София изгуби европейските милиони за канализация в три района

Заради забавянията общината ще трябва да доплаща за продължаващите ремонти, а гражданите в "Драгалевци" вече са с изчерпано търпение

Канализацията в "Драгалевци" трябваше вече да е готова, но в целия квартал са зейнали изкопи и се работи усилено заради забавянето
Канализацията в "Драгалевци" трябваше вече да е готова, но в целия квартал са зейнали изкопи и се работи усилено заради забавянето
Канализацията в "Драгалевци" трябваше вече да е готова, но в целия квартал са зейнали изкопи и се работи усилено заради забавянето    ©  Надежда Чипева
Канализацията в "Драгалевци" трябваше вече да е готова, но в целия квартал са зейнали изкопи и се работи усилено заради забавянето    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Столичната община изпуска десетки милиони европейско финансиране за канализация в няколко района заради забавяния.
  • Проектите в "Драгалевци", Банкя, Нови Искър и "Обеля" завършват като "неактивни" по ОПОС, с недоплатени 42 млн. лв., които общината ще трябва да намери.
  • Най-голямо е напрежението в "Драгалевци", където гражданите протестират заради удължения срок и некачествено изпълнение.

"Гербът на Драгалевци" е тоалетна чиния, показва един от протестиращите жители на района преди четири години. От десетилетия този иначе елитен квартал на София има канализация, непредвидена за сметка на растящия брой къщи. Сега, след като изграждането ѝ започна, за нов символ на района се конкурират няколко елемента: зеещите ремонтни ями, течащата по улицата вода, строително депо до детска градина.

И докато недоволството на гражданите е провокирано от това, че ремонтът ще продължи до края на 2024 г., вместо да е вече приключил, има още по-лоша новина за всички данъкоплатци. Заради това забавяне оттичат и парите от Европейския съюз, идващи по програма "Околна среда" (ОПОС 2014 - 2020). Което означава, че общината ще поеме разходите от собствения си бюджет.

Оказва се, че това не е само в "Драгалевци". София ще плаща още милиони за завършването на проектите за канализация в Нови Искър, Банкя и "Обеля". Абсурдното в цялата ситуация е, че заради липсата на подготовка, тромави процедури, спорно изпълнение и липса на организация в последните 10 години столицата изпуска "безплатните" пари от ЕС. Сега новият кмет Васил Терзиев ще трябва да намери изход от тази ситуация и да плати щетите.

Скъпото забавяне

Проектите за четирите района завършват като "неактивни" и ще са нужни доплащания, казва в отговори до "Капитал" Министерството на околната среда и водите. Причината е, че строителството се е забавило и не са спазени първоначалните графици. Но от МОСВ споделят, че на 31 януари общината е представила отчет, в който са докладвани 42 млн. лв., представляващи "неактивна" част на проекта.

"Това е размерът на средствата, които не са отчетени като изпълнени до крайния срок за допустимост на разходите за програмен период 2014 - 2020 г., а именно 31.12.2023 г.", казват от МОСВ.

"Тази година средства за изграждане на канализация и водопровод, са от държавния бюджет и бюджета на общината", обясняват и в отговори до "Капитал" от Столичната община. В бюджета на София за 2024 г. бяха предвидени 25 млн. лв. под формата на безлихвен заем, за да се покрият разходите за канализация, които впоследствие нараснаха до 37 млн. лв. във финалния му вариант.

С тях се предвижда да се разплатят недовършените все още обекти и да започне проектирането и/или строителството на нови. "Към настоящият момент предвидените в бюджета на СО средства ще бъдат достатъчни за разплащане на размера на безвъзмездната финансова помощ на допустимите разходи по проекта, като те са прогнозни", казват още от общината. От държавата са трансферирани още 32.1 млн. лв., за да се извършат разплащания по всички дейности от проекта.

Средствата по ОПОС са на стойност 136 млн. лв., от които 93.4 млн. лв. безвъзмездна финансова помощ и 42.6 млн. лв. собствено финансиране.

Има и друго - общината трябва да е готова с изграждането на канализация най-късно до края на март 2025 г. Ако не успее, няма как да кандидатства за следващи проекти за ВиК инфраструктура в рамките на програмния период 2021 - 2027 г. За тогава например беше отложена канализацията в "Симеоново".

Завещанието "вечен ремонт"

Случаят много прилича на този с централните ремонти, където също има риск от загуба на европейското финансиране заради забавянията и изискването за верификация на дейностите и разходите. Друга "обща черта" е, че организирането на проектите започва през миналия мандат, когато кмет на града е Йорданка Фандъкова. Въпреки заявките за ударни инвестиции тогава Столичната община се пребори за европейските средства в последния момент, на 17 декември 2020 г. Така изпусна други 260 млн. лв. по програмата, защото нямаше готови проекти за разделна канализация, каквато изисква ЕС. Предвиди се такава единствено за "Драгалевци", "Обеля" и "Бенковски", докато за кв. "Суходол", "Кръстова вада-изток" и други проектите са за смесена ВиК мрежа (какви са всички проекти за ВиК по ОПОС и докъде са виж в карето долу).

Сега всички обекти с разделна канализация са забавени, а защо останалите проекти не са били изработени съобразно тези изисквания, за да бъдат одобрени по ОПОС, така и не стана ясно.

Проблемите по веригата от 2020 г. насам могат да се обобщят по следния начин: забавяне на поръчките или обжалване, следователно късно сключване на договори (най-често през 2022 г. и 2023 г.), забавяне при изпълнението, непредвидени обстоятелства. В допълнение, оплакванията на граждани са за липса на строителен надзор, периоди без работници на "разкопките", невъзможност за алтернативи за преминаване.

Напрежението в "Драгалевци"

В столичния кв. "Драгалевци" са налице всички характеристики на "традиционния" вече за София ремонт. Строителното депо в близост до централния площад посреща и изпраща камиони, вдигащи облаци прах, на метри от местна детска градина.

По улиците тече вода заради действалата досега незаконна канализация, а на други места зеят ремонтни ями, блокиращи движението. Новата организация не е съвсем ясна или се нарушава умишлено.

Колите влизат в затворените улици, където се изправят срещу багерите и чакат да им се направи място. Други се засичат на улицата и, псувайки, спорят кой да мине пръв. Това не е изненадващо на фона на заплашителни табели за това кой къде може да паркира, каквито са разлепени в квартала.

От зимата досега изграждането на канализация е предизвикало няколко протеста на граждани заради близостта на детска градина до строителното депо.

Преминаването през квартала е истинско приключение, от което е трудно да се "измъкнеш" без привкуса на пясък в устата - по тесните улички, предвидени за много по-малко къщи, отколкото има сега, минават строителни камиони, разнасящи прах.

Улиците все още не са асфалтирани (това се случва най-накрая), а хората са ядосани от протакането, неясните промени в организацията на движението.

"Столичната община започна изпълнението на строително-монтажните дейности по изграждането на канализационната мрежа на "Драгалевци" през март 2023 г. с обещанието, че ще бъде приключено в края на 2023, в т.ч. и пътните настилки ще бъдат възстановени "от бордюр до бордюр". На практика процесът не само, че не завърши в срок, но продължава и до днес", коментира за "Капитал" общинската съветничка от ПП-ДБ-СС Благовеста Кенарова.

Според нея основните проблеми са лошо проектиране и неадекватна организация на работа, което води до окаяна инфраструктурата в квартала - "улиците се разкопават по няколко пъти и са почти недостъпни, улични шахти се оставят отворени без никакво обезопасяване, има висока запрашеност на въздуха, често водата, ел. захранването и интернет услугите се спират аварийно, липсва елементарна организация на движението".

Столичната община трябва да засили надзора на качеството на строително-монтажните дейности.

Благовеста Кенарова
Благовеста Кенарова

общински съветник, ПП

Как се прави канализация

Всички тези проблеми водят до гражданско напрежение, което "извоюва" ангажимент от страна на новата администрация, както и от районната община. Всяка седмица техни представители се събират на оперативка в един от павилионите в депото, където има още представители на надзора, строителя, общината. Макар и не по протокол, се допускат и граждани.

Обсъждат се всякакви детайли, за които иначе не е присъщо да се коментират по средата на ремонт - например откъде да се прокара канализацията, какво да се прави, като няма съгласие на собствениците, как ще се променя организацията и др.

Строителите обясняват напасването на детайлите сега с това, че постоянно изникват непредвидени обстоятелства при такъв тип работи. "Да, тези компоненти са част от готовия проект, но изникват допълнителни неща. Някои граждани имат претенции, има частна настилка, не искат да им се разваля, докато проектантите са предвидили по един начин да се отвържат. Има постоянно нови строежи, затова се налагат такива промени по време на строителството, които са различни от проекта", коментира за "Капитал" Тодор Панайотов, ръководител на проекта от страна на изпълнителя - обединение, включващо "Трейс груп холд" и "Булстрой монтажи". Поръчката за "Драгалевци" на стойност 34.5 млн. лв. е от типа "инженеринг" - проектант към строителя изготвя проекта, по който сега има изненади.

Действително причините за забавянето са няколко - договорът е подписан на 9 февруари 2022 г., ремонтът започва през март 2023 г., а през август става ясно, че ще се включва и "Софийска вода", за да сменя водопровода. Така строителите е трябвало да се напаснат според графика на комуналното дружество и да се изчакват взаимно, което според Панайотов е основната причина за забавянето на дейностите. Вместо да приключат в началото на годината, сега ще продължат прогнозно до края на 2024 г.

При ремонта изплува и другият проблем на София - общината е разрешила на хиляди хора да строят нови къщи в "Драгалевци", но не е помислила за това, че няма инфраструктура, която да издържи всичко това. Така се е появила незаконната канализация в иначе модерни квартали. Факт е, че в "Драгалевци" няма нито един метър официално изградена канализация.

Незаконно, разделно, бавно

"Нашите хора срещат канализации, които не ги знаем, никой не може да ги предвиди. Има временни зауствания, шахта в шахта да се прави, което допълнително бави изпълнението на проекта. Ако имаме от т. А до т. Б да прекараме две води, напряко в тези двеста метра ще има 4-5 незаконни канала. Това всичко се разрушава и всичко влиза в изкопа. Имаме много такива случаи, при които водата от планината е хващана в някакви тръби и като вали дъжд, всичко започва да тече в тези канавки и влиза в нашите изкопи и това ни бави", обяснява Панайотов, като така обяснява и течащите по улиците на квартала води.

Наред с това на строителите и общината им се налага да работят по-често с граждани. За това се бори общинската съветничка Кенарова, която има идея за "горещ телефон" за сигнали, както и за официална среща, която предстои да бъде уговорена. Водят се дискусии, като например за поставянето на нови знаци за промяна в движението, които се оказва, че се крадат.

Другото предизвикателство е, че се прави разделна канализация, т.е. такава, при която битовата и дъждовната са отделно. "Това усложнява допълнително изпълнението на проекта. Има улици, които са широки 4 метра и са с два колектора, има и малки улички, които се разкопават 100% и това е трудно за всички. Основният проблем е, че има улици, които се изпълняват във времето по-дълго", казва Панайотов, като обобщава, че има много затрудняващи фактори.

Чак накрая е асфалтирането, като приоритетно ще се правят тези до детската градина, в съседство до депото. Причината то да е разположено там е, че улиците са много тесни и камионите не стигат до законното депо, което налага направата на временно такова върху общински терен.

Въпреки че работата в последните месеци се е ускорила, граждани споделят, че преди е имало моменти, в които никой не работи, като според тях липсва и качествен надзор за изпълнението. "Липсва информация за причините и отговорниците за това съществено забавяне на изпълнението на проекта, което на практика води до финансова щета и съмнение за безстопанственост в размера на допълнителното финансиране по програмата. В тази връзка е наложително извършването на одит или други дейности от Столичната община за изясняване на обстоятелствата около забавяне изпълнението на проекта, което ощетява данъкоплатците. Също така трябва да се обърне внимание на обществено напрежение покрай създадените инфраструктурни и битови проблеми на гражданите от засегнатите квартали", коментира Благовеста Кенарова за "Капитал".

Загубеното европейско финансиране заради липса на организация и съмнения в качеството на изпълнение не дават добър знак за бъдещото развитие на столицата. За изпълнението на всички разработени проекти за канализация в трите агломерации на столицата - София-град, Банкя и Нови Искър, ще са нужни над 1.3 млрд. лв. София доказа, че дори не може да се справи с инвестирането на 10% от тях. Няма и ясен хоризонт дали ще успее да покрие изгубените сега и откъде ще намери останалите средства. А нуждите са огромни. В съседния Симеоново само една от всеки 10 къщи е свързана с мрежата за отпадни води. Подобно е положението в още редица квартали на София, като според официалния анализ на общината към момента около 24% от територията й, или около една четвърт от града, няма канализация. По-притеснителното е, че въпреки европейските милиони и икономическия подем през последните 10 години положението не се променя съществено.

Докъде са проектите за канализация

Обновяване на станцията в Кубратово - изпълнен в срок,

31. 9 млн. лв.

Изграждане на канализация в "Кръстова вада" - изпълнен в срок,

2.2 млн. лв.

Изграждане на канализация в кв. "Драгалевци" - удължен до края на 2024 г.,

34.5 млн. лв.

Доизграждане на канализационната мрежа на кв. "Обеля", район "Връбница", изпълнен първи етап, удължен за втория, 5.7 млн. лв.

Доизграждане на канализационната мрежа на кв. "Бенковски", район "Сердика", изпълнен в срок,

3.3 млн. лв.

Доизграждане и реконструкция на канализационна мрежа на гр. Банкя, кварталите "Градоман", "Михайлово", "Вердикал" и с. Иваняне" - удължен до края на 2024 г.,

28.3 млн. лв.

"Доизграждане на канализационната мрежа на гр. Нови Искър" - удължен договор до 30 април 2024 г., стойност

20.5 млн. лв.

Източници: Агенция за обществени поръчки, ИСУН
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 3
    ekp351157130 avatar :-|
    ekp351157130
    • - 1
    • + 1

    Толкова и беше капацитетът на Фандъкова.

    Нередност?
  • 4
    sashkow avatar :-|
    sashkow
    • + 1

    Основният проблем извън лошо направената процедура, е изпълнителя и надзора, което пак е отговорност на предишния кмет и партията зад нея.
    В повечето време след старта - тоест по- голяпма част от миналата година работеха по 5 души или често 0.

    Нередност?
  • 5
    ypk391081002 avatar :-|
    Петър Атанасов

    То на Фандъкова е толкова, но сегашните какво правят. Поне да направят проекти и да издадат разрешение за строителство. От тях си зависи и пак не го правят. За Драгалевци, а предполагам, че и навсякъде е така.

    Нередност?
  • 6
    bobr avatar :-|
    Iv

    Лоша процедура, изпълнител, надзор - всяко човече, произвело "лошо управление" да плаща ЛИЧНО вредите. Съразмерно.Трудно ли се смята? В мафиотска държава - да. Мнозинството и да не гласуват пак плащат. Защо не се свържат в независима сила (и преди партиите) и си вземат държавата?

    Нередност?
Нов коментар