🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Абсурдът с летище Пловдив: повече пътници, никакъв наземен транспорт

След 6 февруари пристигащите по въздух ще останат без транспорт до града, въпреки че тази година се очаква пътникопотокът да се утрои

Кацащите на летището са поставени пред възможността да трябва изцяло сами да си организират транспорт до града
Кацащите на летището са поставени пред възможността да трябва изцяло сами да си организират транспорт до града
Кацащите на летището са поставени пред възможността да трябва изцяло сами да си организират транспорт до града    ©  Цветелина Белутова
Кацащите на летището са поставени пред възможността да трябва изцяло сами да си организират транспорт до града    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

След като години наред не може да бъде дадено на концесия и общините около него спорят за това кой да се грижи за летище Пловдив, сега то е напът да изпадне в абсурдната ситуация да остане съвсем без транспорт от и до терминала.

Причината - договорът на досегашния превозвач изтича на 6 февруари 2022 г. и никой не е предприел действия, за да го преподпише или да намери нов превозвач. Самата досегашна транспортна услуга е странна като формат, не отговаря на идеята на развиващ се град за нормална връзка с летището му и има бърза нужда от промяна.

Община Пловдив има идея как да го промени, но се бави, ръководството на летището очевидно не е влязло в координация с местните власти и така в хаоса терминалът ще остане съвсем без превоз. Това е само един от многото проблеми на това летище, което продължава да се лута безпризорно в пространството между държава и общини.

Случващото се е още по-странно предвид надеждите, които Пловдив възлага на въздушния си вход: тази година има троен ръст на полетите и очакваните пътници - около 160 хил. души, както и на 13 полета на седмица.

Спешна среща

На 2 февруари новият областен управител на област Пловдив Йордан Иванов е организирал среща, на която са присъствали още новият изпълнителен директор на "Летище Пловдив" Пламен Спасов, зам.-кметът по транспорт на община Пловдив Тодор Чонов и кметът на съседната община Родопи Павел Михайлов.

Иванов казва, че седмица по-рано му е докладвано за изтичащия договор и незабавно е изискал да се проведе среща, на която да се намери решение на проблема. Според него управата на държавното летище е трябвало да предприеме необходимите мерки навреме, но това не е направено.

Според новия областен управител това е необяснимо - договорът е сключен именно с "Летище Пловдив" ЕАД и директорът е следвало да реши дали да преподпише с досегашния превозвач, или да потърси нов. Очевидно обаче през изминалата година не се е стигнало до това: Пламен Спасов, който преди беше кмет на община Родопи и член на борда на летището, пое аерогарата през октомври, след като тя смени трима директори за 2021 г.

Кацнете в Пловдив, елате в Банско

По думите на директора на летището договорът с фирмата е за автобуси и индивидуално превозване на пътници от летището. На срещата в областната управа е станало ясно, че сегашният превозвач е сключил договор с подизпълнител, който от своя страна не е спазвал стриктно курсовете си.

Изтичащият на 6 февруари договор е със софийската "Софмаг" за осъществяване на трансферни превози до центъра на града или до Банско. Не става ясно защо само тези две дестинации (а Пампорово например не присъства), а от сайта ѝ се разбира, че услугата, която предоставя за пловдивското летище, е само извеждаща, тоест можете да заявите трансфер единствено от летището, но не и към него. Как хората стигат до летището явно е проблем на самите пътници.

Другото ограничение е, че няма възможност да заявите крайна точка, различна от вече посочените две. "Капитал" потърси фирмата за коментар, но на обявения на сайта им телефон за 24/7 часа обслужване не отговори никой.

Линията Пловдив - летище

Пловдив: тъй близък, тъй далечен

Проблемът с транспорта до това летище е стар. Тъй като то се намира в друга община, Пловдив трябва да дели разходите и организацията на автобусна линия с община Родопи. Това през годините винаги е било сложно и решение почти никога не е намирано.

През 2015 г. беше пусната маршрутна линия, която не просъществува дълго. През 2017 г. се заговори за "шатъл" бусове до града, но това така и не се случи. Таксиметровият превоз до града пък (разбираемо в тази ситуация) струва понякога повече от самолетните билети.

На срещата сега новият изпълнителен директор на "Летище Пловдив" Пламен Спасов е заявил готовност да се проведат разговори с основни транспортни компании, от които да се избере евентуален нов превозвач. Дотогава летището само ще организира извозването на пътниците до и от терминала чрез автобуси. Не е ясно обаче колко време ще отнеме подобно споразумение и каква форма ще има.

Още вчера Спасов е имал телефонен разговор с една от таксиметровите фирми в Пловдив, които може да започнат да извършват трансферите между летището и града. Уговорката ще бъде тяхната фирма да е единствената, която да има позволение за стоянка на летището.

Планираната от общината линия трябва да свърже автогара "Родопи" с терминала, но според Йордан Иванов тя ще може да стартира едва след 2 месеца - поне толкова ще отнеме да бъде организирана промяната в транспортната схема, която засяга две общини - Родопи и Пловдив. Идеята на общината е тази линия да е съобразена с часовете на пристигащите и заминаващите полети на летище Пловдив.

Областният управител предлага общинската линия да обслужва и село Крумово, което се намира до самото летище. За целта е необходимо да се реновира отсечка от около 500 метра, която свързва терминала и населеното място.

Предложението му е линията да тръгва от Пловдив, да преминава и обслужва новопостроените платна на Асеновградско шосе, да отбива на кръговото кръстовище при Крумово и от там по евентуално реновираната отсечка да стига до летището. Така тази линия би могла да прерасне в постоянна и да има постоянен пътникопоток и извън часовете на полетите.

Пътниците

А нова линия ще трябва - не само защото предишният транспорт е със странно разписание и формат. През 2022 г. се очакват много повече пътници, които да преминат през летище Пловдив. По данни на изпълнителния директор на летището те ще са около 160 хил. души за цялата година. За сравнение - през 2021г. са били малко над 38 хил.

На седмична база полетите са 12 (от април - 13) - 2 до Лутън Лондон (от април ще са по 3), 2 до Дортмунд и 2 до Меминген (през февруари този във вторник е канселиран) на Wizz Air; 2 до Дъблин и 4 до Станстед Лондон на Ryanair.

Мракът на входа на Пловдив

На провелата се среща е станало ясно, че транспортът изобщо не е единственият проблем на летището. Осветлението по отсечката, която го свързва с ремонтираното Асеновградско шосе, не работи от неопределено време. Причината - откраднат проводник. Според директора на летището осветлението не работи през последните 10 години. Той лично е на този пост от октомври 2021г. и оттогава заедно с Областно пътно управление са положили маркировка на тази отсечка.

Областният управител е поискал проверка и доклад от Областно пътно управление за проблема. Тепърва ще се търси друго решение - Спасов има предложение да се използва соларно осветление.

На срещата при областния управител на Пловдив са обсъдени и причините сдружението "Фонд за развитие на летище Пловдив - Южната врата на България", което има за цел рекламирането на полетите от и до летище Пловдив и подпомагане на транспорта до него, да не работи.

Оказва се, че то не извършва дейност, тъй като в Търговския регистър не са извършени необходимите промени на представителите на отделните общини, а това съответно са кметовете им. Последните местни избори в страната бяха през есента на 2019 г.

По думите на Иванов друг проблем със сдружението е, че не са вписани всички общини. При проверка в Търговския регистър към дата 2 февруари трите членуващи общини са община Пловдив (с непроменен представител, а именно Иван Тотев), община Родопи и община Чепеларе.

Още полети?

Директорът на летището Спасов обясни пред "Капитал", че се работи за увеличаването на полетите до и от летище Пловдив, но не пожела да разкрие какви преговори се водят към този момент. Според него увеличението в пътникопотока е "осезаемо и ще е устойчиво" за в бъдеще. За целта през следващата седмица при областния управител ще има нова среща, на която ще се дискутира бъдещето развитие на летището и функционирането на сдружението на общините.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • - 1
    • + 7

    Държавата е лош стопанин - колко пъти ще се уверяваме в това! Май и пловдивското летище ще последва съдбата на софийското - нарочно всичко се съсипва, за да може потенциалните стратегически кандидати да бъдат отблъснати, и след това летището да бъде подарено на "наши хора". Обаче тези, които нарочно го съсипват (в случая, общината и държавата) си правят мечешка услуга сами на себе си, защото от едно лошо работещо летище страда цялата икономика на града и региона.

    Нередност?
  • 2
    cco01538589 avatar :-|
    Jordan Karamalakov
    • - 1
    • + 4

    Очевидно тази история е отражение на основния проблем: хубаво е да имаме услуга, но друг да плаща. Ако Община Пловдив иска това летище да се развива, то тя да си влезе в ролята.
    В качеството си на държавно Летище Пловдив прахосва средства на данъкоплатците, а концесионирането явно няма как да стане. Да, това е дълговременен проблем на национално и регионално равнище, но рано или късно той трябва да се реши.

    Нередност?
  • 3
    b0b069 avatar :-|
    Toni Bonboni
    • - 1

    Пловдив е най-малоумният град в България. Няма толкова хиенска оправда последните 20г. По зле от катун е

    Нередност?
Нов коментар