🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Държавата се глоби сама за незаконно строителство на "Хемус"

"Автомагистрали" и частните ѝ партньори са с 55 хил. лв. санкции, но те все още не са в сила, защото постановленията на ДНСК се обжалват

Незаконното строителство на "Хемус" е един от многото проблеми, свързани с изграждането на магистралата.
Незаконното строителство на "Хемус" е един от многото проблеми, свързани с изграждането на магистралата.
Незаконното строителство на "Хемус" е един от многото проблеми, свързани с изграждането на магистралата.    ©  Надежда Чипева
Незаконното строителство на "Хемус" е един от многото проблеми, свързани с изграждането на магистралата.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • ДНСК е глобила няколко фирми със символични суми за изграждане на "Хемус" преди разрешение за строеж.
  • Компаниите обжалват, така че наказани още няма.
  • Служебният регионален министър иска тези строежи да се узаконят частично и строителството да продължи от там, където е спряно.

*Статията е обновена в 8:00 на 26 април 2023 г.

Пет строителни фирми, включително държавната "Автомагистрали", са глобени за общо 55 хил. лв. за строителство на лотове 4 и 5 от магистрала "Хемус". За тези лотове са изплатени 212 млн. лв. аванси, така че глобите са незначително малки.

Реално компаниите са извършвали строителни дейности, без да имат разрешение за строеж. Парадоксално е, че именно държавно дружество е нарушило закона и е глобено за това. "Автомагистрали" е официалният изпълнител на изграждането на "Хемус", тъй като тя има директни договори с пътната агенция. Фирмата обаче ползва частни фирми за подизпълнители, макар че инхаус процедурата, по която сключи договор с Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), не позволява такива.

"Издадените от ДНСК 11 броя наказателни постановления за установеното незаконно строителство в участъци 4 и 5 от АМ "Хемус" са обжалвани по съдебен ред, като към настоящия момент няма постановени съдебни решения по същите и наказателните постановления не са влезли в сила", коментираха писмено от строителната дирекция за "Капитал".

Кои са санкционираните

Освен държавната "Автомагистрали" сред глобените компании са АБ, "Парсек груп", "Автомагистрали Хемус" (с ново име "Витез проспект") и "Водно строителство", отговориха от ДНСК. Тези четири фирми имат договори с държавното дружество за работа по участъци 4 и 5. "Автомагистрали" подписа ключовите големи договори за 3.3 млрд. лв. с ДДС с АПИ съответно през 2018 и 2019 г.

ДНСК посочи и строителната фирма "Водно строителство - Благоевград", собственост на Виктор Велев, управителя на "Грома холд" (със старо име "Агромах"). От компанията обаче отговориха, че на 12 април 2023 г. са получили заповеди на РДНСК-Ловеч за прекратяване на две образувани административни производства - едното по реда на чл. 225, ал. 1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) за премахване на строеж на АМ "Хемус", а другото по реда на чл. 224, ал. 5 от ЗУТ за констатиран незаконен строеж - и двете на лот 5. В писмените си отговори от дружеството подчертаха, че не извършват строителство на "Хемус", а са "доставчик на материали".

"В този смисъл на "Водно строителство - Благоевград" не са възлагани строителни дейности на лот 5 от АМ Хемус и компанията не е изпълнявала такива. Няма и влязло в сила съдебно решение, което да уличава компанията в каквито и да е незаконни дейности", коментираха от там.

В неофициални разговори със строителния сектор обаче неведнъж е ставало ясно, че строителните фирми с договори за наем на техника и доставки на материали реално строят.

Бончо Бонев, съсобственик на "Парсек груп", обясни пред "Капитал", че са обжалвали глобата пред ДНСК. Той сподели притеснение, че подобни глоби може да послужат като основание за отстраняване на фирмата от състезание за обществени поръчки, макар да не е посочено още изрично в чл. 55 от Закона за обществени поръчки.

По думите му фирмата е изпълнявала изкопни дейности, подравняване, отнемане на хумус и за това са глобите. Законът за устройство на територията е направен по-скоро за т.нар. високо строителство (сгради), отколкото за линейно (пътища), заради което е въпрос на тълкуване за кои дейности са необходими разрешителни за строеж и кои може да се правят предварително, коментираха експерти пред "Капитал".

Още през 2020 г. се виждаше, че там се изсичат дървета и се правят временни пътища, преди да има разрешение. Тогава "Капитал" разказа как видеа в Youtube, снимани с дрон, показваха, че в лот 3 се извършват дейности на ранен етап - изсичане на дървета, изграждане на временни пътища. Независим експерт потвърди наблюденията. Самите "Автомагистрали" казаха, че се изграждат временни пътища там. "Не може да изкопаеш тонове хумусен слой и да отсечеш хиляди дървета преди разрешение за строеж", коментира източник, който се занимава със строителен надзор, като уточнява, че наистина това са ранни стъпки в строителството

По неофициална информация на "Капитал" на лотове 4 и 5 има изградени мостове и изобщо са изпълнявани дейности, които са доста по-очевидно забранени преди разрешението за строеж.

Компанията "Витез проспект" до миналото лято се казваше "Автомагистрали Хемус". От там отказаха да отговорят на въпросите в какъв размер е глобата им и какви дейности са изпълнявани и съответно за какво са глобени. Само потвърдиха, че са обжалвали глобата и до приключване на производството се възползват от правото си да не коментират. Действителният собственик на компанията е Райчо Котов, адвокат, чието име се появи и около разследването на "Биволъ" "Джи Пи гейт". До 2018 г. Котов е вписвал документите, свързани със строителната фирма в Търговския регистър. Има и други косвени знаци, които сочат за връзка с "Джи Пи груп".

Среди другите глобени компании са хасковската АБ, която в бранша се свързваше с депутата от ДПС Делян Пеевски, а сега индиректни знаци намекват, че влияние върху нея има бизнесменът Велико Желев.

Представители на АБ и не отговориха на "Капитал" преди публикуването на текста.

Беззаконие в асфалта

В началото на януари 2023 г. служебният регионален министър Иван Шишков и негови колеги от регионалното министерство направиха презентация, посветена на незаконното строителство при държавни инфраструктурни обекти.

От нея стана ясно, че 5.3 км път от лот 4 са изградени без одобрени проекти и без издадено разрешение за строеж, и то до етап полагане и валиране на настилка от трошен камък заедно с водостоци под него и трите подлеза. На още 2 км са били извършени изкопни работи и се изграждат още три водостока. На още близо 9.3 км е било извършено отнемане на хумусния слой. На лот 5 пък без одобрени проекти и без издадено разрешение за строеж са извършени изкопни работи на 1.25 км. На още 7.15 км е отнет хумусният слой.

Именно отсечките 4 и 5 от "Хемус" са едни от най-проблемните от магистралата заради въпросното незаконно строителство. Шишков предложи промени в закона, с които подобно инфраструктурно строителство да се приеме за търпимо. "Това не е амнистия, а процедура, по която да се проверят незаконните строителни обекти и ако отговорят на съответните норми, да бъдат обявени за търпими", подчерта тогава министърът.

Идеята не беше приета добре от депутати и експерти, тъй като може да отвори кутията на Пандора за узаконяване на проблемни строежи.