🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Магистрала от ада: защо "Тракия" е най-опасната в Европа

Тревожните данни за тежки произшествия на магистралата я извеждат на челно място като най-опасния аутобан в Европа

Магистрала "Тракия" в участъка край Стара Загора, където са установени и проблемите с качеството на строителството
Магистрала "Тракия" в участъка край Стара Загора, където са установени и проблемите с качеството на строителството
Магистрала "Тракия" в участъка край Стара Загора, където са установени и проблемите с качеството на строителството    ©  Надежда Чипева
Магистрала "Тракия" в участъка край Стара Загора, където са установени и проблемите с качеството на строителството    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В сегашното си състояние магистрала "Тракия" е истинско асфалтово огледало на България в момента. В липсващите й пластове може да се види корупцията в пътното строителство, а в хаотичното движение - тоталното беззаконие в България, в което предимство имат не правилата, а най-нахалният. Цената на всичко това е десетки загинали, стотици ранени и милиони левове загуби от унищожени коли и камиони.

"Няма друга магистрала в Европейския съюз с такова натоварване и с толкова много жертви, колкото има на магистрала "Тракия" средно на километър", посочи за "Капитал" инж. Богдан Милчев, който е председател на Института за пътна безопасност" (ИПБ). А твърдението се позовава на данни, които експертите на института са обобщили (виж графиката).

В допълнение България продължава да е водеща страна в Европа по брой загинали при пътно транспортни произшествия.

Тревожните сигнали

Според изследването на ИПБ, опасността и високият риск от пътен травматизъм на "Тракия" се доближава като коефициент до този на първокласната пътна мрежа в страната. "Средно около 30 човека годишно загиват само на тази магистрала", казва инж. Милчев. В същото време в Европа по данни на Евростат магистралите са най-безопасните пътища, с най-малко инциденти и смъртни случаи по тях (виж графиката).

Причините за това "Тракия" да е толкова опасна са комплексни разбира се и са в действията на държавата по две направления:

  • Практически пълната липса на контрол за спазване на правилата на пътя
  • Липса на контрол и върху качеството на строителство, а и поддръжката, което води до неприемливо качество на настилката

Цената на съчетанието от двете - опасно бързо и рисково каране, плюс дупки, неравности и пр., се измерва с няколко десетки човешки живота на година, още повече ранени и сериозна загуба на активи.

"Магистралата е опасна, особено в някои участъци като този между Стара Загора и Нова Загора и голяма част от трасето около Пловдив", коментира за "Капитал" представител на пътна помощ и основен участник в репатрирането на катастрофирали или аварирали превозни средства.

Къде са полицаите

Едно от първосигналните обяснения за многото инциденти е голямата натовареност на магистралата, но това вероятно има по-малко значение от нещо далеч по-важно. Нарушаването на закона по "Тракия" в момента е практически безнаказано. Контрол не се осъществява почти никъде. По цялата магистрала има само три камери за превишена скорост, ако те въобще работят в момента. Тя преминава през териториите на шест области, където за нея отговарят различни районни дирекции на вътрешните работи. Всяка от тях има както различна политика за контрола на движението по пътищата, така и различен капацитет от хора, коли и пр.

Най-често дори и на магистралата да има полицейско присъствие, хората вече знаят за него. Патрулите винаги са на три едни и същи места, а който не ги знае, може да разбере за тях през Waze и други подобни програми. Така ефектът от полицейското присъствие е за около километър преди самият патрул. И на километър преди трите камери. Сметката се прави лесно - общо на магистрала "Тракия" законът важи на около шест километра.

На останалите 354 е пълна анархия. Почти не се санкционира превишена скорост, още по-малко спазване на дистанция - двете основните причини за смърт и наранявания на "Тракия". Всеки си кара както си иска, останалите се оправят както могат.

"Някакъв контрол има, но нивото на заплащане на служителите на контролните органи и тяхното безхаберно отношение към спазването на законите е предпоставка за корупция и възможности за избягване на наказанията за нарушаване на правилата на движение", посочи източник на "Капитал" от пътна помощ.

Според него още по-големият проблем е липсата на контрол от страна на ДАИ (Държавна автомобилна инспекция), които позволят движението на претоварени тежкотоварни автомобили по магистралата. "Това претоварване не е с малко, а двойно и аз го виждам всеки ден", казва той. "Няма магистрала в Европа, която да е толкова намачкана от претоварени камиони, а няма настилка, която да успее да издържи на такова претоварване при високите температури през лятото", смята експертът. Според него има "чадър" над определени фирми, които си карат претоварени над допустимата за асфалтовата настилка на магистралата тежест без да се контролират, или наказват.

Хляб или зрелища

Магистрала "Тракия" е проектирана през далечната 1964 година, а официалното строителство по нея започва през 1973 година. Лентичката за нейното завършване е отрязана точно 40 години след старта по изграждането й с пускането на последната отсечка (34 км. между пътен възел "Зимница" и Карнобат) през 2013 година.

"Магистралите дават хляб, те дават перспектива", заяви тогава президентът Росен Плевнелиев, при откриването на последния Лот 4. Днес, уви, перспективата не изглежда обаче толкова розова.

"Магистралата е проектирана във времена, когато нито движението е било толкова интензивно, нито съществуващият автопарк толкова многоброен и развит", посочи Богдан Милчев. Според него още по времето на проектирането на магистралата никой не е могъл да отчете сегашните темпове на натоварване. Експертът посочи например, че отсечката Пловдив - София вече е скоростен път, а не автомагистрала, защото този участък е изключително натоварен и от товарни автомобили, и от леки, които преминават маршрута ежедневно.

"Ако не се предприемат мерки по разширение на този участък има опасност след 4-5 години по него да не може да се кара с повече от 90 км/ч", добави председателят на ИПБ. Дори и сега при натоварен трафик вечерно време, в пиковите часове или през уикендите, когато хората се прибират в Пловдив и София трасето не позволява движение със скоростта, допустима за магистрала.

Несъобразената скорост пък и неспазването на дистанция са основните причина за възникването на пътните произшествия на магистралите. Голяма част от пътуващите по аутобаните не преценяват възможностите си и причиняват тежки инциденти.

Големите проблеми

Състоянието на всички пътища в България, включително и това на АМ "Тракия" са истински тревожният факт свързан със сигурността и безопасността за движение. "Капитал" подробно описа проблемите с качеството на асфалтовата настилка и ремонтите, които се извършват за поддръжка на пътищата.

"Некачественото строителство и мърлявото поддържане на магистралата в частност, но и на цялата пътна мрежа, са заради корупцията в пътния сектор", подчерта в разговора си с нас инж. Милчев. "Лицето на тази корупция е Агенция пътна инфраструктура", добави още той.

От бранша на пътната помощ също потвърдиха за това твърдение и посочиха, че по техни наблюдения подложката, която се поставя при строителството не е достатъчна и обикновено при изпълнението на ремонтите много се бърза.

Проблемите с поддръжката на републиканската пътна мрежа и възлаганията по тях също не са тайна за никого и са основният препъни камък в почти всяко управление.

Дългогодишните порочни практики, създадени там не могат да бъдат приключени бързо, а пътната мрежа на страната става все по-зле и с все по-слаба перспектива за качествена поддръжка и строителство.

Според инж. Милчев и в дейността на държавната фирма "Автомагистрали" липсва адекватен подход за управление. "Тя е една разпределителна гара на бюджетни средства за дейности които самата тя следва да извършва", каза Милчев в интервю за БГНЕС.

Стъпки към обръщане на тази посока бяха направени и от министрите на регионалното развитие и на вътрешните работи по време на пресконференция, на която те представиха данни за лошото качество на строителството и то точно на два от участъците на АМ "Тракия", от която са взети проби за техните изследвания.

"Материалите, които са спестени и не са вложени при строителството на тези два лота освен финансов аспект имат и пряко отражение върху движението по пътищата", посочи министър Демерджиев. "Усилията на МВР не могат да компенсират дефицитите на строителството", подчерта още той.

Още предпоставки

Недобрата или изобщо липсата на поддръжка на магистрала "Тракия" като част от цялата пътна мрежа на страната не е единствената причина за високите стойности на инциденти по нея.

Максималната разрешена скорост на движение от 140 км/ч. по магистрала в България е една от най-високите в Европа. Такива високи скорости предполагат много добре поддържана настилка, много внимателни шофьори и много прецизен контрол. Защото дори само един от трите фактора да не е налице, предпоставките за лоши инциденти са твърде големи, а когато вече два или повече фактора са налице вероятността от тежка катастрофа става много голяма. На "Тракия" обаче за съжаление в повечето случаи са налице повече от две от гореизброените причини. Пътят не се поддържа качествено, на него няма почти никакъв контрол, а движението е натоварено и с много висока скорост.

"Няма и никаква толерантност на пътя", коментира източникът на "Капитал", а това е част от културата на участниците в движението по пътищата.

Едно от най-нервиращите неща в този проблем, е че той има изключително ясно решение, за което не са необходими никакви ресурси да бъде реализирано. Създаването на ред в движението по магистралата е въпрос единствено и само на желание и организация. В усилията наистина трябва да се включат няколко различни части от държавата - МВР, ДАИ, АПИ и вероятно парламентът.

Това не е особено трудна задача и тя може да бъде решена буквално за няколко месеца. Докато това не се случи обаче "Тракия" ще продължи да бъде особен пътен възел, който не свързва София, Пловдив и Бургас, а магистрала, по която безнаказано карат с 200 и убиват корупцията, безхаберието и хаоса.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ttj1600532058685753 avatar :-|
    Калоян Павлов
    • + 1

    Хемус по-малко опасна ли е? Или е повече магистрала от Тракия….. Проблемът не е в контрола а в липсата на всякакъв морал в обществото. От там тръгва беззаконието и всякакво безпринципно потъпкване на стандартите в строителството.

    Нередност?
  • 2
    ausbilder avatar :-|
    ausbilder
    • + 1

    До коментар [#1] от "Калоян Павлов":

    Тракия е в ПЪТИ по натоварена и съответно по-опасна. Огромна част от турския трафик за Европа минава по Тракия. Разликата в населението между северна и южна България е брутална - друга причина за много по-големият трафик.

    Нередност?
  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Защото по нея карат българи

    Нередност?
  • 4
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 1

    Като нямате магистрали, ходете на спа, бе!
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10161090078561189

    Обвиняем за аферата #Хемусгейт финансирал покупката на луксозен спа-хотел във Велинград. Христо Савев, собственик на голямата строителна фирма "Грома Холд" и обвиняем по делото “Хемусгейт” е финансирал с 23,4 млн. лв. придобиването на луксозния „Макси парк хотел и спа“ във Велинград.
    Това става след като негови фирми получават по времето на ГЕРБ десетки милиони за строеж на лот от АМ "Хемус", който още не е проектиран. 60 милиона са изтеглени кеш в сакове и чували, а 23,4 милиона стават на... спа-хотел.

    Нередност?
Нов коментар