🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Три пътни "подаръка" за Великден: към Сърбия, към Видин и край Бургас

Служебният кабинет пусна половин отсечка от магистралата за Калотина, няколко километра между Ботевград и Мездра и Северния обход на Бургас в посока София

Магистрала София - Калотина    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В последния работен ден преди великденските празници служебните министри откриха две малки пътни отсечки, които сами по себе си са част от по-големи договори.

Става въпрос за:

  • 6.4 км от лота между Драгоман и ГКПП Калотина
  • 7.5 км от пътя Мездра - Ботевград.

Очаква се цялата магистрала от София до сръбската граница да бъде завършена до края на следващата година и така да не бъдат загубени европейските средства за строителството й, съобщи Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

Допълнително Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) - възложителят на тези проекти, съобщи и че се пуска движението по Северния обходен път на Бургас в платното за София.

Посока: Сърбия

"Магистрала "Европа" представлява много проблеми и малко строителство. Започваме да решаваме всички проблеми един по един", каза служебният регионален министър Иван Шишков през ноември. През февруари 2023 г. служебният кабинет даде заявка, че до два месеца ще пусне част от отсечката и сега спази ангажимента си.

Договорът за проектиране и строителство на 14.5 км от магистралата между ГКПП Калотина и пътния възел при Драгоман беше подписан на 15 ноември 2018 г. Изпълнител е консорциумът "Страбаг Бпа" ДЗЗД, в което участват "Щрабаг", "Страбаг Сп.", Полша, и "Битумина Гмбх - България", собственост на австрийско дружество, но свързвано със собственика на "Хидрострой" Велико Желев. Стойността на договора е 137.5 млн. лв. без ДДС, като част от средствата (20 млн. евро) са осигурени от механизма "Свързана Европа".

Изпълнителят беше глобен заради лоша организация на движението преди година. Допълнително по план отсечката трябваше да бъде завършена в срок от две години и четири месеца, или още през 2021 г. Забавянето й обаче се случи по различни причини, някои от които с лоша подготовка на държавата. Например Шишков подчерта, че е липсвал проект за последните около 100 м от магистралата, които трябва да я свържат с граничния пункт на Калотина. "Община Драгоман е одобрила два урегулирани поземлени имота преди границата и сега магистралата не може да се свърже с граничния пункт. За да се реши проблемът, ще трябва среща с община Драгоман и промени в ПУП", каза той в интервю за mediapool.bg в началото на октомври 2022 г.

Друг участък от магистрала "Европа" между Сливница и Драгоман беше пуснат за движение още през 2021 г. и беше построен от ГБС.

Предстои да започне и строителството на последния лот - между Северната скоростна тангента в София и Сливница. Пътната агенция обяви поръчката за последната отсечка от "Европа" през февруари 2021 г., без да има готов подробен устройствен план и без да са приключили отчуждения. Впоследствие беше спечелена от обединение между "ГБС-Инфраструктурно строителство", "Главболгарстрой Интернешънал" и "Обонато Билд" за почти 222.5 млн. лв. без ДДС.

Срокът за изпълнение е 660 дни, или под две години. Строителството би трябвало да започне до три-четири седмици, каза Шишков в четвъртък, цитиран от МРРБ.

Посока: Видин

Пътят между градовете Ботевград и Мездра беше разделен на два лота и беше възложен след открити процедури на две обединения. Отсечката, пусната сега, е част от общо над 19 км, възложени на компаниите "Геострой" и "Пътстрой - 92", част от групата "Геотехмин". Договорът е на стойност близо 160 млн. лв. с ДДС и бе подписан през октомври 2019 г. От двулентов пътят става четирилентов.

Разширяването на пътя от Ботевград до Мездра е част от по-големия проект, който трябва да осигури скоростно трасе до Видин и Дунав мост 2. Другата част от пътя - т.нар. лот 2, е възложен на "Европейски пътища" и "Водно строителство - Благоевград", заедно със словашки партньор. Договорът за лот 2 беше увеличен като срокове и стойност заради лошо планиране, разказа "Капитал" по-рано през 2023 г. В момента там се препроектират пет кръгови кръстовища, за да бъдат изградени на две нива. "В момента сме на финала и предстои одобряване на подробните устройствени планове", допълни министър Шишков.

Друга част, дълга 65 км, е възложена чрез инхаус поръчка на държавната фирма "Автомагистрали".

Пред медии министър Шишков обясни, че се работи по трасето на пътя Видин - Ботевград между Видин и Ружинци. На финален етап след взето от Министерския съвет решение са отчуждителните процедури за необходимите за строителството терени в участъка Ружинци - Монтана. "Законът позволява и има обжалвания на оценките за стойността им. В момента сме в съдебна фаза. Очаквам до края на юни да завършат съдебните дела и след това да можем да дадем фронт за започване строежа в тази част", каза Шишков. Министърът уточни още, че определеното трасе между Монтана и Враца е било неподходящо и затова се проектира наново.

От морето за София

С кратко съобщение пътната агенция съобщи и че от четвъртък се пуска движението по Северния обходен път на Бургас в платното за София. Трасето е с дължина 4.7 км. Трафикът, идващ от Варна и продължаващ в посока София, ще преминава извън центъра на града в посока магистрала "Тракия". Вероятно пътят и в другата посока ще бъде пуснат за движение преди летния сезон.

Пътната агенция сключи договора за обхода в края на лятото на 2020 г. Изпълнител е "Пътстрой Бургас", с ново име "Пътстрой ВДХ", собственост на бизнесмена Велико Желев.

  • Асфалт и розово фламинго: историята за това как израждането на обхода можеше да повлияе негативно върху солниците и Атанасовското езеро

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    epk1515013158546444 avatar :-|
    Венцеслав Ралев
    • - 2
    • + 2

    Магистрали, баце. Ама и магистралите му са както всичко останало.

    Нередност?
  • 2
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi
    • + 1

    Обхода на Бургас още не е отворен цялостно, а трябваше да се случи преди година. Така вече цяла година благославяме едни политици, които спряха плащанията и обекта замръзна по средата - нито новото готово, нито старото изрядно. Ежедневни задръствания, десетки ако не и стотици часове изгубени на хиляди хора заради жалките амбиции на няколко малки душици и тяхната "борба с корупцията"...

    Нередност?
  • 3
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba

    До коментар [#1] от "Венцеслав Ралев":

    Баце го нема, от 2г, Комитова питай :)
    А иначе АМ Черно Море трябва да се почва.
    Колкото по-рано, толкова по-добре :)

    Нередност?
Нов коментар