🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Незаконните строежи по "Хемус" стават "търпими" с промяна в закона

Новите текстове в Закона за устройството на територията са внесени от регионалния министър в парламента и ще се обсъждат от депутатите

От волята на народните представители зависи сега дали ще бъдат приети предложените от МРРБ и министър Шишков промени в ЗУТ и ще се узаконят строежите по магистрала "Хемсу"
От волята на народните представители зависи сега дали ще бъдат приети предложените от МРРБ и министър Шишков промени в ЗУТ и ще се узаконят строежите по магистрала "Хемсу"
От волята на народните представители зависи сега дали ще бъдат приети предложените от МРРБ и министър Шишков промени в ЗУТ и ще се узаконят строежите по магистрала "Хемсу"    ©  Цветелина Белутова
От волята на народните представители зависи сега дали ще бъдат приети предложените от МРРБ и министър Шишков промени в ЗУТ и ще се узаконят строежите по магистрала "Хемсу"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Капитал Право Капитал Право

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си

Темата накратко
  • Основните промени са насочени към възможността за узаконяване на проблемните и спрени лот 4 и 5 на "Хемус"
  • Магистралата не може да бъде завършена без да се предприемат конкретни действия в тази посока
  • Държавата e в неловка ситуация, но с най-безболезнено решение на проблема

"Автомагистрала "Хемус" е в парламента", заяви преди няколко дни регионалният министър Иван Шишков пред медиите. А зад думите му стои внесеният в петък в Народното събрание проект за изменение на Закона за устройството на територията (ЗУТ), който трябва да позволи узаконяването на установените незаконни строежи на лотове 4 (обхващащ трасето от пътен възел Плевен до Летница) и 5 (от Летница до Павликени).

Намеренията за предложените промени министърът потвърди още в интервюто си за "Капитал", когато всъщност поясни, че това е единственият начин строителството на магистралата да продължи.

Това е записано сега и в мотивите, които Министерството на регионалното развитие и благоустройството е внесло заедно с предложението за промяна.

"Строежите по естеството си са с предназначение за трайно задоволяване на обществени нужди и са изцяло публична собственост, като голяма част от тях представляват национални обекти и/или обекти с национално значение, както и обекти с първостепенно общинско значение. Поради това със законопроекта се предвижда преходна разпоредба, която да определи необходимите условия за регламентиране статута "търпимост" на горепосочените строежи, в резултат на което същите няма да подлежат на премахване и забрана за ползване" е посочено в мотивите към проекта за изменение.

"Това, което сме предложили, не касае само четвърти и пети лот на магистрала "Хемус", независимо че те са най-емблематични. Предложили сме и възможност за гаранции за това строителство, което ще бъде обследвано и ще бъде констатирано, че отговаря на нормите и може да бъде обявено за търпимо", обяви Иван Шишков по време на последния парламентарен контрол.

Незаконната магистрала

В началото на юли тази година Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК) издаде общо 11 наказателни постановления за установеното незаконно строителство в участъците 4 и 5 от автомагистрала "Хемус".

Дейностите са извършвани без одобрени инвестиционни проекти и без издадено разрешение за строеж, т.е. незаконно. Проверките са констатирали, че се извършват строително-монтажни работи - изкопи, насипи, пътни легла и съоръжения на участъци 4 и 5 на АМ "Хемус", строеж първа категория. Те са извършени и в имоти частна собственост, за които производствата по отчуждаване не са приключили към датата на проверката.

Всъщност началото на установяване на нарушенията беше още през декември 2021 г. и началото на 2022, когато бяха връчени актове за административно нарушение на изпълнителя - държавната "Автомагистрали" и строителните компании, сключили договори за лотове 4 и 5 - "АБ", "Парсек груп", "Автомагистрали Хемус" и "Водно строителство Благоевград".

Но това са само част от скандалите,ь съпътстващи дългогодишното изграждане на автомагистралата. Сагата имаше продължение в изнесените от бившият министър Бойко Рашков данни за изпрани над 60 млн. лева, предназначени за строежа на лот 5. Също през юни той обяви, че част от тях са използвани за строеж на луксозни хотелски комплекси и вилни селища, други изпратени за Дубай.

"Параграф 22"

И в случая с незаконността на строителството по "Хемус" и в този за обявяване на обекта за "търпим" стои държавата. Тя чрез своя орган за контрол (ДНСК) установи незаконосъобразни действия и преустанови строителните дейности по 4 и 5 лот на аутобана. Също държавата, чрез отговорната институция МРРБ и с цел да може все пак да се започне да се строи там, отправи искане към парламента за промени в действащото законодателство по отношение на узаконяването на незаконните обекти.

Смисълът на тези действия е ясен: "Ако установеното не беше обявено за незаконно, означава, че държавата участва в прикриване на незаконни действия" , поясни в интервюто си за "Капитал" министър Шишков". "Ако незаконното строителство продължаваше да бъде прикривано, означава, че държавата продължава да нарушава закона ", посочи още той.

Ако не се предприемат действия към обявяване за търпими на тези и други обекти, то според министър Шишков (и действащото законодателство) те трябва да бъдат съборени. "Тази промяна в закона според мен е най-малкото зло, което държавата може сама да си причини", заяви министърът.

Така всъщност става ясно, че няма друго решение, което да е в полза на държавата и в защита на все пак построеното до този момент освен обявяването на незаконните обекти за търпими.

Още от законопроекта

Другите предложени промени предвиждат изменения в срока за започване на отчуждителните производства за озеленени площи. "Предвиденият с разпоредбата 15-годишен срок е възприет за противоконституционен поради неговата прекомерност" се казва в мотивите към проекта за изменение.

Целта на предложените изменения в този смисъл е да се възстанови балансът на интереси, като се определи справедлив и изпълним срок за обезщетяване на собствениците на имоти, предназначени за обществени нужди.

"По тази причина е предложено да се възстанови общия 5-годишен срок за отчуждаване, установен с приемането на ЗУТ. За начален срок на започване на отчуждителните производства безспорно следва да се приеме моментът на влизане в сила на съответния подробен устройствен план", се уточнява в мотивите.

Все още не е известно кога и дали ще бъде разгледан този законопроект от действащия парламент. Сега от депутатите зависи дали ще одобрят този или сходен текст, за да може все пак да се започнат да се строят и тези участъци на иначе незавършената вече десетилетия магистрала.

Все още няма коментари
Нов коментар