🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пловдив остана без транспорт от и до летището

От 7 февруари няма организиран транспорт до терминала и няма яснота кога ще бъде възстановен, въпреки че средно на ден има между 2 и 3 полета

Построеният през 2009 г. нов терминал на летище Пловдив е недостъпен с обществен транспорт
Построеният през 2009 г. нов терминал на летище Пловдив е недостъпен с обществен транспорт
Построеният през 2009 г. нов терминал на летище Пловдив е недостъпен с обществен транспорт    ©  Цветелина Белутова
Построеният през 2009 г. нов терминал на летище Пловдив е недостъпен с обществен транспорт    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Абсурдната ситуация на летище "Пловдив" стигна своя логичен край и вече над седмица пристигащите и заминаващите от терминала нямат наземен транспорт до него. Договорът с досегашния превозвач "Софмаг" беше в сила до 6 февруари и от летището не пожелаха да го преподпишат поради неудовлетвореност от услугата. Според сегашния директор на летището край село Крумово Пламен Спасов до този момент не може да се каже, че пътниците са използвали активно услугите на превозвача. Самият Спасов е директор от съвсем скоро и заради спешната ситуация имаше среща между него, областния управител и двете общини Пловдив и Родопи миналия месец, на която обаче нищо не се реши.

Краят на договора остави аерогарата без опции.

От администрацията са започнали преговори с транспортни фирми, като първата, с която е проведен разговор, е предложила цена на билет 2.5 лв. за маршрут, започващ от автогара "Родопи" и завършващ на терминала на летище Пловдив. Автобусите биха били съобразени с разписанието на полетите на летището - преди и след тях. Според директора Спасов в момента се уточнява дали правно може да бъде подписан директен договор, или е необходимо да се минава по реда на Закона за обществените поръчки. Вторият вариант обрича пътуващите на още месеци без транспорт.

Паралелно с това община Пловдив работи по организирането на директна линия отново по същия маршрут, но като част от транспортната схема на общината. Тя вече е изискала от управата на "Летище Пловдив" разписанието на полетите на седмична база, за да бъде съобразена тази линия с тях. От провелата се на 2 февруари среща при областния управител Йордан Иванов стана ясно, че такава линия би била възможна най-рано след около два месеца.

Според Спасов първата линия ще бъде спряна след пускането на тази, организирана от общината. Изобщо обаче не е ясно за колко време ще успее да бъде договорена извънредната услуга, нито какви ще са разходите на летището за нея.

Алтернативите

В момента на летище Пловдив кацат между 2 и 3 полета дневно. Докато една от двете планирани линии не заработи, заминаващите и пристигащите пътници нямат много опции за транспорт.

Едната, естествено, е собствен транспорт. Според Спасов около 70-75% от пътниците са от областта и те задължително трябва да предвидят такъв. Според ценоразписа на летището паркингът на летище Пловдив побира до 70 места и струва от 15 лева на ден до 40 лева на седмица.

Друг вариант е такси. Спасов сподели, че няма ограничения и всички таксиметрови компании имат достъп до паркинга на летището. В Пловдив, а и в съседния Асеновград има няколко таксиметрови компании, които са на разположение на пътниците на летището. Управата на летището не би искала да ограничава компаниите и да избира само една, която да има достъп до паркинга за пътници, но Спасов сподели, че към този момент се наблюдава неприятната гледка шофьори да причакват пътниците по входовете на терминала и да ги "уговарят" да използват точно техните услуги. Според него решението е да има стоянка с ред на качване на пътниците.

Трети вариант е да се заяви кола под наем. Към този момент варненската Top Rent-A-Car предлага заявяване на автомобил, който да очаква пристигащия пътник директно на летището, като според сайта на компанията е възможно и наемането и оставяне на летището.

Друг евентуален вариант биха били услугите за споделено пътуване SPARK, които стъпиха в Пловдив през миналия май. Те обаче нямат отворена зона за освобождаване на терминала. Директорът изяви готовност за преговори при интерес, какъвто до момента не е проявяван от компанията.

Още срещи

След срещата на 2 февруари в областната администрация бе предвидено, че ще се състои нова през изминалата седмица, на която да се дискутира бъдещото развитие на летището и функционирането на сдружението на общините.

Такава не се е състояла, но областният управител на Пловдив Йордан Иванов е посетил летище Пловдив и се е запознал с работата му. "Капитал "се свърза с него и разбра, че въпросната среща ще бъде оповестена тази седмица.
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cose avatar :-|
    cose
    • - 8
    • + 3

    Много неща не са наред на това кретащо летище, а е глътнало поне 100 милиона лева последните 10 години.
    Близостта просто до международното летище на София го обрича на маргиналност.
    Далеч по-добре би било да се развие истинско летище в средата на България с дори и сега осигурен градски транспорт като летище Стара Загора.

    Нередност?
  • 2
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 4
    • + 2

    Първа "победа" на Обласният управител от ДБ на Пловдив. Лесно е да се говори и критикува в общинският парламент, но когато трябват реални действия сте пълна нула, дори две. Точно като лидера им!

    Нередност?
  • 3
    rso38392858 avatar :-|
    Boyko Botev
    • + 5

    На 2,5 км има спирка на влака на Линията Пловдив – Асеновград, която е изключително редовна. Значи взимат един бус или рейс, слагат му един голят надпис - трансфер до влак; един човек шофира на щат и готово. Пък може и да се дублира като социална придобивка от служителите сутрин и вечер да ги кара чак до Пловдив. 2. Ред при такситата задължително.

    Нередност?
  • 4
    aussie avatar :-P
    aussie
    • - 1
    • + 1

    Егати абсурда, на летище да няма масов транспорт. Уелкъм.

    Нередност?
  • 7
    ulj201052416 avatar :-P
    ulj201052416
    • - 1
    • + 2

    Не обръщайте внимание на заядливите постове на потребител cose, от този и от още няколко, даже има и новорегистрирани от сега профили, той спами от над 20 години.
    Вижте му цялата история тук...няма такъв образ, сам си е описал всичко с ъпдайт от съвсем скоро:
    https://www.ruseonline.info/smf/general-talk/moeto-etae-met-a-ee-kak-aa- 'oata'/

    Нередност?
Нов коментар