🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пловдив все пак може да има обществен транспорт до летището

Пловдив е все по-близо до това да разполага отново с директен обществен транспорт до летището край с. Крумово

Летище Пловдив обслужва по 12 полета на седмица
Летище Пловдив обслужва по 12 полета на седмица
Летище Пловдив обслужва по 12 полета на седмица    ©  Надежда Чипева
Летище Пловдив обслужва по 12 полета на седмица    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

След като в началото на февруари Пловдив остана без транспорт до летището си, през последните дни са проведени няколко срещи между новия областен управител Йордан Иванов, директора на летището Пламен Спасов и местни транспортни фирми, които биха могли да започнат да извършват превози до и от летището.

Спасов сподели пред "Капитал", че е възможно подписването на договор с асеновградска транспортна фирма "Комексмаш - Васил Пиронков" за осъществяване на шатъл превози от площада пред Централна гара в Пловдив до летището и обратно. Формата и условията по него обаче все още не са изчистени.

Първоначално е имало преговори с пловдивската "Хеброс бус" на Веселин Дошков, но идеята е била маршрутът на шатъла да е с няколко спирки из града, което по думите на Спасов не е допаднало на областния управител Йордан Иванов. Според него такава линия би пречила на превозвачите, които обслужват вътрешноградските линии, тъй като може да "обира" пътниците им. Именно Иванов е свързал директора на летището с Васил Пиронков, собственик на "Комексмаш - Васил Пиронков" и строителната "Виктория инвестмънт - ВИП".

Наред с този шатъл община Пловдив предвижда да реализира своя линия до летище Пловдив, която от своя страна да обслужва няколко спирки по новопостроените локални платна на Асеновградско шосе. За нея също все още няма срок за стартиране.

Идеята

След разговорите между Спасов и Пиронков е решено, че бъдещия шатъл трябва да е с начална точка Централна гара в Пловдив и да отвежда пътниците директно до летището, без междинни спирки. Разчетите показват, че билетът би струвал 4 лв. (за сравнение просъществувалата за 10 дни през 2017 г. маршрутна линия до летището бе с цена 5 лв.), а разписанието ще бъде съобразено с полетите на летището - ще отвежда пътниците около 2 часа преди всеки полет, а след обработването и на последния пристигнал пътник (или при запълване), ще потегля обратно към града.

Пламен Спасов не може все още да каже със сигурност колко голямо и колко местно ще бъде превозното средство, с което ще се транспортират пътниците, нито точно по какъв начин ще се организира - дали ще има предварително заявяване на място, или ще е на принципа "първи по ред - първи по право". Според Спасов масово (около 70-75%) пътниците на пловдивското летище ползват собствен транспорт и не биха разчитали на транспорт директно до града под тепетата. Но това може да е от полза за чуждестранните туристи.

Справка в сайта на летище Пловдив показва, че полетите на седмица към този момент са общо 12 - 6 на Wizz Air и 6 на Ryanair, a очакваните пътници за годината са над 160 хил.

Тъй като има неясноти около процедурата по подписването на такъв контракт на въпроса дали все пак "Летище Пловдив" може да се договаря директно с транспортна фирма, без да прави обществена поръчка, Спасов отговори, че в момента юристите на транспортната фирма и летището уточняват в каква форма и по какъв начин да се сключи договорът между двете страни. Според него ще бъде "услуга за наемане на МПС с шофьор" и ще се издават касови бонове с касов апарат на терминала, а средствата ще се превеждат след това на дружеството на инж. Пиронков. "Заобикалянето" на Закона за обществените поръчки било с цел да се спестят предвидените в него срокове и услугата да стартира максимално по-скоро, за да имат пътниците алтернативен транспорт до и от летището. Но реално има риск да се плати много повече за една и съща услуга, както и част от средствата да се връщат при възложителя.

"Комексмаш" и Пиронков

Фирмата е основана през далечната 1990 г. и оттогава развива вътрешна и международна транспортна дейност. За кратко през 2017 г. неговата компания е осъществявала маршрутната линия между Пловдив и летището.

Интересен факт, посочен отново на сайта ѝ, е, че фирмата разполага с около 32 хил. кв.м търговска площ около летище Пловдив.

Приходите за 2020 г. на компанията са в размер на 899 хил. лв., което е с около 160 хил. повече от предкризисната 2019 г.

Пиронков има и друг бизнес - строителната "Виктория инвестмънт - ВИП", която е с оборот от 507 хил. лв за 2020 г.

Като говорим за летище Пловдив

Още през през 2010 г. бе създаден "Фонд за развитие на летище Пловдив - Южната врата на България", който трябваше да подпомага финансово авиопревозвачите, които от своя страна да рекламират Пловдив и областта като привлекателна дестинация. Средствата във фонда се внасят под формата на годишна такса в размер на 0.5 лв. на жител от всяка от участващите общини - Пловдив, Родопи и Чепеларе.

Дейността на този фонд обаче не върви през последните години. Сега се очаква областната администрация да се свърже с трите общини, които от своя страна трябва да сменят представителите си в него, тъй като все още в регистъра фигурират предходните кметове.

Към този момент единствената новост от полети на летището е увеличаването на полетите до Лондон (Лутън) на Wizz Air - от април ще се изпълняват три пъти седмично, с което полетите общо стават 13 на седмица.

По думите на Спасов заетостта на самолетите е близо 100%, като заради пандемията има по няколко отказали се пътници от всеки полет.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gmi16467076701106107 avatar :-|
    Stephan Gueorguiev Kassandrov
    • + 2

    Ако може ли автобусна линия 29 от фирма Хеброс бус например: кв. Христо Смирненски - Централна гара - ж.к. Тракия вече различно ново движение към Асеновградско шосе - спирка завод метал тръгва до последна спирка летище Пловдив и обратно същото маршрутно, ако решение може или не може под въпрос.

    Нередност?
Нов коментар