🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ГБС ще строи и последните 16 км от АМ "Европа"

Две дружества от групата на ГБС в обединение с близка до "Джи Пи груп" фирма сключиха договор за 222 млн. лв. за последния лот от магистралата до Сърбия. Подизпълнители са свързани с "Ромпетрол" лица

На сръбска територия магистралата е завършена, от българска страна ще бъде готова реалистично след около две години.
На сръбска територия магистралата е завършена, от българска страна ще бъде готова реалистично след около две години.
На сръбска територия магистралата е завършена, от българска страна ще бъде готова реалистично след около две години.    ©  АПИ
На сръбска територия магистралата е завършена, от българска страна ще бъде готова реалистично след около две години.    ©  АПИ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е подписала договор с избрания за строител на последните 16 км от магистрала "Европа", които са между град Сливница и столичното околовръстно. Победителят в обществената поръчка е обединение между "ГБС - Инфраструктурно строителство", "Главболгарстрой интернешънъл" и "Обонато билд". Консорциумът предложиха най-ниска цена в състезанието - 222 млн. лв. без ДДС.

Договорът е подписан още на 22 декември, но е публикуван след месец в профила на купувача на пътната агенция (което е и в края на законовия срок за това). Тогава шеф на АПИ още е бил Ивайло Денчев, назначен от служебния регионален министър Виолета Комитова.

Любопитен факт е, че като официален подизпълнител в поръчката е посочена фирма на шефа на "Ромпетрол България" (част от групата KazMunayGaz International) Ивайло Трендафилов и неговия баща, адвоката Тихомир Трендафилов. Последният е бил почетен консул на Казахстан в Пловдив, пише правният портал lex.bg.

Кой ще строи

Две от три фирми в консорциума, който ще довършва магистрала "Европа", са част от групата "Главболгарстрой", като едната е най-голямата строителна фирма в страната по приходи за 2020 г. със своите 285 млн. лв. През 2020 г. "ГБС - Инфраструктурно строителство" приключи изграждането на лота от "Европа" между Драгоман и Сливница на обща стойност 117 млн. лв. с ДДС, както и ремонта на част от виадуктите и тунел "Витиня" на "Хемус" като подизпълнител на държавното "Автомагистрали". Други два обекта на компанията са 6-километровото разширение на Софийския околовръстен път от "Младост" до връзката с магистрала "Тракия" и строителството на малка отсечка преди тунел "Железница" на "Струма".

Освен тях обаче в консорциума участва и по- малката строителна фирма "Обонато билд". От ноември 2018 г. собственик на компанията е Димитър Пантелеев. Допреди това тя е била собственост на Владимир Пилчев и се е казвала "Интегрирани строителни системи".

Компанията е сочена за близка до далеч по-известната "Джи Пи груп", която извърши пълния с противоречия ремонт на столичната ул. "Граф Игнатиев" и беше свързана със скандали около тунел "Железница" на "Струма", когато през 2018 г. бившият премиер Бойко Борисов каза да "извадят" фирмата от всички обществени поръчки. Така нареченият "катарзис" обаче приключи с договор на фирмата за изграждане на съоръжението за 250 млн. лв. Отново през 2018 г. един от тогавашните акционери в Джи Пи, Георги Василев, получи обвинение от прокуратурата.

Няма данни какво се случи с тези обвинения впоследствие.

До септември 2020 г. Димитър Пантелеев е съдружник с двама от тримата акционери в "Джи Пи груп" - Владимир Владимиров-Житенски и Стефан Тотев, в компанията "Алвента", чието старо име е било "Вип стил 2005". Бившият собственик на "Обонато билд", Пилчев пък е бил съдружник с Житенски във фирмата "Агрохолд инвест" до 2020 г.

Адресът за кореспонденция на "Обонато билд" е бул. "Черни връх" 59А, сочи справка във финансовия й отчет за 2020 г. Това е адресът и на офиса на "Джи Пи груп". Самата Джи Пи също беше участник в търг заедно с варненската "Инжстройинженеринг", но не беше допусната до отварянето на ценови оферти.

Приходите на "Обонато билд" са 23.8 млн. лв. за 2020 г. Компанията е част от обединението, което поддържа пътищата в област София по четиригодишен договор с АПИ, а и спечели търг за изграждане на пречиствателна станция за питейни води в Шумен за 21 млн. лв.

Връзката с "Ромпетрол" и Трендафилови

Официален подизпълнител е дружеството "Трейшън строй", като е публикувано споразумение между обединението и фирмата. Тя е с крайни собственици Тихомир Трендафилов и синът му Ивайло Трендафилов. Според Търговския регистър основната дейност на фирмата е отдаване на автомобили на лизинг, а иначе се занимава и с проектиране и строителство, внедряване на нестандартни технологии и консултиране в сферата на строителството, добив на инертни материали и др.

Тихомир Трендафилов е адвокат, бил е почетен консул на Казахстан в Пловдив, като въпросното консулство е открито през 2011 г. в присъствието на бившия премиер Бойко Борисов. Неговият син Ивайло Трендафилов пък е 31-годишният изпълнителен директор на "Ромпетрол България" от 2019 г. Компанията е част от групата KazMunayGaz International, собственост на казахстанската държавна петролна газова компания.

Кога ще пътуваме бързо към Сърбия

По договор срокът за строителството на тези 16 км от магистрала "Европа" от Сливница до София е 660 дни или 22 месеца.

Строителството обаче няма как да започне засега, тъй като в момента върви обществена поръчка за строителния надзор. В нея в началото на януари 2022 г. са били събрани девет оферти, но предстои да бъдат отворени ценовите им предложения и да бъде избран изпълнител.

Финансирането ще е по европейската оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" в почти приключващия програмен период 2014 - 2021 г. През ноември 2021 г. АПИ е избрала консултантската фирма "Инфрапроект консулт", която трябва да да подготви документите за кандидатстване за европейски средства за общо 33 км от магистрала "Европа" от София до Белград.

В момента се изгражда 14.5-километровата отсечка от ГКПП Калотина до Драгоман, а 17 км участък от Драгоман до Сливница е готов.

*Текстът е коригиран на 25 януари 2022 г. в 10.03 часа.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ujr16430612021099396 avatar :-|
    Стефан Пехливанов
    • + 1

    Само дето финансирането е по сегашната програма "Транспорт" 2014-2020,а не по новата такава 2021-2027-ма...оправете си текста,защото написаното не е вярно ..до 2023-та година може да се строят обекти по сегашната програма....

    Нередност?
Нов коментар