🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пловдив ще пусне наново поръчката за е-таксуване в градския транспорт

ВАС определи критериите като "ограничаващи и дискриминационни" и присъди на "Телелинк" 50 хил. лв разходи

Надграждането на съществуващата в момента система за таксуване и разплащане в града ще се забави поне с още няколко месеца заради неточностите в разписването на документацията на поръчката
Надграждането на съществуващата в момента система за таксуване и разплащане в града ще се забави поне с още няколко месеца заради неточностите в разписването на документацията на поръчката
Надграждането на съществуващата в момента система за таксуване и разплащане в града ще се забави поне с още няколко месеца заради неточностите в разписването на документацията на поръчката    ©  Надежда Чипева
Надграждането на съществуващата в момента система за таксуване и разплащане в града ще се забави поне с още няколко месеца заради неточностите в разписването на документацията на поръчката    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Поръчката беше спечелена от "Тикси" и прекратена след обжалване от "Телелинк бизнес сървисис".
  • Причината за решението на ВАС са критерии, които ограничават участието.
  • Общината подготвя нова поръчка с непроменена стойност и почти без изменения, като надеждата е системата да работи от 2024 г.

Пловдив няма да има електронни билети в градския транспорт поне до 2024 г. Причината отново е същата, както в много други: обществена поръчка, която има ограничаващи условия, с които да се стесни броят на участниците.

Върховният административен съд (ВАС) излезе с решение, според което в поръчката има "ограничаващи и завишени критерии за участие, които не са обосновани и не съответстват на целите и обема на поръчката." Общината в отговор прекрати обществената поръчка.

Пловдив иска да даде 12 млн.лв. без ДДС за система, която да интегрира плащания с банкови карти, смарт карти и онлайн, както и гъвкави билети за време и разстояние в градския транспорт и в синята зона. Тя ще трябва да надгради над неработещата, но инсталирана преди време система за отчитане. Сега общината ще опита да пусне наново поръчка и ще очаква изпълнение от догодина.

Жалбите

Разглеждането на поръчката стигна до ВАС, след като в КЗК жалбата на "Телелинк бизнес сървисис" (които не подадоха документи за участие) беше оставена без уважение. Тогава поръчката беше временно спряна, впоследствие обаче продължи с класиране на единствения участник (софийската фирма "Тикси") и се очакваше всеки момент общината да сключи договор.

Жалбата на "Телелинк бизнес сървисис" беше втората за тази поръчката. Първата беше от софийската фирма ЮПАСС, в която се твърдеше, че "са допуснати нарушения при определянето на предмета на обществената поръчка", както и че има "предварително обявени условия, противоречащи на приложимото законодателство". Впоследствие обаче за разлика от жалбата на "Телелинк бизнес сървисис", тази на ЮПАСС беше оттеглена.

Повторна поръчка без "кой знае какви промени"

Ресорният зам.-кмет по транспорта Тодор Чонов потвърди за "Капитал", че в най-кратки срокове се очаква да бъде пусната повторно поръчката. "Няма да има кой знае какви промени в критериите, може да занижим прогнозируемия брой на превозни средства, които трябва да бъдат оборудвани, както и броя на валидаторите. Ще изчистим всички технически неточности и се надявам до края на месеца да сме готови с корекциите", коментира той, като допълни, че общината няма да прави компромис с "високите си изисквания". Краят на този месец е прогнозната дата за ново пускане на поръчката, което значи, че ако няма обжалвания и договор бъде подписан тази година, най-рано от 2024 г. ще заработи системата.

Николай Недляков, собственик на "Тикси" - единствената фирма, участвала в поръчката, коментира, че вече веднъж са инвестирали време, изготвили са проекти и ще участват отново. Според него проблемът в случая не са били критериите. "В София и във Варна с по-високи критерии имаше повече кандидати. Вероятно компаниите искат по-високо заплащане", коментира той.

Поръчката

Общината иска да поправи неработещата е-система в градския транспорт и да позволи купуване на билети с банкови карти, смарт карти и онлайн, както и гъвкави билети за време и разстояние. За целта се предвижда използването на част от наличното оборудване от предходния опит на местната власт да въведе електронно обслужване и надграждане с това, което липсва (виж повече тук).

Идеята е да се интегрира система за проследяване на автобусите и пътникопотока, което ще подобри отчитането на данните и разплащанията с частните превозвачи, които в момента се правят на база данни, предоставяни от самите тях. А липсата на прозрачност и недоверие резултира в ниското качеството на услугата. Наред с това подобна система ще позволи оптимизирането на линиите и броя автобуси спрямо използването им.

Поръчката е с широк обхват, като се цели и създаване на единно мобилно приложение с цялата информация за придвижване в Пловдив, включително и паркирането в синята зона. По думите на Чонов "идеята беше до есента да имаме частично оборудвани превозни средства и да започнем да зареждаме новите карти на учениците".

Заложеното време за изпълнение от общината беше 5 години, а стойността на поръчката - 12 млн. лв. (без ДДС). За разлика от предходния опит, когато парите за системата бяха платени накуп на испанската фирма "Индра", но тя така и не заработи, при тази поръчка щеше да се даде даден аванс на фирмата изпълнител, а след това в рамките на 5-годишния срок да се плаща месец за месец, така че, ако нещо не работи, общината да може да преустанови плащанията.

Зам.-кметът Тодор Чонов коментира, че този модел на плащане по поръчката няма да се променя, тъй като се прави с цел сигурност. Няма да се променя и стойността на поръчката. "Тези средства сме ги планира в бюджета за тази година и остават финансова рамка", коментира Чонов.

Критериите

За участие в процедурата има изискване кандидати "последните три години да са изпълнили или да изпълняват поне една или повече дейности с предмет и обем, идентичен или сходен с този на поръчката", т.е. да са въвеждали система от подобен тип. За да се определи какво означава "сходна" и "идентична" поръчка, в поръчката са изброени съвкупност от четири определени дейности, които изпълнителят трябва да е изпълнявал преди.

Завишаването на три от тях стана повод за отменителното решение на ВАС.

Първо, изисква се изпълнителят да е доставил поне една система за електронно таксуване на пътници в превозни средства на обществения транспорт, внедрена в най-малко в 350 превозни средства, опериращи на територията на една административна единица (град или община). Заложеният в изискването брой на превозните средства е с приблизително 20% повече от общия брой превозни средства, които оперират в общественият транспорт в Пловдив (285), отбелязват върховните съдии, като не става ясно защо.

В решението се казва още, че липсват твърдения и за допълнителното условие, превозните средства да оперират на територията на една административна единица. По думите на Недялков, собственик на "Тикси", поръчката е с широк времеви диапазон - 5 години, и е логично да се заложи по-висок брой превозни средства, което обаче трябва да се мотивира от страна на възложителя - община Пловдив.

Следващото изискване е по отношение на системата за платено паркиране чрез SMS-и, като е заложено свързаност с всички български мобилни оператори. Съдът приема това условие за явно ограничително спрямо икономическите оператори от други държави, членки на ЕС, желаещи да участват в изпълнението на обявената поръчка, предвид изискания опит в услуга, изпълнявана не посредством свързаност с мобилни оператори изобщо, а конкретно с български такива.

В поръчката е заложен още средномесечен минимум от най-малко 70 000 продажби на билети чрез директно таксуване на банкова карта или онлайн. Тази цифра е заложена като процент (15%) на базата на предоставен от общината параметър - 500 хил. билета, продадени месечно, което по думите на Чонов е изчислено като прогнозируема стойност между техни анализи и анализи от София (неясно защо). Според върховните съдии обаче липсват изчисления, които да докажат дали заложеният параметър от 500 хил. е адекватна отправна точка за подобни сметки.

С решението на ВАС (което е окончателно) се присъжда на община Пловдив да изплати сумата от 50.5 хил.лв. на "Телелинк бизнес сървисис", представляващи направени за производствата пред КЗК и ВАС разноски за държавни такси и адвокатско възнаграждение.