така и не получихме лицензите, за да можем да ги надграждаме и да оперираме с информационните табла, с валидаторите в автобусите и т.н.", казва Чонов.

Много пъти изпълнителите на ремонтите казват, че ще приключи на първи следващия месец, но всъщност това става един или два месеца по-късно т.е. непредвидими са в момента. Това са т.нар. форсмажорни обстоятелства, които водят до тези проблеми, закъснения на градския транспорт

Тодор Чонов
Тодор Чонов

зам.-кмет по транспорта в община Пловдив

В разговора със зам.-кмета по транспорта остават въпросителни около това как работи цялата система за разписанията в града в момента. Затова отиваме директно към източника - предприятието за организация и контрол на транспорта (ОКТ).

Петима души и цял един неработещ град

Логично е, че когато дадена система в един град не работи толкова дълго време, изникват множество митове и легенди около нея. В София например е пълно с митове за "Топлофикация". Една от най-интересните такива градски легенди тук гласи, че някъде в Пловдив има стая, в която двама души следят пътните камери и на око смятат кога автобусът ще пристигне и подават тази информация на таблата. В ОКТ стая има, но тя е с петима души. Те действително следят как се движат автобусите от градския транспорт. Слава богу, данните не се изпращат от тях, а от GPS устройства, монтирани в автобусите.

Това обаче не помага. В автобусите има две различни GPS системи - едната на "Индра" от 2016 г., по времето на мандата на Иван Тотев, другата на "Иком", фирма за изграждане и поддържане на GPS системи, от 2007 г., която продължава активно да се поддържа. Няма информация за първоначалната сума за изпълнение на поръчката, но последните два договора за поддръжка са от 2016 г. и от 2019 г. и общо струват 120 хил. лв. Първите обслужват разписанията по таблата, но ги има в едва половината автобуси, тъй като системата така и не заработва и превозвачите спират да ги поставят. Вторите служат за следене пробега на всяко превозно средство, на базата на който на превозвачите се плащат субсидии от общината, заради което и са задължителни за всички автобуси - стари и нови.

Двете системи обаче не са свързани, т.е. таблата и хората в залата не могат да извличат информация от едната работеща система и да я предават на другата.

"Ангажиментът, докато се поддържаше системата "Индра" и се работеше с нея, бе регулиран чрез тристранно споразумение, според което превозвачите трябваше да оборудват своите нови автобуси. Ние им съдействахме и те заплащаха, тъй като в крайна сметка тези автобуси са частна собственост, а не на общината. Ето там някъде спря работата, защото трябваше да се вадят едни пари за ново оборудване. Системата, като не тръгна, пък нямаше инвестиции от превозвачите в тази посока", коментира Георги Стоилов, директор на ОП "Организация и контрол на транспорта".

Ето защо дори в новите автобуси се слагат старите устройства, тъй като през тях фирмата отчита парите си, но не новите, през които комуникира с таблата.

Автобуси фантоми

Така стигаме до ситуация, в която можете да видите автобуси "фантоми" - няма ги по разписание, но се появяват и поемат пътници. Такава е линия номер 20 например, където "Автотранс Чолаков" изпълнява курсовете само с новозакупени моторни превозни средства, в които няма новите GPS-и. "Много рядко в случай на авария се пуска стар автобус, който е с необходимото оборудване, и тогава той се появява на таблата", коментира Петя Петкова, администратор база данни в ОКТ.

Друг проблем идва от човешкия фактор. За да се появи автобус на информационните табла, шофьорът трябва да се чекира или коректно да въведе посоката на маршрута и своята смяна. Тъй като това се греши често, тук идва ролята на петимата в стаята в ОКТ, които чекират шофьори, въвели грешни данни, и следят дали автобусите спазват маршрута си.

"Докъде случайно, докъде нарочно, шофьорите не се чекират или се чекират неправилно. Като пример за това през събота и неделя много често шофьорите не се чекират и почти никога не виждате автобус на таблата, но автобус идва и сме приятно изненадани. По-добре да сме приятно изненадани, но не е коректно поведение", казва Петкова.

Невъзможно за поправяне

Съвсем отделно пък са честите повреди с оборудването, за които има все по-малко части - валидаторите, бордовите системи и таблата по улиците. От 2007, когато се планира системата, до 2016 г., когато влиза в сила, са над 10 години, което е светлинна година за развитието на техниката.

"Бяха замислени едни неща още през далечната 2007 г., реализираха се преди 2012 г., после се избираше изпълнител до 2015 г. И когато се почна вече през 2016 г. работа - всичко беше остаряло. Така се дадоха и едни пари за една система, която беше изключително скъпа. Това, което получихме от "Индра", е, меко казано, не по силите не на община Пловдив, а и на която и да е община в България. Дори община София нямаше да се справи с това, макар и да знаем техните по-сериозни финансови възможности", коментира Стоилов.

Части за устройствата трудно се намират - чрез локални магазини за хардуер или интернет - или се използват части от други. Поддръжката дотолкова, колкото е възможна, се извършва от екип от петима души. "Ние тук от две неща правим едно", споделя един от техниците.

Non-Smart city

Това обяснява защо Йовко Ламбрев не е получавал нужните данни за Google. Самият Пловдив не може да се ориентира кога и как се движат автобусите му, за да може да казва това на други.

Излиза, че цялата система с наблюдението и контрола на градския транспорт се крепи на една стая хора, обещанията на няколко превозвача и ентусиазма на други. Това е лош начин да градиш устойчива градска среда, но най-големите опасенията на самия директор на ОКТ са, че всякакъв опит за изграждането на нова система среща отпор и саботаж.

"Според мен вече мога да го обявя това като саботажи, защото такава система се опитва да се внедри от края на 60-те години. Той не е един, но е едната страна, която има интерес. Най-вероятно е от всички заедно. Шофьорът няма да си включи бордовото устройство, за да влезе в системата. Някой счупил нещо друго. Те изглеждат като единични инциденти, но, погледнато после отстрани, се оказа, че ние просто не искаме тази система да се въведе. Сегашният участник е много добре запознат с това нещо и ще трябва да предприемат всички мерки да не се случи пак", коментира Стоилов, имайки предвид софийската "Тикси", която трябва да автоматизира плащанията в градския транспорт и за синя зона и да въведе система за следене на обществените автобуси в реално време.

Той казва, че на 15 септември всички автобуси трябва да са на таблата. "Те знаят с какво разполагаме и казаха, че за 3 месеца ще си внедрят системата." От "Тикси" предвиждат запазване на системата на "Иком" и синхронизирането на таблата с тази по-евтина за поддържане технология. Общината трябва да гласува отпускането на първоначална вноска от 4 млн. лв. към тях този четвъртък. Предвид целия хаос, това обещание изглежда почти магично. Като например способността да предвидиш кога ще дойде автобусът.

Нов изпълнител, пак няма пари

От общината изглежда да са си научили урока от последната голяма поръчка, която беше изготвена по времето на мандата на Иван Тотев. Като част от споразумението с предстоящия проект с "Тикси" са били договорени права за кода и данните от системата, както и поддръжка за 4 години напред. Първият проблем обаче дойде само ден след като се подписа договорът с "Тикси". Заделените 4 млн. лв. за поръчка бяха прехвърлени към дострояването на стадион "Христо Ботев".

"Според нас това не е правилният начин да се вземат от тъй важния транспортен проект за града, за да се заделят за строителството на стадиона. Затова сега на 26 юни ще предложим парите за стадиона да се дадат от друго перо - това за отчуждаването на имоти, като по този начин ще можем да продължим без проблеми, за да изградим тази нова система", коментира Чонов.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    yovko avatar :-@
    Йовко Ламбрев
    • + 3

    Важно уточнение: Твърдението на Тодор Чонов, зам.-кмет по транспорта в община Пловдив, че никой не е отишъл при него не е съвсем коректно. Изпратих му имейл веднага щом встъпи в тази длъжност и най-добронамерено го информирах за този проект и техните (наследени) задължения - не към нас, а към Google и в крайна сметка към гражданите и гостите на града ни. Не получих никакъв отговор, още по-малко пък покана за среща. Втори път му писах, при един от случаите, когато беше нужна информация за промени в маршрутите и разписанията на няколко автобусни линии. Също не получих отговор от него. Именно тогава всъщност отговор дойде от шефа на ОКТ с цитираното в статията писмо - с безполезен текст и със закъснение от няколко месеца.

    Нямам колебания, че г-н Чонов има далеч по-важни ангажименти в своя ресор за да си говори с доброволци, които в крайна сметка се опитват да помогнат на града си, а и на него да си върши по-добре работата. Затова ни най-малко не възнамерявам да го търся повече.

    Нередност?
Нов коментар