🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Защо летището до Пловдив е слабо и какво да се прави

Редовни полети се извършват единствено до Лондон от Wizz Air и Ryanair и до Манчестър

Докато държавата подготвя нова концесия, полетите до втория по големина град в страната намаляват въпреки обещанията за нови
Докато държавата подготвя нова концесия, полетите до втория по големина град в страната намаляват въпреки обещанията за нови
Докато държавата подготвя нова концесия, полетите до втория по големина град в страната намаляват въпреки обещанията за нови    ©  Димитър Марков
Докато държавата подготвя нова концесия, полетите до втория по големина град в страната намаляват въпреки обещанията за нови    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Управляващите летището на втория по големина град се опитват да го представят като развиващо се, но числата не го доказват.
  • Полетите до различните дестинации отпадат
  • Според данните на ГВА спадът в броя на пътниците за 2023 г. е близо 20%.

Все по-малко полети и липса на концепция как да се привлекат още на летището до Пловдив. Това е обобщението от проведената среща-дискусия по инициатива на министъра на туризма Зарица Динкова на 19 януари за възможностите пред Тракийски туристически регион. Самата Динкова не присъства, но на срещата бяха представители на 17 от 35-те общини в региона, както и представители на учебни заведения, музеи, компании и винопроизводители.

Сред участниците беше и Дойчин Ангелов, председател на съвета на директорите на държавното летище Пловдив заедно с целия търговски и маркетинг отдел на дружеството. Те представиха Фонда за развитие на летище Пловдив (общините внасят суми, които се разпределят към нискотарифни компании, за да ги стимулират да летят до града - бел. авт.) и повече общини да се присъединят. "От различни гледни точки работим за едно и също нещо и е крайно време да работим по начин, по който да се получи синергия и тази синергия да доведе туристи. Ние знаем как да се случи и сме го правили и ще ви предложим да го правим заедно", коментира Ангелов.

По време на презентацията си от екипа на летището изтъкнаха, че разполагат с терминал с потенциал за обслужване на 1 млн. пътници годишно, като през последните 2 години от летището отчитат значителен ръст до 230 хил. пътници годишно.

Пламен Панов, зам.-кмет по културата в община Пловдив, изтъкна, че от летището не предоставят ценни данни на общините като профила на пътниците, колко от тях идват в Пловдив и колко са туристи. Той напомни, че линията на Ryanair между Пловдив и Лондон се използва най-вече от български работници в чужбина, а не от туристи. "В последния управленски мандат ние много се опитвахме да получаваме информация и това е едно от нещата, за които ще пледирам през този мандат", коментира Панов. "Повече прозрачност от гледна точка на тези данни, които са ни важни, когато ние маркетираме дестинацията - това е нещо, с което много се надяваме новият екип да ни окаже съдействие."

Панов добави също, че не е ясно колко от туристите в Пловдив идват през летище Пловдив и колко през летище София, както и че има и отрицателна тенденция самолетни линии да стартират, след което да изчезват. Зам.-кметът отправи критика и към визуалната идентичност на летището. "Също така е добре, когато човек кацне на летище Пловдив, да вижда по-малко казина (визира реклами на терминала - бел. ред.), защото регионът на Пловдив е богат не толкова на казина, колкото на културно наследство." Панов добави, че през лятото екипът му е опитал да проведе среща с представителите на летището и да предложи ребрандиране с реклама през годишната програма на общината за развитие на туризма, но никой не ги е посрещнал на летището, въпреки че предварително са предупредили за посещението.

Към критиките се включи и Милена Желева, зам.-кмет по културата в община Стара Загора. Тя изтъкна, че летище Пловдив не предлага достатъчно привлекателна оферта, с която да убеди Стара Загора да се присъедини към фонда. "За мен е по-важно летище Пловдив да бъде атрактивно и да ви кажа, ако подобна презентация някъде другаде представяте, ами не я представяйте", коментира Желева. Тя подчерта, че данните и статистиката за профила на пътниците са много важни за общините, а летището не предоставя такава информация. "За да бъдете атрактивни за община като Стара Загора, трябва да ни предложите нещо, с което да ни привлечете, защото ние на близко разстояние имаме и летище Бургас", коментира Желева.

Празни обещания и Великобритания

Първите полети от и до Пловдив започват преди почти 100 години, когато през 1928 г. е осъществен пробен такъв по направление София-Пловдив-Ямбол-Бургас. През годините летището край втория по големина български град се мести на няколко пъти и се извършват различни международни и вътрешни полети. За начална точка на летоброенето в новата му история може да се посочи 2010 г., когато на терминала край пловдивското село Крумово започва своите полети от и до Лондон ирландската нискотарифна компания Ryanair.

В годините след това за кратко има полети до Франкфурт, Брюксел, Милано (Бергамо), Дъблин, Мюнхен (Меминген), Истанбул, Тел Авив и Дортмунд. В момента редовни полети се извършват единствено до лондонските летища "Лутън" (Wizz Air) и "Станстед" (Ryanair), както и по зимната сезонна линия до Манчестър. Наред с това летище Пловдив обслужва чартърни полети, но те са основно до Турция.

През последните почти две години изпълнителният директор Красимир Пешев и председателят на съвета на директорите Дойчин Ангелов многократно разказват пред различни местни медии, че се водят преговори с Ryanair и Wizz Air с цел да се разкрият нови линии до и от Града под тепетата. С първата се разговаряло за възстановяване на полетите до Милано, Брюксел, Франкфурт, както и неслучил се до Барселона. С унгарската пък се споменават откриване на линии до Виена, Рим и Варшава, а откакто през 2023 г. бяха спрени полетите ѝ до Мюнхен и Дортмунд, тяхното стартиране отново.

Постоянно се обяснява как ръководството на летището участва на международни форуми, където преговарят и преговарят с авиокомпании, но пловдивчани така и не виждат резултат от тези срещи. Надежда има единствено за възстановяване на просъществувалата едва четири месеца линия от и до Истанбул, която бе чакана почти десетилетие, но стартира в много неподходящ момент миналата година, малко след опустошителното земетресение от 6 февруари в южната ни съседка.

(Не)точни данни

Според ръководството на летище Пловдив за 2023 г. обработените пътници са около 230 хил. Това обаче се приближава по-скоро до официалните данни за 2022 г. Тогава според публикуваната на сайта на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" статистика пътниците са били почти 222 хил., а за миналата година те са с над 17% по-малко, или около 184 хил.

И това е напълно нормално, след като през 2023 г. бяха прекратени полетите до Дъблин, Мюнхен и Дортмунд, а тези до Истанбул не просъществуваха дълго. Увеличението двойно на пътниците от чартърни полети (18 хил.) способства общият брой да не е още по-нисък.

Навярно сегашното ръководство на аеропорта се опитва да представи работата си на ниво и да внуши, че летище Пловдив е привлекателно и перспективно. За последното можем да се съгласим с няколко условности, но истината е, че с говорене и празни обещания международно летище не може да бъде развивано. За "желанието" на управа и община да превърнат летище Пловдив в работещо говори и не особено удобният и евтин транспорт до него.